Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
För det första tror jag att Du slarvade då Du läste mitt inlägg alternativt fanns det utrymme för missförstånd. Jag menar självklart inte att olika människor har olika fri vilja, att knarkare inte har det och att jag har det. Min poäng var ju faktiskt att alla har samma rätt till vård, oavsett vilka val de gjort i livet.
Du satte dig i din egen teori #1, knarkare satte du i din amöbateroi #2, har du plötsligt ändrat dig?
Citat:
Ärligt talat så är det här en sidodiskussion om fri vilja contra determinism. Jag föreslår att Du läser på lite om hur den filosofiska argumentationen ser ut, jag gav några länkar. Det är för mig för tradigt och sitta och lägga ut texten om det här i religionsforumet.
Då dett är en tråd som handlar om Scientologin tycket jag att du borde läsa på grunderna för scientologin innan du spyr så mycket galla över dom.
Citat:
För enkelhetens skulle så kan jag sammanfatta såhär:
Jag tror inte att jag, Du eller andra har en "fri vilja" i den bemärkelsen att vi kan fatta beslut som inte följer den väg som gener, uppväxtfaktorer, kompisar, kultur etc etc stakar ut.
Hade du läst Dianetikboken och andra relaterade Scientologidata, hade du förstått hur och varför den riktigt fria viljan kan och faktiskt existerar.
Tur är väl det.
Såg en brunbränd tjej på stan idag, där båda "mina hjärnor" sa en och samma sak, nämligen, "sätt på henne!". Tack vare min egen fria vilja, så gjorde jag inte det, var inte ens nära
Citat:
MEN... Eftersom varken jag själv eller någon annan har kolla på alla dessa faktorer så känns det som om jag fattar fria val, som om det skulle kunna bli det ena eller det andra när det egentligen var givet hur det skulle bli.
Allvarligt talat, jag tycker detta känns väldigt flummigt. Det känns som om detta var hämtat från någon hemsida om Tarotkort, eller andra 071-nummer som talar om för mig hur mitt liv kommer att bli, eller som Aftinbladets horoskop. Om min framtid redan är given, då snacka vi ju horoskop, tarot, och läsning i kaffesump, eller hur?
Vad är skillnaden annars mellan ditt uttalande
när det egentligen var givet hur det skulle bli och horoskop, Tarot eller kaffesump?
Citat:
Så varje dag så beter jag mig som om jag och andra hade en fri vilja. Eftersom en knarkare också känner att han har en fri vilja så passar det alldeles utmärkt att uppmana honom att använda sin möjlighet att ändra sin livsstil. Då jag säger det till honom blir jag en del av de miljöfaktorer som påverkar hans val.
Nu blir det ännu mer flummigt, värre än 60-talet. Först säger du att allt redan är givet, men sen kommer du in och säger något som tydligen förändrar det som redan var givet, och då är du en del av hans miljöfaktorer?
MEN, om denne knarkare själv skulle bestämma vilka eller vilken form av de miljöfaktorer han skulle omgiva sig av, vad är det då? Är det miljöfaktorerna eller han/hennes eget val av miljöfaktorer??
Detta är inget annat än flummeri!
Det är flummeri om du inte kan förtydliga dig på vad du egentligen menar.
Citat:
Vad gäller den gråa massan.
Jag fattar inte Din tjatiga fråga om vem som styr, vem är DU? Vad är MIG?
Jag förstår att den känns tjatig, då jag ställt den så många gånger utan att få svar.
Citat:
Det är skitenkelt.
Bra!
Citat:
Min hjärna, med sin massa, sina transmittorsubstanser och sina elektriska impulser resulterar i ett medvetande. I det medvetandet ryms känslan av att ha en kropp, att ha känslor, att ha tankar, att vara en individ.
Behövs ingen religiös entitet ande eller tetan som står ovanför detta och styr.
Intressant, tack för att du äntligen gav ett svar.
Det är inte lätt att försöka hänga med och förstå detta. Men om jag uppfattar dig rätt, så finns det nånstans en form av ett medvetande som en produkt av gråmassan, transmittorsubstanser och lite elektricitet.
Har detta någon specifik plats?
detta medvetande säger du HAR tankar, HAR känslor osv.
Kan detta det du kallar medvetande själv bestämma VILKA tankar som ska tänkas?
Är då detta det du kallar medvetande, är det du?
Kan DU då bestämma vilka tankar som ska tänkas i detta medvetande?
Jag har 1000 frågor till om detta, men jag nöjer mig med dessa just nu.
Citat:
Ex vid psykos så förändras just upplevelsen av den egna personen och kroppen. Eller när man tar vissa droger. Eftersom drogen resp sjukdomen påverkar hjärnan.
Så denna påverkan av hjärnan ger utslag på det oidentifierade medvetandet alltså? För vi har ju kommit så långt i alla fall att DU inte verkar vara hjärnan i sig, du är en mer sammansatt enhet än så, eller?
Citat:
Huruvida man har en själ eller inte tycker jag inte har så stor impakt på frågan om psykisk sjukdom.
Det är just detta som gör att jag ibland är ganska hård, ironisk eller oförskämd mot dig. Du utger dig för att veta massvis vad gäller Scientologin. Du skickar länkar och varnar andra människor och hånar ganska friskt mig och Ghoststrokes flera gånger om.
Det är dina frågor eller konstateranden som bevisar att du själv är så fruktansvärt okunnig i detta ämne, att du faktiskt bara gör narr av dig själv.
Trots flera påpekanden både från mig och av Ghostrokes så har du fortfarande inte ens kunnat/velat förstå lektion 1 vad gäller Scientologin.
När du fortfarande säger att "man har en själ", så visar det allt om din "kunskap" om Scientologin.
Vi har nu flera gånger försökt få dig att förstå att man inte "har" en själ, psyke, Thetan, ande eller tanke. DU ÄR en själ, psyke, Thetan ande eller tanke, DU är en själ.
När du väl förstått detta, så kan du gärna komma med kritik, men det är så enorm skillnad på att HA en själ eller att vara en själ.
Månne detta vara hela psykologins största missförstånd?