2018-06-26, 13:46
Medlem
Borde inte den nya samtyckeslagen innebära att väldigt många män har blivit våldtagna av kvinnor? Hur många sexuellt aktiva män i Sverige har aldrig varit med om att en kvinna inte frågar om samtycke inför varje sexuell handling? Gissar det är väldigt få. ”Får jag göra såhär?” ”Är det okej om jag gör så?”. Är en tjej någorlunda sexuellt erfaren tar hon oftast för sig utan att ställa en massa frågor.

Lagen är förstås till för att klämma åt män, men även massa kvinnor gör ju sig då enligt denna lag skyldiga till våldtäkt. För det står ju ej i lagen att endast män behöver fråga om samtycke.

Hur många sexuellt aktiva män här på forumet har enbart varit med om tjejer som uttryckligen frågar dig om samtycke innan sex?
Citera
2018-06-26, 14:00
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Man kan inte retroaktivt bli straffad för en nyinförd lag. Efter den 1e juli kommer en stor mängd människor-både män och kvinnor bli våldtagna varje dag enligt denna sinnessjuka lag.
Citera
2018-06-26, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Man kan inte retroaktivt bli straffad för en nyinförd lag. Efter den 1e juli kommer en stor mängd människor-både män och kvinnor bli våldtagna varje dag enligt denna sinnessjuka lag.

Det har du rätt i. Men många män har haft erfarenheter som hade varit våldtäkt enligt denna lag. Jag tror inte att kvinnor kommer ändra sitt sexuella beteende efter 1 juli då alla uppmaningar och kampanjer om att man måste fråga om samtycke riktas mot män.
Citera
2018-06-26, 14:08
Medlem
Tänker på den här klassikern från USA:

https://www.louderwithcrowder.com/wp.../jakejosie.jpg

Eftersom kvinnan är full är det våldtäkt då fulla kvinnor ej kan ge samtycke. Att mannen också var full och då rimligtvis ej heller kan ha givit sitt samtycke är irrelevant.
Citera
2018-06-26, 14:13
Medlem
Naknekejsarens avatar
Vi har alltså 5 dagar på oss att ha normal sex?

Shit. Det var illa. Jag undrar hur allvarligt jag ska ta denna lag? Ska man verkligen vara rädd för vad förbittrade tjejer man bara legat med utan att vilja ha förhållande med dem kan hitta på?

Till och med ifall det är 1% av dem som hittar på något om en så är det inte odds man vill ta för att få knulla. Ska man ha någonslags gömd kamera i sovrummet som kan användas för att rentvå en? Är det inte istället så att man fälls för att ha spelat in utan hennes vilja?

Fuck. Det är ändå bättre att bli fälld för det än att folk går omkring och tror att man är en våldtäktsman.
Citera
2018-06-26, 14:18
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossen13378
Borde inte den nya samtyckeslagen innebära att väldigt många män har blivit våldtagna av kvinnor? Hur många sexuellt aktiva män i Sverige har aldrig varit med om att en kvinna inte frågar om samtycke inför varje sexuell handling? Gissar det är väldigt få. ”Får jag göra såhär?” ”Är det okej om jag gör så?”. Är en tjej någorlunda sexuellt erfaren tar hon oftast för sig utan att ställa en massa frågor.

Lagen är förstås till för att klämma åt män, men även massa kvinnor gör ju sig då enligt denna lag skyldiga till våldtäkt. För det står ju ej i lagen att endast män behöver fråga om samtycke.

Hur många sexuellt aktiva män här på forumet har enbart varit med om tjejer som uttryckligen frågar dig om samtycke innan sex?

Man behöver inget uttryckligt samtycke genom ord enligt den nya lagen.. Varför har du fått för dig det?

Det är en uselt skriven lag, på alla sätt, men du har missuppfattat den.
Citera
2018-06-26, 14:21
Medlem
Herregud, åtterligare en tråd där någon gravt missförstått samtyckelagen ner till nivån..

ahh! jag måste fråga!!!/ skriva kontrakt bla bla innan jag gör nått...ahhh...

Samtyckelagen innebär att det numera bli olagligt att ha sex med någon utan att först säkerställa samtycke.

Finns fler sätt än att fråga verbalt att "säkerställa" detta.
Samtycke vid sex, uttryckts enklast via fysisk aktivitet. Svarar din partner på dina fysiska närmanden via samma typ av närmanden på dig eller fysiska svar på dina så har du samtycke. Svarar din partner inte alls...så ha du inget samtycke och bör då kanske fråga.

Svårt?
Nej inte speciellt.
Citera
2018-06-26, 14:32
Medlem
ZrankFanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Herregud, åtterligare en tråd där någon gravt missförstått samtyckelagen ner till nivån..

Samtyckelagen innebär att det numera bli olagligt att ha sex med någon utan att först säkerställa samtycke.

Samtycke vid sex, uttryckts enklast via fysisk aktivitet. Svarar din partner på dina fysiska närmanden via samma typ av närmanden på dig eller fysiska svar på dina så har du samtycke. Svarar din partner inte alls...så ha du inget samtycke och bör då kanske fråga.

Svårt?
Nej inte speciellt.

Bra förklarat! I och med att du verkar ha lite koll på det hela, vet du vad motiveringarna var till lagen? Var det enbart MeToo eller var det något annat? Kommer detta verkligen påverka riktiga våldtäkter? Alltså överfallsvåldtäkter och liknande.
Citera
2018-06-26, 14:35
Medlem
Lugalzagesis avatar
Citat:

Svårt?
Nej inte speciellt.
Bra inlägg. Poängen är att ursäkter i stil "men jag trodde att hon var med på det" ska bli svårare att använda.

Den här typen av lagstiftning har dessutom funnits i Norge under en längre tid, och normännen (och kvinnorna) har inte slutat "hooka" normalt för det.
Citera
2018-06-26, 14:38
Medlem
gurkmajjas avatar
Lagändringen avser att snygga till våldtäktsstatistiken genom förhoppningen att andelen vita män ska öka.
Citera
2018-06-26, 14:39
Medlem
Lottalakejs avatar
Citat:

Svårt?
Nej inte speciellt.

Ok du verkar ha koll,
Om jag somnar under akten, avbryts mitt samtycke då?
Citera
2018-06-26, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZrankFane
Bra förklarat! I och med att du verkar ha lite koll på det hela, vet du vad motiveringarna var till lagen? Var det enbart MeToo eller var det något annat? Kommer detta verkligen påverka riktiga våldtäkter? Alltså överfallsvåldtäkter och liknande.

Samtyckelagen var påtänkt långt före #MeToo
Den har också existerat i andra länder innan nu Sverige infört den. Kanada ex.

Det största skälet till att man puschat igenom denna lag skulle jag nog våga gissa är den stora svårigheten i domstolar med att fälla uppenbara våldtäkter och tron att denna lag ökar möjligheterna få mer rättvisa domar i div. domstolar.
Samt! att man anser att lagar har stort betydelse i att sända signaler ut i samhället. dvs även om den nu ev. inte får denna effekt i domstolarna så kan den ge effekt i sexuellt beteende ute i samhället, och då har den ju varit av godo.
men! det finns ju olika åsikter härvidlag. Vi får väl vänta oss se om några år vad resultatet blev.

Sen svar på din fråga...överfallsvåldtäkter är ju alldeles uppenbart inte samtyckande...finns liksom ingen sådan tvekande frågeställning där, eller hur?
och dessa är ju knaapst de enda "riktiga" våldtäkterna.
Så då har du ju svaret där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in