2019-02-10, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Ladda ett vapen för att trycka av i huvudet på sitt ena barn, för att sedan ladda om och göra samma sak på sitt andra barn tycker jag är utsätta sina barn för grymma plågor helt uppsåtligt. Hade Dalarö-pappan haft tillgång till vapen hade han säkert gjort samma sak. Hade Samuel inte haft tillgång till vapen hade han kanske tagit till eld eller drunkning eller vad som helst.

Lika äckliga båda två

Vi ser olika på det.
Citera
2019-02-10, 23:52
Medlem
Grandpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Ah, han säger:
"Men det är ingen som har brytt sig, det är Marianne, min syster har brytt sig, men Karin hon har varit så jävla kall och empatilös, jag hoppas hon tittar nu, men det gör hon nog inte, hon har blockat mig överallt"osv

Det är alltså Marianne och systern som har brytt sig (en av systrarna, men han har flera som jag förstår av vad han säger)

Det finns 2 Mariann(e)
En "kompis" som dog i januari
En syster till SR
Citera
2019-02-10, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandpa
Det finns 2 Mariann(e)
En syster till SR

Ja, men här menade han nog kompisen M plus en syster särskilt. Tror jag.
Citera
2019-02-11, 00:18
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandpa
Det finns 2 Mariann(e)
En syster till SR
Om han hade menat sin syster Marianne hade det varit naturligt att säga "min syster Marianne". Eller "Det är Marianne, min syster, hon har brytt sig. Nu sa han "Ingen har brytt sig. Det är Marianne, min syster har har brytt sig...."
På pauseringen låter det som två olika personer.
Citera
2019-02-11, 00:20
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ah, han säger:
"Men det är ingen som har brytt sig, det är Marianne, min syster har brytt sig, men Karin hon har varit så jävla kall och empatilös, jag hoppas hon tittar nu, men det gör hon nog inte, hon har blockat mig överallt"osv

Det är alltså Marianne och systern som har brytt sig (en av systrarna, men han har flera som jag förstår av vad han säger)

Vem säger att det var ett kommatecken efter att han omnämnde Marianne?
Ngn skrev att Samuel defakto har en syster med det namnet!
Går inte av filmen utläsa ngt kommatecken! Jag hör och utläser hans ord i filmen som att ”min syster Marianne”
Citera
2019-02-11, 00:23
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Nä, han sa "min syrra och Marianne".
Har sett filmen minst 30 ggr och det går inte uppfatta något ”och”!
Han säger ”min syrra Marianne”!
Lyssna igen!
Citera
2019-02-11, 00:44
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Har sett filmen minst 30 ggr och det går inte uppfatta något ”och”!
Han säger ”min syrra Marianne”!
Lyssna igen!
Nej, han säger "Det är ingen som har brytt sig. Det är Marianne. Min syster har brytt sig. Men Karin har varit så kall och empatilös."
Citera
2019-02-11, 00:51
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Vem säger att det var ett kommatecken efter att han omnämnde Marianne?
Ngn skrev att Samuel defakto har en syster med det namnet!
Går inte av filmen utläsa ngt kommatecken! Jag hör och utläser hans ord i filmen som att ”min syster Marianne”
https://www.prefix.nu/interpunktion.html* "Ett kommatecken används oftast i längre meningar för att göra ett mindre avbrott mellan satser i stället för att använda punkt."
Kommatecknet i citatet om vilka SR anser har brytt sig betecknar en kort paus. Kortare paus än punkt. Lyssna igen.
SR skrev i vännen Mariannes gästbok på FB efter dödsfallet nyligen om ena sonens födelsedag, dit Marianne ju skulle ha kommit.
Citera
2019-02-11, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dvara
Oavsett om det här stämmer eller inte så är det ostridigt att en förälder skall inta ställningen som skyddsgarant för sina barn, ifall inte en förälder intar ställningen som garant för sina barn så finns det starka indikationer på att underlåtenhetsansvar kan komma i fråga.

Står en man (oavsett om han är pappan) och hotar och viftar med ett laddat gevär och skjuter varningsskott så ska inte en förälder lämna sina barn på denna plats. Vågar föräldern inte ingripa själv med risk för sitt eget liv skall föräldern ringa polis som på fem röda sekunder hade kommit dtill platsen och plockat bort barnen och burat in pappan.

Nu låter detta för mycket för att vara sant men skulle det vara så så har mammans ställning som skyddsgarant starka brister och frågan om underlåtenhetsansvar är i så fall helt rimlig att diskutera.

Håller helt med dig. Tror inte mitt ex skulle lämna kvar vår dotter hos mig om jag härjat runt och avfyrat en hagelbock vid tiden för överlämnande! 🙄
Förresten, någon som vet om barnen gått på förskola?
Citera
2019-02-11, 01:46
Medlem
Citat:
Ja, dubbelbarnamördaren Samuel själv trodde att han skulle ha fått livstid. Att mörda två barn borde i sig resultera i livstid.

Att mörda någon överhuvudtaget borde vara minst livstid tycker jag. Livstid på riktigt, under förutsättning att inga som helst tvivel finns vem som är skyldig och om inga förmildrande omständigheter att ta hänsyn finns.

Men nu har vi ett system och det är det man får utgå ifrån.
Citera
2019-02-11, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Sovandes barn som utsätts för mord är per se ett fruktansvärt dåd. I min bok så ska ingen behöva välja på vilket sätt man ska bli mördad, speciellt inte barn. Misstänker dessutom starkt att det i rättens bok inte står någonstans att de i rättegången ska sitta och jämföra olika barnamord för att komma fram till ett straff... Jag finner det direkt smaklöst att göra på det viset i en tråd som handlar om två små pojkar som blivit mördade av sin far.

Det är ju självklarheter du skriver ut först i stycket. Men det är ju lika självklart att juryn med domare diskuterar och inom gruppen jämför brottmål inom samma kategorier.

Varför skulle de inte göra det? För att det står något annat i just din bok?

Smaklöst eller inte, så är det du anmärker på helt ovidkommande eftersom det här är ett diskussionsforum och inom diskussioner förekommer jämförelser som ett helt naturligt inslag.
Citera
2019-02-11, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det mamman som begick självmord och tog med sig sin 7-åriga dotter i döden nyligen, där var deras gemensamma dödsannons i tidningen, förvånande, snabbt med fadern som sörjande. Han valde en väldigt fin text.

(FB) Stockholm - Kvinna och barn hittade döda i bil. Misstänkt mord.

Mer om det fallet
(FB) Stockholm - Kvinna och barn hittade döda i bil. Misstänkt mord.

EDIT. Eftersom förundersökning just inletts är jag lite tveksam just om vad man menar med "begravning".

Undantagen bekräftar ju regeln men nog tycker jag att det här verkar en smula konstigt. Håller på att läsa ikapp tråden så vill inte säga mer än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in