2019-02-09, 17:35
Medlem
MorT2s avatar
Kan du vara vänlig att länka den videon med mamman?

Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Ja, jag håller fullständigt med dig. Även om jag anser att SR iskallt sköt ihjäl sina söner var denna kvinnas mordmetod så mycket värre. Liksom dalaröpappans mordmetod var än mer fruktansvärd än SR:s mordmetod.

Råkade tyvärr se videon där man ser mamman hålla om sin son på kanten av bron. I slutet av filmen kastar sig sonen bakåt och skriker, mamman lutar sig över honom och eventuellt ger honom en örfil. Det sas att strax efter hoppar hon och drar honom med sig ner i dödens avgrundsdjup.

Men när det gäller straff vet jag inte vad som gäller. Även om SR valde en mindre grym mordmetod skulle han ändå inte få livstid för morden?
Citera
2019-02-09, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Nej, det gör man verkligen inte. Jag har stora problem med svaret var i all världen han fick den kraften ifrån. Det är emot alla naturlagar. Jag kan inte finna ett enda plausibelt svar. Att man ser allt i svart är en sak. Att skjuta sina barn är något helt annat.
Ångest, Det är den starkaste motivation människan kan utsättas för,
Citera
2019-02-09, 17:55
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
Kan du vara vänlig att länka den videon med mamman?
Här är artikeln om skriket:
https://www.google.com/amp/s/www.thesun.co.uk/news/8387055/boy-heard-begging-mum-not-jump-before-threw-them-off-bridge-killed-herself/amp/

Här är filmen:
https://youtu.be/EAzYKZ18Fg8
Filmaren blir i slutet troligen tillsagd att inte filma. Där börjar skriket och kameran snurrar omkring, men om du klickar bild för bild på slutet har du en stillbild 2:37 där pojken har kastat sig bakåt under skriket.

Jag förstår att livet kan vara skit, men man har riktigt jävla fel i huvudet om man mördar sina barn.
Citera
2019-02-09, 18:56
Medlem
MorT2s avatar
Tack så mycket!
Fruktansvärt. Att man är villig att utsätta sitt barn för denna psykiska lidelse.

Citat:
Här är artikeln om skriket:
https://www.google.com/amp/s/www.thesun.co.uk/news/8387055/boy-heard-begging-mum-not-jump-before-threw-them-off-bridge-killed-herself/amp/

Här är filmen:
https://youtu.be/EAzYKZ18Fg8
Filmaren blir i slutet troligen tillsagd att inte filma. Där börjar skriket och kameran snurrar omkring, men om du klickar bild för bild på slutet har du en stillbild 2:37 där pojken har kastat sig bakåt under skriket.

Jag förstår att livet kan vara skit, men man har riktigt jävla fel i huvudet om man mördar sina barn.
Citera
2019-02-09, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Nej lagen är helt klar och man kan aldrig ärva någon som man har mördat.

Det folk fastnar på här är när dom dog och barnen dog före mördaren Samuel och då är arvsgången sådan att mördarens syskon ärver honom.

Men i juridisk mening så är det tvärtom tack vare lagen.
Samuel räknas som död innan barnen och dom ärver minst sin laglott om det finns ett testamente, finns inget giltigt testamente så ärver dom allt.
Den som sedan ska ärva är barnens närmaste och det finns bara en, Karin.

Det vore så skönt om jag har rätt för ett sånt här illdåd får aldrig någonsin ge någon som mördaren utser ekonomiska fördelar.
Är det så att jag har rätt så kan det kanske hindra någon annan från att göra liknande som hämnd på någon. Hoppas verkligen att när allt är klart att vi får veta hur det gick.

Tror o hoppas det samma som du!
Arvsgången är ju i regel rakt nedgående led annars rakt uppgående led. (Dvs. i mitt fall med syskon utan barn o partner som dör, så ärver våra föräldrar denne om de lever. Jag ärver bara mitt syskon om båda våra föräldrar är borta.)

I Karins ytterst tragiska situation så skulle jag önska att det fanns något att ärva för att åtminstone slippa ev oro o stress för vardagsekonomin. Dessutom, om barnamördaren även haft en neslig tanke mot mamman i vad det gäller arvsgången, så mycket bättre.
Citera
2019-02-09, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Tyvärr kan jag inte hålla med dig. Att ta fram ett vapen, ladda det samt höja det för att skjuta 2 skott i vardera barn är för mig ett iskallt handlande. Det finns i mitt tycke ett iskallt beräknande i den handlingen. 0 känslor för barnens väl och ve. Sovandes barn där GM har flera minuter på sig att sinna sig och inte helt kallt avrätta sina barn. En iskall avrättning...

I motsats till att besinna sig och låta det stanna vid en abnorm tanke framstår det som iskallt. Men 0 känslor för barnens väl och ve, då vet jag inte hur du tolkar livestreamen?

Om han nu ändå hade bestämt sig att skriva historian så här, så framkommer det ju tydligt i livestreamen att han åtminstone brydde sig över att barnen varken skulle hinna fatta eller känna något och inte heller pinas eftersom han säkerställt det med dubbla skott utifall att..

Det kan ju svårligen tolkas som något annat än en sorts omsorg.

Jag relaterade tidigare till andra betydligt grymmare barnmord och för all del, mord överhuvudtaget. Det var min poäng. På inget vis är okej att mörda någon. Det är inte okej att mörda.

Enkelt!
Citera
2019-02-09, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Tvivlar på att någon dödsannons om SR kommer upp alls. Låter otroligt.

Barnens lär nog komma men allt lär vara fördröjt. Inget ovanligt att det tar en månad till begravning i vanliga fall så det kan nog ta mer tid under dessa omständigheter.

Det mamman som begick självmord och tog med sig sin 7-åriga dotter i döden nyligen, där var deras gemensamma dödsannons i tidningen, förvånande, snabbt med fadern som sörjande. Han valde en väldigt fin text.

(FB) Stockholm - Kvinna och barn hittade döda i bil. Misstänkt mord.

Mer om det fallet

EDIT. Eftersom förundersökning just inletts är jag lite tveksam just om vad man menar med "begravning".
Senast redigerad av Remark 2019-02-09 kl. 21:01.
Citera
2019-02-09, 21:00
Medlem
Citat:
Ja, jag håller fullständigt med dig. Även om jag anser att SR iskallt sköt ihjäl sina söner var denna kvinnas mordmetod så mycket värre. Liksom dalaröpappans mordmetod var än mer fruktansvärd än SR:s mordmetod.

Råkade tyvärr se videon där man ser mamman hålla om sin son på kanten av bron. I slutet av filmen kastar sig sonen bakåt och skriker, mamman lutar sig över honom och eventuellt ger honom en örfil. Det sas att strax efter hoppar hon och drar honom med sig ner i dödens avgrundsdjup.

Men när det gäller straff vet jag inte vad som gäller. Även om SR valde en mindre grym mordmetod skulle han ändå inte få livstid för morden?

Okej, har sett så otroligt mkt hemskheter men som så många andra säger så kan inte jag heller mäkta med att se barn och djur i utsatta jävulska positioner. Finns en 3-4 videos upplagda vad jag vet men nej..det gör för ont.

Jag tror personligen ff att han hade dömts till vård i första hand. Men det är bara vad jag tror av det man kan tolka hittills och kan vara helt fel.

Svårt att säga vad ett fängelsestraff hamnat på. Allt från kanske 8 år och upp till max tidsbegränsat straff 18 år eller livstid beroende på vilka övriga omständigheter som framträder.

Skillnaden om morden varit utdragna är främst att man från början utgår högre upp i skalan. Kanske 12 år.. eller 18 år eller livstid direkt.

Vi har ju ganska låga straff i Sverige.
Citera
2019-02-09, 21:13
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det mamman som begick självmord och tog med sig sin 7-åriga dotter i döden nyligen, där var deras gemensamma dödsannons i tidningen, förvånande, snabbt med fadern som sörjande. Han valde en väldigt fin text.

Mer om det fallet

EDIT. Eftersom förundersökning just inletts är jag lite tveksam just om vad man menar med "begravning".
Den mamman ska tydligen har varit sjuk och hört röster och det visste omgivningen om.
Hade hon en diagnos som schizofreni så kan hon ha gått in i en psykos och det utlöste mordet och självmordet. Då lär förundersökningen klaras av snabbt om det fanns tydliga bevis för att det var så och det fanns bevis på allt som hade hänt.
Länk till dödsannonsen.
https://www.minnesrummet.se/system/funeral_notices/pdfs/001/012/540/original/1953841-1.pdf?1548905937

Samuel hade ingen diagnos mer än att han var deprimerad på grund av uppbrottet och fylld av hat och svartsjuka.
Flickan och mammans fall är en tragedi. En sjuk mamma.
Samuel och morden är också en tragedi men på ett helt annat sätt. Han var inte sjuk, han var en bestialisk mördare precis som Dalaröpappan som mördade för att hämnas.
Citera
2019-02-09, 21:22
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Okej, har sett så otroligt mkt hemskheter men som så många andra säger så kan inte jag heller mäkta med att se barn och djur i utsatta jävulska positioner. Finns en 3-4 videos upplagda vad jag vet men nej..det gör för ont.

Jag tror personligen ff att han hade dömts till vård i första hand. Men det är bara vad jag tror av det man kan tolka hittills och kan vara helt fel.

Svårt att säga vad ett fängelsestraff hamnat på. Allt från kanske 8 år och upp till max tidsbegränsat straff 18 år eller livstid beroende på vilka övriga omständigheter som framträder.

Skillnaden om morden varit utdragna är främst att man från början utgår högre upp i skalan. Kanske 12 år.. eller 18 år eller livstid direkt.

Dalaröpappan var inte sjuk, han mördade av hämnd mot mamman.
Han dömdes för två mord, ett mordförsök (dottern som överlevde), och mordbrand till livstid.
Länk till domen. https://minfil.com/I3I8hab8b0/DOM.pdf

Tror knappas att om Samuel hade överlevt att han hade fått något annat än livstid för av liven framgår klart och tydligt vad det handlar om. Svartsjuk och hatisk. Hämndmord!
Det handlar inte om det var utdraget eller inte vid domen, det handlar om varför och han hade med största sannolikhet inte heller blivit klassad som psykiskt sjuk.
Senast redigerad av Timeout 2019-02-09 kl. 21:32.
Citera
2019-02-09, 21:33
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:

Christine Schürrer som mördade Max och Saga fick livstids fängelse. Nu var det ju inte hennes barn men det var eventuellt inte lika långvarigt lidande som de två barnen som brändes inne i stugan på Dalarö.
Så jag kan tänka mig att han skulle få livstids fängelse, inte vård.
Sedan förstår jag förstås att det är mycket annat som spelar in när straff ska tidsbestämmas.
Citera
2019-02-09, 21:40
Medlem
Citat:
I motsats till att besinna sig och låta det stanna vid en abnorm tanke framstår det som iskallt. Men 0 känslor för barnens väl och ve, då vet jag inte hur du tolkar livestreamen?

Om han nu ändå hade bestämt sig att skriva historian så här, så framkommer det ju tydligt i livestreamen att han åtminstone brydde sig över att barnen varken skulle hinna fatta eller känna något och inte heller pinas eftersom han säkerställt det med dubbla skott utifall att..

Det kan ju svårligen tolkas som något annat än en sorts omsorg.

Jag relaterade tidigare till andra betydligt grymmare barnmord och för all del, mord överhuvudtaget. Det var min poäng. På inget vis är okej att mörda någon. Det är inte okej att mörda.

Enkelt!
Barnens väl och ve att säga -"De sov så de vet inte om det" betraktar jag inte som någon som helst omsorg om barnen eftersom han valde att avrätta dem och knappt nämna det mer i filmen. Det finns tyvärr många tragiska barnamord som är etter värre än just detta men att ta upp det i en tråd som rör två specifika barnamord finner jag besynnerligt. Som om man vill försvara GMs agerande genom att säga att de finns de som är värre. Att göra så även fast man samtidigt vill framföra att dessa mord på inget sätt är försvarbara uppfattar jag som en form av dubbelhet i frågan men det är jag det...
Senast redigerad av AnybodyOutThere 2019-02-09 kl. 21:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in