2009-10-11, 17:35
Moderator
Strix m/94s avatar
Dels...

Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyPla
Varför vill du ha en viss ärftlig adel över huvud taget? Varför inte löpa linan ut och bara adla folk som gjort ngt för att förtjäna det?

...för att det ger en extra stark drivkraft att veta att ens sociala framgångar är säkrade åt kommande generationer, dels därför att det är ett traditionellt och internationellt accepterat bruk. På samma sätt som vi tillåter att förmögenheter ärvs, kan vissa titlar göra det, enär det skapar goda drivkrafter och kontinuitet.
Citera
2009-10-11, 19:40
Medlem
Jag tycker verkligen att det är dags för sverige att avskaffa monarkin. Den "kungliga" släkten kommer ju från början från frankrike och om jag inte missminner mig så skickade napoleon en av sina män att styra sverige. Vi borde skicka ut patrasket ur slotten och tränga ihop hela högen i en liten 1:a i rinkeby.
Där kan de tvingas leva på bidrag eftersom ingen av dem har någon kunskap om yrkeslivet. Eftersom de inte har pengar att leva för blir vår kära konung tvungen att sälja sin röv på malmskillnadsgatan för småslantar.
Citera
2009-10-11, 19:44
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Enligt studien ”Monarchies as Corporate Brands”, Urde/Greyser/Balmer, 2004, uppgår kungahusets pr-värde till knappt 50 miljarder per år. Siffran är baserad på det uppskattade värdet av medieutrymmet Sverige får tack vare intresset för kungafamiljen.
http://www.appelberg.com/index.php/kronikor/216-kungen-och-jkl-i-samma-bat.html
Citera
2009-10-11, 21:20
Moderator
Strix m/94s avatar
Ytterligare...

Citat:
Ursprungligen postat av Bronkz90
Jag tycker verkligen att det är dags för sverige att avskaffa monarkin. Den "kungliga" släkten kommer ju från början från frankrike och om jag inte missminner mig så skickade napoleon en av sina män att styra sverige. Vi borde skicka ut patrasket ur slotten och tränga ihop hela högen i en liten 1:a i rinkeby.
Där kan de tvingas leva på bidrag eftersom ingen av dem har någon kunskap om yrkeslivet. Eftersom de inte har pengar att leva för blir vår kära konung tvungen att sälja sin röv på malmskillnadsgatan för småslantar.

...ett offer för svenskt utbildningsväsende som inte kan skilja på monarki och kungafamilj.

Huset Bernadotte är, såvitt vi vet, den ätt som suttit längst på Sveriges tron, och därtill gjort det tämligen framgångsrikt. Karl XIV Johans val till tronföljare, räddade sannolikt Sverige efter katastrofen 1809, och han ledde framgågnsrikt svenska trupper mot Bonaparte vars styrkor besegrades i slagen vid Leipzig, Dennewitz, Grossberen och Bornhöft. Om någon har meritokratiskt förtjänt en tron så är det han, och gamle kung Gösta förstås.
Citera
2009-10-11, 23:32
Medlem
MonkeyPlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...för att det ger en extra stark drivkraft att veta att ens sociala framgångar är säkrade åt kommande generationer, dels därför att det är ett traditionellt och internationellt accepterat bruk. På samma sätt som vi tillåter att förmögenheter ärvs, kan vissa titlar göra det, enär det skapar goda drivkrafter och kontinuitet.
Fair enough. Jag ställer mig dock rätt tveksam till det lämpliga i att kunna ärva sådana adelstitlar som krävs för vissa politiska befattningar.
Citera
2009-10-11, 23:43
Moderator
Strix m/94s avatar
Det är ju...

Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyPla
Fair enough. Jag ställer mig dock rätt tveksam till det lämpliga i att kunna ärva sådana adelstitlar som krävs för vissa politiska befattningar.

...enbart det kungliga huset som detta är aktuellt för, och några andra ärftliga ämbeten ser jag inget behpv av. Kungen har ju heller ingen politisk makt, vilket är som det skall vara i en konstitutionell monarki.
Citera
2009-10-20, 15:06
Medlem
FnurrHas avatar
Citat:
...alltså inte förstått att underlaget är från UD och formuleringarna kungens egna. Du kommer ingenstans med Dina fåniga påhitt.

Förvisso tror jag på tomtar - att Du har dem på loftet.

Kungen är påtagligt påläst om DIKTATUREN

I den pärm som kungen fick med sig under statsbesöket finns tillsammans med rapporten om det politiska läget i Brunei också en sammanfattning i 21 punkter om läget för de mänskliga rättigheterna.
Där är tonen mycket hård:
•Sultanen härskar med ”i princip oinskränkt makt”.
•Medborgerliga rättigheter är starkt inskränkta. Kvinnor utsätts för diskriminering och religionsfriheten är begränsad.
•I Brunei utdöms spöstraff i ”cirka 80 procent av brottmålen”.
•Förenings- och församlingsfrihet ”finns knappast i praktiken”. Artiklar med kristna inslag censureras.
•Sultanen regerar genom dekret, och ”Medborgarna kan endast försöka påverka sultanens beslut genom att överlämna brev och petitioner när denne rör sig bland folket.”

25 februari 2004 svd:s webbupplaga

Jag tycker Knugen gjorde en vacker sammanfattning av Brunei
Citera
2009-10-20, 15:20
Medlem
FnurrHas avatar
Citat:
... framgågnsrikt svenska trupper mot Bonaparte vars styrkor besegrades i slagen vid Leipzig, Dennewitz, Grossberen och Bornhöft.

Enligt Professor emiritus Wilhem Pettersén finns det dokument som bestrider den vedertagna historieskrivningen av Grossberen. Du får ta å läsa på litet!
Citera
2009-10-20, 17:51
Medlem
MonkeyPlas avatar
Citat:
...enbart det kungliga huset som detta är aktuellt för, och några andra ärftliga ämbeten ser jag inget behpv av. Kungen har ju heller ingen politisk makt, vilket är som det skall vara i en konstitutionell monarki.
Ok, jag fick intrycket att du önskade utöka antalet ärvda politiska befattningar i riktning mot ex Storbritanniens överhus, vilket du nämnde. (det verkar ju för övrigt gå mot att de ärftliga titlarna i House of Lords är på väg avskaffas helt)
Citera
2009-10-20, 19:19
Moderator
Strix m/94s avatar
Jaså...

Citat:
Ursprungligen postat av FnurrHa
Kungen är påtagligt påläst om DIKTATUREN

I den pärm som kungen fick med sig under statsbesöket finns tillsammans med rapporten om det politiska läget i Brunei också en sammanfattning i 21 punkter om läget för de mänskliga rättigheterna.
Där är tonen mycket hård:
•Sultanen härskar med ”i princip oinskränkt makt”.
•Medborgerliga rättigheter är starkt inskränkta. Kvinnor utsätts för diskriminering och religionsfriheten är begränsad.
•I Brunei utdöms spöstraff i ”cirka 80 procent av brottmålen”.
•Förenings- och församlingsfrihet ”finns knappast i praktiken”. Artiklar med kristna inslag censureras.
•Sultanen regerar genom dekret, och ”Medborgarna kan endast försöka påverka sultanens beslut genom att överlämna brev och petitioner när denne rör sig bland folket.”

25 februari 2004 svd:s webbupplaga

Jag tycker Knugen gjorde en vacker sammanfattning av Brunei

...Du är ute igen. Man skulle aldrig stängt Långbro...

Du sysslar ju med urvalsförfalskning. Hela artikeln finns här och avslutas på följande sätt:

"Moderaternas gruppledare i riksdagen, Mikael Odenberg blir förvånad när han får höra vad som står i UD:s promemoria. Det är mycket likt det kungen sade, säger han:
– Han borde inte sagt något. Men vi kan konstatera att han förmedlade den bild han hade fått av det svenska utrikesdepartementet, säger Mikael Odenberg.
– När kungen fällde sina yttranden lät det ju som han gjorde en egen betraktelse över hur det bruneiska sultanatet fungerar, men det visar ju sig att den uppfattningen ytterst härrör från Utrikesdepartementet. Det är ju svårt att klandra honom för det. Det förefaller som att regeringen har noll koll, säger Mikael Odenberg."
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_134318.svd

Beklagar. Bakläxa på det anfallet. Avvärjt igen.
Citera
2009-10-20, 19:20
Medlem
moderatswings avatar
Givetvis är monarki något bra och fint att bevara.
Se min signatur!
Citera
2009-10-20, 19:23
Moderator
Strix m/94s avatar
Jaså...

Citat:
Ursprungligen postat av FnurrHa
Enligt Professor emiritus Wilhem Pettersén finns det dokument som bestrider den vedertagna historieskrivningen av Grossberen. Du får ta å läsa på litet!

...Du har hittat en pensionerad professor som har en avvikande mening. Ja, sådana finns det ju några stycken.

Påstår Ni båda kumpaner således att:
- Napoleon inte blev besegrad vid Grossberen?
- Att den allierade styrkan inte leddes av Bernadotte?
- Att det svenska ridande artilleriet inte spelade en ärorik roll i slaget?

Du bör nog läsa på rätt mycket om Du skall förstå vad Du själv skriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in