Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-15, 10:21
Medlem
Jag ska till Arlanda i maj och göra testerna, hur stor procent är det som klarar testerna här i Sverige? Samma som i Maastricht formodar jag, alltså ca 5 procent?
Citera
2011-03-15, 17:30
Medlem
Eftersom man gör exakt samma test antar jag det jo.
Citera
2011-03-17, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Har inte prövat men håller med nexs. FEAST är gjort för att du ska komma oförberedd, risken är bara att du kostar dig själv och relevant test-ansvarig massa tid och pengar. Sen är jag rätt säker på att det rättas så att även dom som ligger i gränszonen går vidare snarare än gallrar ut personer som har potential.

Så jag tycker du ska spara dig pengarna och bara gå dit och göra ditt allra bästa, förhoppningsvis räcker det

Okej Det låter som ett bra förslag. Har sökt in genom Naviair med nu så får man se vilket som går snabbast.
Citera
2011-03-21, 20:40
Medlem
Skickade ett mail till Naviair för att kolla läget lite och fick detta som svar (utdrag):

Vi har rigtig mange ansøgere og meget få pladser, så det er et nåleøje at komme igennem. For din information har vi en meget lang kandidatliste over ansøgere, som har bestået FEAST testene. Det er et fåtal af dem som har bestået, der bliver udvalgt til interview.

Det vides ikke hvornår Naviairs næste hold starte, da der ikke umiddelbart er mangel på flyveledere i Danmark. Der bliver derfor ikke flere hold i 2011 og det er tvivlsomt om der kommer et hold i 2012.
Naviair tager endelig beslutning senest i juli 2011. Det vil blive kommunikeret ud på vores hjemmeside, når beslutningen er taget.

Jeg kan anbefale dig at se på vores hjemmeside; www.flyveleder.com.

Ser alltså inte jätteljust ut just nu. Vad jag förstått har de dessutom pausad påbörjade klasser för att det inte finns OJT-platser. Sista här kanske någon kan bekräfta eller dementera för att ge lite säkrare besked.
Citera
2011-03-23, 14:58
Medlem
Flygledare

Hej!
Jag går nu andra året på gymnasiet och har tänkt att läsa vidare till flygledare.
Jag går den naturvetenskapliga linjen och därför kommer jag ha den behörigheten som krävs för att söka in.

Jag skulle nu vilja veta hur testet går till på ett ungefär? Svårighetsgrad, ämnen/moment m.m.
Det finns många trådar angående denna utbildning men jag hittade inte så mycket om själva testet man gör.

Tacksam för svar
Citera
2011-03-23, 22:40
Medlem
kan bekräfta att nuvarande klasser inte är pausade, går på skolan nu
Citera
2011-03-23, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanielWec
kan bekräfta att nuvarande klasser inte är pausade, går på skolan nu

Alltså de danska som kommit ut från EPN?
Citera
2011-03-23, 23:10
Medlem
http://en.wikipedia.org/wiki/FEAST_test

Första 2 faserna har här beslutats att båda ska behandla FEAST-testet, vad som ingår kan du läsa i länken ovan.

Efter detta är det intervju likt en anställningsintervju och sista fasen - 4, är en medical där de undersöker dig från knopp till tå

http://www.bliflygledare.nu/behorighet/

Bara för att du läser natur är du inte behörig då vissa betyg även krävs.

Lycka till!
Citera
2011-03-24, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelwulf
http://en.wikipedia.org/wiki/FEAST_test

Första 2 faserna har här beslutats att båda ska behandla FEAST-testet, vad som ingår kan du läsa i länken ovan.

Bara för att du läser natur är du inte behörig då vissa betyg även krävs.

Lycka till!

Är testet densamma som beskrivs på Wikipedia?

Nej det är klart men jag har höga betyg i alla ämnen så det var det jag menade
Citera
2011-03-25, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bnarnajim
Är testet densamma som beskrivs på Wikipedia?

Nej det är klart men jag har höga betyg i alla ämnen så det var det jag menade

Ja FEAST är ett test som används, vad jag vet, i hela Europa och ser likadant ut. Det är anslutet till Eurocontrol som f.ö har sin utbildning i Maastrich dit man också kan söka.

Söka till Sverige: 1,5 år Norrköping Campus, LiU. Sen 1,5 år EPN sturup och sist OJT/praktik
Söka till Danmark: 1,5 år på EPN sen OJT. Bättre ingångslön men svårare att klara utb. pga sämre handledning som jag förstått det.
Söka till NATS/UK: Klurigare att klara testen för att få börja utb.
Eurocontrol: samma som ovan. Betald utbildning och sedan kontrakt att jobba för dem i några år.

Sista två finns det Mycket info om på nätet. Jag kan inte deras utb-system så noga då jag valt att hålla mig på hemmaplan
Citera
2011-03-25, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelwulf
Alltså de danska som kommit ut från EPN?

Danskarna som tog examen i december har fått sitt BK-skede uppskjutet ett halvår och gör andra sysslor fram tills dess.
Citera
2011-03-26, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 01RFW
Danskarna som tog examen i december har fått sitt BK-skede uppskjutet ett halvår och gör andra sysslor fram tills dess.

Okej, tack för info

Någon som börjar i Norrköping till Hösten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in