2006-08-05, 01:02
Medlem
KortKäpps avatar
Jag har kommit med sakliga invändningar. När dessa dribblats bort har jag kopierat tekniker som använts av Scientologförespråkarna på detta forum i över sjuttio sidor: Ignorerat det jag inte ville svara på, bemött frågor med orimliga krav på preciseringar, låtsats inte fatta och häva ur mig godtyckliga fakta utan stöd.

Var och en som läser tråden kan konstatera att detta är faktum.

Nu blir "Scientologerna" upprörda och sårade - samma männsikor som hade mage att sparka på tjejen som saknar sin bror och sen sparka lite till när hon - till sist - lackade ur.

Den nya taktiken är att "koppla bort" mig och häva ur sig indignation.

Jag är en minst lika seriös debattör som de andra här och detta är återigen uppenbart för alla som kan läsa.

Ni är bara sura för att jag inte går på era egna fula debattmetoder utan vänder dem mot er själva.

Intressant nog säger avhoparnas redogörelser för "hard sell" att ni i det läget när teknikerna uppenbarligen inte funkar ska cutta fort som fan. Antaglige i syfte att undvika "kolatterala skador".

Å andra sidan blir det ju den bästa bekräftelsen på att jag har rätt.

Liksom dom droppade trådar jag upprepat för att ni ska få lättare att besvara dem och visa att ni inte smiter når det kniper.
Citera
2006-08-05, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Du behöver Real Audio för att höra. Vore väl värt en anstränging för Dig. Hubbard borde ju i Dina ögon vara det största geniet som någonsin levat? Eller finns det andra som åstadkommit ngt lika fantastiskt?

Jag skrev ju (suck) att det inte är den officiella hållningen jag talar om. I de flesta andra organisationer och religioner finns det ingen hemlig och offentlig dogm. Det finns det i scientologin, eftersom Du i början inte vet allt det Du senare vet då Du är OT8. Därför är det ju mindre intressant vad alla som är under ex OT3 tycker, eller hur? Det är som att läsa pressmeddelanden skriven av en som bara läst 10% av bibeln.
Ok, om vi då skiter i ALLT som vare sig du eller jag kan veta, eftersom vare sig du eller jag är OT8, kan vi inte rikta in diskussionen på det som vi båda kan finna ut och veta är sant. Dvs allt det som Hubbard skrivit som inte tillhör OT-3 eller därutöver.
De allra flesta Scientologer, miljontals, har inte nått upp till OT-3 ännu och mår förträffligt, dom är glada, lyckliga och tillfreds med vad dom uppnått med de allmänna metodikerna som även du ka läsa om när som helst.
Varför har du så svårt att bekräfta alla dessa lyckade fall och solskenhistorier du kan läsa om lite varstans, speciellt på deras egna hemsida med alla länkar.

Tycker du att det är tråkigt, synd eller jobbigt att det finns så många som uppenabrligen vittnar om ett helt nytt och bättre liv efter deras inträde I Sientologikyrkan.
Dessa vittnesmål är ju mångfalt, mångfalt mycket fler än de fåtalet avhoppare som uttrycket sitt missnöje.
Varför anser du detta fåtal människor vara viktigare än alla de 1000-tals som brinner av glädje och lycka över en teknik som är helt befriad från droger.
Vad vinner du på det?
Citera
2006-08-05, 01:14
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Putter
Ok, om vi då skiter i ALLT som vare sig du eller jag kan veta, eftersom vare sig du eller jag är OT8, kan vi inte rikta in diskussionen på det som vi båda kan finna ut och veta är sant. Dvs allt det som Hubbard skrivit som inte tillhör OT-3 eller därutöver.

Men kyrkan hade ju lämnat in sina OT8 dokumet till Holländsk domstol och fått dom jämförda med de offentligt publicerade versionerna. Så visst kan vi diskutera OT-8?
Citera
2006-08-05, 01:16
Medlem
KortKäpps avatar
Vad var det dessutom som inte dög med mina inlägg?

Och varför undviker du att svara på dem?

Vad är du rädd för?

Att du ska trassla in dig ohjälpligt?

Nä, bättre att defaulta till ett saligt mässande om de 8 miljonerna lyckligas gemenskap. För det är ju det det handlar om...
Citera
2006-08-05, 01:22
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Min egen tolkning är att det ligger väl på samma nivå som att bli pilot, samma färdighet och samma tuffa utbildning.
Pilotutbildning för trafikflyg är heltidsstudier under två år. Privatflyg 3 månader heltid.
Citat:
Det roliga är att många auditerar sina nära och kära hemma vid köksbordet, även det fiffigt.
Hur går auditeringen till då man inte har en e-meter? Hur hittar man då engrammen?
Citat:
Kan du tänka dig vilken enorm lycka, glädje, tacksamhet och livskraft miljontals människor känner för scientologin.
Varför vill du inte att andra människor ska få samma glädje och lycka som dessa?
Finns många som påstår att de blivit lyckliga av marijuana, ectasy, nazism, att skära sig själva etc. Att ngn säger sig må bra av ngt innebär inte att detta något inte kan kritiseras.
Citat:
Snurra runt ett tag på scientologernas hemsida, så finner du allla dessa enorma mängder människor som är otroligt tacksamma för scientologin, allt från Tsunamioffer till nya scientologer i Kazakstan eller var som helst.
Varför inte glädjas med alla dessa människor som fått ett mycket bättre liv.
Tack för hjälpen, inte.

Du menar alltså olika korta citat från de nöjda kunderna? I texter skrivna av pressekreteraren?
Det var inte det jag var intresserad av
Citera
2006-08-05, 01:42
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Det är, enligt Putters ord, Dianetik som fungerar till 100%.
Tandläkar exemplet var enbart avsett att visa på att en tandläkarutbildning, dvs kunskapen och praktiserandet i sig måste kunna utbilda tandläkare så att dom KAN laga hål i tänderna. Det får alltså inte finnas några brister i utbildningen som gör att tandläkaren inte klarar av att laga hål i tänderna när han är färdigutbildad. I det mottot måste den vara 100 procentig för det den ska uppnå, dvs utbilda tandläkare med en kompetens att laga hål i tänderna. Sen om tandläkaren snubblar på en tvål och därför borrar sönder två framtänder på patienten är liksom inte utbildningens fel. Misstag kan ske även om utbildningen är 100 procentig.Det gäller i allt.Så ser jag på det 100 procentiga spörsmålet om Dianetiken.
Citera
2006-08-05, 01:47
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
eller hur.

Precis som den telefonväxel jag jämför den med, exakt samma funktion.
Exakt? Så i Din telefonväxel ryms alltså tänkande, kännande och personlighet? Det trodde jag inte var Din melodi...
Citat:
Vill du påstå att det finns bevis på att det medvetande du påvisar finns bevis på . Ett "medvetande" som finns i hela kroppen, men mest i hjärnan. Jo utsmörat är inte bara kul, det är en ritkigt bra beskriving också tycker jag.
Förstod Du skillnaden mellan process och struktur?
Citat:

Oooops. Detta var något nytt och DEFINTIVT inget som säga av scientologin.
De har i alla fall en samling citat om psykisk sjukdom, som ex detta:
"What makes and creates mental illness is the very system designed to help it. The legal profession and medicine have colluded in the whole fabrication of people undergoing trauma.
“By medicalising what is a non-medical condition and introducing a therapy subject matter that is vastly under-researched, over-used and vastly abused, medicine is propping up a lot of dwindling careers."

Jag antar att de vill föra ut det budskapet eftersom de ivrigt citerar dessa personer, vara åtminstone några dessutom ör scientologer.
Citat:

Icke sa NIcke. Psykiska sjukdomar kan definitivt ha med hjärnan att göra. Strokes, tumörer samten hel del andra yttre orsaker på hjärnan kan i sig skapa själsliga sjukdomar, INGEN har hävdat något annat.

Hu kan "själen" bli sjuk då problem uppstår i organet hjärnan?
Citat:

Jag har själv sett brevet från kungen där han gratulerar Narconon till sitt 20:e årsjubileum, tror jag det var, eller 25. Nåt jubileum i alla fall.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/9804/06/06narco.html
Det svenska kungaparet används som reklamansikten i den världsomspännande och kritiserade sekten scientologkyrkans film. TV 4:s Nyheterna visade i går den hemliga propagandafilmen som inte var avsedd för svenska ögon. I filmen, som sändes på scientologernas nyårsvaka i Los Angeles och som sedan spridits över världen utom i Sverige, svartmålas Sverige som ett land med stor brottslighet och missbruk.
Bland annat påstås att Sverige är det land där stölder ökar mest i världen.
Svaret på problemen heter enligt propagandafilmen Narconon – missbrukarvården som är en del i den hårt kritiserade och kontroversiella scientologikyrkan.
Filmen visar falska löpsedlar från ett tiotal svenska dagstidningar och den svenska polisen bedyrar Narconons förträfflighet, enligt berättaren i propagandafilmen.
– Ingen sa någonting om scientologerna, berättar polisen Lars Serenander som finns med i filmen till TV 4.

Kungen framställs som en hängiven beskyddare av Narconon.
– Kungen stödjer inte den här verksamheten. Kungaparet vill inte medverka i sådana här sammanhang och har heller inte tillfrågats. Vi har varit i kontakt med Narconon och de har lovat att ta bort inslaget, säger Elisabeth Tarras-Wahlberg.
Kungen och drottningen har filmats på ett planeringsmöte tillsammans med sina medarbetare.
Hovet känner inte till hur Narconon har kommit över de rörliga bilderna.
– Den här typen av möten har bara filmats vid ett fåtal tillfällen och hur Narcanon har fått tag på dem vet vi inte, säger Tarras-Wahlberg.
Enligt Tarras-Wahlberg är bilderna gamla. Kanske upp till tio år.
– Det kan jag säga eftersom flera av medarbetarna som syns inte längre arbetar kvar.
Filmen visar också ett lyckönskningstelegram från kungen till Narconon.

Alla får ett svarstelegram
– Det händer ofta att organisationer som firar jubileum eller högtidsdagar skickar telegram och då går det tillbaka ett svarstelegram.
– Bakgrunden till det här telegrammet var att det kom en inbjudan till deras 25-årsjubileum som kungaparet tackade nej till. Sedan önskade de sig ett telegram i stället, berättar Tarras-Wahlberg.

Citat:

Har själv sett personer som svettats ut både det ena och det andra,

Det ena och det andra? Svettas de ut heroin? Eller kanske fanta?
Citat:

I och med ditt resonemang om att degradera människan till en viljelös, tankelös, ansvarslös amöba så kan jag personliegn hålla med om detta.

På vilket sätt har jag sagt att folk inte får vilja, tänka eller känna ansvar? Som jag sagt tidigare. Diskussionen om fir vilja och determinism är i första hand filosofisk, inte praktisk.
Citat:

De flesta fall av de senaste vansinnesdåden man sett, såväl i Sverige som utomlands så har utövaren på det ena eller andra sättet varit eller är under psykiatrisk vård och/eller medicinering. Fakta!

Nu var det ju inte det scientologerna påstod. De påstod att en psykiater styrde alla sexbrottslingar att begå brott. För att få pengar då de behandlade både förövare och offer.
Tror Du på det också? Tror Du att de som hade kontakt med Mihailovic styrde honom att mörda Anna Lindh för att få pengar för att ebhandla honom och Anna Lindhs anhöriga efteråt?
Citera
2006-08-05, 01:53
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
De allra flesta Scientologer, miljontals, har inte nått upp till OT-3 ännu och mår förträffligt, dom är glada, lyckliga och tillfreds med vad dom uppnått med de allmänna metodikerna som även du ka läsa om när som helst.
Varför har du så svårt att bekräfta alla dessa lyckade fall och solskenhistorier du kan läsa om lite varstans, speciellt på deras egna hemsida med alla länkar.

Tycker du att det är tråkigt, synd eller jobbigt att det finns så många som uppenabrligen vittnar om ett helt nytt och bättre liv efter deras inträde I Sientologikyrkan.
Dessa vittnesmål är ju mångfalt, mångfalt mycket fler än de fåtalet avhoppare som uttrycket sitt missnöje.
Varför anser du detta fåtal människor vara viktigare än alla de 1000-tals som brinner av glädje och lycka över en teknik som är helt befriad från droger.
Vad vinner du på det?
Som Kortkäpp säger; varför inte diskutera det vi vet? Jag vet att scientologerna fått domstolens utslag FÖR att OT-dokumenten som cirkulerar på nätet är OT-material. Eftersom jag har läst i dessa OT-dokument går det alldeles utmärkt för mig att hänvisa till vad de säger.

Vad gäller framgångshistorierna Du vill att jag ska ta fasta på... Dels så är det lite svårt att inte se det som propagande när det jag sett legat på scientologernas egna hemsida. Det är som att läsa recensioner av ett nytt tvättmedel av privatpersoner som har en egen "minihemsida" på Via's site. Känns inte helt opartiskt...

Dels så är jag skeptiskt till all reklam.
Citera
2006-08-05, 01:57
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghoststrokes
Tandläkar exemplet var enbart avsett att visa på att en tandläkarutbildning, dvs kunskapen och praktiserandet i sig måste kunna utbilda tandläkare så att dom KAN laga hål i tänderna. Det får alltså inte finnas några brister i utbildningen som gör att tandläkaren inte klarar av att laga hål i tänderna när han är färdigutbildad. I det mottot måste den vara 100 procentig för det den ska uppnå, dvs utbilda tandläkare med en kompetens att laga hål i tänderna. Sen om tandläkaren snubblar på en tvål och därför borrar sönder två framtänder på patienten är liksom inte utbildningens fel. Misstag kan ske även om utbildningen är 100 procentig.Det gäller i allt.Så ser jag på det 100 procentiga spörsmålet om Dianetiken.
Jag kan inte komma på ngn som skulle hävda att varken tandläkarutbildningen eller ngn annan traditionell utbildning är 100%-ig. Man brukar tala om att förbättra, utvecklar utbildning. Ibland kanske man till och med sätter som mål att "Vi ska ha den bästa tandläkarutbildningen i Europa".

Har aldrig hört talas om filosofin -"Vi har en perfekt utbildning, om de utexaminerade gör några fel beror det inte på utbildningen."

Jag har som sagt inte stött på det Ni säger om dianetiken tidigare "Allt är sant. Allt funkar. Den kan inte förbättras eller utvecklas för den är redan perfekt".

Det låters lite skumt och är för övrigt ett av kriterierna för typisk pseudovetenskap.
Citera
2006-08-05, 02:01
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Hur går auditeringen till då man inte har en e-meter? Hur hittar man då engrammen?
Hade inte du läst Dianetikboken? Kolla upp repetitionsteknik, Kanske kan klargöra nåot. Sen kan jag tipsa om att det finns något som heter "lås" som man ganska lätt kan köra ut genom Dianetikauditering. Dessa lås är Låsta till engrammet men genom att köra ut dom så reducerar man möjligheten att engrammet keyar in. Då kan man alltså köra på medvetna händelser som man själv kan hitta men som ändå kan vara obehagliga och sen köra tidigare liknande situationer på det. Man går alltså bakåt och reducerar en massa laddning på så sätt. Men som sagt allt detta står i den Dianetikbok som du hade läst och förstått. Eller menar du att du inte kommer ihåg vartenda kapitel och mening i den?

Citat:
Finns många som påstår att de blivit lyckliga av marijuana, ectasy, nazism, att skära sig själva etc. Att ngn säger sig må bra av ngt innebär inte att detta något inte kan kritiseras.
Självklart inte men att enbart kritisera och förneka någon för att han mår bra pga Scientologi tycker jag är översitteri.
Lägg märke till att jag inte säger att man inte kan diskutera och ifrågasätta saker kring Scientologin, däremot ska man inte vara stöddig och spydig bara för att någon tycker det är bra.
Citera
2006-08-05, 02:31
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Jag kan inte komma på ngn som skulle hävda att varken tandläkarutbildningen eller ngn annan traditionell utbildning är 100%-ig. Man brukar tala om att förbättra, utvecklar utbildning. Ibland kanske man till och med sätter som mål att "Vi ska ha den bästa tandläkarutbildningen i Europa".
Politikersnack är väl inte så mycket att hänga upp sina argument på. . Jag står fast vid att en tandläkare som står och lagar tänder kan göra det pga hans utbildning gett honom en 100 procentig kunskap i fråga om att just laga tänder.Den har inte gett honom en totalt sett allsmäktig kunskap som inte skulle kunna utvecklas eller effektiviseras men om målet med utbildningen var att personen ska kunna laga någons tänder så har man uppnått det. Jag har i alla fall aldrig stött på någon som sagt att han inte kunde laga mina tänder pga hans utbildning.

Citat:
Jag har som sagt inte stött på det Ni säger om dianetiken tidigare "Allt är sant. Allt funkar. Den kan inte förbättras eller utvecklas för den är redan perfekt".
Hubbard har sagt att Dianetiken kanske inte är den bästa och den mest perfekta och förfinade metoden men den fungerar till 100 procent och ingen annan instans har denna kunskap. Självklart är upptäckten av det reaktiva sinnet ett genombrott i jakten på källan till psykiska problem och i det avseendet så menade Hubbard att man nu hade "avslöjat" en stor källa till mänskligt lidande och också hade en fungerande teknologi som faktiskt fungerade till 100 procent.Sen var den grov och inte den mest komfortabla tekniken om man jämför med hur t.ex Auditering sker inom Scientology

Han har också sagt att hans tilltro till människan skulle få sig en knäck om inte denna kunskap genom åren förfinas och effektiviseras och att man därigenom kan hjälpa fler människor att bli fria från stimulus respons påverkan.
Sen står det ordagrannt att Scientologin i sig ÄR en vidareutveckling av Dianetiken och givetvis har det varit en stegvis utveckling som skett under en lång tidsperiod från det att Hubbard började forska i ämnet. Så jag håller inte med dig i denna beskrivning.

Sen kan vi ju säga så här. Om det nu är det reaktiva sinnet som är buggen och att boten är att medvetandegöra alla engram man har och att man har teknologin för att göra det. Varför ska man då ändra på det bara för förändringens skull? Är det inte så att du utgår från var Psykiatrin står i dessa frågor och därmed anser att detta fortfarande är ett mycket komplext problem som har med hjärnan att göra och att vi är långt ifrån att kunna bota människors psykiska lidanden. Tycker det ofta låter så.
Citera
2006-08-05, 03:13
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Har aldrig hört talas om filosofin -"Vi har en perfekt utbildning,
Nej du är ju inne på Psykiatrins bana,,,
Kunde inte låta bli...Ta det som en kvinna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in