2018-07-27, 23:29
Medlem
Bor bokstavligen med havet utanför dörren (20 meter) men hatar att bada i saltvatten. Nu jävlar har man badat ganska mycket det sista, så det får man ge värmen ändå. Så länge de jävla brännmaneterna håller sig på djupet får man väl passa på.

Mitt tips är väl lika dåligt/bra som alla andras, köp en AC. Att blöta kläderna innan sängdags går ju fetbort, då kan man ju lika gärna vakna i sitt egna svett, varm och äcklig som man är.
Citera
2018-07-27, 23:38
Medlem
Zoom008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForedrarBlandfars
Bor bokstavligen med havet utanför dörren (20 meter) men hatar att bada i saltvatten. Nu jävlar har man badat ganska mycket det sista, så det får man ge värmen ändå. Så länge de jävla brännmaneterna håller sig på djupet får man väl passa på.

Mitt tips är väl lika dåligt/bra som alla andras, köp en AC. Att blöta kläderna innan sängdags går ju fetbort, då kan man ju lika gärna vakna i sitt egna svett, varm och äcklig som man är.
Jag bor också vid havet men ska man ligga och bada hela dagarna? Helvetet själv då man steks som i en wokpanna. Det råd jag kan ge är att sätta fläkten vid sängen lite högre upp och vinkla den ned mot huvudkudden. Har sovit gott i 8 timmar varje natt sen den inhandlades. Stäng alla fönster och balkongdörrar, dra ner alla persienner och rullgardiner hur konstigt det än verkar. Stäng ute värmen. Spraya kroppen med en blomspruta under tiden mellan varven. Alla råd har säkert redan getts men jag orkar inte läsa igenom hela tråden i denna värme.
Citera
2018-07-27, 23:49
Medlem
Tog en lugn tripp på motorcykeln runt kvarteret i shorts och tshirt, det svalkade på riktigt skönt!
Citera
2018-07-28, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoom008
Jag bor också vid havet men ska man ligga och bada hela dagarna? Helvetet själv då man steks som i en wokpanna. Det råd jag kan ge är att sätta fläkten vid sängen lite högre upp och vinkla den ned mot huvudkudden. Har sovit gott i 8 timmar varje natt sen den inhandlades. Stäng alla fönster och balkongdörrar, dra ner alla persienner och rullgardiner hur konstigt det än verkar. Stäng ute värmen. Spraya kroppen med en blomspruta under tiden mellan varven. Alla råd har säkert redan getts men jag orkar inte läsa igenom hela tråden i denna värme.

Klart man inte kan bada hela dagarna. Sade bara att det var något positivt då det fick mig att hoppa i havet då jag inte är så glad i salta bad.

Men jag fortsätter att hävda att det inte känns gött att kyla sig genom att spruta vatten över sig själv. Speciellt inte när man skall sova. Blött, varmt och äckligt, precis som svett när man vaknar.
Citera
2018-07-28, 00:30
Medlem
Drullknulls avatar
Vanligtvis blir det inte mer än någon enstaka dag med 30°C eller däröver, dessutom brukar temperaturen sjunka en bit under 20 grader och då kyls byggnader av under natten, om fönster, balkongdörrar hålls öppna.
Denna värmebölja har varit långvarig med en 5-7 dagars topp där nattemperaturen inte sjunker tillräckligt för att värmen skall "laddas ur".
Lägg till svenskarnas kärlek till stora fönsterareor mot söder och väst, svensken vill banne mig ha massor av ljus efter den långa mörka vintern. I bostäder är fönster den stora syndaren, skall man påverka solinstrålningen är det minimera arean och/eller sätta upp yttre solskydd, inre persienner och gardiner hjälper inte nämnvärt.

Denna sommar blir troligen en väckarklocka, för lägenhetsinnehavare, fastighetsägare och byggherrar, solavskärmning och luftkonditionering kommer att bli vanligare i bostäder, vårt klimat ändras sakteligen till att likna det kontinentala.
Folkhälsomyndigheten kommer säkerligen att följa upp för att se om värmeböljan påverkat dödligheten, om det visar sig vara en markant ökning kommer bollen rullas vidare.

Det finns solskyddsfilm som kan halvera solinstrålningen, fabrikat som 3M m.fl. finns, vanligtvis säljs inte dessa till privatpersoner i Sverige, men utomlands går de att få tag på.
Kruxet i ett flerbostadshus är att om en lägenhet har solskyddsfilm eller enstaka rum, kommer ändå värmeöverskottet att vandra genom väggar till det svalare rummet, någon grad skall skyddsfilmen kunna sänka.

Luftkonditionering är dyrt men det enda alternativet för att kunna säkerställa resonabla temperaturer. Så kallade splitaggregat är bäst men kräver upphängd utedel, vilken kan kräva myndigheters godkännande (värmen skall ha fritt ut). Billigare varianter med slang för varmluften är lite mekigt, det finns luftkuddar till fönster där den varma luften kan släppas ut.

Fläktar kyller inte ner bostaden men fungerar bra lokalt riktade mot människor.

För egen del är det kalla duschar som fungerar bäst, det blir några per dygn. I förrgår tog jag en joggingrunda i skogen (34°C), den kalla duschen var inte tillräcklig, eftersvettning deluxe i den varma lägenheten, så jag körde en lång runda med bilen och ac på low.

Sova utomhus eller balkongen är ett billigt knep om man kan det, byta rum kan vara ett alternativ om vädringen är bättre med balkongdörr eller dylikt.
Källare och garage under jord är betydligt svalare, kan vara ett alternativ.
Tänk själv ett bostadsområde i framtiden där folk tar med sig sängarna ut på kvällen eller att trapphuset söker sig ner i källaren .

Äsch nu tar jag en go natt dusch.
Senast redigerad av Drullknull 2018-07-28 kl. 00:38.
Citera
2018-07-28, 00:49
Medlem
Psychadelic1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Haha, exakt. Morsan ringde nyss och ville jag skulle komma och hälsa på henne i huset nästa helg. Sa att att kravet var att hon drar till Rusta, köper en sådan billig pool för 299 och fyller upp, så jag kan svalka mig. Hon har stor frys, så plats för många isbitar och sen är det bara flyta runt där när isen smält och ölen blivit kall.

haha antingen det eller bara dra och bada men orka massa skrikande ungar, man vill ju ha klippor typ Länna i Uppsala!
Citera
2018-07-28, 01:43
Medlem
Zoom008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForedrarBlandfars
Klart man inte kan bada hela dagarna. Sade bara att det var något positivt då det fick mig att hoppa i havet då jag inte är så glad i salta bad.

Men jag fortsätter att hävda att det inte känns gött att kyla sig genom att spruta vatten över sig själv. Speciellt inte när man skall sova. Blött, varmt och äckligt, precis som svett när man vaknar.
Jag sprayar inte innan läggdags utan dagtid. En liten dusch på mig själv och en på blomman. Det var det jag menade med badet. Det går ju bra så länge man är där men man måste ju hem också och nu är det hett 24/7 X 15. Som att redan hamnat i helvetet för oss som ogillar sol och värme.
Citera
2018-07-28, 07:26
Medlem
dementeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Då får du komma med en trovärdig källa om du ska tas på allvar! Då borde det ju även gälla tvärtom då om man fryser, och vill bli varm så hjälper det att ligga en stund i en isvak Du hör ju själv hur befängt det låter!!
Herregud... källa hit och dit bland idioter.

– Det kanske låter konstigt, men man kan testa att ta en varm dusch innan man lägger sig, säger Christian Benedict, docent i neurovetenskap och sömnforskare vid Uppsala universitet.

En varm dusch hjälper nämligen till att öppna kärlen i händerna och fötterna som släpper ut värmen.

– När vi sover minskar kroppen vår kärntemperatur och det gör vi främst genom att släppa ut värme från händerna och fötterna, säger Christian Benedict.

Och om det är för varmt i rummet kan det bli svårt för kroppen att släppa på den värmen.

– Det skulle även fungera att hålla händerna under varmt vatten i tio minuter. Det skickar sedan en signal till hjärnan att det är dags att få ner kroppstemperaturen, säger Christian Benedict.
Citera
2018-07-28, 13:20
Medlem
bds avatar
Spola handlederna med kallt vatten
Citera
2018-07-28, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Skummade mig genom de hundra första inläggen och använder det som "sample" när jag konstaterar att folk inte verkar veta att det finns portabla AC man kan ha hemma för en billig peng. Visst, en riktigt som man inte behöver fylla på med massa is och skit konstar några tusenlappar men va fan, slå ut det på 10 år. Även om det är jävligt varmt just nu så är det ändå så pass varmt under sommaren att det blir jobbigt. Bor man i typ Stockholm eller ännu mer söderut har man anvädning av AC typ 4 månader per år, så 40 månder på 10 år. En hundring i månaden då för att ha det svalt och skönt på sommaren, en no brainer, helt klart.

Bor i en tvåa själv och har givetvis AC, köper nog en till nästa år.
^^ Har också AC hemma. Fungerar superbra!
Citera
2018-07-28, 15:03
Medlem
spuuunits avatar
Jag tänkte försöka bygga något liknande dessa utföranden:

https://www.youtube.com/watch?v=ITtlxjvLQis
https://www.youtube.com/watch?v=vlJX2mKMys0

Vilken av dessa tror ni kyler best?
Citera
2018-07-28, 15:51
Medlem
alfamisos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull

Det finns solskyddsfilm som kan halvera solinstrålningen, fabrikat som 3M m.fl. finns, vanligtvis säljs inte dessa till privatpersoner i Sverige, men utomlands går de att få tag på.

Någon länk till att skaffa sån film? Finns väl för bilar, men för bostäder är det ju fler kvadratmeter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in