2018-04-15, 18:55
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Och hur skulle det vara om män "tvingade sig själva" inte ha sex med en främmande människa som är så stupfull så hen inte kan säga om den vill eller inte?
Det skulle vara väldigt kristligt. Kvinnor skulle inte behöva bli feminister, utan kunde vara lyckliga.
Citera
2018-04-15, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Det skulle vara väldigt kristligt. Kvinnor skulle inte behöva bli feminister, utan kunde vara lyckliga.
är för att uppnå detta som feminism just existerar, din religion har ju knappast gjrt någt åt saken annat än skyllt mäns beteende på kvinnor. ( du själv som sagt inkluderat)
Citera
2018-04-15, 19:08
Medlem
Finisterres avatar
Nej du missförstår. Jag skyller ingen annans beteende på dig. Men jag har nämnt ett par saker som har utvecklats för att hjälpa dig med saken: kyrkan, äktenskapet, t ex
Citera
2018-04-15, 19:13
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ja, visst är det grundbehov. Men även bland grundbehoven kan man prioritera - inte minst om man skall göra politik av saken. Då är det enigt mig rimligt att politiken främst uppmanar och uppmuntrar till goda moral och goda seder - det grundläggande materiella har människor i regel bättre förmåga att klara utan politikens hjälp. Där skall enbart ingripande ske när det uppenbarligen brister och i enskilda fall.

Försök att inte göra så halsbrytande jämförelser, så skall Du se att diskussionen blir mer fruktbar.

Det skall både män och kvinnor bära, men biologin har ordnat så att vi har olika roller därvid.

Hur kan Du hävda att det ofödda barnet skall bära ansvaret för sina föräldrars oförmåga att hantera materielen?

Det beror på hur de lever och hur de finansierar detta och vilka effekter det får på samhället - det vill säga på mig.

Inte då! Inte allt. Men en del ansvarslöshet vill jag motverka. Nu har vi ett samhälle så gott som helt efter Dina ritningar - ser Du att det finns rätt mycket som fungerar rätt illa? Rättsväsende, skola, försvar, sjukvård, korruption, importerade kulturavvikelser såsom hedersvåld och könsstympning, otrygghet för barn, mycket osäkra familjesituationer osv osv. Är detta acceptabelt, bara människor skall få slippa ta ansvar? Slippa döma kriminella till hårda straff, slippa upprätthålla ordningen i skolan, slippa uppoffra sig för försvaret, slippa gifta sig, slippa, slippa, slippa.

Det är inte min melodi, och jag försöker efter bästa förmåga att leva som jag lär. Jag begär att andra också skall ta ett motsvarande ansvar för sina liv.
Men våldtäktsbarn får sona med sitt liv, eller hur?
Jag förstår inte varför din åsikt om aborter ska trumfa den gravida kvinnan.
Har du mera rätt när du påstår att du vill avliva de foster du tycker är icke önskvärda.
Din arbritära åsikt trumfar kvinnans åsikt.
Citera
2018-04-15, 19:26
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Att prioritera är inte nödvändigtvis att "prioritera bort", där föreligger nog ett missförstånd. Sedan är det skillnad på vad individen prioriterar och vad som prioriteras politiskt.

Så, vad anser Du vara god moral/sed på familjeområdet? Vilka beteenden anser Du vara eftersträvansvärda?

Tja...

Så, att en havande kvinna utvecklar amningsförmåga är inte en biologisk ledtråd enligt Dig? DU behöver nog ha långa och djupa samtal med biologerna.

Oj! Har vi diskuterat så mycket redan? Det var värst!

Det är därför man använder flera preventivmedel, t ex kondom + pessar + spermiedödande medel.

Det skall Du inte. Du skall enkom acceptera att min familj får behålla litet mer av de pengar vi tjänar på våra förvärvsarbeten, därför att vi agerar ansvarsfullt i familjesammanhang.

Avsevärt färre ensamstående föräldrar, är min prediktion.

Nej, det har inte ett dugg med ekonomisk politik att göra. För 150 år sedan var Sverige ett av Europas mer fattiga länder, med en liten befolkning. Trots detta fanns det inget hedersvåld, ingen könsstympning, inga tvångsäktenskap, inga handgranatsattacker, därtill få skilsmässor
.

Långa fängelsestraff fungerar bra, ty under tiden den kriminelle sitter inne, begår han (för det är i regel en han) inga nya brott. Ju längre han är inne, ju bättre.

USA är ett favoritexempel på det mesta i Sverige, men det har föga relevans, ty förhållandena är så pass annorlunda att det blir inkomensurabelt.

Vem ansvarar respektive betalar för alla dessa människor frihet att göra som de vill?
Men det var en jävla massa slagsmål ofta med kniv. Föräldrar slog sina barn massor och ofta, ty den man älskar slår man ordentligt.
På min skolgård var det slagsmål många gånger.
Vem behöver heder gör att utöva makt?

Byarna här i Dalarna har inte slutit helfred än.
Citera
2018-04-15, 19:35
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Även grundläggande behov kan behöva prioriteras, och inte alltid i förväntad ordning. I Sverige har vi t ex ovanligt god tillgång till rent vatten, så vi behöver inte prioritera insatser för vatten så högt, medan vi däremot under huvuddelen av året dör inom några timmar om vi inte har värme - alltså måste vi prioritera detta. På samma sätt måste vi på samhällsnivå prioritera, och då är min uppfattning att vi måste prioritera familjerna, och gör vi det så kommer mycket annat att lösa sig med betydligt mindre samhällsinsatser. Men det vill så klart inte det bidragsindustriella komplexet...
.
Vi ska prioritera att våra barn blir goda samhällsmedborgare, det är grunden i ett väl fungerande samhälle.
Inte vilken sorts föräldrar barnet har.
Citera
2018-04-15, 19:51
Medlem
Citat:
Nej du missförstår. Jag skyller ingen annans beteende på dig. Men jag har nämnt ett par saker som har utvecklats för att hjälpa dig med saken: kyrkan, äktenskapet, t ex

Fast det gör du ju underförstått när du
1) Går på just mig som kvinna och kallar mig/ kvinnor för "äcklig hora" när sex sker i samband med fylla.
2) Står för en religion som historiskt sett arbetat för att förvandla kvinnor till antingen hora eller madonna och framförallt framställt henne som "fresterskan" dvs lagt ansvaret / skulden /skammen på kvinnan för sex. Män har i princip helt ignorerats av kyrkan härvidlag. Inget av detta är mäns ansvar.
Och som sagt även du ignorerar män...du har åtskilliga på detta forum som snackar om sex, fylla , fester etc etc som är män....har jag sett dig någonsin kallat dem för "äckliga horor"? elelr gåt tpå den? nope.. endast kvinnor eller hur?
3) I ovan text, m.m. anser att det är jag som ska ha "hjälp" med "saken"? Vilken "sak"?
Citera
2018-04-15, 20:46
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
en religion som historiskt sett arbetat för att förvandla kvinnor till antingen hora eller madonna och framförallt framställt henne som "fresterskan" dvs lagt ansvaret / skulden /skammen på kvinnan för sex. Män har i princip helt ignorerats av kyrkan härvidlag. Inget av detta är mäns ansvar.
Vad menar du med det här?
Citera
2018-04-15, 21:02
Medlem
Citat:
Vad menar du med det här?

Vad exakt är det du inte förstår?
Citera
2018-04-15, 21:53
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
nej hela samhället är uppbyggt just för att reglera ekonomi, dvs reglera resurser.
är samhällets lagar som upprättar att ex. ingen bara tar dina pengar, eller skiter i att ge dig lön, eller ger dig alldeles för dåliga löner så du inte kan överleva etc.

Av det följer inte att min lön tillhör staten och att jag i nåder skulle få behålla den skärv som staten godtyckligt ger mig.

Citat:
ge exempel hur det är praktiskt oförenligt vara snäll mot flera samtidigt.

Säg att Du sitter i en livbåt som klarar av 10 nödställda, men det ligger 20 i vattnet. Hur är Du snäll mot alla?

Citat:
haha du tror folk väljer att studera, jobba, bosätta sig utmlands för att de är missnöjda med Sveriges system? Och tycker att fan! vad jobbigt det är att alla barn får barnbidrag...eller fan!
vad pissigt det är att kvinnor får lov bestämma själva över sin reproduktion?

Så, vilken är Din hypotes för denna flyttningsrörelse? Klimatflyktngar?

Citat:
Suck nej, men jag tror inte att folk föds som våldsverkare heller.
ja? vad händer när man inte är snäll mot sina barn?

En del gör nog det, men det är snällare mot barnen att de får en fungerande familj. Mycket statistik tyder på det.

Citat:
Du tror seriöst att kvinnor i Sverige idag skulle vilja offra sina rättigheter till egen sexualitet före äktenskapet, rätt till skilsmässa, rätt till fri abort etc. för ....ja vadå?
att en uv eller en kristen Finisterre ska bli nöjd?

Tänk på vad män har offrat för jämställdheten. Litet balans vore önskvärt.

Citat:
nej fakta...pengar är papper...som symboliserar resurser. Resurser som ett samhälle bör fördela över sina medborgare för att dessa ska kunna prestera så bra som möjligt för samhällets resurser.
en rundgång alltså. Visst du kan ju sitta och samla ihop massa stålars på banken, men utan samhälle så är dessa inte värda ett skit, de går inte äta. Du kan skaffa papper på en massa jordbruksland, men utan lagar, rättsystem och samhälle och arbetare så har du ingen nytta av detta. Betalar du inte till staten för samhällets gemensamma behov så kan du glömma din "privata egendom" så ja! den är när allt kommer omkring just till låns och bygger på att samhällskontraktet upprättshålls.

Du har en intressant samhällssyn, där individerna enbart är till systemet. Det är nog därför Du inte förstår Dig på konservatismen, som försöker balansera individ mot samhälle.

Citat:
Som för 30000000000001 gången nu inte är ett barn.

Kalla det då för ett ofött människoliv, om Du så önskar.

Citat:
ja visst! det funkade prima för många män ex. de drog hem alla pengar som gav resurser/ möjligheter medan kvinnor gjorde gratisjobb åt dem som fria slavar mer eller mindre...skitbra!

Det är tur vi inte hade feminism på 1800-talet - då hade samhället gått under. "Fria slavar" - lappri!

Citat:
För att USA är stort och ex. har fler möjligheter då det kommer till utbildning/ yrken etc. än det mycket lilla Sverige.
Tror du pensionärer/ sjuka/ barnfamiljer/ emsamstående kivnnor/ män( fattiga hellre vill vara amerikaner?

Nej, det är nog enklare att snylta på skattebetalarna som ensamstående kvinna i Sverige.
Citera
2018-04-15, 22:11
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Men våldtäktsbarn får sona med sitt liv, eller hur?

Ja, dessvärre. Du får skylla även det på våldtäktsmannen, som är den skyldige i sammanhanget, men det är fortfarande kvinnans val - inget aborttvång föreligger.

Citat:
Jag förstår inte varför din åsikt om aborter ska trumfa den gravida kvinnan.
Har du mera rätt när du påstår att du vill avliva de foster du tycker är icke önskvärda.
Din arbritära åsikt trumfar kvinnans åsikt.

Därför att jag utgår från ansvarsperspektivet. Ansvar är en grundbult för att samhället skall fungera.
Citera
2018-04-15, 22:18
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Men det var en jävla massa slagsmål ofta med kniv. Föräldrar slog sina barn massor och ofta, ty den man älskar slår man ordentligt.
På min skolgård var det slagsmål många gånger.
Vem behöver heder gör att utöva makt?

Byarna här i Dalarna har inte slutit helfred än.

Automatvapen? Handgranater? Pistoler?

Det var slagsmål i min skola också, någon enstaka gång kanske jag till och med var inblandad.
Ingen dog eller fick allvarligare men.

Det är/var en gigantisk skillnad mellan Samling vid pumpen och granatattacker i Malmö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in