2009-10-21, 00:17
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...utan framgång heller. Ja, kanske inte i Sverige förstås. Men i Storbritannien. Vad sägs om Elisabeth I, Anne, Victoria och Elisabeth II?

Vad sägs om Isabella av Kastilien? Vad sägs om Hedvig av Polen - världens enda kvinnliga kung?

Visst är de kvinnliga regenterna i de europeiska kungahusen en särart gentemot sin saudiska motsvarighet som man med all rätt kan vara stolt över.
Citera
2009-10-22, 14:04
Medlem
bruschens avatar
Då har Måns Möller fått instruktioner att inte driva med kungahuset i sitt nya program. Kungen är tydligen sur för Hey Baberiba-programmet familjen. Ännu ett bevis på svensk medias krypande för kungahuset.
Demokrati? Nej, inte i min bok.
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article5996418.ab#

Det värsta är att svassandet för och daltandet med kungahuset kommer att kulminera i samband med brölloppet nästa år. Kommer att må illa hela våren och sommaren.
Citera
2009-10-22, 15:52
Moderator
Strix m/94s avatar
Ja...

Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Visst är de kvinnliga regenterna i de europeiska kungahusen en särart gentemot sin saudiska motsvarighet som man med all rätt kan vara stolt över.

...det tycker jag. Några sköldmöer återfinns nog inte i saudisk kultur.
Citera
2009-10-22, 15:53
Moderator
Strix m/94s avatar
Det är...

Citat:
Ursprungligen postat av bruschen
Då har Måns Möller fått instruktioner att inte driva med kungahuset i sitt nya program. Kungen är tydligen sur för Hey Baberiba-programmet familjen. Ännu ett bevis på svensk medias krypande för kungahuset.
Demokrati? Nej, inte i min bok.
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article5996418.ab#

Det värsta är att svassandet för och daltandet med kungahuset kommer att kulminera i samband med brölloppet nästa år. Kommer att må illa hela våren och sommaren.

...ju allmän hyfs och fason. Hade någon annan familj behandlats så nedlåtande, hade med rätta det kallats för mobbing och trakasserier. man skulle kunna drva rätt mycket med Möller, men de flesta av oss är för väluppfostrade.
Citera
2009-10-22, 16:09
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
...svaret är ju "därför att alla stater har det" och därmed så skulle umgänget med andra stater försvåras dramatiskt. men det finns nog djupare förklaringar än så; symboliska skäl, historiska skäl, den tidlösa kontinuiteten som väktare av Sverige, hel enkelt Sverige personifierat. det låter kanske inte så rationellt, och till stor del är det nog känslomässigt, inte bara i Sverige utan i många länder. Men det är ju känslor som binder samman människor i samhällen, så det är nog samtidigt mycket klokt.

Varför försvåras umgänget med andra stater? Det är ju långt ifrån alla stater som ens har kungahus och det är ju ändå ministrar som tar emot alla viktiga utländska besökare. För mig är det skitsamma om vi har en kung som ska skaka hand med USA:s president (eller någon annan för den delen) som är här på statsbesök för att diskutera politik och inte besöka hovet som man kanske gjorde för 300 år sen. Vi har regeringschefer, talmän för parlamentet, andra statsråd och ambassadörer. En statschef känns bara onödig.

Jag hävdar ju bestämt att Foppas OS-straff 1994 och Ravellis straffräddning senare samma sommar är händelser som binder samman nationen på ett mycket starkare sätt än vad vår statschef gör idag.
Citera
2009-10-22, 16:14
Moderator
Strix m/94s avatar
Frågan...

Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Varför försvåras umgänget med andra stater? Det är ju långt ifrån alla stater som ens har kungahus och det är ju ändå ministrar som tar emot alla viktiga utländska besökare. För mig är det skitsamma om vi har en kung som ska skaka hand med USA:s president (eller någon annan för den delen) som är här på statsbesök för att diskutera politik och inte besöka hovet som man kanske gjorde för 300 år sen. Vi har regeringschefer, talmän för parlamentet, andra statsråd och ambassadörer. En statschef känns bara onödig.

...gällde staschefsfunktionen per se, inte specifikt monarki. För andra länders företrädare och folk är det nog inte "skit samma". Man bör inte analyseras utifrån sin egen position.

Citat:
Jag hävdar ju bestämt att Foppas OS-straff 1994 och Ravellis straffräddning senare samma sommar är händelser som binder samman nationen på ett mycket starkare sätt än vad vår statschef gör idag.

Ingen aning om dessa företeelser, så jag är nog inte delaktig i denna sammanbindning.
Citera
2009-10-22, 16:36
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte

Du menar väl Salos OS-räddning?
Citera
2009-10-22, 16:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RyssJävel
Kungliga hov- och slottsstaten. Budget 07: 96,9 miljoner.

Vad får det svenska folket för pengarna då?

Det sägs ju att kungen är bra för Sverige ur reklamsynvinkeln. Genom att sitta och sluka dyr kaviar på olika ceremonier runt om i världen, påstås det att lilla Sverige får ett ansikte. Men stämmer det verkligen? Om man frågar folk runt om i världen vem Carl XVI Gustaf är, hur många kommer då att tänka på Svea rike? Om kungens enda syfte är att locka hit turister (läs sätt ett ansikte på Sverige, eller som hovet själva uttrycker det: Monarken är som statschef den samlande representanten och symbolen för landet. Kungen har huvudsakligen ceremoniella och representativa plikter.) vore det inte då bättre att slösa de här 100 miljonerna på någonting som faktiskt lockar hit andra människor?

Förut hade Stockholm vattenfestival, någonting som jag, och många andra såg fram imot varje år. Vad har vi nu? Vore det inte bättre att slopa monarkin och istället ordna en sjuhelvetes festival varje år för de pengarna?

Nej det vore det inte. Livet handlar nu inte om att festa och allmänt förfäa sig, det handlar om betydligt mer än så. Det finns en mening som det handlar om att leva i enighet med, en högre mening. Kungahuset, kyrkan, adeln, soldaten, läraren, familjen, är menade att symbolisera denna hierarkiska mening, som vi alla bör leva enligt.

Den ökande mentala ohälsan beror på att vi inte lever som vi bör. Shit dagens människor vet inte ens om de är män eller kvinnor, uppe eller nere, arbetare eller akademiker, homosexuella eller heterosexuella.
Citera
2009-10-22, 16:57
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Ingen aning om dessa företeelser, så jag är nog inte delaktig i denna sammanbindning.

Skrattade högt när jag läste denna kommentar. Fråga: Har du fluga till vardags, Strix?

Statschef är precis som du säger en ördel att ha i umgänge med andra länder. Denna position behöver naturligtvis för alla tänkande människor inte skötas av en släkt som inte granskas av media, uppför sig som svin emot sina undersåtar (hänvisar till åtalsimmunitet och drar från en trafikolycka, tex) och behandlas som den adel som vi gud ske lov avskaffat sedan länge i detta land. Nej, jobbet som statschef sköts bäst av en folkvald representant med en stab av medarbetare som är på sin position i egenskap av kompetens istället för i egenskap av ett fint namn med tillhörande nummer i adelskalendern.

Så är det.
Citera
2009-10-24, 13:41
Medlem
bruschens avatar
En liten OT-fråga:
Vad händer om Victoria hade fått en tvillingsyster? Hade man fått hålla reda på vem som kom först ut och den personen hade fått ta över tronen när det blev så dags? Är det så enkelt? Snacka om att falla på målsnöret i så fall.
Citera
2009-10-24, 13:54
Medlem
1:aHjälpens avatar
Alla bör gå med i republikanska föreningen! http://www.repf.se/
För demokrati och allas lika värde!
Citera
2009-10-24, 14:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 1:aHjälpen
Alla bör gå med i republikanska föreningen! http://www.repf.se/
För demokrati och allas lika värde!

Du verkar ha en sund isntällning till det mesta. Jag håller med helt i att man bör engagera sig i att få bort monarkin. Men denna förening verkar tämligen tandlös i sina strävanden. har jag rätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in