2019-02-11, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Ladda ett vapen för att trycka av i huvudet på sitt ena barn, för att sedan ladda om och göra samma sak på sitt andra barn tycker jag är utsätta sina barn för grymma plågor helt uppsåtligt. Hade Dalarö-pappan haft tillgång till vapen hade han säkert gjort samma sak. Hade Samuel inte haft tillgång till vapen hade han kanske tagit till eld eller drunkning eller vad som helst.

Lika äckliga båda två

Kan du utveckla det fetade?

Om de varit vakna och han suttit och siktat på dem är ju en sak. Men om de sov och inget visste?
Citera
2019-02-11, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Kan du utveckla det fetade?

Om de varit vakna och han suttit och siktat på dem är ju en sak. Men om de sov och inget visste?

I mitt tycke var avrättningen skonsam om man jämför med tex mordbrand, dränkning eller annat våld mot kroppen.
Vi alla som förfasas över detta dåd får bara hoppas och tro att de fina små pojkarna somnade in omedelbart, utan att hinna känna smärta eller skräck.
Jag har själv ett barn på 5 år och detta fall ger mig mardrömmar. På riktigt. I denna sjuka värld så är barn det finaste och viktigaste vi har, oavsett ras, hudfärg, kön eller nationalitet. Fy 17 för den här skiten alltså 😓
Citera
2019-02-11, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBollocks
I mitt tycke var avrättningen skonsam om man jämför med tex mordbrand, dränkning eller annat våld mot kroppen.
Vi alla som förfasas över detta dåd får bara hoppas och tro att de fina små pojkarna somnade in omedelbart, utan att hinna känna smärta eller skräck.
Jag har själv ett barn på 5 år och detta fall ger mig mardrömmar. På riktigt. I denna sjuka värld så är barn det finaste och viktigaste vi har, oavsett ras, hudfärg, kön eller nationalitet. Fy 17 för den här skiten alltså 😓

Jag kan bara hålla med på alla punkter du berör. Krama om ditt barn lite extra, det har jag gjort med mina.
Citera
2019-02-11, 04:44
Medlem
Citat:
Jag kan bara hålla med på alla punkter du berör. Krama om ditt barn lite extra, det har jag gjort med mina.

Tro mig, jag kramar och gosar så mkt jag bara kan..
Kan inte för mitt liv föreställa mig det helvete som Karin går igenom. Tror man på Gud så borde hon finnas i ens böner.
Citera
2019-02-11, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
1. Det finns inga förmildrande omständigheter annat än om pappan visade sig vara psykiskt sjuk och det var han troligen inte i lagens mening.

2. En depression pga ett uppbrott räknas inte in som psykisk sjukdom.

3. Lägger man då till hans live i rätten och där ser ju alla att det var hat mot mamman och då är det hämndmord.

4. Att börja dilla om förmildrande omständigheter för att han sköt dom i sömnen är bara så sjukt.

5. Ingen vet om barnen vaknade av första skottet och kände skräck och smärta innan han sköt andra skottet.

6. Ska man räkna tiden kanske för hur länge dom led?

7. NEJ, det var dubbelmord och inget annat och jag vill inte ens tänka på dom minuterna han sköt och sköt, kanske laddade om och sköt igen och igen. Mår riktigt illa

8. Straffet för dubbelmord är livstid och jag kan inte hitta en enda förmildrande omständighet.

Jag förmodar att hela eller delar av ditt inlägg är indirekt riktat åt mig så jag tog mig friheten att lägga in mellanrum och siffror i citatet för att förenkla sambandet till svarspunkterna.

1. Exakt. "Troligen inte" är din enskilda bedömning gjord på begränsat material. En tillfällig eller längre grav psykisk nedsättning skulle just kunna vara en ev förmildrande omständighet som vi utanför sidlinjen inte känner till.

2. Sant. Men depression oavsett utlösande eller förvärrande orsak kan i sig själv vara en förlängning eller ett tecken på underliggande psykisk sjukdom.

3. Helhetsintrycket av live-streamen är föga smickrande för SRs eftermäle. Samtidigt indikerar den korta snutten av flera skäl att den inte ensam kan utgöra ett samlat underlag men det betyder ju inte att det helt eller delvis inte handlar om hämnd.

4. Finns ingen som "dillat" om att det ur ett juridiskt perspektiv skulle vara en förmildrande omständighet att skjuta någon i sömnen. Men tillvägagångssättet hade heller knappast platsat inom "försvårande omständigheter" om brottmålet ändå handlade om mord.

5. Det stämmer att vi inte kan vara helt säkra på det och den som kommer svaret närmast är rättsläkaren.
Dilemmat du själv hamnar i är att motivera varför du å ena sidan anser att det klart handlar om ett hämndbrott utifrån vad SR säger, å andra sidan att vi inte kan vara säkra över om barnen slapp lida trots att SR uttalar det. Har du tolkningsföreträde med fritt val?

6. Tidsräkning stämmer delvis eller är du obekant med skrivningen "utdraget förlopp"? Korrekt är att man gör en samlad bedömning av våldets art och tiden som offret fått utstå smärta och ångest.

7. Det är absolut fråga om ett dubbelmord och därtill ett självmord. Finns ingen nämnvärd tvekan om det för att det ska behöva markeras med versaler.
Värre är att du åter igen tror dig ha tolkningsföreträde och får handlingen att låta lika lång och utdragen som en duell i Clintans western-rullar.
Jag är ingen vapenexpert men det tar inte flera minuter att skjuta 4 skott eller att ladda om. Det handlar om sekunder, inte minuter. Men du har dessutom uttolkat att SR använde sig av en musköt från forntiden med blött krut?

8. Angående påföljd, utgick jag från min enskilda bedömning utifrån det lilla jag vet hittills, kännedom om både skickliga åklagare och försvar samt spelet inom domstolens väggar.
Vem hade t ex väntat sig att Rudholms baneman Jonsson skulle gå från livstid till tidsbestämt? Däremot var morden i Mantorp så pass bestialiska att livstid var enda alternativet. Ringer klockan?

Och så kan du lägga av med att kalla andras seriösa åsikter som sjuka för att man tolkar olikt dig eller gör en rättelse. Du har varken sopat framför egen dörr eller är Leif GW inkarnerad så du kan komma undan med det osopat.
Senast redigerad av Xbaser 2019-02-11 kl. 13:44.
Citera
2019-02-11, 20:06
Medlem
Citat:
Jag förmodar att hela eller delar av ditt inlägg är indirekt riktat åt mig så jag tog mig friheten att lägga in mellanrum och siffror i citatet för att förenkla sambandet till svarspunkterna.

1. Exakt. "Troligen inte" är din enskilda bedömning gjord på begränsat material. En tillfällig eller längre grav psykisk nedsättning skulle just kunna vara en ev förmildrande omständighet som vi utanför sidlinjen inte känner till. Vi kan självklart inte bedöma om det förelåg en allvarlig psykisk störning men utifrån de fakta vi har i tråden dvs. filmen så verkar det inte troligt.

2. Sant. Men depression oavsett utlösande eller förvärrande orsak kan i sig själv vara en förlängning eller ett tecken på underliggande psykisk sjukdom. Nu motsäger du dig din första punkt. Varför du väljer det kan du bara svara på.

3. Helhetsintrycket av live-streamen är föga smickrande för SRs eftermäle. Samtidigt indikerar den korta snutten av flera skäl att den inte ensam kan utgöra ett samlat underlag men det betyder ju inte att det helt eller delvis inte handlar om hämnd. Där tolkar flera av oss att det just är ett hämndmord men vi kan ha fel. Det är svårt att göra en bedömning av en så kort film. Vi som väljer att tro på hämndmord är nog ganska chockade över att en människa kan sitta gråtandes och hata sitt ex så till den mildra grad att hon nämns i var och varann mening efter att han tagit livet av sina barn.

4. Finns ingen som "dillat" om att det ur ett juridiskt skulle vara en förmildrande omständighet att skjuta någon i sömnen. Men tillvägagångssättet hade heller knappast platsat inom "försvårande omständigheter" om brottmålet ändå handlade om mord. På den här punkten är jag tveksam. Det beror på att det är en försvårande omständighet att skjuta ihjäl sina egna barn.

5. Det stämmer att vi inte kan vara helt säkra på det och den som kommer svaret närmast är rättsläkaren.
Dilemmat du själv hamnar i är att motivera varför du å ena sidan anser att det klart handlar om ett hämndbrott utifrån vad SR säger, å andra sidan att vi inte kan vara säkra över om barnen slapp lida trots att SR uttalar det. Har du tolkningsföreträde med fritt val? Det kan vi inte veta och alla tror jag hoppas att barnen dött en smärtfri död. Vi kan dock inte utgå ifrån att Dalaröpappan ville elda upp sina barn vid medvetande även fast det blev utgången. Vi har brandvarnare så att vi blir väckta utifall en eldsvåda skulle inträffa

6. Tidsräkning stämmer delvis eller är du obekant med skrivningen "utdraget förlopp"? Korrekt är att man gör en samlad bedömning av våldets art och tiden som offret fått utstå smärta och ångest. Det är vanskligt det här med tid eftersom det bara är överlevande brottsoffer som kan uttala sig om deras upplevelse av den tid som passerats

7. Det är absolut fråga om ett dubbelmord och därtill ett självmord. Finns ingen nämnvärd tvekan om det för att det ska behöva markeras med versaler.
Värre är att du åter igen tror dig ha tolkningsföreträde och får handlingen att låta lika lång och utdragen som en duell i Clintans western-rullar.
Jag är ingen vapenexpert men det tar inte flera minuter att skjuta 4 skott eller att ladda om. Det handlar om sekunder, inte minuter. Men du har dessutom uttolkat att SR använde sig av en musköt från forntiden med blött krut? Vi kan inte heller veta detta då vi inte vet vilket vapen som användes. Om det hade varit en AK4 hade det gått rysligt fort. Jag är lika novis som dig vad gäller vapen men ett jaktvapen tror jag inte har mer än två kulor i omloppet

8. Angående påföljd, utgick jag från min enskilda bedömning utifrån det lilla jag vet hittills, kännedom om både skickliga åklagare och försvar samt spelet inom domstolens väggar.
Vem hade t ex väntat sig att Rudholms baneman Jonsson skulle gå från livstid till tidsbestämt? Däremot var morden i Mantorp så pass bestialiska att livstid var enda alternativet. Ringer klockan?Lotta Rudholm blev så sönderslagen så att hela hennes huvud blev mosat av Martins nävar så jag förstår inte vilken klocka du vill ska ringa

Och så kan du lägga av med att kalla andras seriösa åsikter som sjuka för att man tolkar olikt dig eller gör en rättelse. Du har varken sopat framför egen dörr eller är Leif GW inkarnerad så du kan komma undan med det osopat. Vi kan väl alla lite till mans ha en otrevlig ton vilket även inkluderar dig
Väljer att svara dig eftersom jag också har varit inblandad i diskusssionen. Se mina fetade svar efter varje påstående
Senast redigerad av AnybodyOutThere 2019-02-11 kl. 20:13.
Citera
2019-02-11, 23:40
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Väljer att svara dig eftersom jag också har varit inblandad i diskusssionen. Se mina fetade svar efter varje påstående
Tack för bra svar AnybodyOutThere Orkade inte svara själv när jag läste det.
Otroligt att vissa anser sig ha tolkningsföreträde och vränger det man skriver trots att man skriver kanske, troligen, troligen inte, med största sannolikhet, om, ingen vet osv.

Jag står för det JAG tycker och här tycker alla en väldigt massa och vi ska få tycka.
Att börja dilla om förmildrande omständigheter för att han sköt barnen i sömnen är bara så sjukt.
Det finns inga i mina ögon för han har mördat barnen och det är sjukt att mörda sina barn och det är ännu sjukare att någon ser det som en förmildrande omständighet att dom sov.

Sen drar någon upp Dalaröpappan som eldade upp sina barn när dom var vakna och det skulle vara värre. Ja det var värre men han väntade tills dom sov och han trodde väl troligen att dom skulle tas av röken först, men den äldsta dottern vaknade av värmen från elden. Han planerade aldrig att elda upp dom vakna heller och det vet man om man har läst fupen.

Att sedan tolka mina påståenden som "Men du har dessutom uttolkat att SR använde sig av en musköt från forntiden med blött krut?" visar ju bara att personen har huvudet under armen.
Ingen vet vilket vapen SR använde. Använde han hagelgeväret på nära håll behövde han knappast sätta två skott i varje barn, det första räckte.
Använde han ett kulvapen utan magasin så måste han troligen ladda om och det tar en stund och KANSKE var han skakis för det han höll på att göra och lite fumlig... vem vet?

Sen blir det värre. "Och så kan du lägga av med att kalla andras seriösa åsikter som sjuka för att man tolkar olikt dig eller gör en rättelse."
Jag har sett många seriösa åsikter här och den postarens åsikter hör inte till dom.

En man blir lämnad. Han är svartsjuk och kontrollerande och har aldrig varit noga med troheten.
Det finns postare här som känner SR och/eller känner vänner till SR och Karin, som har lämnat trovärdig information om just det.
Den informationen utgår jag ifrån plus hans live och då här det för mig helt klart att detta var hämndmord och inget annat.
Jag är i min fulla rätt att tro det utan att få på skallen i långa utlägg där det mesta jag har skrivit ska förvrängas och förlöjligas. Vi är på ett diskussionsforum!

Är du lite paranoid kanske när du tror på fullt allvar att mitt inlägg var riktat till dig Xbaser?
Jag svarade faktiskt på inlägg gjorda av AnybodyOutThere
(FB) 3 personer har hittats döda i Sala, 2019-01-23
Senast redigerad av Timeout 2019-02-11 kl. 23:49.
Citera
2019-02-12, 02:25
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:

1. Exakt. "Troligen inte" är din enskilda bedömning gjord på begränsat material. En tillfällig eller längre grav psykisk nedsättning skulle just kunna vara en ev förmildrande omständighet som vi utanför sidlinjen inte känner till.

2. Sant. Men depression oavsett utlösande eller förvärrande orsak kan i sig själv vara en förlängning eller ett tecken på underliggande psykisk sjukdom.

3. Helhetsintrycket av live-streamen är föga smickrande för SRs eftermäle. Samtidigt indikerar den korta snutten av flera skäl att den inte ensam kan utgöra ett samlat underlag men det betyder ju inte att det helt eller delvis inte handlar om hämnd.

4. Finns ingen som "dillat" om att det ur ett juridiskt perspektiv skulle vara en förmildrande omständighet att skjuta någon i sömnen. Men tillvägagångssättet hade heller knappast platsat inom "försvårande omständigheter" om brottmålet ändå handlade om mord.

Dilemmat du själv hamnar i är att motivera varför du å ena sidan anser att det klart handlar om ett hämndbrott utifrån vad SR säger, å andra sidan att vi inte kan vara säkra över om barnen slapp lida trots att SR uttalar det. Har du tolkningsföreträde med fritt val?

6. Tidsräkning stämmer delvis eller är du obekant med skrivningen "utdraget förlopp"? Korrekt är att man gör en samlad bedömning av våldets art och tiden som offret fått utstå smärta och ångest.

Jag är ingen vapenexpert men det tar inte flera minuter att skjuta 4 skott eller att ladda om. Det handlar om sekunder, inte minuter. Men du har dessutom uttolkat att SR använde sig av en musköt från forntiden med blött krut?

Vem hade t ex väntat sig att Rudholms baneman Jonsson skulle gå från livstid till tidsbestämt? Däremot var morden i Mantorp så pass bestialiska att livstid var enda alternativet. Ringer klockan?

Och så kan du lägga av med att kalla andras seriösa åsikter som sjuka för att man tolkar olikt dig eller gör en rättelse. Du har varken sopat framför egen dörr eller är Leif GW inkarnerad så du kan komma undan med det osopat.
Tack för det, Xbaser. Tur att det trots allt finns åtminstone en och annan som du med lite ordning i hjärnan på Flashback.
Citera
2019-02-12, 06:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrBollocks
Håller helt med dig. Tror inte mitt ex skulle lämna kvar vår dotter hos mig om jag härjat runt och avfyrat en hagelbock vid tiden för överlämnande! 🙄
Förresten, någon som vet om barnen gått på förskola?

Det hade väl ingen gjort får vi hoppas. Det går helt enkelt inte att försöka förstå ett sånt passivt handlande och speciellt inte med resonomanget att man som förälder låter händelsen passera för att "lugna situationen" eller "undvika att få mera skit av den hotfulla för att man anmäler hot, skottlossning och en direkt livshotande situation för både en själv och sina barn".

Säkert gick barnen på förskola och man kan tycka att paret skulle byta just på förskolan men enligt postarens inlägg vi bemöter lämnade mamman direkt till S denna dag. Brukade det vara så eller var det något speciellt denna dag om nu ryktena vi fick till oss stämmer.
Citera
2019-02-12, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dvara
Det hade väl ingen gjort får vi hoppas. Det går helt enkelt inte att försöka förstå ett sånt passivt handlande och speciellt inte med resonomanget att man som förälder låter händelsen passera för att "lugna situationen" eller "undvika att få mera skit av den hotfulla för att man anmäler hot, skottlossning och en direkt livshotande situation för både en själv och sina barn".

Säkert gick barnen på förskola och man kan tycka att paret skulle byta just på förskolan men enligt postarens inlägg vi bemöter lämnade mamman direkt till S denna dag. Brukade det vara så eller var det något speciellt denna dag om nu ryktena vi fick till oss stämmer.

Mycket skit har det stått i den här tråden men detta tar priset.
Det har inte viftats med något gevär på morgonen utan det här är verkligen någons fria fantasier och trollerier.
Citera
2019-02-12, 11:58
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spekualtioner
Det är dina spekulationer men för den sakens skull inte sanningen. Om du mådde så dåligt så du inte orkade leva, skulle du låta din barn leva om det inte fanns någon i dina ögon som kunde ta hand om dom? Ni har inte en aning om hur deras liv såg ut. Ni har sett en film på 3,5 minut som är det sista av deras 12 tillsammans. Finns ingen här som har rätt att döma någon.
Man kan fördöma att han sköt sina barn, det var så galet så man inte ens kan förstå. Men att han skulle göra det för att hämnas på KA är inte sanningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Spekualtioner
Mycket skit har det stått i den här tråden men detta tar priset.
Det har inte viftats med något gevär på morgonen utan det här är verkligen någons fria fantasier och trollerier.
Du verkar tro att du sitter på sanningen. Var du inne i hans huvud den sista tiden? Varför hindrade du honom inte?

Han kanske viftade med geväret en annan morgon? Eller på morddagsmorgonen?
Citera
2019-02-12, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Du verkar tro att du sitter på sanningen. Var du inne i hans huvud den sista tiden? Varför hindrade du honom inte?

Han kanske viftade med geväret en annan morgon? Eller på morddagsmorgonen?
Jag tror personligen inte att GM viftat med geväret och orsaken till det är att postaren som valde att publicera dessa rykten sa något i stil med att Karin hade dubier om hon ska ringa till krim. Vem ringer till krim? Man ringer väl 112 för att tala med polisen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in