[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Hmmm. Din storhjärna kanske får för lite träning eftersom Du har en annan intelligens, någon annanstans?
Ok, en gång till:
Ponera att jag har upplevelsen av att vara ett "jag". En individ med olika egenskaper, skild från resten av omgivningen.
Det verkar som om vissa primater också har en känsla av identitet. Beror det också på att de har en själ? Jag säger förstås nej och menar istället att självmedvetande/self-awareness uppstår när hjärnan blir tillräckligt komplicerad. Jag hänvisar igen till att en persons uppfattning om sig själv påverkas då hjärnan påverkas. Ex kan en stroke leda till att Du inte längre kan se ena halvan av verkligheten proportioneligt, inte heller Dig själv. Andra skador påverkar Din personlighet.
Som läget är idag vad gäller mig såväl som du och flertalet andra, är att vi som själsliga individer är och har blivit så starkt sammanlänkande med hjärnan och det fysiska universum vi lever i. Vi tror att vi inte existerar utan denna hjärna. Detta har skett under mycket lång tid.
Så självklart, skadas min "hårddisk" dvs hjärnan så förändras även jag med avseende på själen/psyket/Thetanen, om det så är via yttre trauma, strokes eller liknande.
Scientologins poäng är ju att du som en själ/psyke/ande/Thetan, ska kunna separerar dig från de "bojor" som sedan länge låst fast dig i de fysiska lagarna.
Citat:
Du talar om stimuli av sinnena. Det är inte en association. En association är en tanke som leder till en annan tanke etc. De behöver inte komma av ngt Du ser eller hör. De kan komma av de mest intrikata tankekedjor. "Hör sitter jag i ett helt mörkt och ljudisolerat rum. Så tyst så det nästan brusar i öronen, inte alls som bruset av vågor, som i Thailand...
Sinnesintryck triggar associationer, minnen triggar associationer, känslor triggar associationer.
Du verkar alltså anse att vare sig den fria viljan eller den fria tanken existerar på något sätt?
Tror vi varit inne på det tidigare, men återigen då. Om den hjärnan som finns i min kropp får för sig att springa ut till närmaste köpcentrum med en AK-4a och skjuta hej vilt och ha ihjäl 17 personer och skada lika många.
Enligt ditt resonemang så är JAG helt oansvarig för dessa mord och handlingar. JAG har ingen del av det, då det endast var en massa associationer som ledde till det ena och andra, JAG kunde inte göra ett dugg åt dessa slumpmässiga tankar och tillika slumpmässiga viljor som fick det att gå så långt.
Jag förstår faktiskt inte detta.
Men svara enkelt om JAG själv skulle ha något ansvar i att dessa människor dog.
Citat:
Japp, trots att jag bara är mitt fysiska jag (min kropp)
Men då är det ju inte slumpmässigheter och/eller associationer?
Citat:
Den där växeln Du talar om är snarare ryggmärgen eller de basala hjärnstrukturerna.
Ryggmärgen och "Krokodilhjärnan" kör sitt eget race, helt utan kontroll av mig, mer eller mindre.
Jag kan inte själv reglera min kropstemperatur, jag kan inte med tanken kontrollera min hjärtfrekvens, jag kan inte med tanken kontrollera min promenad, jag kan inte tänka för varje steg jag tar, "nu, ska jag aktivera just dessa muskler, i samarbete med balanssinnet, hur terrängen och underlaget ser ut, hur syresättningen är i dessa muskler etc etc etc, inför varje steg jag tar. Dessa saker handhas ju utav alla våra olika nervsystem, ryggmärg, lillhjärnan etc, etc. Helt automatiskt, inkört på automatik via träning sen barnsben.
Däremot, då JAG bestämmer mig för att utföra nya moment, nya rörelser etc, så krävs det en TANKE, en tanke som kan använda sig av hjärnan för att utföra dessa nya moment och rörelser. Du lär dig att köra bil, och det tar en ganska lång tid innan du kan köra med ryggmärgen, innan dess måste du själv tänka och beordra hjärnan att utföra de order du ger.
Citat:
Jag talar om bevis i bemärkelsen bevis man bygger vetenskap på. bevis som kan användas för att förutsäga något, ex hur mycket vikt en bro kan hålla för, hur mycket penicillin man ger till en äldre kvinna med lunginflammation eller hur mycket ström som går åt för att driva en rakapparat.
Exakt samma bevis jag pratar om.
Din bro kan ju ha hur många teoretiska idéer som helst, men det är ju INTE bevisat att bron faktiskt håller förrän den faktiskt är prövad med en 20 tons långtradare. Bron höll vilket då är beviset för att det fungerade.
Att den äldre kvinnan blev frisk var beviset för att det var rätt sorts antibiotika och rätt dos. Att man faktiskt mäter denna rakapparat är ju beviset för att teroin innan var korrekt.
Likadant är det inom Scientologin/Dianetiken. Teorin finns bevisad att tex reningsprogrammet fungerar, att de olika processerna fungerar, att de olika auditeringsstegen om dom utförs korrekt fungerar. Alla dessa saker innebär att du ska uppnå ett specifikt mål, jmf med din bro.
Beviset på att det fungerar är ju testet efteråt, höll teorin i praktiken? Uppnådde alla dessa människor det som teorin utlovade, ja, då fungerar det, eller hur?
Citat:
Du talar om bevis av typen "jag ser att det fungerar", "allt stämmer". Den dagen e-metern backas upp av en teori och av vetenskapliga försök kommer jag vara mer benägen att tro att den har ett värde.
Nu har ju faktiskt E-metern varit i funktion med miljontals människor i ca 50 år, och du har alla dessa miljontals vittnesmål som säger att den fungerar.
Det finns en hel bok som beskriver teorin exakt, och hur den ska tillämpas praktiskt.
Men är man inte överens med det faktum att vi människor är psyken, vilket jag anser vara en förutsättning för att förstå denna E-meter, då tror jag inte vilka tester som helst skulle övertyga dig, eller har jag fel?
Citat:
Begreppet motstånd är väl känt. Däremot är det ingen annan som säger sig kunna mäta "mental massa" med hjälp av en resistensmätare. Man kan mäta...motstånd... När det gäller e-meterns motsvarighet i den mer vetenskapliga världen så förklarar de hur motståndet påverkas av svettning, blodgenomströmning etc. E-metern bara anges mäta mental energi. Beviset är att nålen rör sig på olika sätt och att motaståndet påverkas efter att man clearat sitt engram. Igen utan några bevis som är tillgängliga för ngn annan än de som sitter vid apparaten.
Varför väljer du att negligera och fullständigt nervärdera alla de miljontals människor som bara skrattar åt dina argument här? Varför har du sån misstro till alla dessa miljontals människor som hävdar att den fungerar EXAKT så som den säger sig fungera?
Citat:
Uppenbarligen duger det för Dig.
Det fanns de som svor på att själen vägde 10 gram, de kontrollvägde kroppen efter döden och fann att det diffade så mycket. De var som det visade sig helt fel ute. Jag antar att Du skulle tro på det om Du varit med om det själv?
Jag vet att inte själen väger något, så detta skulle jag inte tro berodde på att kroppen förlorat sin själ, däremot kanske den luftvolym eller annat som försvann, men inte själen/psyket.
Citat:
Om Du berättar för mig var i hjärnan smärtkänslan sitter, eller var i hjärtat den cell sitter som mest styr hjärtrytmen.
Du verkar vara fast i tron att hjärnan, och kroppen också, är så enkel att man idag kan säga exakt "var" ngt sitter.
Som jag sagt tidigare. Den moderna uppfattningen är att hjärnan är ett system snarare än en topografisk karta.

, Snälla du. det var ju du som ville att jag skulle berätta var det analytiska respektive reaktive SINNET sitter nånstans, eller hur?
Citat:
I många andra religioner talar man om att man "har" en själ. Sorry.
För övrigt så missförstod Du mig.
Frågan är alltså om det är synd om min Thetan som jag inte känns vid. Enligt scientologins definition är jag alltså en Thetan som inte tror att jag är en Thetan. Alltså ställer jag mig vid sidan av min Thetan, trots att det inte går, och kallar mig för ett "jag" ändå.
Gör som du vill, men din fråga går inte att svara på då den är helt felformulerad.
Citat:
Glöm inte frågorna om reaktiva och analytiska minnet. Är det inte sådana faktiska frågor om dianetik som Du efterfrågat?
Jag citerar dig själv på denna fråga.
Du verkar vara fast i tron att hjärnan, och kroppen också, är så enkel att man idag kan säga exakt "var" ngt sitter.