Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig
Det var det värsta, du menade allvar! Du tycker att alla tillsättningar av offentliga befattningshavare som inte sker genom det du kallar fria och allmänna val är odemokratiska. Du underkänner med andra ord hela den representativa demokratin. Lagarna som de folkvalda stiftar, människorna de tillsätter, skatterna de utkräver och allt annat är odemokratiskt. Av någon anledning är det dock bara den maktlöse och oförargerlige kungen som tilldrar sig ditt omedelbara misshag och dina krav på åtgärder. Säg, brukar folk himla med ögonen ofta när du pratar med dem IRL?
Mycket sällan.
Har hela problematiken med utnämningsmakten undgått dig? Ja, jag anser defintivt att t.ex. tillsättningen av SVT-chefen är odemokratisk eftersom den sker helt och hållet utan insyn och efter Göran Perssons eget huvud.
Men du har ju vridit runt frågan från att gälla REPRESENTANTER till att gälla TJÄNSTEMÄN. Statschefen ska representera folket, en tjänsteman har inte samma funktion. Kungen är ingen tjänsteman, har ingen chef. Alla tjänstemän du pratar om har någonstans, högt upp, en chef som tillsatts genom allmäna och fria val. Jag vet att du gärna vill vrida till det här ännu ett varv genom att säga att jag tycker att ministrar är odemokratiskt tillsatta eftersom vi inte röstar fram dem. Det är de ju inte, eftersom det regeringsbildande partiet har vunnit ett val, och det är partiordföranden i det partiet som utser dem. Dessutom har ju faktiskt även ministrar en "chef": riksdagen! Men se, kungen, han är statschef och lyder INTE under riksdagen!
Citat:
Ja, i princip helt och hållet vad gäller de två nordiska pluttländerna. Jag kan till exempel inte minnas att Olafur Grimssons nygifte häromåret nämndes i något av de tiotal svenska och internationella medier jag brukar följa. Anledningen till att de inte struntar fullständigt i dem är att Finland och Island har presidenter med vissa makbefogenheter. Långt större maktbefogenheter än den svenske kungen. Den franske presidenten är det störtlöjligt att jämföra med, han har ju verkliga maktbefogenheter.
Kul. Det är alltså antalet spaltmeter i skvallerpressen som ska avgöra statsskicket.
Citat:
Som maktlösa symbolpersoner är monarker helt enkelt överlägsna. Det må vara ojättvist enligt diverse pjincipej som du har men det är ett lättkonstaterat faktum.
Det är icke alls ett lättkonstaterat faktum, Herr Per Hagwall.
I så fall skulle väl relativt nybildade länder, som t.ex. USA, bildats som monarkier istället?
Citat:
På så vis, du menar att folkmajoriteten röstat på partier som avskaffat monarkin. Varför har vi då alls denna debatt? Börjat dricka lite tidigt denna helg?
Ja, jag undrar också varför vår ständiga vänstermajoritet, som alltid haft i sina partiprogram att avskaffa monarkin, inte gjort det. Det är skumt.
För (förhoppningsvis) sista gången; jag medger att majoriteten av svenska folket vill ha kvar monarkin som den ser ut. Jag själv argumenterar, när jag kommer åt, för att övertyga så många som möjligt om att republik är att föredra.
Citat:
Du förefaller ha ett synnerligen flexibelt förhållande till fakta. Vi skall kanske inte ta det du skriver på något större allvar?
Hmmm... jag har visst rört till det! Jag förstår inte hur jag kunde skriva att "folket utsåg en anfader". Det stämmer ju inte alls. När Bernadotte inrättades som monark hade vi ju inga val alls.
Dvs, folket valde inte monarkin, de har endast "bekräftat" den sedan dess. På ett högst indirekt sätt förstås.
Citat:
Nej återigen får vi bara veta att du skulle bli glad för en republik därför att din - numer konstaterat bisarra - syn på demokrati då skulle kränkas mindre ur ett principiellt perspektiv. Frågan som ojz0r och jag själv ställer är ju vad som skulle bli bättre i praktiken. Vad är det i våra liv som skulle förbättras om vi gjorde som du vill? Får vi lägre skatt? Blir lagarna bättre? Vinner Tre Kronor OS-guld? Vad?
Jag har aldrig sagt "vi ska ha monarki för att göra mig glad". Det är du som lägger de orden i min mun. Jag säger om och om igen att monarkin är en odemokratisk komponent i ett i övrigt demokratiskt statsskick. Att byta ut den odemokratiska komponenten mot en demokratisk är vad jag förespråkar. Men när du ska argumentera mot det så byter du ut mina ord mot en strawman.
Citat:
Tills ni kommer med ett svar förstås. Som det är nu påminner det inte så lite om att prata med små barn eller kvinnor:
Vuxen människa: Varför tycker du det?
Barn/kvinna/pjinciprepublikan: Därför!
Vuxen människa: Men varför, vad är det som får dig att tycka så?
Vuxen människa: Vadå därför? Kan du inte berätta vad det är som blir bättre om vi gör som du säger?
Barn/kvinna/pjinciprepublikan: Det har jag ju redan gjort!
Vuxen människa: Har du? Nå, varför tycker du alltså som du gör?
Ridå.
Vad ser du för likhet mellan "Därför!" och "Jag anser att monarkin är en odemokratisk komponent i ett i övrigt demokratiskt statsskick, TROTS att monarkin är 'vald' av folket" som inte jag ser? Det är ju du som sätter händerna för öronen och säger "lalala" när det passar dig.
Citat:
Det enda argument du framför är att det skulle vara odemokratiskt. Ens om så skulle vara (trots att vi demokratiskt valt vårt statsskick i över 20 riksdagsval på raken) så har du fortfarande inte givit oss ett enda praktiskt skäl till att införa republik. Ordet odemokratisk är inget magiskt ord som betyder att allt som får det epitetet omedelbart måste åtgärdas.
Min uppfattning är att frågan om statschefens tillsättningsprocedur är så viktig att det räcker MER ÄN VÄL att den är odemokratisk för att det ska vara nödvändigt att ändra på den saken.
Ingen kan med säkerhet veta vad ett statsskicksskifte kommer att innebära rent praktiskt, man kan bara spekulera. Men du kan inte neka till att MER demokrati, inte MINDRE, historiskt har lett till något bra.
Citat:
Det är jag men dels tycker jag inte att det är odemokratiskt, dels skulle jag inte bry mig om det var odemokratiskt därför att det inte spelar någon roll utan tvärtom förefaller fungera alldeles utmärkt. Statskicket i Sverige är stabilt och jag har svårt att statsapparatens funktion skulle förbättras i något avseende genom att vi byter kungen mot en president. För kanske femtonde gången i tråden kan jag ju passa på att efterlysa en tänkbar signifikant sådan förändring...
Nååå?
Du tycker inte att det är odemokratiskt att vi inte väljer vår statschef i allmäna och fria val, och det är för mig obegripligt.
Du tycker att det fungerar utmärkt, vilket för mig också är obegripligt eftersom vi aldrig varit en republik och därför har du inget att jämföra med. Däremot kan du ju försöka hitta vilket land som senast
införde monarkin som statsskick, och när det var.
För det tredje efterlyser du en praktiskt förbättring som skulle inträffa om vi valde vår statschef istället för att tillsätta honom på arvsrätt. Enligt mig ÄR det en praktiskt förbättring att folket får välja sin statschef.