Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Läs och begrunda, tack.
https://www.metro.se/artikel/d%C3%A4...-motst%C3%A5nd
Givetvis kan man försvara sig på olika sätt, eller iallafall försöka. Men att säga att det inte är att betrakta som våldtäkt om någon blir överfallen men inte försvarar sig av rädsla för att något annat ännu värre ska hända..det är...jag vet inte vad..empatilöst? kallt? omänskligt?
Jag ska väl kanske inte skratta, men jag tyckte ditt klipp var ganska roligt.
Det första intrycket var att kvinnan i klippet troligen aldrig blivit utsatt för något våldtäktsförsök. Tvärtom! Med de "problemglasögonen" verkar det mer som en våt dröm det där med "våldtäkt".
Sen har vi ett antal för Metro typiska faktafel från forskningen.
Hon kalla det för "frozen flight". Forskningen säger att de tre normala angreppssätt vi är programmerade med är fright, flight och fight. De kommer från "akut stressforskningen" där vi aktiverar det sympatiska nervsystemet. När vi möter något läskigt och upplevt farligt reagerar vi kroppsligt med att hjärtat rusar, Andningen ökar att kroppen spänns och blir redo att handla. Vi får blekare eller flammig hy, våra pupiller utvidgas och ibland börjar vi skaka.
Det här är symptom vi alla känner igen och forskningen om stress listar flera hur och varför vi beter oss som vi gör.
Jag ska inte gå för långt in på forskningen, då den är en stor del av hälsoforskningen som vi talat en del om i andra trådar.
Psykisk och beteendeforskning inkluderar dock även, stroke, hjärtsjukdomar, HIV/AIDS, Födelsedefekter och barnadödlighet och dödliga infektionssjukdomar.
Att förstå den här biomekaniska modellen i hälsopsykologi är därför viktigt. Inte enbart för att förstå den biosociala modell som blir lidande av kognitiv dissonans och alltför enkla svar, som du t.ex gav uttryck för.
Om man ger upp tanken på att "man inte kan påverka sin egen inställning inför hot" bör man betänka alla de fördelar man har att vinna på att bli självständig och autonom med egna satta gränser.