Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
nej hela samhället är uppbyggt just för att reglera ekonomi, dvs reglera resurser.
är samhällets lagar som upprättar att ex. ingen bara tar dina pengar, eller skiter i att ge dig lön, eller ger dig alldeles för dåliga löner så du inte kan överleva etc.
Av det följer inte att min lön tillhör staten och att jag i nåder skulle få behålla den skärv som staten godtyckligt ger mig.
Citat:
ge exempel hur det är praktiskt oförenligt vara snäll mot flera samtidigt.
Säg att Du sitter i en livbåt som klarar av 10 nödställda, men det ligger 20 i vattnet. Hur är Du snäll mot alla?
Citat:
haha du tror folk väljer att studera, jobba, bosätta sig utmlands för att de är missnöjda med Sveriges system? Och tycker att fan! vad jobbigt det är att alla barn får barnbidrag...eller fan!
vad pissigt det är att kvinnor får lov bestämma själva över sin reproduktion?
Så, vilken är Din hypotes för denna flyttningsrörelse? Klimatflyktngar?
Citat:
Suck nej, men jag tror inte att folk föds som våldsverkare heller.
ja? vad händer när man inte är snäll mot sina barn?
En del gör nog det, men det är snällare mot barnen att de får en fungerande familj. Mycket statistik tyder på det.
Citat:
Du tror seriöst att kvinnor i Sverige idag skulle vilja offra sina rättigheter till egen sexualitet före äktenskapet, rätt till skilsmässa, rätt till fri abort etc. för ....ja vadå?
att en uv eller en kristen Finisterre ska bli nöjd?
Tänk på vad män har offrat för jämställdheten. Litet balans vore önskvärt.
Citat:
nej fakta...pengar är papper...som symboliserar resurser. Resurser som ett samhälle bör fördela över sina medborgare för att dessa ska kunna prestera så bra som möjligt för samhällets resurser.
en rundgång alltså. Visst du kan ju sitta och samla ihop massa stålars på banken, men utan samhälle så är dessa inte värda ett skit, de går inte äta. Du kan skaffa papper på en massa jordbruksland, men utan lagar, rättsystem och samhälle och arbetare så har du ingen nytta av detta. Betalar du inte till staten för samhällets gemensamma behov så kan du glömma din "privata egendom" så ja! den är när allt kommer omkring just till låns och bygger på att samhällskontraktet upprättshålls.
Du har en intressant samhällssyn, där individerna enbart är till systemet. Det är nog därför Du inte förstår Dig på konservatismen, som försöker balansera individ mot samhälle.
Citat:
Som för 30000000000001 gången nu inte är ett barn.
Kalla det då för ett ofött människoliv, om Du så önskar.
Citat:
ja visst! det funkade prima för många män ex. de drog hem alla pengar som gav resurser/ möjligheter medan kvinnor gjorde gratisjobb åt dem som fria slavar mer eller mindre...skitbra!
Det är tur vi inte hade feminism på 1800-talet - då hade samhället gått under. "Fria slavar" - lappri!
Citat:
För att USA är stort och ex. har fler möjligheter då det kommer till utbildning/ yrken etc. än det mycket lilla Sverige.
Tror du pensionärer/ sjuka/ barnfamiljer/ emsamstående kivnnor/ män( fattiga hellre vill vara amerikaner?
Nej, det är nog enklare att snylta på skattebetalarna som ensamstående kvinna i Sverige.