Vanligtvis blir det inte mer än någon enstaka dag med 30°C eller däröver, dessutom brukar temperaturen sjunka en bit under 20 grader och då kyls byggnader av under natten, om fönster, balkongdörrar hålls öppna.
Denna värmebölja har varit långvarig med en 5-7 dagars topp där nattemperaturen inte sjunker tillräckligt för att värmen skall "laddas ur".
Lägg till svenskarnas kärlek till stora fönsterareor mot söder och väst, svensken vill banne mig ha massor av ljus efter den långa mörka vintern. I bostäder är fönster den stora syndaren, skall man påverka solinstrålningen är det minimera arean och/eller sätta upp yttre solskydd, inre persienner och gardiner hjälper inte nämnvärt.
Denna sommar blir troligen en väckarklocka, för lägenhetsinnehavare, fastighetsägare och byggherrar, solavskärmning och luftkonditionering kommer att bli vanligare i bostäder, vårt klimat ändras sakteligen till att likna det kontinentala.
Folkhälsomyndigheten kommer säkerligen att följa upp för att se om värmeböljan påverkat dödligheten, om det visar sig vara en markant ökning kommer bollen rullas vidare.
Det finns solskyddsfilm som kan halvera solinstrålningen, fabrikat som 3M m.fl. finns, vanligtvis säljs inte dessa till privatpersoner i Sverige, men utomlands går de att få tag på.
Kruxet i ett flerbostadshus är att om en lägenhet har solskyddsfilm eller enstaka rum, kommer ändå värmeöverskottet att vandra genom väggar till det svalare rummet, någon grad skall skyddsfilmen kunna sänka.
Luftkonditionering är dyrt men det enda alternativet för att kunna säkerställa resonabla temperaturer. Så kallade splitaggregat är bäst men kräver upphängd utedel, vilken kan kräva myndigheters godkännande (värmen skall ha fritt ut). Billigare varianter med slang för varmluften är lite mekigt, det finns luftkuddar till fönster där den varma luften kan släppas ut.
Fläktar kyller inte ner bostaden men fungerar bra lokalt riktade mot människor.
För egen del är det kalla duschar som fungerar bäst, det blir några per dygn. I förrgår tog jag en joggingrunda i skogen (34°C), den kalla duschen var inte tillräcklig, eftersvettning deluxe i den varma lägenheten, så jag körde en lång runda med bilen och ac på low.
Sova utomhus eller balkongen är ett billigt knep om man kan det, byta rum kan vara ett alternativ om vädringen är bättre med balkongdörr eller dylikt.
Källare och garage under jord är betydligt svalare, kan vara ett alternativ.
Tänk själv ett bostadsområde i framtiden där folk tar med sig sängarna ut på kvällen eller att trapphuset söker sig ner i källaren

.
Äsch nu tar jag en go natt dusch.