2018-07-01, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
JAHA...är det den 1:a juli lagen börjar gälla?
Isåfall är det dags att ta fram champagneglasen...för om två minuter är det dags!

Skål!
Japp, och nu har lagen gällt snart en timme.

Undrar om en massa extrapoliser är inkallade och om massarresteringar pågår?
Citera
2018-07-01, 01:09
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Japp, och nu har lagen gällt snart en timme.

Undrar om en massa extrapoliser är inkallade och om massarresteringar pågår?

Haha

Blir till att dra in det tunga artilleriet nu för polisen!
Citera
2018-07-01, 01:33
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Jag ska väl kanske inte skratta, men jag tyckte ditt klipp var ganska roligt.
Det första intrycket var att kvinnan i klippet troligen aldrig blivit utsatt för något våldtäktsförsök. Tvärtom! Med de "problemglasögonen" verkar det mer som en våt dröm det där med "våldtäkt".

Sen har vi ett antal för Metro typiska faktafel från forskningen.
Hon kalla det för "frozen flight". Forskningen säger att de tre normala angreppssätt vi är programmerade med är fright, flight och fight. De kommer från "akut stressforskningen" där vi aktiverar det sympatiska nervsystemet. När vi möter något läskigt och upplevt farligt reagerar vi kroppsligt med att hjärtat rusar, Andningen ökar att kroppen spänns och blir redo att handla. Vi får blekare eller flammig hy, våra pupiller utvidgas och ibland börjar vi skaka.

Det här är symptom vi alla känner igen och forskningen om stress listar flera hur och varför vi beter oss som vi gör.
Jag ska inte gå för långt in på forskningen, då den är en stor del av hälsoforskningen som vi talat en del om i andra trådar.
Psykisk och beteendeforskning inkluderar dock även, stroke, hjärtsjukdomar, HIV/AIDS, Födelsedefekter och barnadödlighet och dödliga infektionssjukdomar.

Att förstå den här biomekaniska modellen i hälsopsykologi är därför viktigt. Inte enbart för att förstå den biosociala modell som blir lidande av kognitiv dissonans och alltför enkla svar, som du t.ex gav uttryck för.

Om man ger upp tanken på att "man inte kan påverka sin egen inställning inför hot" bör man betänka alla de fördelar man har att vinna på att bli självständig och autonom med egna satta gränser.

Givetvis gäller inte biologin när den inte verkar för mäns fördel. Men annars är biologin vår bibel, eller? Nu trillade jag över denna artikeln, klippet har jag inte ens sett. Läser oftast enbart, och det stod inget frozen flight utan FRIGHT.

Jag har själv aldrig befunnit mig i tillståndet som beskrivs men det går inte att bara bortse från det. Jag tycker du förefaller rätt upp och ner oseriös när du skrattar bort sånt du inte vill ta till dig, även om det är vetenskapligt erkänt. Mansgrisattityden gör ingen glad.

Handlar inte om att man ska ge upp sina möjligheter att handla i krismöten, men att påstå att man inte kan bli paralyserad av skräck är ju för fan bara dumt.
Senast redigerad av Moment22x22 2018-07-01 kl. 01:36.
Citera
2018-07-01, 01:40
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Whut?

Eller frikänna för att lagen är så kasst skriven att det inte går att avgöra om hon gett samtycke eller inte.

Ja, så är det ju idag och lär fortsätta så.
Citera
2018-07-01, 03:24
Medlem
AdjooooglEs avatar
Citat:
JAHA...är det den 1:a juli lagen börjar gälla?
Isåfall är det dags att ta fram champagneglasen...för om två minuter är det dags!

Skål!

En lag för att skydda barn ska man alltid skåla för!

Skål!
Citera
2018-07-01, 07:36
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Givetvis gäller inte biologin när den inte verkar för mäns fördel. Men annars är biologin vår bibel, eller? Nu trillade jag över denna artikeln, klippet har jag inte ens sett. Läser oftast enbart, och det stod inget frozen flight utan FRIGHT.

Jag har själv aldrig befunnit mig i tillståndet som beskrivs men det går inte att bara bortse från det. Jag tycker du förefaller rätt upp och ner oseriös när du skrattar bort sånt du inte vill ta till dig, även om det är vetenskapligt erkänt. Mansgrisattityden gör ingen glad.

Handlar inte om att man ska ge upp sina möjligheter att handla i krismöten, men att påstå att man inte kan bli paralyserad av skräck är ju för fan bara dumt.
Biologin gäller, men den kunde alltså inte hon.
Klippet är bisarrt och urskuldar kvinnan från precis allt eget ansvar och det enda praktiska rådet var att man kunde träna upp sin reaktion att göra motstånd eftersom motstånd ofta lönar sig.
Hennes förslag var feministiskt självförsvar. Alltså inte MMA, Krav maga eller något som funkar, utan "feministiskt" självförsvar. Den dödligaste och mest effektiva...
Citera
2018-07-01, 07:59
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Dina invändningar finns kvar och är legitima.

https://www.regeringen.se/4950e9/con...rop.-201718177

Speciellt sidan 30 är intressant.

28 är intressant också tillsammans med det tidigare citatet här ovan.

Hela alltet är ett skämt, remissinstanserna påpekar problemen men regeringen påpekar bara på vad man vill uppnå och skiter fullständigt i vad som kan gå käpprätt åt helvete.
Läsvärd text är det i alla fall och rätt skrämmande om jag ska vara ärlig.

Njae, mycket av det blir bättre med den sista formuleringen.

Sen är det ju fortfarande så att lagen går åt fel håll och kvinnor skulle vara hjälpta av en tydligare och mer renodlad definition av våldtäkt som inte bygger på känslor.

En enkel och bevisbar definition, liknande den traditionella, hade tydligare lagt ett stort ansvar på tjejer att inte hamna i knepiga situationer.

Man möter inte främmande människor enskilt, man lär känna folk innan man hoppar i säng med dem, man följer inte med män hem utan att förvänta sig sex, män är aggressiva och kåta, och så vidare.
Citera
2018-07-01, 08:40
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Biologin gäller, men den kunde alltså inte hon.
Klippet är bisarrt och urskuldar kvinnan från precis allt eget ansvar och det enda praktiska rådet var att man kunde träna upp sin reaktion att göra motstånd eftersom motstånd ofta lönar sig.
Hennes förslag var feministiskt självförsvar. Alltså inte MMA, Krav maga eller något som funkar, utan "feministiskt" självförsvar. Den dödligaste och mest effektiva...

Jag har som sagt inte sett klippet. Jag föredrar att läsa artikeln när både och finns. Klipp har en tendens att vara jobbiga att lyssna på samt oseriösa i en del fall.

Jag pratar om begreppet frozen fright som uppenbart är ett tillstånd en människa kan hamna i. Och det är inget enbart den artikeln beskriver utan finns åtskilliga källor på det. Sen hur vanligt det är att man hamnar där, det är en annan fråga.

Jag anser för övrigt att självförsvar vore mycket bra, typ då MMA eller liknande. Nu fick jag en idé, staten skulle kunna erbjuda kvinnor självförsvarskurser utan kostnad! Och gissa vem betalarna skulle vara?
Citera
2018-07-01, 08:50
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Jag har som sagt inte sett klippet. Jag föredrar att läsa artikeln när både och finns. Klipp har en tendens att vara jobbiga att lyssna på samt oseriösa i en del fall.

Jag pratar om begreppet frozen fright som uppenbart är ett tillstånd en människa kan hamna i. Och det är inget enbart den artikeln beskriver utan finns åtskilliga källor på det. Sen hur vanligt det är att man hamnar där, det är en annan fråga.

Jag anser för övrigt att självförsvar vore mycket bra, typ då MMA eller liknande. Nu fick jag en idé, staten skulle kunna erbjuda kvinnor självförsvarskurser utan kostnad! Och gissa vem betalarna skulle vara?
Jag har redan talat om för dig att det är tre reaktioner forskningen på området talar om.
Fright, flight eller fight.
Att artikelförfattaren klumpar ihop två av dem är "bevis" för att hon inte fattar vad forskningen säger i frågan.
Citera
2018-07-01, 09:33
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Jag har redan talat om för dig att det är tre reaktioner forskningen på området talar om.
Fright, flight eller fight.
Att artikelförfattaren klumpar ihop två av dem är "bevis" för att hon inte fattar vad forskningen säger i frågan.

Betyder inte att man inte kan bli paralyserad eller förlamad av skräck.

Sen " jag har redan talat om dig", självutnämnd allvetare?
Citera
2018-07-01, 09:38
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Betyder inte att man inte kan bli paralyserad eller förlamad av skräck.

Sen " jag har redan talat om dig", självutnämnd allvetare?
Okej, jag tar paus från dig ett tag.
Du har slutat läsa det jag skriver.
Citera
2018-07-01, 09:46
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Okej, jag tar paus från dig ett tag.
Du har slutat läsa det jag skriver.

Dito.
Citera