Citat:
Ursprungligen postat av johjoh682
Du kan väldigt lite om marknadsföring märker jag. Man kan inte "enkelt" döpa om en så väl inarbetad instutition som KTH.
KTH kan för all del behålla sitt namn, som en historisk påminnelse, även efter att vi infört republik.
Citat:
Vad har du för planer för Nobelfesten och dess genomslagskraft? Kungen har bidragit enormt för att bygga upp värdet på Nobel-utmärkelserna och dess betydelse ute i världen.
Det enda kungen gör är ju att sitta med och att dela ut priserna. Hans roll är liten. Nobelpriset är så mycket mer. Mycket av dess "impact" härrör från själva testamentet och de höga prissummorna. Dessutom får pristagarna ett utsökt utarbetat diplom och en fin medalj med texten "Inventas vitam iuvat excoluisse per artes" ("Lyckligt när människans liv uppfinnarens bragder förädla" -- notera frånvaron av kunglig referens).
Citat:
Ta och fråga varje nu levande Nobelpristagare om de tror det är samma symbolvärde om kungen inte fanns med i att förgylla cermonin?
Jag tror inte för ett ögonblick att de högintelligenta pristagarna blir så väldigt imponerade av att en s.k. kung delar ut diplomet och medaljen. För egen del skulle jag hellre vilja få priset ur en vetenskaplig kollegas hand, en person som förstår insatsen som föranlett priset, än från en kunglighet vars intellektuella kapacitet bara räcker åt att diskutera sport och snabba bilar.
Citat:
Det luktar mest avundsjuka ifrån de som vill avskaffa honom.
För egen del tycker jag uppriktigt synd om kungen. Det syns att han inte vill vara kung. Man förnimmer att han känner sig obekväm och tafatt i rollen. Därför vore det en välgärning att befria honom från hans plågsamma ok.