2012-03-26, 16:23
Medlem
proverna = proven, heh.
Citera
2012-03-26, 16:47
Medlem
Sitter på datorn nu och inte telefonen så nu blir det lite längre.

Citat:
Ursprungligen postat av Grodorna
Tack för svaren!

Hefaiston:

Tre chanser är trots allt bättre än en chans i min värld. Oavsett valören på de två extra-chanserna. Och det finns förhoppningsvis en god tanke bakom att de låter människor göra testerna mer än en gång.

1. Men jag får känslan av att du är skeptisk?
Jag är skeptisk till att göra testerna flera gånger, jag menar att dom är gjorda för att man ska komma helt "ren" till provet och ryktet säger också att det är en del av kriterierna är att man utvecklas under testets gång. Dock färgas jag här av min egen situation. Jag har klarat mina tester på första försöket, det finns dom som hävdar att det inte alls gör något att ta dom flera gånger. Min personliga åsikt är dock att det är en klar fördel att klara dom direkt. Sen finns det säkert dom som inte klarar dom första gången som hade klarat av yrket, precis som det finns dom som klarar testerna som inte klarar yrket. Men procentsatsen är antagligen relativt liten.

Citat:

2. NATS håller alltså till i England, och jag gissar på att de inte är lika generösa som sina belgiska kollegor vad gäller att kompensera för resa och hotell. Men finns det andra svårigheter att tänka på för den som vill skaffa sitt lämplighetsintyg genom NATS? Känner du till om deras process skiljer sig från den svenska vad det gäller svårighetsgrad, konkurrens, etc? (De tre chanserna kanske inte är så mycket värda om det är en mindre andel av de sökande som belönas med lämplighetsintyg).
NATS håller till i Storbrittanien och är även ansvariga för ATS (Air Traffic Services) på Gibraltar samt snart på vissa flygplatser i Spanien via ett underbolag (Ferronats).

Jag kan mest spekulera då jag enbart gjort NATS tester, men i Sverige gör man två testfaser, FEAST och intervju. NATS har mer tester, man har delvis ett steg 1 baserat enbart på papperstester samt ett extra paket datortester (som enligt mig var svårare än FEAST).

NATS har ca 25 000 sökande per år (eller hade 25 000 under 2011 åtminstone), av dom tar man in strax under 3% enligt vad jag hört.

NATS kompenserar resa (och i fall då det inte går att undvika hotell) för steg 3 samt medical, dock kompenserar man enbart resa inom UK. I mitt fall bad jag inte ens om kompensation, det handlade om så pass lite pengar (2000 tror jag) att jag inte orkade skicka in pappret...

Citat:

3. Är personer som ordnar lämplighetsintyg genom NATS även ålagda att utbilda sig hos dem?

Ja, det gäller var du än söker. Varje ANSP (Air Navigation Service Provider) har sina egna tester och ansvarar för sina egna kandidater, dock kan man i vissa fall tillgodo räkna sig ett FEAST (t.ex. tror jag att om man klarat fest med EC behöver man inte göra om det ifall man söker till NATS). Men söker du hos en ANSP får du en kursplats där, man kan inte hoppa emellan. Tänk också på att detta handlar om konkurrerande bolag, inga universitet eller liknande.

Citat:
4. Går det att göra proverna hos NATS efter att man har gjort proverna (och misslyckats) här hemma, och vice versa?
Vet ej, jag sökte första gången till NATS och kom in direkt.

Citat:

5. Vet du om det finns någon mer plats där det går att göra testerna mer än en gång?
Tveksamt, LFV tillåter det inte och inte Eurocontrol heller. Har inte koll på navair eller avinor men dom kräver flytande danska respektive norska så dom är antagligen inte ens aktuella?

Citat:
[...]
1. Okej, så det är Eurocontrol som har sitt säte i Beligen (inte Nederländerna som jag skrev igår ). Varför valde du att söka hos dem? Och vad är din upplevelse av processen så här långt?
För att förtydliga, Eurocontrol har huvudkontor i Nederländerna men även kontor i bla Paris och Luxemburg om jag minns rätt. Deras största arbetsplats är dock Maastricht UAC (Upper Area Control) som ligger i just Maastricht i Nederländerna.

Citat:
[...]
3. Om du klarar proverna, är du ålagd att utbilda dig (och kanske till och med arbeta) där nere?
Om jag minns rätt har EC en klasul smo förbinder dig att jobba hos dom i 6 år om du klarar utbildningen.

Citat:
4. Om du inte klarar proverna, är det då samma hårda bud som i Sverige? Det vill säga, du är utestängd från flygledaryrket för all framtid?

Jag har absolut inga problem med att utbilda mig utanför Sverige, men det är ju en sådan sak som är intressant att veta. Och jag tänker mig att Eurocontrol gärna vill att man stannar hos dem ett tag om de nu bekostar resa och boende för den som söker...

Eurocontrol stänger ute dig (och jag tror att LFV gör det per automatik), men NATS gör det inte. Jag har träffat folk på mina sökningar som även sökt EC. Kan också vara värt att säga att NATS inte förbinder dig att jobba hos dom. Ifall man är beredd att flytta utomlands tror jag dock att EC har bättre villkor, framförallt under utbildningsperioden. EC utbildar dock bara för ACC (Area Control Centre), NATS driver även APP (Aproach) och TWR (Torn) tjänster (även om ACC är största området även för NATS).

Känner att jag propagerar lite för NATS nu, jag säger inte att dom är bättre, jag kan inte jämföra då jag bara gjort tester hos NATS. Men det är dom jag vet mest om, därför blir det lite vinklat.
Citera
2012-03-27, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Jag är skeptisk till att göra testerna flera gånger, jag menar att dom är gjorda för att man ska komma helt "ren" till provet och ryktet säger också att det är en del av kriterierna är att man utvecklas under testets gång.

Jag tror också det är bra om den sökande klarar testerna på första försöket. Det bådar gott inför framtiden! Men nog finns det en del osäkerhetsfaktorer kring testerna som försvårar möjligheten att tolka resultatet.

Osäkerhetsfaktorer i samband med de praktiska testerna: dålig dagsform, psykologiska spärrar, olika stor utvecklingspotential, mm. Osäkerhetsfaktorer i samband med intervjun: godtycke, ovanligt hård konkurrens det aktuella året, mm.

Och även sökande som klarar testerna blir ju diskvalificerade. Det är kanske det starkaste argumentet mot att bara låta människor söka en gång: intyget är marknadsanpassat. Bara en liten andel av de sökande får ett lämplighetsintyg, oavsett hur många som når ett godkänt resultat på testerna.

Varför inte ge alla som bedöms lämpliga lämplighetsintyg, och låta dem hitta sin egen väg till utbildning? Det tycker jag hade varit mer rättvist.

Citat:
NATS har ca 25 000 sökande per år (eller hade 25 000 under 2011 åtminstone), av dom tar man in strax under 3% enligt vad jag hört.

Det låter ju svårt förstås. Det är svårare än i Sverige, om inte min matte sviker mig. Hur kommer det sig att du valde att söka i Storbritannien?

Citat:
Vet ej, jag sökte första gången till NATS och kom in direkt.

Intressant ändå tycker jag. I så fall kunde man söka två gånger i alla fall, om man inte lyckas på den första platsen. Kanske börja i Sverige eftersom NATS inte har några fler uttagningar i år.

Citat:
Har inte koll på navair eller avinor men dom kräver flytande danska respektive norska så dom är antagligen inte ens aktuella?

Ska man kunna tala flytande också, eller räcker det att förstå vad andra säger?

Citat:
Jag har träffat folk på mina sökningar som även sökt EC.

De klarade inte testerna i Nederländerna, men kom in på NATS? Då är det väl inte omöjligt att NATS även tar emot sökande som har gjort testerna i Sverige...

Citat:
Ifall man är beredd att flytta utomlands tror jag dock att EC har bättre villkor, framförallt under utbildningsperioden.

Vet du hur tufft det är att bli antagen hos EC? Är det svårare än i Sverige?
Senast redigerad av Grodorna 2012-03-27 kl. 17:18.
Citera
2012-03-27, 17:34
Medlem
Citat:
Jag tror också det är bra om den sökande klarar testerna på första försöket. Det bådar gott inför framtiden! Men nog finns det en del osäkerhetsfaktorer kring testerna som försvårar möjligheten att tolka resultatet.

Osäkerhetsfaktorer i samband med de praktiska testerna: dålig dagsform, psykologiska spärrar, olika stor utvecklingspotential, mm. Osäkerhetsfaktorer i samband med intervjun: godtycke, ovanligt hård konkurrens det aktuella året, mm.

Och även sökande som klarar testerna blir ju diskvalificerade. Det är kanske det starkaste argumentet mot att bara låta människor söka en gång: intyget är marknadsanpassat. Bara en liten andel av de sökande får ett lämplighetsintyg, oavsett hur många som når ett godkänt resultat på testerna.

Varför inte ge alla som bedöms lämpliga lämplighetsintyg, och låta dem hitta sin egen väg till utbildning? Det tycker jag hade varit mer rättvist.

Konkurrensen är inte aktuell, du bedöms inte mot en grupp utan mot en mall. Faller alla den dagen in i mallen (otroligt men möjligt) sätts alla på lista. Klarar ingen målkraven tas ingen in.

Dålig dagsform kan jag köpa, vilket också är varför det är så viktigt att man planerar sina resor noga och tar testerna väldigt seriöst. Psykologiska spärrar köper jag dock inte, det kan låta hårt och oflexibelt men jag tror inte man är lämpad som flygledar ifall man får psykologiska låsningar.

Alla som bedöms lämpliga tas in. Men du ska återigen minnas att vi talar inte universitet, organisationerna som utbildar flygledare är konkurrensutsatta (nåväl, oftast, undantaget ACC men vi lämnar det) företag med vinstkrav och aktieägare. Man har dessutom olika krav och olika tester. Det finns alltså inget intresse för någon utom den sökande att samordna sina ansökningsprocesser, jag tror heller inte att det kommer att göras. Man får söka till det företag man är intresserat av helt enkelt.

Citat:

Det låter ju svårt förstås. Det är svårare än i Sverige, om inte min matte sviker mig. Hur kommer det sig att du valde att söka i Storbritannien?
Det sägs att det är svårare än i sverige, men som sagt, jag kan inte jämföra det själv, bara sprida vidare vad jag själv hört ryktesvägen.

Jag sökte även i Sverige, men britterna var snabbare att låta mig göra testerna plus att dom betalar utbildningen och garanterar jobb, i sverige ska man ju gå på studiemedel i tre år först och sen söka in till en flygplats/områdescentral. Villkoren är alltså mycket bättre i UK.

Citat:

Intressant ändå tycker jag. I så fall kunde man söka två gånger i alla fall, om man inte lyckas på den första platsen. Kanske börja i Sverige eftersom NATS inte har några fler uttagningar i år.

Ska man kunna tala flytande också, eller räcker det att förstå vad andra säger?

Avinor krävde flytande norska i tal och skrift för ca två år sen när jag kollade sist.
Citerat från mail från navair:
"NAVIAIR har nyligen infört ett språkligt krav på kunskap i skriftlig och muntlig danska. Detta ska kunnas dokumenteras genom ett godkänt betyg i ämnet danska på en av de danska ungdomsutbildningarna. Om detta krav inte är uppfyllt så måste man ha bestått ”studieprøven i dansk” med lägst betyg 02.

Mer information om ”Studieprøven i dansk” finns på http://wwwstudieskolen.dk/"

Citat:

De klarade inte testerna i Nederländerna, men kom in på NATS? Då är det väl inte omöjligt att NATS även tar emot sökande som har gjort testerna i Sverige...

Vet du hur tufft det är att bli antagen hos EC? Är det svårare än i Sverige?
Jag har inte träffat någon som klarat NATS tester som inte klarade EC, dock har jag träffat folk under uttagningen med NATS som misslyckats med ECs tester. Men mängden personer jag träffat som klarat NATS tester är dock väldigt liten (inte ens 5 pers, jämfört med typ 50 under testprocessen).

Kan inte svara om svårighetsgraden hos EC då jag inte gjort deras tester alls.
Citera
2012-03-27, 18:45
Medlem
Citat:
Konkurrensen är inte aktuell, du bedöms inte mot en grupp utan mot en mall. Faller alla den dagen in i mallen (otroligt men möjligt) sätts alla på lista. Klarar ingen målkraven tas ingen in.

Jag har ju blivit informerad om att det är 30 av 3-400 sökande som får lämplighetsintyg hos LFV varje år, men frågan är om det var ett tak (som jag förstod det) eller ett snittvärde det rörde sig om. Du menar alltså att det är ett snittvärde?

Citat:
Dålig dagsform kan jag köpa, vilket också är varför det är så viktigt att man planerar sina resor noga och tar testerna väldigt seriöst. Psykologiska spärrar köper jag dock inte, det kan låta hårt och oflexibelt men jag tror inte man är lämpad som flygledar ifall man får psykologiska låsningar.

Poängen är att det är svårt att dra några säkra slutsatser efter ett enda provtillfälle. Och ja, jag tycker det är hårt och oflexibelt att generalisera på det sättet Människor är så olika. Alla presterar inte på topp första gången, oavsett dagsform och anlag.

Men LFV står uppenbarligen på din sida, så det är kanske inte så stor vits med att fortsätta det här meningsutbytet.

Citat:
Avinor krävde flytande norska i tal och skrift...

Jaha. Jag kan tyvärr varken prata danska eller norska

Citat:
Kan inte svara om svårighetsgraden hos EC då jag inte gjort deras tester alls.

Tack i alla fall! Mycket som har blivit klarare nu.
Senast redigerad av Grodorna 2012-03-27 kl. 18:51.
Citera
2012-03-27, 21:03
Medlem
Om inte LFV gör annorlunda mot NATS och EC (vilket jag betvivlar, det är svårt att få tag i lämpliga kandidater så dom säger knappast nej till någon dom tror är utbildningsbar) så är det ett snitt, inget tak.
Citera
2012-03-28, 01:25
Medlem
Jag tror i och för sig att LFV (och även NATS och EC) har en mycket klar uppfattning om hur många personer de behöver utbilda om året för att klara sina budgetmål och möta framtida behov på arbetsmarknaden. Jag tror inte de har som strategi att "ta de som finns" och hoppas på det bästa.

Det styrks även av vad vonJingle skrev på förra sidan:

Citat:
Ursprungligen postat av vonJingle
Tekniskt sett finns det bara 30 platser till flygledarutbildningen i Malmö. De säger att de 30 med bäst universitetsbetyg från de tre terminerna på LiU blir antagna. Första årgången hade 31 personer elevgodkännande, och alla blev antagna ändå (LFV är inte så hjärtlösa som man kan tro). Andra årgången blir inte ens 30 personer. Slutsatsen är att det antagligen inte är något att oroa sig för!

Återigen är det 30 personer det handlar om.
Senast redigerad av Grodorna 2012-03-28 kl. 01:56.
Citera
2012-03-28, 11:40
Medlem
Återigen kan jag bara tala med säkerhet för NATS men jag tror inte det skiljer sig till lfv/ec.

Man har en standard som sökanden testas mot. Alla som möter standarden sätts på en lista (jämför med elevgodkännande). Man startar så många platser per år som man har behov för. Har man mycket behov ökar man antalet testtillfällen, har man litet behov minskar man. Får man riktigt mycket folk på listan stänger man antagningen (vilket är vad NATS och ec gjort nu).

Men varken antalet sökande eller nivån på dom andra du söker med påverkar dina chanser. Det som kan hända är att din testprocess blir längre eller kortare beroende på marknadsbehovet. Men man tar in alla som möter standarden, har man nog folk stängs ansökningen, man höjer inte standarden. Har man lite folk testar man flera, men man sänker inte standarden.
Citera
2012-03-28, 15:04
Medlem
Fast det verkar alltså som att LFV inte reglerar antalet testtillfällen på det viset. Hos dem är alla som har behörighet välkomna att utföra testerna, och av dessa är det 30 personer som erhåller lämplighetsintyg om året.

Och det finns bara utbildningsplatser till 30 personer varje år.

Men - onödigt att spekulera när det går att höra efter med LFV själva. Jag ska försöka kolla upp i dagarna.
Senast redigerad av Grodorna 2012-03-28 kl. 15:14.
Citera
2012-03-28, 15:18
Medlem
Kolla med dom, men jag blir väldigt förvånad om dom säger nej till lämpliga kandidater, elever som lämpar sig som flygledare är inte direkt lätt att få tag i.
Citera
2012-03-28, 18:25
Medlem
Inväntar att få göra fas 4 inför HT-2012 på LiU med inriktning som flygledare. Någon mer än jag som inväntar datum för fas 4 med stor iver?
Citera
2012-03-29, 21:46
Medlem
Citat:
Fast det verkar alltså som att LFV inte reglerar antalet testtillfällen på det viset. Hos dem är alla som har behörighet välkomna att utföra testerna, och av dessa är det 30 personer som erhåller lämplighetsintyg om året.

Och det finns bara utbildningsplatser till 30 personer varje år.

Men - onödigt att spekulera när det går att höra efter med LFV själva. Jag ska försöka kolla upp i dagarna.

Dags att reda ut hur processen går till.

Jag själv pluggar till Flygledare på EPN har gått FTL på LiU (första kullen)

För att börja plugga till flygledare i Sverige måste du ha pluggat 1,5 år Flygtrafik och Logistik på LiU och även inneha ett elevgodkännande (lämplighetsintyget du pratar om) från LFV. Det är sant som du säger att det idag bara är trettio elever per år som efter FTL får börja på Entry Point North (flygledarskolan i Malmö).

Men det stämmer däremot inte att LFV bara tar in trettio elever per år i sina tester och rensar ut resten för all framtid. Testerna gör man för att få elevgodkännandet, dessa består av tre faser, FEAST, intervju och medical. Klarar du av alla dessa tester får du ett elevgodkännande som tillåter dig att studera till flygledare. Dessa tester bedöms efter en mall, dvs att alla bedöms lika oavsett hur många som söker. Klarar du inte dessa så får du tyvärr inte söka igen. Här kan det som någon nämnt tidigare bromsas eller helt stängas i antagningsprocessen för att möta efterfrågan.

Det är nu det börjar bli fishy..

När man erhållit ett elevgodkännande kommer nästa fas, att komma bland de topp trettio med elevgodkännande i FTL (om det är så många som går där). Eftersom LFV gått ihop med LiU och lagt på 1,5år extra utbildning har de även satt ett tak för hur många som ska in på EPN varje år, trettio. Är det fler än trettio elever med elevgodkännande som går FTL, blir man antagen på betygssnittet av de obligatoriska kurserna det första året på FTL. Skulle det nu vara så olyckligt att man kommer utanför plats trettio är man i detta läget inte körd för all framtid, utan man får helt sonika vänta ett år till och söka igen, man kan ägna tiden åt att förbättra betygen. Du har fortfarande ditt elevgodkännande och så länge du uppdaterar ditt medical så gäller det.

En liten sammanfattning, misslyckas du med testerna för ditt elevgodkännande är du rökt. Men LFV gör ingen skillnad på om det är 1000 sökande eller 100, vad jag har hört brukar det vara runt tio procent som klarar av testerna. Har du elevgodkännandet är det bara att mala igenom tiden på FTL och fixa betygen, inser ni att ni inte kommer upp i trettio elever med godkännande krävs bara godkänt på (tror jag) 60% av de obligatoriska kurserna (här sviker mitt minne mig).

Kuriosa, vi var ungefär 40st med elevgodkännande från början. Några hoppade av direkt, andra valde att stanna kvar på FTL. LFV antog till och med trettioen från början eftersom att det var tre stycken i botten som hade samma betygssnitt och inga andra urvalskriterier fanns inskrivna i stadgarna. Till sist hoppade en av precis innan start så vi blev trettio tillslut.

Det ryktas även att ACR har köpt några platser på EPN till hösten för utbildning av egna flygledare.
Senast redigerad av imbavafan 2012-03-29 kl. 21:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in