Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-09-01, 04:47
Medlem
ZoltiRs avatar
Det är helt fel. Folk du pratat med har i såfall klarat FEAST och sen blivit inbjudna till tester igen.

Första testet i nederländerna är precis som här i sverige, dvs FEAST paketet, fast på en dag istället för två.

Blir man sedan inbjuden till steg 2 så är det diverse tester (1 dag) innan man blir inbjuden till en intervju.

Citat:
Ursprungligen postat av Cavalera_
Men om man gör testerna där nere så blir man utsatt för rätt tuffa intervjuer (på engelska så klart) vilka man slipper i sverige till en början.
Har hört av folk som gjort "där nere" och hemma säger att det är lättare intervjuer här.
Citera
2007-09-01, 04:49
Medlem
ZoltiRs avatar
Men erkänn att det var kul?!

Antar att du bara gjort första delen här i sverige, många nötter att knäcka där. Del två är faktiskt lugnare anser jag, och faktiskt roligare!

Citat:
Ursprungligen postat av bondiga
haalåå!

gjorde feast testet för 3 dagar sen....

svårt: ja

ser inte mig själv som en idiot, brukar få rätt bra på olika tänkar/iq test...
men när jag kom in i salen där man gjorde testet kunde dom lika väl säga:
Välkommen till helvetet, och sedan slå av mitt näsben,,,haha fyfan va det sjukaste testet jag gjort iaf, de som klarat testen förtjänar all respekt.
Har inte fått resultatet än, men de lutar nog åt "fel" håll.
Citera
2007-09-01, 08:08
Medlem
Daineas avatar
Jag vet precis hur det känns TS, jag ville själv bli nautiker men torskade på synkravet med en hårsmån, så istället sitter jag och pluggar till maskiningenjör. Ibland får man bita i det sura äpplet och ändra sina planer även om det inte är särskilt kul...
Citera
2007-09-01, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Jag vet precis hur det känns TS, jag ville själv bli nautiker men torskade på synkravet med en hårsmån, så istället sitter jag och pluggar till maskiningenjör. Ibland får man bita i det sura äpplet och ändra sina planer även om det inte är särskilt kul...

Tycker om den riktningen på tråden.

Nej det är inte speciellt kul, ville bli sjukvårdare i ett jägarförband men fick för kassa betyg i lumpen, dem är jävligt godtyckliga om du frågar mig. Men då får man omgruppera, så nu håller jag på att bli läkare. Förhoppningsvis kan jag känna en snarlik känsla på en akutvårdsavdelning som i soldatlivet.

Tänk till, gör något snarlikt. Inte flygledare, pilot då? Eller båtar, bilar, tåg?
Citera
2007-09-01, 13:08
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikvar
Tycker om den riktningen på tråden.

Nej det är inte speciellt kul, ville bli sjukvårdare i ett jägarförband men fick för kassa betyg i lumpen, dem är jävligt godtyckliga om du frågar mig. Men då får man omgruppera, så nu håller jag på att bli läkare. Förhoppningsvis kan jag känna en snarlik känsla på en akutvårdsavdelning som i soldatlivet.

Tänk till, gör något snarlikt. Inte flygledare, pilot då? Eller båtar, bilar, tåg?

Kanske bör förtydliga att min maskinexamen inte är densamma som sjöingenjörerna läser, jag kan alltså inte bli marint maskinbefäl endast på de kurser jag läser.
Anledningen till att jag inte valde sjöingenjör är precis samma som för dig när du valde att läsa till läkare (fast omvänt): att behöva vara i närheten av de som fick chansen att göra det jag drömde om och påminnas om varför jag gör det jag gör istället för det jag egentligen ville hade blivit för jobbigt för mig, så därför sadlade jag om totalt.
Men det viktigaste är ju trots allt att försöka göra det bästa av situationen, och även om man inte kan få sitt drömjobb så bör det ju finnas fler saker för de flesta som de tycker är åtminstone rimligt kul. Själv är jag långt ifrån missnöjd med att få chansen att räkna på materialslitage och krafter samt få leka lite med CAD, det är fasen så mycket bättre än att jobba på den lokala videobutiken med att rengöra lösgodisbehållare imho...
Citera
2007-09-05, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZoltiR
Men erkänn att det var kul?!

Antar att du bara gjort första delen här i sverige, många nötter att knäcka där. Del två är faktiskt lugnare anser jag, och faktiskt roligare!

haha aa det var faktiskt roligare än väntat, verkligen någonting jag kan tänka mig att syssla med i framtiden.
mm det var den första delen.. fick min kallelse till "fas 2" i förgår oxå!
misstänker att provet är uppbyggt på ett sätt så det ska kännas som om man misslyckas(snackade me en halläning där nere som bekräfta mina misstankar)

Jasså har du gjort andra testet också... va de ungefär samma skit lr??
det var inte heller någon muntlig del på test 2 va??
Citera
2007-09-05, 19:52
Medlem
Rikard_s avatar
Have confidence in yourself, bitch.

Seriöst tycker inte att du ska deppa över det innan du änns vet.
Citera
2007-09-06, 04:48
Medlem
ZoltiRs avatar
Japp, gjort och klarat. Test två skiljer sig lite för det är egentligen en stor grej. I alla fall det FEAST-testet består av. 1,5 timme att lära sig vad det handlar om och sen 38 minuter "verklighet" där det gäller att använda den kunskapen.

Är även en del som heter skeppsdestination, du får en 4x4 matris där ett skepp skall ta sig fram till olika ställen, i början är det enkelt men sen kommer lite vind samt strömmar som gör att man får tänka om. Inte speciellt svårt om man bara tänker till lite.

Inget muntligt!

Citat:
Ursprungligen postat av bondiga
Jasså har du gjort andra testet också... va de ungefär samma skit lr??
det var inte heller någon muntlig del på test 2 va??
Citera
2007-09-17, 23:42
Medlem
MoonAngel88s avatar
Jag har funderat nu länge på att söka till flygledare. Tog studenten i år, och nu måste jag plugga upp svenskan till vg, och matte d som jag inte har haft under min gymnasietid. Resten av kraven uppfyller jag.
Det enda som får mig att vara lite orolig är engelskan. Jag kan rätt så bra engelska, i både skrift som tal. Men jag vet inte riktigt hur höga krav på engelskan de har? Har någon här gjort intervjuerna som kanske vet det?
Citera
2007-09-18, 11:23
Medlem
ZoltiRs avatar
Har inte gjort själva intervjun än men det finns i alla fall en engelskadel på själva testdelen, till det kommer ju också att hela testet var på engelska. Men på just den delen så var det om jag minns rätt lite hörövningar samt delar där man skulle hitta synonymer och liknande. Inget jättesvårt men ändå en koll på att man har vissa engelskakunskaper.
Citera
2007-09-18, 11:46
Medlem
MoonAngel88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZoltiR
Har inte gjort själva intervjun än men det finns i alla fall en engelskadel på själva testdelen, till det kommer ju också att hela testet var på engelska. Men på just den delen så var det om jag minns rätt lite hörövningar samt delar där man skulle hitta synonymer och liknande. Inget jättesvårt men ändå en koll på att man har vissa engelskakunskaper.

Just det låter som att de kunskaperna inte behöver vara SÅ höga. Alltså, min rädsla är snarare att de kräver att man har samma engelskakunskaper som en person född i en engelsktalande land. Annars så skulle jag nog klara mig bra skulle jag tro.
Citera
2007-09-18, 18:58
Medlem
ZoltiRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoonAngel88
Just det låter som att de kunskaperna inte behöver vara SÅ höga. Alltså, min rädsla är snarare att de kräver att man har samma engelskakunskaper som en person född i en engelsktalande land. Annars så skulle jag nog klara mig bra skulle jag tro.

Nae, så är det verkligen inte. Hyffsade kunskaper i engelska räcker i det här fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in