2018-08-02, 10:19
Medlem
AmericanRogers avatar
Jag har de sista 2-3 dagarna verkligen blivit slö och mår dåligt. Lågt blodtryck och känner mig trög och orkar ingenting. Humöret är i botten. Jag dricker mycket vatten och äter salt men tror ni att det kan vara något annat än vatten och natriumklorid som det nu är brist på i kroppen? Jag har hittills klarat av sommaren rätt så ok tack vare vår AC men den orkar inte riktigt med att hålla nere temperaturen inomhus längre av någon anledning.
Citera
2018-08-02, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Jag har en sån här fönstertätning, som jag tycker fungerar bra. Tätningsduken har jag bara monterad på sommaren medan de fönstermonterade kardborrbanden får sitta kvar året runt. (Eftersom både fönsterbågar och kardborrband är vita tycker jag inte det stör estetiskt, men är man väldigt petig kanske man tycker annorlunda.)

Citat:
Ursprungligen postat av Phu2Zeex
Har funderat på det där. Även om man tätar så innebär det väl bara att luften kommer in nån annanstans. Om AC:n kastar ut 300m3 luft ur huset/lägenheten så kommer det ju in från ventiler eller andra otätheter ändå? Så därav har jag inte brytt mig nämnvärt om att täta alltförmycket.

Det stämmer - vinsten ligger i att inte få in något av den mycket varma (och ibland fuktiga) luften man pumpar ut. Luften som tar sig in från annat håll är förhoppningsvis inte lika varm. I viss mån kan man ju också påverka luftflödet genom att öppna en liten fönsterspringa där man tror utomhusluften är mindre varm, t.ex. p.g.a. skugga, medan man stänger andra ventiler o.d. En annan fördel med bra fönstertätning är att det blir svalare lokalt där man har AC:n, även om det sker på bekostnad av att det läcker in varmare luft på något annan ställe i huset/lägenheten man bryr sig mindre om.
Senast redigerad av vgebler 2018-08-02 kl. 11:09.
Citera
2018-08-02, 11:16
Medlem
Citat:
Det stämmer - vinsten ligger i att inte få in något av den mycket varma (och ibland fuktiga) luften man pumpar ut. Luften som tar sig in från annat håll är förhoppningsvis inte lika varm. I viss mån kan man ju också påverka luftflödet genom att öppna en liten fönsterspringa där man tror utomhusluften är mindre varm, t.ex. p.g.a. skugga, medan man stänger andra ventiler o.d. En annan fördel med bra fönstertätning är att det blir svalare lokalt där man har AC:n, även om det sker på bekostnad av att det läcker in varmare luft på något annan ställe i huset/lägenheten man bryr sig mindre om.

Ok. Min AC blåser dock ut luften med en himla fart, så det är inte så troligt att just den luften kommer tillbaks, men dom andra argumenten köper jag
Citera
2018-08-02, 12:24
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ja jag måste faktiskt också få klaga lite nu. Inatt och förra natten = fuktigt, hett, kvicksilvret 27 grader tre på natten, omöjligt sova mer än kl 3 - 8... Ingen luft! Trots alla fönster öppna.
Har en fläkt men det var extremt oskönt och varm luft som cirkulerade, ungefär lika fungerande som en hårtork.

Dricker massa vatten men vaknat med "betongkeps" (spänningshuvudvärk/uttorkningshuvudvärk) två dagar i rad nu. Trött.

Och tröttheten efter sömnbrist leder ju inte till att man har mer kraft att klara av nästkommande heta dag.
Citera
2018-08-02, 12:28
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Jag har en sån här fönstertätning, som jag tycker fungerar bra. Tätningsduken har jag bara monterad på sommaren medan de fönstermonterade kardborrbanden får sitta kvar året runt. (Eftersom både fönsterbågar och kardborrband är vita tycker jag inte det stör estetiskt, men är man väldigt petig kanske man tycker annorlunda.)

Kan du länka till en sån så kallad tätningsduk gjord för ac? Heter den tätningsduk?
Citera
2018-08-02, 14:14
Medlem
dialektikers avatar
Jag tycker inte att tipset med att cykla har getts så ofta i den här tråden. Att cykla ger svalka. Jag har cyklat en del framåt kvällningen. Man måste ju se till att man får träning och rör på sig, då man går omkring som en zombie hela dagarna.
Citera
2018-08-02, 15:43
Medlem
Det var ju inte det här man gick och längtade efter under den
långa och kalla vintern.
Citera
2018-08-02, 15:55
Medlem
Meckade precis ihop 3 120mm chassifläktar som står på skrivbordet, drivs av nätaggregatet när datorn är igång. Kanon när man sitter vid datorn!
Citera
2018-08-02, 16:22
Medlem
OkyDokys avatar
Inte så hög luftfuktighet i västra småland idag. Kändes nästan lite kallt vid det öppna fönstret . Får ta fram Långkalsingar
Citera
2018-08-02, 17:18
Medlem
Grisbrottarens avatar
De senaste dagarna har jag haft över 30 grader i lägenheten hela dagen. Tidigare kunde jag få ned det till 26 eller i a f 28 på morgonen genom att öppna alla fönster i lägenheten till natten, men nu har värmen satt sig ordentligt i väggarna och det går bara ned till 30-strecket på morgonen, för att sedan stiga under dagen, eftersom lägenheten ligger helt åt söder/sydväst.

Men jag har också vant mig, samtidigt som jag blivit mer slö och lagt ned alla försök att åstadkomma något under dagen. Det blir bara till att sitta och röra sig så lite som möjligt medan jag dricker iste.

Trist.

Men en cykeltur framåt kvällen är som nämnts en god idé. Man blir i a f inte mer varm, eftersom det fläktar, och lite motion får man ändå. Men min eftersvettning är inte att leka med, så det får bli en kall dusch direkt efter hemkomst. Den inför cyklingen har inte effekt så länge.
Citera
2018-08-02, 17:41
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Kan du länka till en sån så kallad tätningsduk gjord för ac? Heter den tätningsduk?

De kallar den "AirBlock 360 fönstertätning". Det fanns en klickbar länk i inlägget du kommenterade (det understrukna ordet "här"), men jag tror deras server är överbelastad just nu eller nåt. Länken i lite tydligare format:

https://luftmiljobutiken.se/produkt/airblock-360-fonstertatning

Conrad säljer något liknande som de kallar "varmluftssluss":

https://www.conrad.se/p/varmluftsluss-klima1stklaas-5752-vit-560642
Citera
2018-08-02, 17:48
Medlem
Jannebigplays avatar
Öppet fönster på kvällen och sen en kall, lång dusch innan sängen. Sen en stilla bön att man lyckas att somna fort. Tyvärr vaknar jag alltid runt 05:00 av att hela sängen är sjöblöt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in