2010-04-04, 23:04
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Om det alltså inte spelar någon roll, så kan vi ju lika gärna behålla monarkin. Ingen förändring skulle tydligen inträffa, och då kan det ju inte störa Er om vi som gillar monarkin får som vi vill.
Naturligtvis spelar monarkin roll. Den utgör en varböld på vårt svenska statsskick och ska som sådan skäras bort med ett raskt snitt.

Citat:
En mycket stor förtjänst hos Karl XIV Johan var att han grundlade Sveriges snart 200-åriga fred. Det kan knappast anses vara vare sig misstag, eller sabotage. Tvärtom var han både en synnerligen dugande fältherre, en klok strateg och inte oäven politiker.
Freden var en bieffekt av Karl Johans ängsliga bemödanden att hålla sig väl med både Ryssland och Storbritannien, tidens två fientliga stormakter. Att han överhuvudtaget blev fältherre hade han helt och hållet den franska revolutionen att tacka för, som öppnade officersyrket för även icke-adliga. Som kung i Sverige blev han sedermera starkt konservativ, och därmed urartade hans tänkande och övriga förmågor.

Karl Johan var för övrigt övertygad republikan i sin krafts dagar. År 1797 yttrade han: "Republikan både av princip och övertygelse vill jag till min dödsstund bekämpa alla rojalister".
Citera
2010-04-04, 23:09
Medlem
FnurrHas avatar
Socialbidragstagare nummer ett,
Sibylla & Nassen oss gett.

Stekta sparvar gillar han,
tala & skriva han ej kan.

På Sveriges vägar rally han kör,
vilket hans immunitet möjliggör.

Naturens beskyddare han sägs vara,
men hans blyhagel fåglarna ej klara.

Våran militärinsats i Afghanistan Carl Gustav negligerar,
mod & engagemang brister när han regerar.

Diktaturer är i öst han vördar ömt,
allt han lärde sig av UD är för länge sedan glömt.

En liten dikt "För Sverige i samtiden"
Citera
2010-04-04, 23:19
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FnurrHa
En liten dikt "För Sverige i samtiden"
Tack, FnurrHa, den dikten var rolig läsning och mitt i prick!
Citera
2010-04-04, 23:39
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn1
Det måste inte alltid finnas några skäl, men just i det här fallet finns en hel del olika skäl, tänker inte räkna upp dom [...]
Hemliga skäl alltså. Lycka till med den taktiken.
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn1
Kan du inte bara ackseptera att inte alla tycker som du.
Ack ack, du vet att detta är ett debattforum, vad?
Senast redigerad av Motvillig 1.1 2010-04-05 kl. 00:36.
Citera
2010-04-04, 23:40
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Du glömde Motvilligs favoritsätt att avfärda argument för en förändring, att man egentligen bara vill glad, som han papegojaktigt upprepat genom tråden.
Jag har ännu inte sett några argument för förändring som tar sikte på något annat. Det är inte mitt fel att samtliga republikaner saknar några konkreta förbättringar att ställa i utsikt vid ett byte av statsskick.
Citera
2010-04-04, 23:41
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freely
Att vi har en kungafamilj gör oss inte till någon absolut monarki, kungens makt betyder ingenting så tar man bort dom så blir det ingen skillnad i det svenska styret.
Nej, just det. Det blir ingen skillnad och någon förändring är alltså inte påkallad av praktiska skäl. Skönt att vi fick det klargjort direkt. Välkommen till det monarkistiska lägret.
Citera
2010-04-04, 23:42
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freely
Det finns många många skäl för att byta statsskick och det behöver inte bli nån republik, direktdemokrati e så mycket bättre!
Du får naturligtvis gärna skissa upp ditt förslag i mer detalj så vi har något att ta ställning till. Jag är inte principmonarkist och kommer att stödja ett förslag som är realistiskt och som förefaller leda till ett bättre utfall. Lycka till.
Citera
2010-04-04, 23:47
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Jag har ännu inte sett några argument för förändring som tar sikte på något annat.
Om en majoritet svenskar bleve gladare av att införa republik än av att behålla det lilla monarkiska appendixet, skulle det väl vara ett fullgott skäl till förändring?
Citera
2010-04-04, 23:53
Medlem
javisst , all makt utgår ifrån folket Men folket vill ha monarki så får de väl ha det?
Citera
2010-04-05, 00:35
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Om en majoritet svenskar bleve gladare av att införa republik än av att behålla det lilla monarkiska appendixet, skulle det väl vara ett fullgott skäl till förändring?
Nej, lika lite som du betraktar monarkins nuvarande popularitet som ett fullgott skäl att ansluta dig till det monarkistiska lägret.

Jag kommer att vara emot en förändring tills jag ser ett tungt vägande argument som inte tar sikte på avsändarens känsloliv. Dock skall det sägas att jag inte är monarkist av någon sorts princip och skulle någon verkligen komma med bärande argument är jag naturligtvis beredd att bli republikan.
Citera
2010-04-05, 01:00
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Nej, lika lite som du betraktar monarkins nuvarande popularitet som ett fullgott skäl att ansluta dig till det monarkistiska lägret.
Det är kungahuset som är populärt, dess medlemmar, inte den lilla monarkiska delen av vårt statsskick.

Citat:
Jag kommer att vara emot en förändring tills jag ser ett tungt vägande argument som inte tar sikte på avsändarens känsloliv.
Aha, du har åtminstone denna princip!

Anser du att alla principiella argument bara har med känslor att göra?

På tal om känsloliv verkar du tycka att bara materiella argument (som påvisar konkreta fördelar) är bra, medan alla principiella argument är dåliga, rentav värdelösa.

Citat:
Dock skall det sägas att jag inte är monarkist av någon sorts princip och skulle någon verkligen komma med bärande argument är jag naturligtvis beredd att bli republikan.
Nog är du monarkist av princip alltid. Vi har redan monarki och du är av princip emot alla förändringar av statsskicket så länge du inte tycker att det finns några konkreta fördelar med dem.
Citera
2010-04-05, 04:25
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Det är kungahuset som är populärt, dess medlemmar, inte den lilla monarkiska delen av vårt statsskick.
Hur vet du det?
Citat:
Anser du att alla principiella argument bara har med känslor att göra?
Nej men för det fall folk sätter principer före verklighet får man anta att det främst beror på ett förhållande i känslolivet.
Citat:
På tal om känsloliv verkar du tycka att bara materiella argument (som påvisar konkreta fördelar) är bra, medan alla principiella argument är dåliga, rentav värdelösa.
Materiella argument är att föredra.
Citat:
Nog är du monarkist av princip alltid. Vi har redan monarki och du är av princip emot alla förändringar av statsskicket så länge du inte tycker att det finns några konkreta fördelar med dem.
Om vi hade republik och någon ville införa monarki skulle jag vara emot det om det inte fanns några konkreta fördelar. Om jag flyttar till Frankrike kommer jag inte att stå på barrikaderna för greven av Anjou. Varför? Därför att inget blir bättre av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in