2018-07-26, 13:23
Medlem
Isnatts avatar
1 portabel ac, en pelarfläkt, en bordsfäkt och en stående fläkt.

Funkar ok. Glad att elen ingår i avgiften här
Citera
2018-07-26, 13:26
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuthKrauss
Sett att folk rekommenderat iskallt vatten att dricka... Visst är det lockande, men att dricka rumstempererat vatten är bättre för kroppen i extrem hetta.

Kanske någon tipsat om redan, men jag är noga med att få i mig 2 extra teskedar salt per dag. Blir riktigt snurrig annars. Se till att få i er kalium och magnesium också när det är lökigt.

Tänk även på att all elektronik alstrar värme... Likaså fönster som inte har gardiner/persienner fördragna.

Annat hett tips är att fylla en hink med flaskor fyllda med is, gör några hål i sidan av hinken och lägg en fläkt på toppen av hinken. Blir ungefär som en AC när luften pressas igenom kylan och sedan ut genom småhålen. Sen släng in flaskorna i frysen igen när isen smält till vatten.

Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
Fy fan för den här värmen! Inte kunnat sovit en blund på hela natten bara legat och vrid mig helt svettig och varm, och ändå hade man öppet fönstret och fläkten på hela natten och ändå kunde man inte sova.

Kanske borde investera i en portabel Portabel lufkylare som man kan sätta upp och fylla hela lägenheten med iskall luft så kanske man kan sova ordentligt och må bättre.

Tipsat om att göra egna enkla hemmagjorda AC:s.

https://www.instructables.com/id/Simple-Cheap-Air-Conditioner/
https://www.popularmechanics.com/home/interior-projects/how-to/g2632/diy-air-conditioner/
https://www.youtube.com/watch?v=NYP3Z0Q8EBs
Citera
2018-07-26, 13:36
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodigdiarre
Åhfan. Då är jag en lättlurad jävel. Då får jag dra ner till ICA och bli blåst på en liter vatten och ta mig en funderare på vad som kan vara optimalt saltbalanserat. Men du själv då? Hur klarar du värmen, nåt tips eller?

"Mineralvatten har inte någon optimal saltbalans". Du vet egentligen inte själv vad du menar med det där va´? Det var bara lite roligt att vara viktig och smida fram nåt som såg lite vetenskapligt ut eller?
optimal saltbalans...ja, jösses.

Mitt tips är att spara en tjuga och kyla vatten från kranen i stället.
Citera
2018-07-26, 13:45
Medlem
powderfuckers avatar
Har hittat den absolut bästa metoden nu. Isblock och lägga handleden emot. Byta arm när det blir för kallt. Allt jävla blod pumpas runt och blir nedkylt. Överlägset bästa metoden för mig.
Har tidigare gjort samma i samband med ångestattack/avtändning/bakfylla.
Bästa.
Citera
2018-07-26, 13:56
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jag fattar inte, vissa säger att portabla ac är skit...

...medan andra säger att de är fantastiska

Hur är det egentligen?
Jag har hört att man inte behöver borra ett hål i väggen, utan man har en slang till fönstret med något skydd, med vissa?
Fattar inte hur de fungerar?

Kompressorn blir varm i en ac, varmluften måste ut därvid en slang genom en ruta.

Portabel ac är skönt som fan, i min etta blir det ett väldigt behagligt klimat, men dom låter en del och när den stängs av innan jag går och lägger mig så kommer ju värmen igen. Är så mycket värme lagrat i betongen att det är lika varmt under natten, kyler inte ner lägenheten men gör klimatet riktigt behagligt när man är vaken.
Citera
2018-07-26, 13:58
Medlem
Haddos avatar
Vår coop där jag bor har en stor AC som blåser ut kall luft. Det är rätt skönt att stå o duscha i den där kalla luften. Jag tror jag ska gå ner o handla nåt .

ps, jag kom på en sak när jag bodde utomlands hade vi faktiskt ac i huset. Billigaste på clasolsson kostar ung 2,5 K.

Men kanske man kan stå ut en vecka till...
Citera
2018-07-26, 14:22
Medlem
Luness avatar
Behövs ingen AC.

Sätt duschen på kallaste och duscha med kläderna på, håller dig sval länge, när du torkat är det bara att upprepa.

Gör glass på fil och ät en liter, eller drick en liter iskallt vatten.
Senast redigerad av Lunes 2018-07-26 kl. 14:25.
Citera
2018-07-26, 14:25
Medlem
Treantprotectors avatar
Jag har dom senaste gångerna när jag handlat på mitt lokala willys uppmärksammat hur jävla kallt det är där inne, as skönt. Mycket svalare än andra lokala livsmedelsbutiker där jag bor, är det så hos er också?
Senast redigerad av Treantprotector 2018-07-26 kl. 14:28.
Citera
2018-07-26, 14:33
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
]Kompressorn blir varm i en ac, varmluften måste ut därvid en slang genom en ruta.
[/b]
Portabel ac är skönt som fan, i min etta blir det ett väldigt behagligt klimat, men dom låter en del och när den stängs av innan jag går och lägger mig så kommer ju värmen igen. Är så mycket värme lagrat i betongen att det är lika varmt under natten, kyler inte ner lägenheten men gör klimatet riktigt behagligt när man är vaken.

Men har man fönstret öppet så kommer det ju in varm luft.

Kan inte ni som har bra portabla ac lägga upp bilder på de så jag får se hur ni anordnar de. Jag vill inte ha en stationär ac som jämt står framme.
Citera
2018-07-26, 14:35
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treantprotector
Jag har dom senaste gångerna när jag handlat på mitt lokala willys uppmärksammat hur jävla kallt det är där inne, as skönt. Mycket svalare än andra lokala livsmedelsbutiker där jag bor, är det så hos er också?

Det är så olika med affärerna. Vissa kan vara rena kylskåp så man typ fryser medan andra är jolmigt varma.
Citera
2018-07-26, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treantprotector

Willys har alltid haft det kallt och skönt inne i butiken
Citera
2018-07-26, 14:39
Medlem
gurrahhs avatar
Härda, unvik inte värmen för mycket, man acklimatiseras rätt snabbt.
Fråga läkare efter antisvett-medicinen "Egazil" Brukar käka två sånna och det hjälper mycket.
Sedan finns ju värre alternativ som benso, håller en kylig och lugn.
Fläktar eller AC-anläggning om har råd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in