2013-02-05, 21:17
Medlem
Lär dig övergripande fakta, detaljer är inte viktigt för steg 1.

För mer info:
http://www.pprune.org/atc-issues/265195-nats-interview-process.html
Citera
2013-02-05, 23:06
Medlem
Är det någon som har erfarenhet av NATS?
Vad är bäst, att söka här i Sverige eller satsa på NATS istället?

Lite kul
Citera
2013-02-06, 09:41
Medlem
Nu kan ju jag vara lätt "biased" i frågan, men:

NATS betalar lön under hela utbildningen.

NATS slutlön är högre, i ett land där skatten är lägre.

NATS har betydligt intressantare flygplatser och luftrum jämfört med Sverige.

NATS är överhuvudtaget ett större företag med mer möjligheter, både som operationell och icke-operationell.

Men så sökte ju jag NATS också, så som sagt jag kan vara "biased" (vad fasen heter det på Svenska?)
Citera
2013-02-06, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Nu kan ju jag vara lätt "biased" i frågan, men:

NATS betalar lön under hela utbildningen.

NATS slutlön är högre, i ett land där skatten är lägre.

NATS har betydligt intressantare flygplatser och luftrum jämfört med Sverige.

NATS är överhuvudtaget ett större företag med mer möjligheter, både som operationell och icke-operationell.

Men så sökte ju jag NATS också, så som sagt jag kan vara "biased" (vad fasen heter det på Svenska?)

"biased" = partisk på svenska, så var det löst

Som svar på den tidigare frågan beror det ju mycket på hur mycket "frihet" man har i livet, har man möjlighet/vill flytta utomlands, eller vill man stanna i Sverige?
Citera
2013-02-06, 16:20
Medlem
Så är det ja, tack!

Hur funkar LFV med posteringar? Kan man söka posteringar själv eller blir man tilldelad? Garanteras det en postering?

NATS garanterar postering men inte en plats (du kan önska men får du något annat än det du önskat är det bara att flytta).
Citera
2013-02-06, 16:29
Medlem
Tack för svar!

Jobbar med att läsa upp ett ämne just nu så jag kan söka framåt sommaren
Oddsen att klara alla tester är väl minimala, men om man aldrig testar så vet man ju inte
Citera
2013-02-06, 16:33
Medlem
Citat:
Så är det ja, tack!

Hur funkar LFV med posteringar? Kan man söka posteringar själv eller blir man tilldelad? Garanteras det en postering?

NATS garanterar postering men inte en plats (du kan önska men får du något annat än det du önskat är det bara att flytta).

När det gäller posteringar inom LFV är det för de två första årskullarna (de som redan går på EPN nu) garanterat ett bk-skede, vilket ger ett flygledarcertifikat. Dock är det samma sak här, man får önska men är inte garanterad någonting.

Efter att dessa två årskurser gått ut garanteras endast ett s.k. Student License, vilket gör att man kan söka praktik var som helst där behörighetskraven uppnås.
Citera
2013-02-06, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubious
Tack för svar!

Jobbar med att läsa upp ett ämne just nu så jag kan söka framåt sommaren
Oddsen att klara alla tester är väl minimala, men om man aldrig testar så vet man ju inte

Korrekt :P Cirka 2% kommer in på skolan, ca 1% av sökanden blir faktiskt flygledare i slutändan, detta gäller då NATS.

Källa och relevant läsning i övrigt: http://www.bbc.co.uk/news/technology-21195765

Citat:
Ursprungligen postat av peterson90
När det gäller posteringar inom LFV är det för de två första årskullarna (de som redan går på EPN nu) garanterat ett bk-skede, vilket ger ett flygledarcertifikat. Dock är det samma sak här, man får önska men är inte garanterad någonting.

Efter att dessa två årskurser gått ut garanteras endast ett s.k. Student License, vilket gör att man kan söka praktik var som helst där behörighetskraven uppnås.

Typ samma då, hur ses det bland studenterna att det ska ändras? Jag själv tycker det känns skönt att vara garanterad ett jobb och en full licens. Men samtidigt har ju jag inget emot att flytta runt så jag antar att det finns två sätt att se på det?
Citera
2013-02-06, 16:41
Medlem
Citat:
Korrekt :P Cirka 2% kommer in på skolan, ca 1% av sökanden blir faktiskt flygledare i slutändan, detta gäller då NATS.

Källa och relevant läsning i övrigt: http://www.bbc.co.uk/news/technology-21195765

Typ samma då, hur ses det bland studenterna att det ska ändras? Jag själv tycker det känns skönt att vara garanterad ett jobb och en full licens. Men samtidigt har ju jag inget emot att flytta runt så jag antar att det finns två sätt att se på det?

Jag tillhör ju själv den första kullen, så jag är väldigt nöjd med att få mitt certifikat klart.

Tror att många varit medvetna om den här situationen under hela ansökningsprocessen och därför inte ser det som något speciellt. Det enda som ifrågasätts både hos studenter och internt på LFV är deras "beställning" av ~30 flygledare om året i fem år. Detta när det i dagsläget sägs att det inte ens finns behov för den första omgången.

För oss nämns möjligheten att jobba i Norge då de har brist där, men sen får man ju öppna ögonen ännu mer för att hitta andra jobberbjudanden. Sen är ju LFV ute och försöker vinna upphandlingar runt om i världen nu med, vinner de en sån kan det plötsligt finnas ett stort behov i Sverige igen..
Citera
2013-02-06, 16:51
Medlem
Citat:

Okej, tack så mycket!

Men vet du om många av de sökande är bara intresserade av lönen eller är de flesta genuint intresserade av ATC?
Citera
2013-02-06, 16:59
Medlem
Timpsiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubious
Okej, tack så mycket!

Men vet du om många av de sökande är bara intresserade av lönen eller är de flesta genuint intresserade av ATC?
Guess once... Lär ju inte vara flera tusen runt om i Europa som helt plötsligt på senare år har fått för sig att de gillar ATC, med den minst sagt generösa lönen
Citera
2013-02-06, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterson90
Jag tillhör ju själv den första kullen, så jag är väldigt nöjd med att få mitt certifikat klart.

Tror att många varit medvetna om den här situationen under hela ansökningsprocessen och därför inte ser det som något speciellt. Det enda som ifrågasätts både hos studenter och internt på LFV är deras "beställning" av ~30 flygledare om året i fem år. Detta när det i dagsläget sägs att det inte ens finns behov för den första omgången.

För oss nämns möjligheten att jobba i Norge då de har brist där, men sen får man ju öppna ögonen ännu mer för att hitta andra jobberbjudanden. Sen är ju LFV ute och försöker vinna upphandlingar runt om i världen nu med, vinner de en sån kan det plötsligt finnas ett stort behov i Sverige igen..

Så man vill att det utbildas 30 om året i fem år när faktiska behovet inte ens motsvarar 30 personer totalt under dessa 5 år, är det rätt uppfattat?

Om ja är det ju vansinne, har inte facket reagerat? Det är precis det myndighetenra vill, massa arbetslösa flygledare så man kan skära i villkoren och tumma på marginalerna med folks leverbröd som förhandlingsredskap. Det är också motsatt mot vad flygledarna själva (dvs vi) borde vilja. Har ingen reagerat på dom långisktiga effkterna av detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in