2018-07-27, 02:24
Medlem
Reko45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordmojlig
Jag gör det jag kan, att ha 35° inomhus är knappast att klaga i onödan. Jag har en otroligt dålig bostad. Hade jag inte haft fläkten (de blev dessutom utsålda överallt Einstein ) och gjort det bästa av situationen hade jag blivit sjuk för länge sedan. Jag klagar enbart på värme i min bostad, när det är kallt ute är element varma. Skillnaden är att jag inte kan vädra ut 34° om temperaturen är den samma ute. Jag och vi som har särskilt påfrestande, skiter i om inte alla andra inte sitter med 35 inne. Jag har 32° nu trots öppna fönster och fläkt som går. Jävla idiot.

einstein är den personen som sparar sin fläkt från tidigare somrar .... nu vet jag inte hur alla bor, men jag har fönstret stängt när jag går och lägger mig. rumstemperaturen stabiliseras bättre för mig då. men alla har de ju inte så såklart tyvärr. men som sagt, det finns gott om hjälpmedel för att dämpa ert "lidande".
Citera
2018-07-27, 02:27
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
exakt!

dessa satans svin som duschar i timmar och sen går och skriver på flashback och sen duschar i timmar igen
Hehe, jag måste erkänna att jag kyler av mig lite ibland med det välsignade kalla vattnet som kommer från sjön Vättern

Jag förhäver mig dock inte med skryt och förhävenhet, utan är bara glad.

Nu har det runnit en bit och även genom sjön Boren, fortfarande friskt och kallt dock

Otroligt rent på alla sätt. Nu kräver det lite mer rening än i Motala. Förtjusande hög kvalitet ändå.
Senast redigerad av Knivur-273 2018-07-27 kl. 02:53.
Citera
2018-07-27, 02:38
Medlem
Knivur-273s avatar
Gå i varm granskog många kilometer, tio räcker nog, i en militärövning, så får du känna på törst och värme...

Ligg i kyla på natten...

Att bada, det är ett bra tips. Nu kan jag inte ge tips på badsjöar på det att alla bor på olika ställen, men där jag bor, anses Stora Rängen och Vättern vara några av de bästa sjöarna, drickbara också. Kanske inte just vid stranden men en bit ut. Utan kokning alltså, för kokar man vattnet är det drickbart från de flesta sjöar eller vattendrag, dock med mer eller mindre god smak.

Båda jag nämnde, särskilt Vättern, ypperst god smak att dricka.
Senast redigerad av Knivur-273 2018-07-27 kl. 02:58.
Citera
2018-07-27, 03:03
Medlem
g0dspirits avatar
Såhär överlever jag:

- Försöker hålla fönster öppna under natten och har placerat fläktar framför varje fönster vars uppgift är att suga in kall luft. På morgonen drar jag för Persiennerna och stänger igen allt för att bevara kylan.

- Jag har en hemmabyggd ac-anläggning där jag har tagit en 10 litershink och borrat ett 50 tal hål runt den i ungefär mittenhöjd. Jag fyller därefter botten med isbitar och placerar en fläkt över hinken vilket tvingar nerkyld luft ut genom hålen. Detta får mitt sovrum 6-7 grader kallare till kvällen.

- Jag tar en stark sömntablett vilket jag har gjort dom 10 senaste dagarna, helt underbart att slippa vrida och vända sig i svett hela natten.
- Ställt larm varannan timme att påminna
mig dricka vatten. Helst 1 L per gång. (Dagtid endast)
Citera
2018-07-27, 04:30
Medlem
Shigrass avatar
Fixade en stor portabel AC. Asnice att gå omkring i vad som känns som en kyl när det är varmt utomhus.
Citera
2018-07-27, 10:23
Medlem
Älskar sol och bad, men tål inte värmen. Jag svettas inte alls i princip utan får feber i stället, huvudvärk och magen risar ihop. Har tagit upp det med ngr läkare som bara glor på mig och byter ämne liksom.
Jag dricker mycket (bara vatten) och ser till att få i mig salt. Badar och duschar flera ggr om dagen, men det hjälper inte så mycket.
Är det någon som känner igen sig, som funkar på samma sätt?
Citera
2018-07-27, 10:40
Medlem
Salttabletter.
Citera
2018-07-27, 11:55
Medlem
Mina tips....

Egen erfarenhet:
Stäng alla fönster och dörrar på solsidan. Då solljuset omvandlas till värme då det träffar en yta, hjälper inte persienner innuti/innanför rutan.
Täck utsidan av fönster/dörrpartiet med ett mörkt lakan (fästes genom att stänga fönstret med lakanet trätt i springan i överkant). Värmen stannar på utsidan rutan och vädras bort. På eftermiddagen/kvällen, när temperaturen ute är lägre än inne, vädra.
Ser ut som en bostad i mellanöstern ... men det skiter jag i 😀

För att somna, fukta ett lakan och dra över dig. Svalkar gott, så man somnar. När du väl somnat spelar värmen inte så stor roll.
Om man vaknar på natten, upprepa proceduren.

Vätskeersättning: morgon och kväll, drick för att öka vätskeupptagningsförmågan av vatten under resten av dygnet.
Recept: (Ref. https://www.1177.se)
1 liter vatten
6 teskedsmått strösocker (1 teskedsmått = 5 milliliter)
½ teskedsmått salt (½ teskedsmått = 2,5 milliliter)

...används också på resor i varma länder.... då jag lätt blir förkyld i aircondition miljöer.

/Positiv realist
Senast redigerad av PositivRealist 2018-07-27 kl. 12:02. Anledning: Kompletterande information
Citera
2018-07-27, 12:50
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PositivRealist
Täck utsidan av fönster/dörrpartiet med ett mörkt lakan (fästes genom att stänga fönstret med lakanet trätt i springan i överkant). Värmen stannar på utsidan rutan och vädras bort.

Lustigt, satte precis upp ett lakan här utanför fönstret, sambon som tänkte ut att det borde bli bättre. Känner redan hur mer de svalkar än nerdragna persienner. Vitt lakan dock, men det verkar ta skruv även det?
Citera
2018-07-27, 12:52
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PositivRealist
Egen erfarenhet:
Stäng alla fönster och dörrar på solsidan. Då solljuset omvandlas till värme då det träffar en yta, hjälper inte persienner innuti/innanför rutan.
Täck utsidan av fönster/dörrpartiet med ett mörkt lakan (fästes genom att stänga fönstret med lakanet trätt i springan i överkant). Värmen stannar på utsidan rutan och vädras bort. På eftermiddagen/kvällen, när temperaturen ute är lägre än inne, vädra.
Ser ut som en bostad i mellanöstern ... men det skiter jag i 😀

För att somna, fukta ett lakan och dra över dig. Svalkar gott, så man somnar. När du väl somnat spelar värmen inte så stor roll.
Om man vaknar på natten, upprepa proceduren.

Vätskeersättning: morgon och kväll, drick för att öka vätskeupptagningsförmågan av vatten under resten av dygnet.
Recept: (Ref. https://www.1177.se)
1 liter vatten
6 teskedsmått strösocker (1 teskedsmått = 5 milliliter)
½ teskedsmått salt (½ teskedsmått = 2,5 milliliter)

...används också på resor i varma länder.... då jag lätt blir förkyld i aircondition miljöer.

/Positiv realist

Med stängda dörrar o fönster, har jag försökt förklara för många är bra. De har vidöppna fönster o dörrar, vilket innebär de släpper in värmen.
Har man rätt typ av persienner, så behöver man inte "svarta lakan" Men det är ett bra förslag.

ang om blöta lakan fuktigt, så har jag kylningsbar bäddmadrass, som du kan ställa in. Väldigt effektiv!
Citera
2018-07-27, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demented
Vad du tror är ointressant det jag skriver är fakta.
Då får du komma med en trovärdig källa om du ska tas på allvar! Då borde det ju även gälla tvärtom då om man fryser, och vill bli varm så hjälper det att ligga en stund i en isvak Du hör ju själv hur befängt det låter!!
Citera
2018-07-27, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reko45
einstein är den personen som sparar sin fläkt från tidigare somrar .... nu vet jag inte hur alla bor, men jag har fönstret stängt när jag går och lägger mig. rumstemperaturen stabiliseras bättre för mig då. men alla har de ju inte så såklart tyvärr. men som sagt, det finns gott om hjälpmedel för att dämpa ert "lidande".
Jag har en fläkt. Den här sommaren kunde knappast någon förutse. Vi dämpar också, det betyder inte att det inte är olidligt eller att husen knappast behöver vara anpassade för veckor med över 30°
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in