Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-19, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FloodZ
Var gjorde du läkarundersökningen då? Jag antar att man bedöms lika oavsett om man ansöker i UK eller för LFV i Sverige?
Den gjordes i England. Det sägs att det är svårare i uk då testprocessen är längre och luftrummet tuffare (kraven högre).

Jag betvivlar för övrigt att en person utan social kompetens blir långvarig. De flesta flygledare jobbar dagligen i team, klarar man inte det är man inte lämpad som flygledare.
Citera
2012-01-21, 04:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Totalblackout
Har hon klarat flygledartesterna, eller har hon bara börjat på samma akademiska utbildning som de som har klarat testerna också gör (jag gick i första årskullen och har precis börjat på sturup, ingen av mina klasskamrater gick direkt från gymnasiet till utbildningen i Norrköping då testerna oftast löper under en lång period)?

Det är f.ö. inte LFV som driver utbildningen i Norrköping, man utbildas heller inte inom flygledning där.

Okej, det förklarar en del. Vad exakt ägnar man sig åt i Norrköping då, det gäller även mycket riktigt Liu's utbildning.
Citera
2012-01-21, 14:21
Medlem
Utbildningen via LiU är en enorm felsattsning och det är ledning/styrelse smärtsamt medvetna om. GD;s personliga anknytning till LiU är orsaken till denna felsattsning.
Det finns INGEN inom organisationen som förstår varför man ska utbilda en flygledare i helt onödiga ämnen! Det kostar bara tid och pengar (mest för individen).
Anledningen att man valde att göra på detta viset var att LFV inte själva vill bekosta utbildningen av flygledare och om man akademiserade utbildningen hoppades man att staten skulle betala. Tanken var god men det blev inte riktigt som man tänkt sig.
Många som är intresserade av att utbilda sig till flygledare gör nu allt för att unvika den svenska utbildningsvägen och söker sig till andra länders utbildningar.
Den smidigaste vägen torde vara att söka via Naviair och utbilda sig på EPN direkt och slippa de onödiga terminerna på LiU.

Lönen i en del av våra grannländer är fortfarande betydligt högre men skillnaden är inte så stor som den var för 5-10 år sedan.
Tyskland har en enorm brist och där är lönen högst i Europa. Den tyska bristen kan bli ett stort problem för LFV i framtiden. Danska flygledare söker sig till Tyskland och då uppstår en brist i Danmark som lockar svenska flygledare. Bristen på flygledare i Norge är också ett problem för Sverige.

ACR har gjort bort sig rejält och är väldigt illa omtyckta i flygledarsverige. Dom har nästan inga anställda och ALLA i Västeråstornet vägrar att jobba för dem. Detta medför att ACR måste betala STORA pengar till LFV för att hyra personal för att lösa problemet. ACR kommer inte att bli långvarigt om dom inte inser att dom måste ta bättre hand om sina flygledare.
ACR kör med individuella avtal där risken finns att nya (naiva?) flygledare inte förstår att dom blir lurade på semesterdagar och högre pensionsålder (eller sämre pensionsvillkor).
Citera
2012-01-22, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasnoname
Utbildningen via LiU är en enorm felsattsning och det är ledning/styrelse smärtsamt medvetna om. GD;s personliga anknytning till LiU är orsaken till denna felsattsning.
Det finns INGEN inom organisationen som förstår varför man ska utbilda en flygledare i helt onödiga ämnen! Det kostar bara tid och pengar (mest för individen).
Anledningen att man valde att göra på detta viset var att LFV inte själva vill bekosta utbildningen av flygledare och om man akademiserade utbildningen hoppades man att staten skulle betala. Tanken var god men det blev inte riktigt som man tänkt sig.

Jag tyckte personligen det var helt värdelöst medan jag gick på liu också, men på individnivå går det ju rent pragmatiskt att inse nyttan i att inneha en kandidatexamen om man nu skulle vilja göra något annat sen (därmed inte sagt att det är logiskt att man skall bli TVINGAD att ta en för att bli flygledare).

Citat:
ACR har gjort bort sig rejält och är väldigt illa omtyckta i flygledarsverige. Dom har nästan inga anställda och ALLA i Västeråstornet vägrar att jobba för dem. Detta medför att ACR måste betala STORA pengar till LFV för att hyra personal för att lösa problemet. ACR kommer inte att bli långvarigt om dom inte inser att dom måste ta bättre hand om sina flygledare.
ACR kör med individuella avtal där risken finns att nya (naiva?) flygledare inte förstår att dom blir lurade på semesterdagar och högre pensionsålder (eller sämre pensionsvillkor).

Intressant, eftersom du verkar väldigt insatt antar jag att du är verksam som flygledare eller inom LFV?

Citat:
Ursprungligen postat av mesorx
Okej, det förklarar en del. Vad exakt ägnar man sig åt i Norrköping då, det gäller även mycket riktigt Liu's utbildning.

Man läser logistik med inriktning flygtrafik: Matte, logistik, ekonomi m.m.
Citera
2012-01-22, 23:18
Medlem
nexss avatar
Stackars er :P Hade nog inte blivit någon flygledarutbildning för mig om jag tvingats till 1,5 år på LiU.
Citera
2012-01-24, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totalblackout
Intressant, eftersom du verkar väldigt insatt antar jag att du är verksam som flygledare eller inom LFV?

Ja.

ACR har lovat mycket men inte levt upp till det. Missnöjet är stort hos de fåtal som redan är anställda och övriga flygledare skulle nog aldrig ens fundera på att söka anställning hos ACR. ACR har nog börjat förstå hur korkade dom var men jag är rädd att det är för sent att ändra på nu.
Vad jag skriver här är ju inte direkt relevant eftersom jag kan vara vem som helst men om ni funderar på att söka anställning hos ACR så ta kontakt med flygledarnas fack. Då får ni en mer samlad bild över vad som hänt. Framförallt, tro inte på de fagra löften som ACR kör med...! Dom är desperata eftersom dom nästan inte har några anställda och de anställda dom har känner sig i många fall tvingade att jobba för dem av sociala skäl.
Det vore smart att informera alla i era kurser om detta problem.
Citera
2012-02-02, 22:57
Medlem
Okej, en gång för alla så ska min Eurocontrol-ansökan in. Tidigare har jag lagt det på is när jag inte hittat en optiker som gett mig ett quote lägre än 1500 eller nåt... Alltså, jag söker en optiker i Stockholm som nån här vet kan genomföra tillräckliga tester för att man ska få komma ner på uttagningarna. Jag har aldrig haft några problem med synen, om det spelar någon roll.
Citera
2012-02-04, 20:13
Medlem
Hejsan, en liten fråga till er som sökt via naviair. När man gör sin ansökan så står det att man ska bifoga kopia av "dåbs-/navneattest eller födselsattest". Betyder detta att jag kan ta en kopia av mitt pass och skicka in eller är det något annat de vill ha?
Citera
2012-02-04, 23:51
Medlem
Låter som födelseattest? Om jag minns rätt får man det utav skatteverket. Annars kan du alltid maila och fråga, du är medveten om att dom numera kräver kunskaper i danska va?
Citera
2012-02-05, 10:01
Medlem
tack för den informationen!
Nej det hade jag faktiskt ingen koll på... Jag har visserligen läst danska steg 1 i gymnasiet men den kunskapen är enligt mig själv nästan obefintlig. Utveckla gärna vad du menar med "kunskaper i danska" eller var jag kan hitta mer information om detta. Hittar ingen information om det på naviairs hemsida.

edit: Efter lite undersökning så finner jag den informationen såklart under "ansökning & generelle krav". Jag tackar dock får att du uppmärksammade det!
Senast redigerad av campaign 2012-02-05 kl. 10:04.
Citera
2012-02-05, 14:19
Medlem
Saxat från ett mail jag fick för ett tag sen från NAVAIR.

"

NAVIAIR har nyligen infört ett språkligt krav på kunskap i skriftlig och muntlig danska. Detta ska kunnas dokumenteras genom ett godkänt betyg i ämnet danska på en av de danska ungdomsutbildningarna. Om detta krav inte är uppfyllt så måste man ha bestått ”studieprøven i dansk” med lägst betyg 02.

Mer information om ”Studieprøven i dansk” finns på http://wwwstudieskolen.dk/

Anledningen till införandet av detta krav är att NAVIAIR har erfarit att flygledaraspiranter med dåliga danskkunskaper inte har kunnat uppnå den krävande yrkesmässiga nivån på utbildningen. Detta kan i slutändan få säkerhetsmässiga konsekvenser.

Behovet av flygledare hos NAVIAIR är fyllt för tillfället och nästa selektionsomgång blir tidigast till våren 2012 och inte som tidigare angetts hösten 2011. Du kommer att kallas till dessa tester men om du består testerna måste du kunna uppvisa att du har tillräckliga danskkunskaper innan du kan bli antagen till utbildningen.

Mer information hittar du på www.flyveleder.com.

Om du har nårgra frågor är du välkommen att kontakta oss på Entry Point North.

Yours sincerely"
Citera
2012-02-06, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weekends
jag söker en optiker i Stockholm som nån här vet kan genomföra tillräckliga tester för att man ska få komma ner på uttagningarna. Jag har aldrig haft några problem med synen, om det spelar någon roll.

Ingen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in