Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Korrekt :P Cirka 2% kommer in på skolan, ca 1% av sökanden blir faktiskt flygledare i slutändan, detta gäller då NATS.
Källa och relevant läsning i övrigt:
http://www.bbc.co.uk/news/technology-21195765
Typ samma då, hur ses det bland studenterna att det ska ändras? Jag själv tycker det känns skönt att vara garanterad ett jobb och en full licens. Men samtidigt har ju jag inget emot att flytta runt så jag antar att det finns två sätt att se på det?
Jag tillhör ju själv den första kullen, så jag är väldigt nöjd med att få mitt certifikat klart.
Tror att många varit medvetna om den här situationen under hela ansökningsprocessen och därför inte ser det som något speciellt. Det enda som ifrågasätts både hos studenter och internt på LFV är deras "beställning" av ~30 flygledare om året i fem år. Detta när det i dagsläget sägs att det inte ens finns behov för den första omgången.
För oss nämns möjligheten att jobba i Norge då de har brist där, men sen får man ju öppna ögonen ännu mer för att hitta andra jobberbjudanden. Sen är ju LFV ute och försöker vinna upphandlingar runt om i världen nu med, vinner de en sån kan det plötsligt finnas ett stort behov i Sverige igen..