2006-07-06, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Southpacific
Nå, vad tyckte du om denna historia?
Va? Tyckte du att det var en Vansinnig historia?
Tjaa, jo det var ju en spacead historia. Jag har läst Bibeln också, vilken jag i och för sig vara minst lika spacead. Vars historia anses vara sannt till 100% av 100tals miljoner människor över världen, bla världens härskare nummer ett, George Bush. Det är än mer vansinnigt, tycker jag.
Allvarligt talat så har jag inte mycket att säga om detta, då jag fortfarande inte sett detta själv såsom korrekt och äkta källmaterial.
Jag har sett hur mycket skitsnack det har funnits om tex Narconon, där tex TV4 hade en veckas nyhtesrapportering i slutet 90-talet, där det var en veckas fullständig rappakalja. Vilket jag vet då jag hade förstahands insikt i den organisationen då "drevet" var som värst. Så jag VET verkligen vilka absurda data och fakta som kan figurera såsom sanna i såväl media som annorstädes.
Därför har jag inget att säga om din story, innan jag själv sett det med egna ögon.

Hur som helst kan man ju konstatera att Scientologin växer markant, antalet personer som klassificeras såsom OT 3 och därutöver ökar markant år från år.
Det är ju inte så att dom stannar vid OT-3 vilket din historia ska handla om, utan dom fortsätter ju trots allt.
Jag tycker det faller på sin egen orimlighet. När så många kulturella, intellektuella, företagsledare och alla möjliga slags folk uppnår OT3 och ändå fortsätter högre med stor glädje och tillfredsställelse, mycket stor glädje, så har jag svårt att tro att dom är blåsta eller hjärntvättade eller något annat.
Dom har tydligen funnit något som är sannt för dom, något som dom har funnit varit till stor nytta och glädje för deras liv och familj.

Du måste ju komma ihåg att det största flertalet av dom som genomför OT-3 och därutöver INTE är personal inom kyrkan. De är just allt från helt vanliga människor med vanliga jobb, till artister, skådisar, stor företagsledare, ja alla.
Dessa lever och fortsätter med sina vanliga jobb, så jag fattar inte på något sätt din rätt att idiotförklara alla dessa människor. På vilket sätt anser du att du är mer värd, eller inte värd, men mer upplyst, mer insatt, mer kapabel att se verkligheten, än de som faktiskt själva genomfört dessa nivåer såsom OT-3 och uppåt???
Citat:
Vi berättar denna historia för dig som en varning. Om du väljer att bli inblandad i Scientologi, så vill vi i alla fall att du gör det med öppna ögon, och fullt medveten om det material som de arbetar med.
Jag har förståelse för att du genom dina erfarenheter har ett stort agg mot Scientologin. Även i de allra bästa organisationerna kan saker och ting gå fel i enskilda fall, även så Scientologikyrkan.
Men du får inte glömma att det är miljontals människor som ser Scientologin som det bästa som hänt dom, glöm inte det, och fördöm inte andra människor tro, enbart för trons skull. Bedöm människor efter deras handlingar.

Citat:
Nu när du har läst detta, känner du till deras stora hemlighet. Låt dock inte oss avskräcka dig från att gå med i Scientologirörelsen.
Jag är inte på något sätt avskräckt. Jag har träffat människor som är allt från Clear till OT-8. Jag har själv pundat och rökt mängder av hasch i min ungdom med minst två polare, eller bekanta som idag är OT-3. Mer raka, ärliga positiva människor har jag aldrig träffat tror jag.
[/quote]
Citera
2006-07-06, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Southpacific
Kom att tänka på en gång för många år sedan när jag arbetade på kyrkan. Då hade jag en bekant som ville göra personlighetstestet på Kyrkan.
Han följde med dit och fick jättebra resultat på testet. När han därefter fick göra en kontroll med e-meter visade nålen att han var Clear.
Det blev stor uppståndelse på Kyrkan, detta var nog den första person de träffat på som var naturligt clear, alla blev helt till sej och försökte värva honom som personal samma kväll.
Han var såklart inte intresserad av scientologi.
Att han skulle vara clear har jag svårt att tro, snarare var han känslokall psykopat med perversa böjelser. Har brutit kontakten med honom för han var för sjuk i huvudet.
Att scientologerna kunde missbedöma honom så gör att jag inte litar på deras personlighetstest eller e-meterkontroller.
Som sagt var. Om du eller de som du påstår sagt detta, så är det ju bara att beklaga. Detta är ännu ett bevis på som jag hela tiden tjatar om, nämligen att hämta fakta och data från KÄLLAN. Hade du och dina arbetskollegor varit bättre utbildade på källmaterialet, så hade ALDRIG denna klantighet ägt rum, alldrig nånsin.
Du kan ju inte snacka skit om Scientologin, då skälet till denna story av dig, skälet var ju att såväl du och dina jobbarpolare faktiskt inte hade en aning om vad ni höll på med, ni var inte utbildade inom Scientologin.
Det ni sysslade med din bekanta var INTE Scientologi, det var något helt annat.
Citera
2006-07-06, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marklund
innan han kom i kontakt med scientologerna så var han en glad och utåtriktad person, mycket snäll och han skulle inte kunnat skada en fluga, men min bror var ochså osäker på sig själv, därför så var han ett lätt byte för scientologerna.
Ok, det är ju bra. Nu verkar han ju inte osäker, eller?

Citat:
jag är helt övertygad om att han hade haft ett mycket bättre liv utanför kyrkan, ett normalt liv där han haft en familj, volvo, villa med röda knutar men det har han inte, han har långa arbetstider, låg lön, samt att han delar en minimal hytt med andra medlemmar. det är helt orimligt att någon som inte blivit rejält hjärntvättad skulle gå med på att leva under sådana omständigheter.
Ja, och nu jobbar han bara på en kanonschysst stort lyxig båt, som seglar runt i Karibiska havet året om. Stackars jävel
Han har ju ett av de mest attraktiva jobben som finns inom Sea Org, dit bara eliten av all personal kommer. Du borde ju vara stolt som fan över han, han lirar ju i elitdivisionen.
Men du svarar ju inte på min fråga, eller hur?
Vad säger han själv, hur mår han, varför stannar han kvar på den stora fina båten, som seglar i karibiska havet året runt?
Citera
2006-07-06, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D.Putter
Tjaa, jo det var ju en spacead historia. Jag har läst Bibeln också, vilken jag i och för sig vara minst lika spacead. Vars historia anses vara sannt till 100% av 100tals miljoner människor över världen, bla världens härskare nummer ett, George Bush. Det är än mer vansinnigt, tycker jag.
Allvarligt talat så har jag inte mycket att säga om detta, då jag fortfarande inte sett detta själv såsom korrekt och äkta källmaterial.
Jag har sett hur mycket skitsnack det har funnits om tex Narconon, där tex TV4 hade en veckas nyhtesrapportering i slutet 90-talet, där det var en veckas fullständig rappakalja. Vilket jag vet då jag hade förstahands insikt i den organisationen då "drevet" var som värst. Så jag VET verkligen vilka absurda data och fakta som kan figurera såsom sanna i såväl media som annorstädes.
Därför har jag inget att säga om din story, innan jag själv sett det med egna ögon.

Hur som helst kan man ju konstatera att Scientologin växer markant, antalet personer som klassificeras såsom OT 3 och därutöver ökar markant år från år.
Det är ju inte så att dom stannar vid OT-3 vilket din historia ska handla om, utan dom fortsätter ju trots allt.
Jag tycker det faller på sin egen orimlighet. När så många kulturella, intellektuella, företagsledare och alla möjliga slags folk uppnår OT3 och ändå fortsätter högre med stor glädje och tillfredsställelse, mycket stor glädje, så har jag svårt att tro att dom är blåsta eller hjärntvättade eller något annat.
Dom har tydligen funnit något som är sannt för dom, något som dom har funnit varit till stor nytta och glädje för deras liv och familj.

Du måste ju komma ihåg att det största flertalet av dom som genomför OT-3 och därutöver INTE är personal inom kyrkan. De är just allt från helt vanliga människor med vanliga jobb, till artister, skådisar, stor företagsledare, ja alla.
Dessa lever och fortsätter med sina vanliga jobb, så jag fattar inte på något sätt din rätt att idiotförklara alla dessa människor. På vilket sätt anser du att du är mer värd, eller inte värd, men mer upplyst, mer insatt, mer kapabel att se verkligheten, än de som faktiskt själva genomfört dessa nivåer såsom OT-3 och uppåt???

Jag har förståelse för att du genom dina erfarenheter har ett stort agg mot Scientologin. Även i de allra bästa organisationerna kan saker och ting gå fel i enskilda fall, även så Scientologikyrkan.
Men du får inte glömma att det är miljontals människor som ser Scientologin som det bästa som hänt dom, glöm inte det, och fördöm inte andra människor tro, enbart för trons skull. Bedöm människor efter deras handlingar.

Jag är inte på något sätt avskräckt. Jag har träffat människor som är allt från Clear till OT-8. Jag har själv pundat och rökt mängder av hasch i min ungdom med minst två polare, eller bekanta som idag är OT-3. Mer raka, ärliga positiva människor har jag aldrig träffat tror jag.
[/quote]

Detta som du citerat som mina åsikter var egentligen ett utdrag från nätet som någon annan skrivit. Min kommentar var bara några rader längst ner i mitt inlägg.
Citera
2006-07-06, 23:30
Medlem
Jag ser på auditering , OT-graderna mm som en enda stor bluff, som förutom att det är slöseri med tid dessutom kostar en förmögenhet.
Citera
2006-07-07, 00:13
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Om det inte är material författat av LRH eller scientologkyrkan. Hur kunde de vinna copyrightmålet? Det är väl ett ovanligt bra bevis på att ngn producerat en text.
Citat:
Om Du vill att någon skall tro på det Du skriver kanske Du kan tipsa om en sida. Jag har, på scientologkritiska sidor, sett utdrag ur statistiken för kursdeltagare från jättecentret i Clearwater. Det är sjunkande.
Citat:
Scientologin, vars metod alldeles nyss var 100% rätt, inget behöver ändras, kan alltså göra fel? Är det brister i auditerinsmetoden som inte sållar bort rötäggen? Är man för dåliga på att kicka olämpliga kursgivare/auditörer?
Jag tycker det låter mycket rimligt, tom nödvändigt, att det i varje organisation finns högst lämplig, lämplig, mindre lämpliga personer. Trodde dock Du hade en annan åsikt utifrån hur Du ser på själva läran, metoden, organisationen.
Citera
2006-07-07, 00:17
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Som sagt var. Om du eller de som du påstår sagt detta, så är det ju bara att beklaga. Detta är ännu ett bevis på som jag hela tiden tjatar om, nämligen att hämta fakta och data från KÄLLAN. Hade du och dina arbetskollegor varit bättre utbildade på källmaterialet, så hade ALDRIG denna klantighet ägt rum, alldrig nånsin.
Du kan ju inte snacka skit om Scientologin, då skälet till denna story av dig, skälet var ju att såväl du och dina jobbarpolare faktiskt inte hade en aning om vad ni höll på med, ni var inte utbildade inom Scientologin.
Det ni sysslade med din bekanta var INTE Scientologi, det var något helt annat.
Vänta lite nu.
Killen gick till kyrkan, blev testat av scientolgoer, med E-meter. Kyrkans medlemmar blev exalterade över att han var en natural clear.
Vad är det som inte är scientolog i det? Trodde det var det man gjorde. Gick dit, gick på föreläsningar, auditerades?

Southpacific arbetade på kyrkan, något du säger att Du inte gjort. Det var inte bara han som tyckte naturalclear grejen var en stor händelse.

Du menar alltså att Soutpacific inte vet vad scientolog är? Inte kan använda en e-meter? Inte vet vad clear betyder? Och samtidigt att Du vet det bättre?
Citera
2006-07-07, 00:21
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ok, det är ju bra. Nu verkar han ju inte osäker, eller?

Ja, och nu jobbar han bara på en kanonschysst stort lyxig båt, som seglar runt i Karibiska havet året om. Stackars jävel
Han har ju ett av de mest attraktiva jobben som finns inom Sea Org, dit bara eliten av all personal kommer. Du borde ju vara stolt som fan över han, han lirar ju i elitdivisionen.
Men du svarar ju inte på min fråga, eller hur?
Vad säger han själv, hur mår han, varför stannar han kvar på den stora fina båten, som seglar i karibiska havet året runt?

Det är väl tämligen tydligt att Marklund, som faktiskt träffat den omnämda personen, tom är släkt med honom, anser att det varit till hans nackdel att gå in i CoS. Ändå framhärdar Du i att så inte är fallet. Tyvärr är det inte alla som är fans av scientologrörelsen och kan glädja sig åt att brorsan blev Sea-personal.
Citera
2006-07-07, 01:18
Medlem
loungepuppys avatar
Tänkte på en sak... Det är ju lite anonymt här på forumet, även om det är lätt att ta reda på vem jag är förstås.

Här är en länk där vi kan tre scientologer (en av dem OT8) debattera med en scientologkritiker (Mark Bunker). Lite "ansikten" i debatten. Bunker är på gatan utanför ett stort center.

http://www.xenutv.com/originals/4th.htm

Scientologerna anklagar Bunker för att ha begått brott och att det är skälet att han anklagar scientologin (pedofili, hustrumisshandel). Om man ser hela videon så är det faktisk mest det de pratar om.

Bunker å andra sidan tar flera ggr upp att scientologerna demonstrerat utanför hans hus och påstår att scientologerna ligger bakom några dödsfall.

Scientologerna har ju anklagats för att ha som taktik att attackera för att tysta kritiker och LRH texter tar upp just den taktiken. Å andra sidan kan man ju förstå att det är rätt enerverande då man har en stor happening och en rabiat motståndare dyker upp med en kamera.
Citera
2006-07-07, 02:10
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Räsernajs
Genom det jag läser så tar jag för givet att du känner Marklunds bror personligen, för inget av det han skrivit påvisar huruvida hans bror tror sig göra det rätta eller inte, eftersom du så kategoriskt kan säga att hans bror lever prima liv. Vad jag inte riktigt kan få ihop av det du, och även Ghoststrokes i viss mån varit inne på, är det här med att ha ansvar för sina barn, men inte mot sin familj.
Jag ska förtydliga mitt svar. Jag tolkade Southpacific´s svar som att hon var skild och såg därför bara till pappans skyldigheter gentemot barnen. Är man däremot gift och har barn tillsammans så är det för mig en självklarhet att ta ansvar för HELA familjen.
Men det blir en lite likriktad diskussion om vi ska ta varje enskild människas ansvarslösa beteende som ett bevis för att Scientologin uppmuntrar till detta.
Är man en vuxen människa så har man det högsta ansvaret för de beslut man tar och jag tycker det är svagt att inte finnas till för sina barn om man kan sätta dom till världen. Det är MIN åsikt och inget annat.
Citera
2006-07-07, 02:28
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Vänta lite nu.
Killen gick till kyrkan, blev testat av scientolgoer, med E-meter. Kyrkans medlemmar blev exalterade över att han var en natural clear.
Vad är det som inte är scientolog i det? Trodde det var det man gjorde. Gick dit, gick på föreläsningar, auditerades?

Southpacific arbetade på kyrkan, något du säger att Du inte gjort. Det var inte bara han som tyckte naturalclear grejen var en stor händelse.

Du menar alltså att Soutpacific inte vet vad scientolog är? Inte kan använda en e-meter? Inte vet vad clear betyder? Och samtidigt att Du vet det bättre?
Hela detta förfarande är hur squirrel som helst.Har det gått till på detta sätt så är det far out från hur detta skall gå till enligt policy.Börjar undra vad det var för gubbar som Southpacific jobbade med egentligen. Förvisso var det länge sedan hon jobbade där och av vad jag förstått så har det lagts ner mycket jobb på att just få bort felaktigt och godtyckligt användande av teknologin. Precis på samma sätt kan en Psykiatriker fucka upp för hela Psykiatrin genom att just gå sin egen väg och köra sitt eget race istället för att göra det som han är utbildad för. Köra Analterapi till exempel eller något annat som inte ingår i sedvanlig Psykiatri.

Jag vet att du också anser att de som arbetar med Psykiatri ska syssla med Psykiatri och inte healing eller något annat som inte överenstämmer med den psykiatriska läran.
Likaså är det med Scientologi. Om jag säger att Psykiatrin är sjuk bara för att en Psykiatriker sysslat med analterapi så är jag säker på att jag får mothugg av dig eftersom du säkerligen inte anser att Psykiatrin som lära betraktat ska dömas för att det finns oseriösa läkare med perversa böjelser inom Organisationen.
Citera
2006-07-07, 02:29
Medlem
Jag håller med dej.
När jag arbetade på kyrkan och fick barn så fick man knappt se sina barn. De togs om hand av en nanny. Man fick inte amma heller.
Mina åsikter då var att den första tiden i ett barns liv är viktiga för att barnet ska få den grundtrygghet som är behövs för resten av livet.
Om ett barn får grundtryggheten kanske han sedan inte behöver bli hjälpt av auditering. Därför borde det ligga i scientologernas intresse att ge barnen en lyckligt och trygg barndom.
Jag kunde inte acceptera att lämna mitt barn till en nanny, därför hoppade jag av kyrkan och blev en freeloader. Har betalat min freeloaderbill nu men har aldrig återvänt till kyrkan och kommer aldrig att göra det heller.
Jag får fortfarande inside information om vad som händer inom kyrkan eftersom min exmake fortfarande arbetar där. Han vet inte hur illa jag tycker om kyrkan.
Ju mer jag får veta om förhållandena där, desto mer undrar jag hur någon kan vilja vara scientolog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in