Sitter på datorn nu och inte telefonen så nu blir det lite längre.
Citat:
Ursprungligen postat av Grodorna
Tack för svaren!
Hefaiston:
Tre chanser är trots allt bättre än en chans i min värld. Oavsett valören på de två extra-chanserna. Och det finns förhoppningsvis en god tanke bakom att de låter människor göra testerna mer än en gång.
1. Men jag får känslan av att du är skeptisk?
Jag är skeptisk till att göra testerna flera gånger, jag menar att dom är gjorda för att man ska komma helt "ren" till provet och ryktet säger också att det är en del av kriterierna är att man utvecklas under testets gång. Dock färgas jag här av min egen situation. Jag har klarat mina tester på första försöket, det finns dom som hävdar att det inte alls gör något att ta dom flera gånger. Min personliga åsikt är dock att det är en klar fördel att klara dom direkt. Sen finns det säkert dom som inte klarar dom första gången som hade klarat av yrket, precis som det finns dom som klarar testerna som inte klarar yrket. Men procentsatsen är antagligen relativt liten.
Citat:
2. NATS håller alltså till i England, och jag gissar på att de inte är lika generösa som sina belgiska kollegor vad gäller att kompensera för resa och hotell. Men finns det andra svårigheter att tänka på för den som vill skaffa sitt lämplighetsintyg genom NATS? Känner du till om deras process skiljer sig från den svenska vad det gäller svårighetsgrad, konkurrens, etc? (De tre chanserna kanske inte är så mycket värda om det är en mindre andel av de sökande som belönas med lämplighetsintyg).
NATS håller till i Storbrittanien och är även ansvariga för ATS (Air Traffic Services) på Gibraltar samt snart på vissa flygplatser i Spanien via ett underbolag (Ferronats).
Jag kan mest spekulera då jag enbart gjort NATS tester, men i Sverige gör man två testfaser, FEAST och intervju. NATS har mer tester, man har delvis ett steg 1 baserat enbart på papperstester samt ett extra paket datortester (som enligt mig var svårare än FEAST).
NATS har ca 25 000 sökande per år (eller hade 25 000 under 2011 åtminstone), av dom tar man in strax under 3% enligt vad jag hört.
NATS kompenserar resa (och i fall då det inte går att undvika hotell) för steg 3 samt medical, dock kompenserar man enbart resa inom UK. I mitt fall bad jag inte ens om kompensation, det handlade om så pass lite pengar (2000 tror jag) att jag inte orkade skicka in pappret...
Citat:
3. Är personer som ordnar lämplighetsintyg genom NATS även ålagda att utbilda sig hos dem?
Ja, det gäller var du än söker. Varje ANSP (Air Navigation Service Provider) har sina egna tester och ansvarar för sina egna kandidater, dock kan man i vissa fall tillgodo räkna sig ett FEAST (t.ex. tror jag att om man klarat fest med EC behöver man inte göra om det ifall man söker till NATS). Men söker du hos en ANSP får du en kursplats där, man kan inte hoppa emellan. Tänk också på att detta handlar om konkurrerande bolag, inga universitet eller liknande.
Citat:
4. Går det att göra proverna hos NATS efter att man har gjort proverna (och misslyckats) här hemma, och vice versa?
Vet ej, jag sökte första gången till NATS och kom in direkt.
Citat:
5. Vet du om det finns någon mer plats där det går att göra testerna mer än en gång?
Tveksamt, LFV tillåter det inte och inte Eurocontrol heller. Har inte koll på navair eller avinor men dom kräver flytande danska respektive norska så dom är antagligen inte ens aktuella?
Citat:
[...]
1. Okej, så det är Eurocontrol som har sitt säte i Beligen (inte Nederländerna som jag skrev igår

). Varför valde du att söka hos dem? Och vad är din upplevelse av processen så här långt?
För att förtydliga, Eurocontrol har huvudkontor i Nederländerna men även kontor i bla Paris och Luxemburg om jag minns rätt. Deras största arbetsplats är dock Maastricht UAC (Upper Area Control) som ligger i just Maastricht i Nederländerna.
Citat:
[...]
3. Om du klarar proverna, är du ålagd att utbilda dig (och kanske till och med arbeta) där nere?
Om jag minns rätt har EC en klasul smo förbinder dig att jobba hos dom i 6 år om du klarar utbildningen.
Citat:
4. Om du inte klarar proverna, är det då samma hårda bud som i Sverige? Det vill säga, du är utestängd från flygledaryrket för all framtid?
Jag har absolut inga problem med att utbilda mig utanför Sverige, men det är ju en sådan sak som är intressant att veta. Och jag tänker mig att Eurocontrol gärna vill att man stannar hos dem ett tag om de nu bekostar resa och boende för den som söker...
Eurocontrol stänger ute dig (och jag tror att LFV gör det per automatik), men NATS gör det inte. Jag har träffat folk på mina sökningar som även sökt EC. Kan också vara värt att säga att NATS inte förbinder dig att jobba hos dom. Ifall man är beredd att flytta utomlands tror jag dock att EC har bättre villkor, framförallt under utbildningsperioden. EC utbildar dock bara för ACC (Area Control Centre), NATS driver även APP (Aproach) och TWR (Torn) tjänster (även om ACC är största området även för NATS).
Känner att jag propagerar lite för NATS nu, jag säger inte att dom är bättre, jag kan inte jämföra då jag bara gjort tester hos NATS. Men det är dom jag vet mest om, därför blir det lite vinklat.