Hej!
Jag har "bara" läst till sidan 40 i tråden än så länge, men jag var bara tvungen att registrera mig och skriva detta inlägg.
Går även jag i tankar på att bli flygledare, men är skeptisk till min förmåga att klara FEAST-testerna. Hur kan man inte vara skeptisk, när det är så få som blir godkända? Jag har hört att det bara är 30 av 3-400 sökande som får intyg/år, oavsett hur många som egentligen skulle kunna vara lämpliga. Och sedan är det tack och adjö för resten av livet för alla de som inte var bland dessa 30.
Frågor:
1. I Sverige får man alltså bara göra dessa tester en gång i livet. Om man inte klarar dem då så är det hejdå till drömmen att bli flygledare. Inte heller utomlands finns det någon möjlighet att bli flygledare, eftersom resultatet av testerna lagras i en internationell databas.
Men, och det är här som frågan kommer: jag har även förstått att det går att göra dessa tester i andra länder, och att det på vissa håll är möjligt att upprepa dem ifall man inte skulle lyckas första gången. Stämmer detta?
2. Finns det öht någon anledning att göra testerna i Sverige istället för i utlandet, om det nu stämmer att det stora riskmomentet i Sverige (man får bara göra dem en gång) inte är en faktor i utlandet? Om vi bortser från praktiska hinder, kostnad för resa, mm.
3. Flera personer har skrivit att den som vill göra testerna i Maastricht i Nederländerna kan få resa/hotell betald av den organisation som anordnar testerna. Det låter oerhört förmånligt tycker jag, med tanke på att det måste finnas ett intresse även bland den inhemska befolkningen. Gäller detta fortfarande, och för vem gäller det i så fall? Jag tar för givet att inte alla kan få sin resa betald
4. Det är slutet av mars nu. Den som vill börja plugga till flygledare nästa år (hösten 2013) måste tydligen ansöka om att göra testerna senast 15 augusti i år (åtminstone om testerna ska göras i Sverige, jag har ingen koll på utlandet). Men vilka studier är det egentligen som ska påbörjas hösten 2013? Är det första delen av utbildningen (flygtrafik- och logistik vid Linköping universitet) eller den andra delen (flygledarutbildningen, som jag har fått för mig äger rum i Malmö)?
Alltså, om man går den svenska utbildningsvägen: ska testerna göras innan man börjar på flygtransport och logistik eller innan man fortsätter till flygledarutbildningen?
5. Får alla som har slutfört sina studier i Linköping (Norrköping) fortsätta till flygledarutbildningen, eller sker då ännu en utgallring?
Kommer säkert på någon mer fråga sedan
För övrigt inte lönen som lockar mig i första hand, utan att jag tror att det skulle passa mig på något vis. Jag tror att jag har rätt personlighet.