Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-12-26, 16:36
Medlem
nexss avatar
Bär av till Eurocontrol för sista delen den 19 januari, nämligen intervjun. Det bara måste gå!
Citera
2009-12-27, 12:27
Medlem
Lite nyfiken, vad är det som lockar till att utbilda sig till FL?
Är det enbart lönen eller är det något mer?

Har ni koll på vad jobbet går ut på egentligen? Gjort något studiebesök?
Citera
2009-12-27, 14:20
Medlem
Om man står vid sidan av så ser det ut som att man spelar ett dataspel som aldrig tar slut... sen efter ett tag så knackar någon en på ryggen och säger att nu är det min tur att spela... Inte riktigt så... men det är en väldigt abstrakt känsla att bara se de olika prickarna röra på sig.... Det som gör att jag aldrig skulle klara av jobbet är att det blir aldrig en lugn stund... När du väl lyckats "sortera korten" så slängs det in nya hela tiden. Så du måste gilla att vara ordningsam och så mycket kreativitet finns inte med i bilden. Det är så jag ser det som, genom att ha tittat på kompisar som jobbar som radar flygledare. Ville bara ge en liten inblick för de som inte vet någonting men som är intresserade av yrket.
Citera
2009-12-27, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nexs
Bär av till Eurocontrol för sista delen den 19 januari, nämligen intervjun. Det bara måste gå!

lycka till!
berätta gärna vad de frågade senare.

skrev inga stora bokstäver då mina shiftknappar inte funkar.
Citera
2009-12-27, 22:35
Medlem
clubbedseals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaampan
skrev inga stora bokstäver då mina shiftknappar inte funkar.

Haha, ursäkta att jag glider off topic här men VARFÖR kände du dig manad att informera oss om det? Tror inte du behöver vara orolig för att någon ska se dig som outbildad bara för att du inte skriver med stora bokstäver.

Nåja, back to topic. Någon som vet hur det är med österrikiska Skyguide och deras språkkrav? Enligt deras websida måste man kunna tyska eller franska, men jag har hört från andra håll att det skulle räcka med engelska.
Citera
2009-12-28, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clubbedseal
Haha, ursäkta att jag glider off topic här men VARFÖR kände du dig manad att informera oss om det? Tror inte du behöver vara orolig för att någon ska se dig som outbildad bara för att du inte skriver med stora bokstäver.

Nåja, back to topic. Någon som vet hur det är med österrikiska Skyguide och deras språkkrav? Enligt deras websida måste man kunna tyska eller franska, men jag har hört från andra håll att det skulle räcka med engelska.

hahahahaha
Citera
2009-12-28, 07:04
Medlem
Citat:
hahahahaha

Ja, när vi ändå är inne och rör oss på OT-mark så har jag fan funderat sedan du skrev inlägget som saknade versaler varför du inte använde capslock?
Citera
2009-12-28, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av applemos
Ja, när vi ändå är inne och rör oss på OT-mark så har jag fan funderat sedan du skrev inlägget som saknade versaler varför du inte använde capslock?

Hahhaha, antar att jag gav upp och att jag inte kom på tanken.
Citera
2009-12-28, 15:53
Medlem
clubbedseals avatar
Citat:
Hahhaha, antar att jag gav upp

Försökte du länge?
Citera
2009-12-28, 17:50
Medlem
nexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m99
Lite nyfiken, vad är det som lockar till att utbilda sig till FL?
Är det enbart lönen eller är det något mer?

Har ni koll på vad jobbet går ut på egentligen? Gjort något studiebesök?

Internationellt yrke, trygghet i att man i princip inte kan bli arbetslös (stort behov på många ställen), fasta tider (som självklart varierar på dygnet dock), man lämnar jobbet på jobbet (efter ens pass är man klar, inget att tänka på tills nästa pass), hög lön, engagerande att ha något att göra hela tiden, spännande att jobba med flyg när man har ett intresse inom det, möjlighet att utvecklas och börja jobba inom R&D, osv.

Ja jag var o besökte flygledarecentralen i Maastricht och fick snacka med en som jobbade där i cirka en timme, fick lyssna in på hans samtal med piloterna osv.
Citera
2010-01-07, 21:13
Medlem
Ni som sökt in till Eurocontrol, hur lång tid tog det innan ni fick svar och tillgång till ett ID nummer och lösenord?

Jag skickade in ett mail med personuppgifter o.dyl den 14 december och har fortfarande inte hört någonting från dem. Jag vill inte framstå som en jobbig sökare som bara skickar iväg massa mail med frågor till dem så jag väntar tålmodigt men snart får det fan räcka.

Edit, lycka till Nexs, hoppas det bär vägen!
Citera
2010-01-08, 09:47
Medlem
fråga

Jag har funderat väldigt mycket på att jobba som flygledare. Dock finns det ett problem. Finns det någon här med erfarenhet om personer med asperger's syndrome kan jobba inom denna sektor?

tacksam för svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in