2009-10-20, 19:24
Medlem
Norpheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Givetvis är monarki något bra och fint att bevara.
Se min signatur!
Bara troll blandar monarkier på det sättet. Men du är ju SD-motståndare.
Citera
2009-10-20, 19:25
Moderator
Strix m/94s avatar
Vad jag...

Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyPla
Ok, jag fick intrycket att du önskade utöka antalet ärvda politiska befattningar i riktning mot ex Storbritanniens överhus, vilket du nämnde. (det verkar ju för övrigt gå mot att de ärftliga titlarna i House of Lords är på väg avskaffas helt)

...förstår kommer de ärftliga titlarna att behållas, men deras politiska innehåll minskas, eller tas helt bort. det blir enbart en ärftlig titulatur. Jag kan förstå den utvecklingen, även om den är tråkig. Icke-ärftlig adel, tror jag förvisso skulle kunna ha en viss politisk roll, emedan den som inte är vald till ämbetet inte behöver ta några populistiska hänsyn, utan kan rösta för det allmänna bästa. Svår fråga.
Citera
2009-10-20, 19:26
Moderator
Strix m/94s avatar
Tänk...

Citat:
Givetvis är monarki något bra och fint att bevara.
Se min signatur!

...kloningen har nått så långt.

Som tur är har vi en helt annan kungatradition i vår del av världen.
Citera
2009-10-20, 19:30
Medlem
lönnmördares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RyssJävel
Kungliga hov- och slottsstaten. Budget 07: 96,9 miljoner.

Vad får det svenska folket för pengarna då?

Det sägs ju att kungen är bra för Sverige ur reklamsynvinkeln. Genom att sitta och sluka dyr kaviar på olika ceremonier runt om i världen, påstås det att lilla Sverige får ett ansikte. Men stämmer det verkligen? Om man frågar folk runt om i världen vem Carl XVI Gustaf är, hur många kommer då att tänka på Svea rike? Om kungens enda syfte är att locka hit turister (läs sätt ett ansikte på Sverige, eller som hovet själva uttrycker det: Monarken är som statschef den samlande representanten och symbolen för landet. Kungen har huvudsakligen ceremoniella och representativa plikter.) vore det inte då bättre att slösa de här 100 miljonerna på någonting som faktiskt lockar hit andra människor?

Förut hade Stockholm vattenfestival, någonting som jag, och många andra såg fram imot varje år. Vad har vi nu? Vore det inte bättre att slopa monarkin och istället ordna en sjuhelvetes festival varje år för de pengarna?

Har kanske skrivits innan, orkade inte läsa igenom alla 40 sidorna.

Det svenska folket får är en väldigt bra PR-maskin.

Det Kungen och Drottningen gör att Sverige drar in via sina många statsbesök överstiger apanaget de får. (har läst siffror nånstans men hittar ej sidan.

F.ö. finns det massor man kan dra in på istället för att avskaffa monarkin, exv. vår sanslösa massinvandring.

Hade faktiskt föredragit att Kungen var den som höll i Sveriges tyglar, folk kan kalla HKH inkompetent, men ingen kan va lika inkompetent som exv. Sahlin.
Citera
2009-10-20, 19:31
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...kloningen har nått så långt.

Som tur är har vi en helt annan kungatradition i vår del av världen.

Ja, i vår del av världen tillämpar vi ju i sann jämställdhetsanda även kvinnlig tronföljd vilket jag tvivlar är fallet på den arabiska halvön.

Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Bara troll blandar monarkier på det sättet. Men du är ju SD-motståndare.

Gammelgubben kung Saud har nog SD mycket att lära av när det gäller att hålla främlingar borta från sitt land.
Så nog ska man inte helt räkna ut Blattekonungar.
Citera
2009-10-20, 19:35
Medlem
Norpheuss avatar
Citat:
Gammelgubben kung Saud har nog SD mycket att lära av när det gäller att hålla främlingar borta från sitt land.
Så nog ska man inte helt räkna ut Blattekonungar.

Hur lyckas du blanda in SD i en diskussion om monarkin?
Citera
2009-10-20, 19:36
Moderator
Strix m/94s avatar
Inte...

Citat:
Ja, i vår del av världen tillämpar vi ju i sann jämställdhetsanda även kvinnlig tronföljd vilket jag tvivlar är fallet på den arabiska halvön.

...utan framgång heller. Ja, kanske inte i Sverige förstås. Men i Storbritannien. Vad sägs om Elisabeth I, Anne, Victoria och Elisabeth II?

Vad sägs om Isabella av Kastilien? Vad sägs om Hedvig av Polen - världens enda kvinnliga kung?
Citera
2009-10-20, 19:37
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lönnmördare
Det Kungen och Drottningen gör att Sverige drar in via sina många statsbesök överstiger apanaget de får. (har läst siffror nånstans men hittar ej sidan.

Ja, men sådant kan man givetvis inte räkna på exakt.

Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Hur lyckas du blanda in SD i en diskussion om monarkin?

Det var du som nämnde SD.
Citera
2009-10-20, 19:39
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Kanske en dum fråga men varför ska man ha en statschef öht? Talmannen kan öppna riksdagen. Talmannen kan utse den som ska bilda regering efter riksdagsvalet. Vilket jävla ämbete som helst nästan kan ackreditera ambassadörer.
Citera
2009-10-20, 19:44
Moderator
Strix m/94s avatar
Det enkla...

Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Kanske en dum fråga men varför ska man ha en statschef öht? Talmannen kan öppna riksdagen. Talmannen kan utse den som ska bilda regering efter riksdagsvalet. Vilket jävla ämbete som helst nästan kan ackreditera ambassadörer.

...svaret är ju "därför att alla stater har det" och därmed så skulle umgänget med andra stater försvåras dramatiskt. men det finns nog djupare förklaringar än så; symboliska skäl, historiska skäl, den tidlösa kontinuiteten som väktare av Sverige, hel enkelt Sverige personifierat. det låter kanske inte så rationellt, och till stor del är det nog känslomässigt, inte bara i Sverige utan i många länder. Men det är ju känslor som binder samman människor i samhällen, så det är nog samtidigt mycket klokt.
Citera
2009-10-20, 20:09
Medlem
MonkeyPlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...förstår kommer de ärftliga titlarna att behållas, men deras politiska innehåll minskas, eller tas helt bort. det blir enbart en ärftlig titulatur. Jag kan förstå den utvecklingen, även om den är tråkig. Icke-ärftlig adel, tror jag förvisso skulle kunna ha en viss politisk roll, emedan den som inte är vald till ämbetet inte behöver ta några populistiska hänsyn, utan kan rösta för det allmänna bästa. Svår fråga.
Fast då förespråkar du ju ärftliga titlar med politiskt innehåll ändå, eller? Du verkar mena att det är synd att de försvinner i Storbritannien, men att de det ändå inte är något som borde införas i Sverige, jag får inte riktigt ihop det.

Jag tror också att det är aningen naivt av dig att tro att ett oberoende av populistiska hänsyn innebär att man utnyttjar sin makt för det allmännas bästa. Snarare har det ju visat sig vara ett säkert recept för korruption och nepotism. (inte i någon högre grad i just House of Lords förvisso, vad jag vet, iom deras i modern tid mycket begränsade makt)
Citera
2009-10-20, 20:55
Moderator
Strix m/94s avatar
Inte...

Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyPla
Fast då förespråkar du ju ärftliga titlar med politiskt innehåll ändå, eller? Du verkar mena att det är synd att de försvinner i Storbritannien, men att de det ändå inte är något som borde införas i Sverige, jag får inte riktigt ihop det.

...egentligen. Jag bara spekulerar litet i fördelarna. Det är nog inte läga att försöka några sådana experiment i Sverige. Man för vara tacksam för det som rimligen borde gå. Idealism och pragmatism.

Citat:
Jag tror också att det är aningen naivt av dig att tro att ett oberoende av populistiska hänsyn innebär att man utnyttjar sin makt för det allmännas bästa. Snarare har det ju visat sig vara ett säkert recept för korruption och nepotism. (inte i någon högre grad i just House of Lords förvisso, vad jag vet, iom deras i modern tid mycket begränsade makt)

Det finns alltid nackdelar. HoL har fungerat tämligen väl, men jag när inga förhoppningar att Sverige skall kunna ha något motsvarande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in