Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
De funktioner Du beskriver behöver man inte en storhjärna för. Tänk på det som skiljer Dig från en ödla t ex, där kommer din storhjärna in.
Jag säger att det som skiljer är att jag är en själ, en andlig individ.
Citat:
Storhjärnan är det/den som kan göra avsteg från, modulera och utveckla beteenden. Ex kan Du om Din storhjärna är inblandad välja att gå över glödande kol trots att Din reptilhjärna tycker det är en skitdum idé.
Så du menar att JAG är storhjärnan alltså. Tyvärr, jag kan inte hålla med om att JAG är en storhjärna, och inget mer. Det är JAG som bestämmer vad mina storhjärna ska åstadkomma med min kropp.
Citat:
Inte vet jag varför Du fantiserade om det just nu. Du påstår att eftersom det är ologiskt att fantisera om Thailand på sommaren så kan det inte komma från Din storhjärna. Menar Du att Thetanen är irrationell medan hjärnan inte är det? Låter inte heller så lockande...
Du säger "Din" storhjärna, vem fan är då denna "Din", du säger ju att JAG ÄR storhjärnan, det är ju detta som är ologiskt. Antingen är jag storhjärnan, eller så HAR JAG en storhjärna och då är ju "JAG" en avskild och separat del av denna storhjärna som du vill påstå är "Jag".
Citat:
Hursomhelst så kan man med MR se hur idén till en tankeprocess kan väckas av en association. Det stämmer inte med Din beskrivning av att intentionen måste uppstå ngn annanstans.
Tja, det är väl självklart, dagens mest uppenbara sanning, att en tankeprocess kan skapas av en association, det är ju hur självklart som helst.
Men min tanke om Thailand som INTE skapades av en association, hur förklarar du den?
Jag kan tänka och fantisera när som helst om precis vad som helsta, i ett kolsvart rum som är totalt ljudisolerat och helt avskärmat från allt som kan reta något av alla mina sinnen, jag kan ändå tänka helt fritt och fantisera om precis vilka platser, händelser etc som JAG vill, till och med platser och händelser jag inte varit i närheten av.
Kan inte du göra det?
Citat:
Japp, och en kropp.
Men... Då jag tänker på mig själv som varelse tänker jag inte på amygdala, hippocampus och mina hjärnvindlingar. Jag tänker på de konstrukt som skapats och utvecklas i mitt nervsystem.
OK
Citat:
Min personlighet, mina minnen etc.
Radera en bit av min hjärna och min personlighet förändras. Stämmer bra med att det är där personen finns. Googla Phineas Cage på nätet och läs vad som hände då han förlorade en del av pannloben.
Eftersom jag liknat hjärnan vid en enormt avancerad telefonväxel, så fortsätter jag med denna liknelse.
Förstör en del av ett företags telefonväxel och du får kaos i detta företag. "Chefen" över denna telefonväxel vet vad han/hon vill men eftersom det är "kortis" på inom vissa enheter så fungerar inte växeln som den ska. Detta skulle då kunna tolkas som att det är "chefen" över telefonväxeln som fått fnatt, medans det i verkligheten är fysiska skador på själva växeln som är problemet.
Citat:
Du säger det ja, och Hubbard också. Problemet med E-metern är att:
- Ingen annan kan använda den än scientologer.
Även du skulle kunna få det bevisat redan imorgon om du besökte en Scientologiorgansiation, men då krävs det ju att du kan göra en egen bedömning av vad du själv ser.
Citat:
- Den inte har bevisats i ngn vetenskaplig studie. (Ex mäter den det man tror och vilken är felmarginalen?, vilka felkällor finns?, finns det ett samband mellan en teori om hur mätningen går till och den metod man använder)
- Mäter en enhet som ingen annan vetenskap känner till.
Vet inte om begreppet "motstånd" är så VÄLDIGT okänt inom vetenskapen. (OBS ironi)
Citat:
MR däremot:
- kan användas av vem som helst. Man måste inte vara scientolog, neurolog eller liknande.
- Teorin om vad man mäter och hur mätmetoden går till är överensstämmande med övrig vetenskap.
- Dess förmåga att mäta strukturer, blodflöde etc är väl dokumenterade.
Typ som E-metern då.
Citat:
En fråga. Var sitter det reaktiva resp. analytiska minnet? Det jag vet är att hubbard säger att det reaktiva minnet lagras på cellnivå och att man därför inte behöver ha en fungerande hjärna för att minnas (ex foster). Sitter minnena i mitokondrierna, cellkärnan eller hur funkar det? Utgörs de av elektriska impulser, enzymer, överflödiga DNA-strängar eller är det ngn slags hokus pokus energi? Sådant där paranormalt?
Ha, ha, ha. När du talar om för mig var "DU" finns i den hjärna som du är, ska jag försöka svara på denna fråga. Men svara du på VAR du befinner dig nånstans.
Det sista jag hörde psykiatrin säga var att "DU" befann sig i hjärnbarken ca 3 mm tjock, men detta ändras ju i och med vilken psyk man snackar med, men vad anser du?
Citat:
PS Är det synd om min Thetan som jag inte vill kännas vid? Vad kommer hända med mig om jag inte "blir religiös på gamla dar"?
Det som är synd är att du vägrar att ens försöka förstå vad jag/vi menar med Thetan/själ/ande/psyke. Hur skulle DU kunna HA en Thetan?
Detta ordval beskriver hur pass du fortfarande har såna grundläggande missförstånd, trots upprepade försök att visa vad som menas.
Du bara måste välja själv att inte vilja förstå detta, kan inte förklara det på annat sätt, eller kan du?
Du HAR inte en själ, du ÄR en själ, du ÄR en andlig varelse, du ÄR en Thetan, du ÄR den som tänker.
Vem skulle då du vara om DU hade en själ? Helt ologiskt, du ÄR en själ, psyke, ande Thetan, välj ordet själv.
Detta enligt mig och Scientologin.