2025-11-22, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
I föräldraansvar ingår mer än enbart vårdnadsansvar. Bland annat uppfostran till laglydig medborgare, goda vanor och allmänt en användbar samhällsmedborgare. Båda föräldrarna skall åläggas detta, oavsett om de formellt är "närvarande" eller inte. Det är inget man kan smita ifrån.

Det är som att debatterar med en barnrumpa att försöka resonera med dig.
I dagens ETABLERADE begrepp...VÅRDNADSANSVAR så ingår allt detta, vilket också är det fullständigt rimliga eftersom man kan inte ha en vettigt fungerande omsorg om ett barn om man som du vill ska dela upp uppgifter mellan två parter, där en part inte ens bor tillsammans med barnet i fråga, kanske aldrig ens har träffat barnet i fråga. Fullständigt absurt.

Citat:
Så klart man gör. Det är självklart inte slumpmässigt om en relation fallerar eller inte. Den enskilde har inte hela makten över detta, utan hälften var.

Ok, märker att jag återigen måste hemfalla till exemplifiering för att du ska fatta.
Två tonåringar träffas på en semester, tycke och sexuell åtrå uppstår, de har sex, där en kondom fallerar.
vilket leder till en oönskad graviditet. Killen bor med sin familj i Norrland, och går på nån skola... tjejen bor i andra hand i stockholm och pluggar på universitet. De känner inte varandra speciellt väl alls.
Och när de sen försöker skapa en familj, eftersom DIN POLITIK tvingar detta på dem, fast ingen av dem egentligen vill och får sina individuella planer förstörda... så visar det sig att de inte alls passar ihop. Han är en opålitlig slarver som inte kan hantera pengar och bara vill festa, ha kul och skita i allt...hon en snål, överambitiös streber....
Så ja..gissa! att ingen av dessa två har någon makt att styra detta rätt.

moraliskt rätt här är självklart att hon har rätt att avbryta befruktningen i god tid.
och inte som du vill försätta tjejen i en sån desperat situation så hon tvingas tigga och be killen, till något som INGEN av dem egentligen vill eller klarar hantera, inleda en oönskad relation som inte fungerar alls.

Citat:
Varken kvinnor eller män respekterar "män" som är pipiga, bekväma och klena. Det måste tidigt förmedlas till pojkarna att de måste vara kapabla och stabila. En motvikt till de alltför ofta instabila kvinnorna.

Så motsägande då Uven...med din politk som alltså säger till män att de behöver inte alls vara "kapabla och stabila" utan de kan bara dumpa allt ansvar för sex och reproduktion på....ta-da!!!! kvinnor och skylla på att könet män är för "klent" för att klara vårdnadsansvar för barn, medan kvinnor tydligen är födda som fullt kapabla att bära HELA ansvaret, ensamma UTAN ens att få barnbidrag...utan de ska tydligen vara så kapabla att de kan trolla fram pengar, lägenhet etc till ungen ur luften.

Citat:
Igen, vi vet inte så mycket om vilka som krigade med varandra och de grundläggande syftena med fornborgarna. Det kan mycket väl ha varit hotet från sjörövare som varit motivet, men också som skydd mot rena rövarband. Olika motiv i olika tider är också fullt möjligt.
Återigen, vi VET med största säkerhet att där försiggick en hel del aggressioner i landområdet vi idag kallar Sverige innan det blev en nation vid namn Sverige. Exakt vilka som krigad emot varandra när och var var inte frågan.

Citat:
Nej, man kan inte det. Mycket tyder på att så gott som alla jordbrukarcivilisationer varit varianter på ungefär samma samhällsstruktur, med kärnfamiljer, storfamiljer, hierarkier och olika ofria jordbruksarbetargrupper.

Nja...de allra tidigaste kan man inte veta detta om, och en del senare smahälle n där man har för lite fynd kan man veta detta.
Vidare så har du även i dagtid exempel på mänskliga samhällen som lever i helt andra ordnignar än de som du förespeglar dig skulle vara något som skulle gälla "alla".
Mouso folket ex. är jordburkare...men lever inte i kärnfamiljer, utan deras "kärna" är kvinnan och hennes döttrar, som ärver jorden och husen, medan männen oftare är fiskare och älskare och bröder som hjälper till med sina systrars barn och jordbruk.
Oh du har ändra exempel på ungefär denna variant, dvs kvinnors barn tas främst hand av kvinnan och hennes manliga släktingar.

Citat:
Varför skulle kvinnor inte vilja bli mödrar och uppfylla denna del av sin livsroll? Vad är det annars bra för? Då borde väl kvinnor leva helt utan män?

Varför skulle inte män vilja bli fäder? och uppfylla denna del av sin livsroll?
Och varför skulle män vilja leva och arbeta helt utan kvinnor? Och ex inte alls ha sex med just kvinnor...
Citera
2025-11-22, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Är det du som är skånsk separatist eller Uven?
Tror nog du blandat ihop mig med nån annan, för jag diskuterar konservativ familjepolitik i detta tråd, eller snarast Uvens vedervärdiga politiska idéer och inte Skåne.

Vi hade en diskussion, du har rört ihop det och svarat på ett flera månader gammalt inlägg.
Citera
2025-11-22, 23:34
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Om du då avser långa, blonda och blåögda, så är jag övertygad om att det utseendet kommer finnas kvar, det finns lite överallt i världen och det finns gott om det i just Norden, helt enkelt för att klimatet här ger människor ljusa färger. Men att de även existerar mörka anlag i vårt land tycker jag alltså är en fullständig ointressant sak att hetsa upp sig för som din sort gör.

Det är här i Sverige vi behöver bevara det traditionellt svenska. Det är inte "mörka anlag" som är problemet, utan att andelen traditionellt svenskt blir allt mindre. Du hade aldrig uttryckt Dig på samma sätt om samer, indianer, aboriginer eller något annat urfolk. Men, ignorerar svenskar anser Du oproblematiskt. Det är mycket oroväckande.

Citat:
Och du är en komplett idiot!
Om du inte fattar att det en abortförbuds lag just går ut på är att tvinga kvinnor att skaffa barn fast de inte vill, inte kan etc... Och att du inte fattar att JO! sex innebär alltid en viss risk för oönskad befruktning ÄVEN! om man använder preventivmedel och att JO! kan man tänka sig! även kvinnor är sexuella varelser som alltså..precis! som män, har intima relationer med män, med helt andra syften än att skaffa barn. Vad fan tror du preventivmedel ens existerar? och används? är det för att det enda kivnnor skulle vilja med sex, är att skaffa barn?

Detta är självklara FAKTA som du uppenbart inte äger intellekt nog att begripa, och nu får du fan skärpa till dig på denna punkt och dra ut skallen ur häcken och ta in hur VERKLIGHETEN är beskaffad. OK?

Nej, det är Din vänsterfeministiska villfarelse. Att man inte utan goda skäl får gör abort, är inte detsamma som ett graviditetstvång. Jag har redan förklarat hur man undviker graviditet, på ett flertal sätt. Det är ingen rättighet för män att få sex, och detsamma gäller för kvinnor. Men, jag vet att Du aldrig begriper vad jämställdhet betyder.

Citat:
japp men du har gott om män som är i yrken som involverar verbal kommunikation ex. eller omsorgsyrken eller ....och, enligt ditt eget oerhört blåsta och trångsynta arsle-tänk...så ska ju könen förbjudas sådant som deras kön generellt är lite sämre på än det andra könet, eller hur.

Trams! Längre tillbaka i tiden var nästan alla lärare och läkare män, och det blev inte sämre.

Citat:
Lutheransk kristendom har inte varit någon "norm" i Sverige på mycket länge. Idag är normerna liberala och inte lutherska, och de allra flesta svenskar är inte religiösa. Och vi har demokrati uven, så du kan sitta där du sitter och önska dra tillbaka Sverige tillbaka till medeltidens olika tvångsprioriteringar... så mycket du vill, det kommer inte ske.

Tja, det ena liberala partiet ligger runt 2%, och det andra strax över 4%, i opinionsundersökningarna, så jag vet inte liberala normerna är. Inom det officiella Sverige är det snarast socialdemokratiska värderingar som genomsyrat. Till förfång för Sverige.

Citat:
Som sagt, de värderingar som gjorde att dessa "snipers" glatt kunde betala och packa ner sina gevär för att istället för att mörda utrotningshotade djur på savannen för "nöjes skull" istället ägna sig åt att skjuta bosnier är just DIN typ av värderingar. Nämligen att där finns skillnad i värden mellan människor, "vissa" är mycket mindre värda....och ska inte ha samma rättigheter som du ger din egen lilla begränsade grupp. utan de kan behandlas lite hur som helst...som de sämre nästan "icke människor" sin sort nu gillar att tänka på andra grupper av människor.

Stå för de konsekvenser som denna typ av värderingar orsakar istället för att låstas som det skulle handla om något annat, nån nedärvd "ondska" typ.

Jag påstår inte att jag har någon bra förklaring, men jag visar på att vänsterns standardförklaring - socioekonomiska orsaker - inte alls är tillämplig eller användbar. Mina värderingar är att mördare, som de vi ser här, skall straffas mycket hårt och inte pysslas om inom socialtjänsten.

Citat:
Olycka/ riskfaktor etc... inte sjukdom.
att få en sjukdom är också något som slumpartat kan drabba människor utan att de önskar detta eller bett om det, samma kan du säga om oönskade befruktningar. Och det är denna faktor som jämförs i liknelsen och inte sjukdom och befruktning, vilket du mycket väl vet....eftersom vi har ältat denna punkt redan säkert 30 ggr....utan att du FATTAT detta än.
Att en kondom ex. går sönder under ett samlag för att den har nån svaghet i materialet, är inte pga nån "klantighet". Det är heller inte "klantigt" att ha sex utan högst normalt mänskligt beteende.

Att bli sjuk är en anomali, dvs en avvikelse från ett normaltillstånd. Att bli sjuk kan vara farligt, till och med livshotande. Detta kräver sjukvård. En graviditet är i normalfallet helt naturligt, det är så vi reproducerar oss. En normal graviditet är heller inte farlig. En abort botar ingen sjukdom eller skada. Ingen blir friskare efteråt. Däremot är det något som förlorar livet, dvs motsatsen till det sjukvården egentligen är till för. Visst kan oturen vara framme och en oväntad graviditet uppstår, och då är det förstås så mycket bättre att detta inträffar i en stabil parrelation där man kan hantera saken på ett ansvarsfullt sätt.

Citat:
Jepp de gällde för ca 10% av befolkningen med resterande 90% hade alltså INTE lika arvsrätt, sluta låtsas som om de inte skulle ha varit ett problem tack.

Jag påstod inte att det inte var ett problem, jag förklarade sammanhangen och att Du hade fel i att inga kvinnor hade lika arvsrätt.
Citera
2025-11-23, 00:23
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Det är som att debatterar med en barnrumpa att försöka resonera med dig.
I dagens ETABLERADE begrepp...VÅRDNADSANSVAR så ingår allt detta, vilket också är det fullständigt rimliga eftersom man kan inte ha en vettigt fungerande omsorg om ett barn om man som du vill ska dela upp uppgifter mellan två parter, där en part inte ens bor tillsammans med barnet i fråga, kanske aldrig ens har träffat barnet i fråga. Fullständigt absurt.

Vad vet Du om det? Du har inga barn.
Mitt begrepp avses användas för att ställa människor till straffrättsligt ansvar, och så fungerar Ditt begrepp inte alls.

Citat:
Ok, märker att jag återigen måste hemfalla till exemplifiering för att du ska fatta.
Två tonåringar träffas på en semester, tycke och sexuell åtrå uppstår, de har sex, där en kondom fallerar.
vilket leder till en oönskad graviditet. Killen bor med sin familj i Norrland, och går på nån skola... tjejen bor i andra hand i stockholm och pluggar på universitet. De känner inte varandra speciellt väl alls.
Och när de sen försöker skapa en familj, eftersom DIN POLITIK tvingar detta på dem, fast ingen av dem egentligen vill och får sina individuella planer förstörda... så visar det sig att de inte alls passar ihop. Han är en opålitlig slarver som inte kan hantera pengar och bara vill festa, ha kul och skita i allt...hon en snål, överambitiös streber....
Så ja..gissa! att ingen av dessa två har någon makt att styra detta rätt.

moraliskt rätt här är självklart att hon har rätt att avbryta befruktningen i god tid.
och inte som du vill försätta tjejen i en sån desperat situation så hon tvingas tigga och be killen, till något som INGEN av dem egentligen vill eller klarar hantera, inleda en oönskad relation som inte fungerar alls.

Naturligtvis inte. Är de båda myndiga så är det bara att lösa uppgiften. Han får naturligtvis omedelbart sluta med att vara en ansvarslös slarver, och hon får skjuta upp sina studier i genusvetenskap ett år. Bra för båda. Lös uppgiften!

Citat:
Så motsägande då Uven...med din politk som alltså säger till män att de behöver inte alls vara "kapabla och stabila" utan de kan bara dumpa allt ansvar för sex och reproduktion på....ta-da!!!! kvinnor och skylla på att könet män är för "klent" för att klara vårdnadsansvar för barn, medan kvinnor tydligen är födda som fullt kapabla att bära HELA ansvaret, ensamma UTAN ens att få barnbidrag...utan de ska tydligen vara så kapabla att de kan trolla fram pengar, lägenhet etc till ungen ur luften.

Vilket tramspladder!
Män behöver verkligen vara kapabla och stabila och de behöver komplettera kvinnorna. Så fungerar en fungerande relation. Det är också det de flesta kvinnor efterfrågar. Det finns till och med musik på temat, t ex: https://www.youtube.com/watch?v=oavQY5V0xpg

Citat:
Återigen, vi VET med största säkerhet att där försiggick en hel del aggressioner i landområdet vi idag kallar Sverige innan det blev en nation vid namn Sverige. Exakt vilka som krigad emot varandra när och var var inte frågan.

Det är i högsta grad frågan, ty det styr hur vi skall förstå vårt lands historia och eventuellt tillkomst. Det är ingen småsak.

Citat:
Nja...de allra tidigaste kan man inte veta detta om, och en del senare smahälle n där man har för lite fynd kan man veta detta.
Vidare så har du även i dagtid exempel på mänskliga samhällen som lever i helt andra ordnignar än de som du förespeglar dig skulle vara något som skulle gälla "alla".
Mouso folket ex. är jordburkare...men lever inte i kärnfamiljer, utan deras "kärna" är kvinnan och hennes döttrar, som ärver jorden och husen, medan männen oftare är fiskare och älskare och bröder som hjälper till med sina systrars barn och jordbruk.
Oh du har ändra exempel på ungefär denna variant, dvs kvinnors barn tas främst hand av kvinnan och hennes manliga släktingar.

Och till vilken betydande civilisation tillhör detta?

Citat:
Varför skulle inte män vilja bli fäder? och uppfylla denna del av sin livsroll?
Och varför skulle män vilja leva och arbeta helt utan kvinnor? Och ex inte alls ha sex med just kvinnor...

Jag tror att de flesta män vill bli fäder, särskilt om det i tidig ålder påminns om att det är en avgörande del i deras liv. Men, idag har så många pojkar växt upp utan en tillräckligt närvarande far att de har alltför vaga begrepp om vad fadersrollen innebär. Jag har själv haft sådana samtal med yngre män som varit mycket osäkra. En kille sa ungefär så här: - Pappa träffade jag några gånger om året. Vad gör pappor som bor med sin barn hela tiden?

Sådana frågor har feminismen inga svar på, och önskar heller inga.
Citera
2025-11-23, 08:42
Medlem
Citat:
Vad vet Du om det? Du har inga barn.
Mitt begrepp avses användas för att ställa människor till straffrättsligt ansvar, och så fungerar Ditt begrepp inte alls.

Man behöver inte ha barn för att begripa vad vårdnadsansvar står för.
Och din politk och dina märkliga luddiga juridiska begrepp som tydligen ska ingå där, går enkom ut på att skjuta det mesta av risker, reellt ansvar och reella kostnader på kvinnan för att nu inte tala om ditt högst prioriterade och älskade straffande.

Citat:
Naturligtvis inte. Är de båda myndiga så är det bara att lösa uppgiften. Han får naturligtvis omedelbart sluta med att vara en ansvarslös slarver, och hon får skjuta upp sina studier i genusvetenskap ett år. Bra för båda. Lös uppgiften!

Människor kan inte "sluta" vara det de nu faktiskt är som personer bara för att du vill det.
Du kan inte tvinga två människor som inte vill ha en relation att ha en...bara för att.....
Och speciellt inte när du så ohämmat via dina lagar försätter bara den ena i beroendeställning och maktlöshet.

Citat:
Vilket tramspladder!
Män behöver verkligen vara kapabla och stabila och de behöver komplettera kvinnorna. Så fungerar en fungerande relation. Det är också det de flesta kvinnor efterfrågar. Det finns till och med musik på temat, t ex: https://www.youtube.com/watch?v=oavQY5V0xpg

tramset är ditt....stabilitet och kapabilitet är inte könsbunda personlighetdrag. Män kommer inte som garanterat "stabila och kapabla" och kvinnor kommer inte som garanterat vadå Uven?... Svaga, förvirrade och odugliga?
Och som sagt den ende av oss som verkligen hävdar inkapabilitet som i: män är för ansvarslösa för att klara att avkrävas vårdnadsansvar för sina oönskade barn, är du.

Som sagt, dina resonemang dryper av denna ständiga inkonsekvens...

Citat:
Det är i högsta grad frågan, ty det styr hur vi skall förstå vårt lands historia och eventuellt tillkomst. Det är ingen småsak.

Du motsatte dig faktan av att jo sverige har bestått av flera småriken som ofta bråkat och krigat med varandra, INNAN det blev nationen Sverige. Att motsäga detta, vad tycker du det säger om någons förmåga att "förstå vårt lands historia"?

Citat:
Och till vilken betydande civilisation tillhör detta?
Kina.

Citat:
Jag tror att de flesta män vill bli fäder, särskilt om det i tidig ålder påminns om att det är en avgörande del i deras liv. Men, idag har så många pojkar växt upp utan en tillräckligt närvarande far att de har alltför vaga begrepp om vad fadersrollen innebär. Jag har själv haft sådana samtal med yngre män som varit mycket osäkra. En kille sa ungefär så här: - Pappa träffade jag några gånger om året. Vad gör pappor som bor med sin barn hela tiden?

Sådana frågor har feminismen inga svar på, och önskar heller inga.

Tror de allra flesta svenska män i modern tid begriper att papprollen inte enkom består av att vara nån slags ledarfigur i fjärran....som enkom finns där för att typ straffa ungarna lite då och då....
så som uppenbart är ditt fadersideal.

och du vet mycket väl feminismens svar är på problematiken att människor inte önskar bli föräldrar just där och då.....för kvinnor fri aborträtt, för män, rätt att slippa vårdnadsansvar när de inte är gifta.

Och när barn är önskade: Lika ansvar.
Senast redigerad av Merapi 2025-11-23 kl. 08:44.
Citera
2025-11-23, 09:45
Medlem
Citat:
Det är här i Sverige vi behöver bevara det traditionellt svenska. Det är inte "mörka anlag" som är problemet, utan att andelen traditionellt svenskt blir allt mindre. Du hade aldrig uttryckt Dig på samma sätt om samer, indianer, aboriginer eller något annat urfolk. Men, ignorerar svenskar anser Du oproblematiskt. Det är mycket oroväckande.

Nej, man behöver inte "bevara" något "traditionellt" bara för att.....om det traditonella inte längre fungerar, är attraktivt eller fyller nån vettig funktion för människor, så går det utmärkt förändra den eller byta ut det mot något annat som fungerar bättre.
Det är det naturliga sättet som människor och mänskliga kulturer utvecklas, även kallad anpassning.
Vilket är en grundförmåga för att liv ska kunna överleva.
och de mesta av det som du idag betraktart som "traditionellt svenskt" är mycket unga traditioner...
Det gör inte "svenskheten" på något sätt mindre svensk, eller mindre värd.

Du har ett mycket svagt förtroende för din egen kultur och grupp Uven, och kräver att den typ ska vara en lag för människor som de ska påtvingas vare sig de gillar det eller ej, medan jag är betydlgit mer säker på min och litar på den naturliga utvecklingen.

Som sagt, jag ser ditt sätt att tänka som en svaghet...

Citat:
Nej, det är Din vänsterfeministiska villfarelse. Att man inte utan goda skäl får gör abort, är inte detsamma som ett graviditetstvång. Jag har redan förklarat hur man undviker graviditet, på ett flertal sätt. Det är ingen rättighet för män att få sex, och detsamma gäller för kvinnor. Men, jag vet att Du aldrig begriper vad jämställdhet betyder.

Ja OJ!!!! vilken villfarelse...
Och jo Uven, det är nu faktiskt en rättighet för människor i Sverige att få lov äga och utöva en sexualitet med samtyckande människor.
Vi har ingen lagar som förbjuder människor ha sex före äktenskap.
Men? du kanske vill införa sådana?
TÄNK Uven, vilken underbart tillfälle för dig som älskar PISK och STRAFF att få lov STRAFFA människor för att de haft sex....jag menar inte bara sätta åt kvinnor så som du önskar nu, utan även kunna straffa män.... Vore det inte härligt?
Hängning? offentliga skampålar? Frånta män deras rätt till socialförsäkringssystemet?
eller varför inte tvinga på killar/ män som inte kan eller vill bli fäder där och då ensamt vårdnadsansvar i 18 år, utan barnbidrag för alla de ev. befruktningar de råkat ställa till med....
Modern kan ju bli "föräldraansvarig"....och sitta 50 mil bort och bestämma att ungen ska gå i den och den skolan, gärna den skola som är mest besvärlig att ta sig till....etc.

Citat:
Trams! Längre tillbaka i tiden var nästan alla lärare och läkare män, och det blev inte sämre.

Precis Uven...vet du varför? Jo för att män som kön och människor är ungefär lika kapabla till omsorg om andra människor som kvinnor är. Denna mänskliga förmåga är ÖVERLAPPANDE och inte könsbunden. precis som alla förmågor som ingår i de militära också inte på något sätt är könsbundna utan ingår hos båda könen.
med andra ord att kvinnor som grupp på totalen uppvisar en något högre förmåga än motsvarande grupp män till verbal förmåga ex, förhindrar inte att du har fenomenalt begåvande män på verbal kommunikation av alla de slag samt ett helt gäng med kivnnor som är rätt kassa.
Alltså är alla dessa "traditonella" ideer av att dela upp sysslor efter kön fullständigt rappakalja.

Citat:
Tja, det ena liberala partiet ligger runt 2%, och det andra strax över 4%, i opinionsundersökningarna, så jag vet inte liberala normerna är. Inom det officiella Sverige är det snarast socialdemokratiska värderingar som genomsyrat. Till förfång för Sverige.

vet du varför Uven, jo för att de liberala värderingarna inte längre är bundet till enkom ett parti utan numera spritt över hela samhället, det har totalt konkurrerat ut andra typer av värderingsystem, alltså behöver man inte driva dessa frågor längre.
Även S, M, C, V etc etc hyser liberala värderingar.
Även de anser att vi ska satsa på demokrati, att alla människor är lika värda, att människor ska ha rätt till frihet etc etc av de klassiska liberala värderingarna.

Citat:
Jag påstår inte att jag har någon bra förklaring, men jag visar på att vänsterns standardförklaring - socioekonomiska orsaker - inte alls är tillämplig eller användbar. Mina värderingar är att mördare, som de vi ser här, skall straffas mycket hårt och inte pysslas om inom socialtjänsten.

Jisses vad du tramsar...försöker du verkligen påstå att dessa "snipers" inte kommer lagföras eller dömas?
vilket land det nu är som ska göra detta, utan de kommer hamna hos "socialtjänsten"?
Nu har jag bara läst 2 artiklar om detta, men som jag uppfattat det så verkar det vara en grupp extremt välbärgade och rätt många italienare, en artikel beskrev dem som "högerextrema vapenälskare".
Och snabb googling nu:

"The public prosecutor's office in Milan has opened an investigation into claims that Italian citizens travelled to Bosnia-Herzegovina on "sniper safaris" during the war in the early 1990s."

https://www.bbc.com/news/articles/c3epygq5272o

Du har alltså en pågående italiensk utredning hos åklagare...ingen "socialtjänst" alltså.

Citat:
Att bli sjuk är en anomali, dvs en avvikelse från ett normaltillstånd. Att bli sjuk kan vara farligt, till och med livshotande. Detta kräver sjukvård. En graviditet är i normalfallet helt naturligt, det är så vi reproducerar oss. En normal graviditet är heller inte farlig. En abort botar ingen sjukdom eller skada. Ingen blir friskare efteråt. Däremot är det något som förlorar livet, dvs motsatsen till det sjukvården egentligen är till för. Visst kan oturen vara framme och en oväntad graviditet uppstår, och då är det förstås så mycket bättre att detta inträffar i en stabil parrelation där man kan hantera saken på ett ansvarsfullt sätt.

Nja...att bli sjuk då och då tillhör snarast normaltillståndet. Finns ingen vuxen människa som aldrig varit sjuk vågar jag påstå, och dessutom något helt vitalt för att det mänskliga imunsystemet ska fungera.

Och vara gravid Uven, för din information kan också vara farligt och till och med livshotande.
Går du tillbaka i historien så var barnsängsdöd förmodligen den vanligaste dödsorsaken för kvinnor, och är fortsatt idag i världen i stort en relativ vanlig dödsorsak.

Och du kan fan inte vara så urbota naiv att du inte begriper att ett oönskat barn kan utgöra en katastrof för människor, speciellt! så med dina vidriga politiska förslag.

fri aborträtt botar alltså definitivt en hel radda av "skada"
och det mest ansvarsfulla vi kan göra är att skydda människor från att skadas.
Och nej där finns inte "någon" som "förlorar" något. Någoting som ännu ej är "någon" kan inte förlora något den ännu ej har.

Citat:
Jag påstod inte att det inte var ett problem, jag förklarade sammanhangen och att Du hade fel i att inga kvinnor hade lika arvsrätt.

Jo ungefär vad du hela tiden påstår....att det patriarkala Sverige från "förr" var såååååååå bra och mycket vettigare samhälle än dagens. Och att vi återigen borde se till att samhället ska förtrycka kvinnor m.fl .
Det är ju kontentan av dina politiska förslag som vi här diskuterar.

Och jag skrev att kvinnor inte hade lika arvsrätt som män....och inte att "inga kvinnor"...bla bla..
att du kunde hitta undantag ex. 10% ändrar inte på huvudregeln.
Senast redigerad av Merapi 2025-11-23 kl. 10:02.
Citera
2025-11-23, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vi hade en diskussion, du har rört ihop det och svarat på ett flera månader gammalt inlägg.

Eh?

Det var du som plockade ut en mening från ett av mina mitt inlägg till Strix.
och svarade på det.

(FB) Konservatism och familj - En samlad diskussion

så den som "rört ihop" det är nog du.
Citera
2025-11-23, 15:17
Medlem
Citat:
Eh?

Det var du som plockade ut en mening från ett av mina mitt inlägg till Strix.
och svarade på det.

(FB) Konservatism och familj - En samlad diskussion

så den som "rört ihop" det är nog du.

Vi hade en diskussion i somras. Du menade att skåneseparatism är högerextremt, att vi saknade infra struktur, att vi in te var ett riktigt folk. Allt det är putinism, samma imperialism han kör mot Ukraina.

Du är en nationalist på din egen bog.
Citera
2025-11-23, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vi hade en diskussion i somras. Du menade att skåneseparatism är högerextremt, att vi saknade infra struktur, att vi in te var ett riktigt folk. Allt det är putinism, samma imperialism han kör mot Ukraina.

Du är en nationalist på din egen bog.

Du får gärna leta upp de tillägget från mig där jag alltså tydligen skulle uttryck detta för känner jag inte alls igen.
Citera
Igår, 22:19
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Man behöver inte ha barn för att begripa vad vårdnadsansvar står för.
Och din politk och dina märkliga luddiga juridiska begrepp som tydligen ska ingå där, går enkom ut på att skjuta det mesta av risker, reellt ansvar och reella kostnader på kvinnan för att nu inte tala om ditt högst prioriterade och älskade straffande.

Det finns inget luddigt med föräldraansvar. Jag har tidigare länkat till den tråd där jag förklarar hur detta bör utformas. Men, Du som vänsterfigur vill förstås inte ha sådant ansvar, för då kan även kvinnor behöva bara ansvar och sådant är Du konsekvent emot.

Citat:
Människor kan inte "sluta" vara det de nu faktiskt är som personer bara för att du vill det.
Du kan inte tvinga två människor som inte vill ha en relation att ha en...bara för att.....
Och speciellt inte när du så ohämmat via dina lagar försätter bara den ena i beroendeställning och maktlöshet.

Den som mest försätts i en beroendeställning med dagens regler är mannen, som inte har någon påverkan på ett abortbeslut utan det ligger helt hos kvinnan.

Citat:
tramset är ditt....stabilitet och kapabilitet är inte könsbunda personlighetdrag. Män kommer inte som garanterat "stabila och kapabla" och kvinnor kommer inte som garanterat vadå Uven?... Svaga, förvirrade och odugliga?
Och som sagt den ende av oss som verkligen hävdar inkapabilitet som i: män är för ansvarslösa för att klara att avkrävas vårdnadsansvar för sina oönskade barn, är du.

Som sagt, dina resonemang dryper av denna ständiga inkonsekvens...

Det är inte en fråga om konsekvens, som om det vore särskilt viktigt, det handlar om hur verkligheten ser ut. Jag pratar aldrig om 100% män respektive 100% kvinnor, utan om vilka som är de dominerande dragen, och som bör vara så.

Citat:
Du motsatte dig faktan av att jo sverige har bestått av flera småriken som ofta bråkat och krigat med varandra, INNAN det blev nationen Sverige. Att motsäga detta, vad tycker du det säger om någons förmåga att "förstå vårt lands historia"?

Nej, inte alls. Huruvida det var riken, eller andra samhällsformer vet vi mycket litet om. Vi har inte ens en tillräckligt god uppfattning om vad som är budskapet på Rökstenen. Överhuvudtaget har vi en aning om landskapslagarna, Magnus Erikssons allmänna landslag och Alsnö stadga. Men, hur Sverige politiskt så ut bortom år 1000 har vi mycket grumliga begrepp om. Din uppfattning är att enandet skedde med våld, men Du kan inte visa några betydande spår av detta. Att det varit våldsamma tider är säkert riktigt, men inte vilken roll detta våld hade.

Citat:
Kina.

Och vilken betydande inverkan ha de haft på den kinesiska civilisationen? Uppfann de ätpinnar?

Citat:
Tror de allra flesta svenska män i modern tid begriper att papprollen inte enkom består av att vara nån slags ledarfigur i fjärran....som enkom finns där för att typ straffa ungarna lite då och då....
så som uppenbart är ditt fadersideal.

och du vet mycket väl feminismens svar är på problematiken att människor inte önskar bli föräldrar just där och då.....för kvinnor fri aborträtt, för män, rätt att slippa vårdnadsansvar när de inte är gifta.

Och när barn är önskade: Lika ansvar.

Du är verkligen feministförvirrad. Tror Du att jag har befunnit mig i fjärran? Tror Du att jag enkom funnits där för att straffa? Jag vet inget om Din far, men jag har varit/är närvarande så gott som hela tiden, jag utbildar, visar, tränar, samtalar, leker, tvättar, lagar mat, diskar, hämtar/lämnar, förmedlar värden, samverkar med mamman, letar lämpliga julklappar, uppmuntrar, förmanar, bannar. Och börjar om igen nästa dag. I den mån jag kan, försöker jag prata med andra män om hur jag ser på fadersrollen. Bland annat detta är att ta ansvar.
Citera
Igår, 23:09
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Nej, man behöver inte "bevara" något "traditionellt" bara för att.....om det traditonella inte längre fungerar, är attraktivt eller fyller nån vettig funktion för människor, så går det utmärkt förändra den eller byta ut det mot något annat som fungerar bättre.
Det är det naturliga sättet som människor och mänskliga kulturer utvecklas, även kallad anpassning.
Vilket är en grundförmåga för att liv ska kunna överleva.
och de mesta av det som du idag betraktart som "traditionellt svenskt" är mycket unga traditioner...
Det gör inte "svenskheten" på något sätt mindre svensk, eller mindre värd.

Du har ett mycket svagt förtroende för din egen kultur och grupp Uven, och kräver att den typ ska vara en lag för människor som de ska påtvingas vare sig de gillar det eller ej, medan jag är betydlgit mer säker på min och litar på den naturliga utvecklingen.

Som sagt, jag ser ditt sätt att tänka som en svaghet...

Det finns kanske 8-9 miljoner svenskar i världen. Sverige är ett litet land, med politiker som inte insett av värdet av det svenska på över ett halvsekel. Det finns mycket goda skäl att vara oroad för de långsiktiga överlevnadsmöjligheterna.

Citat:
Ja OJ!!!! vilken villfarelse...
Och jo Uven, det är nu faktiskt en rättighet för människor i Sverige att få lov äga och utöva en sexualitet med samtyckande människor.
Vi har ingen lagar som förbjuder människor ha sex före äktenskap.
Men? du kanske vill införa sådana?
TÄNK Uven, vilken underbart tillfälle för dig som älskar PISK och STRAFF att få lov STRAFFA människor för att de haft sex....jag menar inte bara sätta åt kvinnor så som du önskar nu, utan även kunna straffa män.... Vore det inte härligt?
Hängning? offentliga skampålar? Frånta män deras rätt till socialförsäkringssystemet?
eller varför inte tvinga på killar/ män som inte kan eller vill bli fäder där och då ensamt vårdnadsansvar i 18 år, utan barnbidrag för alla de ev. befruktningar de råkat ställa till med....
Modern kan ju bli "föräldraansvarig"....och sitta 50 mil bort och bestämma att ungen ska gå i den och den skolan, gärna den skola som är mest besvärlig att ta sig till....etc.

Du borde verkligen behärska Din glädje i att producera halmgubbar, även om det snart är jul.

Citat:
Precis Uven...vet du varför? Jo för att män som kön och människor är ungefär lika kapabla till omsorg om andra människor som kvinnor är. Denna mänskliga förmåga är ÖVERLAPPANDE och inte könsbunden. precis som alla förmågor som ingår i de militära också inte på något sätt är könsbundna utan ingår hos båda könen.
med andra ord att kvinnor som grupp på totalen uppvisar en något högre förmåga än motsvarande grupp män till verbal förmåga ex, förhindrar inte att du har fenomenalt begåvande män på verbal kommunikation av alla de slag samt ett helt gäng med kivnnor som är rätt kassa.
Alltså är alla dessa "traditonella" ideer av att dela upp sysslor efter kön fullständigt rappakalja.

I själva verket är män och kvinnor överlag främst komplementära i syfta att familjelivet skall fungera rimligt. Att vara allt för omsorgsintresserad gentemot fienden har hittills aldrig varit en framgångsfaktor.

Citat:
vet du varför Uven, jo för att de liberala värderingarna inte längre är bundet till enkom ett parti utan numera spritt över hela samhället, det har totalt konkurrerat ut andra typer av värderingsystem, alltså behöver man inte driva dessa frågor längre.
Även S, M, C, V etc etc hyser liberala värderingar.
Även de anser att vi ska satsa på demokrati, att alla människor är lika värda, att människor ska ha rätt till frihet etc etc av de klassiska liberala värderingarna.

Visst ligger det något i att liberalism varit epidemisk, med ty åtföljande samhällsproblem. Emellertid tyder L:s nedgång på att hel samhället håller på att ifrågasätta både partiet och ideologin. Allt fler inser de problem som liberalismen skapat och medfört.

Citat:
Jisses vad du tramsar...försöker du verkligen påstå att dessa "snipers" inte kommer lagföras eller dömas?
vilket land det nu är som ska göra detta, utan de kommer hamna hos "socialtjänsten"?
Nu har jag bara läst 2 artiklar om detta, men som jag uppfattat det så verkar det vara en grupp extremt välbärgade och rätt många italienare, en artikel beskrev dem som "högerextrema vapenälskare".
Och snabb googling nu:

"The public prosecutor's office in Milan has opened an investigation into claims that Italian citizens travelled to Bosnia-Herzegovina on "sniper safaris" during the war in the early 1990s."

https://www.bbc.com/news/articles/c3epygq5272o

Du har alltså en pågående italiensk utredning hos åklagare...ingen "socialtjänst" alltså.

Det återstår att se. Emellertid är fortfarande poängen att förklaringen till beteendet inte står att finna inom "socioekonomiska faktorer".

Citat:
Nja...att bli sjuk då och då tillhör snarast normaltillståndet. Finns ingen vuxen människa som aldrig varit sjuk vågar jag påstå, och dessutom något helt vitalt för att det mänskliga imunsystemet ska fungera.

Och vara gravid Uven, för din information kan också vara farligt och till och med livshotande.
Går du tillbaka i historien så var barnsängsdöd förmodligen den vanligaste dödsorsaken för kvinnor, och är fortsatt idag i världen i stort en relativ vanlig dödsorsak.

Och du kan fan inte vara så urbota naiv att du inte begriper att ett oönskat barn kan utgöra en katastrof för människor, speciellt! så med dina vidriga politiska förslag.

fri aborträtt botar alltså definitivt en hel radda av "skada"
och det mest ansvarsfulla vi kan göra är att skydda människor från att skadas.
Och nej där finns inte "någon" som "förlorar" något. Någoting som ännu ej är "någon" kan inte förlora något den ännu ej har.

Försök inte. En normal graviditet kan vara obehaglig, särskilt förlossningen, men sjukligt farlig är den inte. Jag har stått med vid en mycket farli förlossning så jag är väl bekant med vad som kan hända och när det behövs sjukvård. Abort handlar inte om det, och försök inte att jämställa sociala tråkigheter och litet besvär, med sjukdom.

Citat:
Jo ungefär vad du hela tiden påstår....att det patriarkala Sverige från "förr" var såååååååå bra och mycket vettigare samhälle än dagens. Och att vi återigen borde se till att samhället ska förtrycka kvinnor m.fl .
Det är ju kontentan av dina politiska förslag som vi här diskuterar.

Och jag skrev att kvinnor inte hade lika arvsrätt som män....och inte att "inga kvinnor"...bla bla..
att du kunde hitta undantag ex. 10% ändrar inte på huvudregeln.

Nej, det är det inte. Jag pekar på ett äldre Sverige som fungerade, medan Du hyllar en samhällsmodell som inte alls fungerar. Allt för att kvinnor skall kunna smita från ansvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in