Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-22, 21:02
  #445
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Som

Så skrev du.
Förespråkar inte straff me n vill inte ha det legalt?
Luddigt var ordet.

På vilket sätt är det "luddigt" att jag vill att sjukvården slutar tillhandahålla aborttjänster utan att det föreligger goda skäl?

Citat:
Jag förstår inte vad du skrivit.
Sen avslutar du med din käpphäst. Goda skäl. Som du bestämmer.

Jag kan så klart inte ta ansvar för bristande läsförståelse. Det är riksdagen som beslutar om vad som är goda skäl - men jag anför mina argument, som jag anser att Riksdagen bör göra till sina. Det är så demokrati fungerar.
Citera
2018-04-22, 21:04
  #446
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
De flesta oss gör saker vi inte vill varje dag. Det kan vara allt från att man går till sitt avskydda arbete varje dag, till att man står ut med sin sin gnälliga fru dag ut och dag in.*

Man får lov att lära sig att livet varken är enkelt, trevligt eller rättvist i alla avseenden. Men av det följer inte att man helt godtyckligt kan t livet av ett ofött barn för att "man inte önskar föda detsamma. Om man nu är så paniskt rädd för att föda barn - ha då inte sex!

*

ja men barn ska inte behöva utsättas för att vara något någon "inte vill", "avskyr" eller "står ut med"
Barn är människor som helt enkelt förtjänar något bättre.
Detta kunde inte moder natur alltid "fixa" men....det kan vi människor, när vi använder vårt förnuft i dessa saker.

Sen för var är vi uppe i nu? 300000000000000008? gången; Man kan inte ta livet av något som ännu inte är.
Citera
2018-04-22, 21:16
  #447
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
ja men barn ska inte behöva utsättas för att vara något någon "inte vill", "avskyr" eller "står ut med"
Barn är människor som helt enkelt förtjänar något bättre.
Detta kunde inte moder natur alltid "fixa" men....det kan vi människor, när vi använder vårt förnuft i dessa saker.

Sen för var är vi uppe i nu? 300000000000000008? gången; Man kan inte ta livet av något som ännu inte är.

Så, då är det bättre att utsättas för att inte få födas alls? Det vore rätt intressant att undersöka uppfattningarna hos både rätt unga barn och vuxna personer och efterhöra, givet att man nu kan etablera ett läge där det framgår att deras mödrar övervägt abort, om dessa oönskat födda - oavsett ålder - skulle ha velat slippa att födas. Jag har inte sett att någon gjort detta.
Citera
2018-04-22, 21:20
  #448
Medlem
Hela poängen med vårt sätt att leva - med utgångspunkt från TS grundfrågekomplex för den här tråden - är att vi lever i familjer där konfliktrisken är minst, och möjligheten till trygghet är störst - d v s mamma-pappa och efter hand en massa barn.

Vi lever i relativt slutna ofta växande familjer, i mer eller mindre stora samhällen. Detta dels för att kunna samarbeta på samhällsnivå, dels för att kunskaperna i en familj ska föras vidare från far och mor till barnen - och förstås att familjegemenskapen är den mest rationella vägen till trygghet. (I detta stycke kan man fasa in att "vi är sociala varelser")

Vi har fått en massa stora och små egenskaper som ska hjälpa oss, eller bidra till att den väg vi vandrar från födelse till döden, ska bli så rak som möjligt. Bland de medfödda egenskaperna finns alla typer av känslor (gör egna listor) - samt - dispositionen för religiositet.

Väldigt mycket av det vi har med oss i ryggsäcken när vi föds är ägnat åt att livet ska fortsätta genom att vi skaffar barn. Detta betyder att kondomer, P-piller, avbrutna samlag, man-made aborter och att man slår ihjäl nyfödda barn är mot naturen.

Den sexuella utvecklingen är mycket viktig (läs på om "libido"), allt är i stort sett som puzzelbitar som ramlar på plats efterhand. Poängen är att det ska födas barn. Jag tror också att detta är själva poängen med att vi människor finns här på jorden - längre än så kom inte bakterierna i grundsoppan innan evolutionen var på full gång.
Citera
2018-04-22, 21:26
  #449
Medlem
sillåpotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
De flesta oss gör saker vi inte vill varje dag. Det kan vara allt från att man går till sitt avskydda arbete varje dag, till att man står ut med sin sin gnälliga fru dag ut och dag in.*

Man får lov att lära sig att livet varken är enkelt, trevligt eller rättvist i alla avseenden. Men av det följer inte att man helt godtyckligt kan t livet av ett ofött barn för att "man inte önskar föda detsamma. Om man nu är så paniskt rädd för att föda barn - ha då inte sex!

*

Absolut men samtidigt så utvecklar vi maskiner för att slippa göra saker vi inte vill göra. Vi föreslår kortare arbetsdagar i takt maskinerna utvecklas och kan frigöra oss från dessa ej önskevärda måsten. Vi stiftar lagar där vi ges möjlighet att skilja oss eller utvecklar terapi former för olyckliga par. Det bör inte vara annorlunda här heller, tycker jag.

Jag tror inte heller att man väljer göra abort bara för att "man inte önskar föda" utan för att man inte ser en annan väg ut av olika anledningar (karriär, rädsla, ensamhet, osäkerhet osv). Livet är som du säger själv varken enkelt, trevligt eller rättvist i alla avseenden. Det finns, som jag skrev ovan, andra sätt att minska aborter. Förbud är det minst effektiva i långa loppet.

*
Citera
2018-04-22, 21:26
  #450
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Så, då är det bättre att utsättas för att inte få födas alls? Det vore rätt intressant att undersöka uppfattningarna hos både rätt unga barn och vuxna personer och efterhöra, givet att man nu kan etablera ett läge där det framgår att deras mödrar övervägt abort, om dessa oönskat födda - oavsett ålder - skulle ha velat slippa att födas. Jag har inte sett att någon gjort detta.

Vem säger du "utsätts" för att inte få lov födas?
har du telepatisk kontakt med den klungan celler eller med dess framtid?

pip-pip-pip---- uven calling! ---pip--- knaster---pip-pip-pip---- uven calling eggcells!-over..
---How are you today? ....pip-pip---knaster-----????
uven caling future? ...pip-pip-pip----------? future? hello?


Nått sånt det funkar för dig?
__________________
Senast redigerad av Merapi 2018-04-22 kl. 21:31.
Citera
2018-04-22, 21:30
  #451
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Hela poängen med vårt sätt att leva - med utgångspunkt från TS grundfrågekomplex för den här tråden - är att vi lever i familjer där konfliktrisken är minst, och möjligheten till trygghet är störst - d v s mamma-pappa och efter hand en massa barn.

Vi lever i relativt slutna ofta växande familjer, i mer eller mindre stora samhällen. Detta dels för att kunna samarbeta på samhällsnivå, dels för att kunskaperna i en familj ska föras vidare från far och mor till barnen - och förstås att familjegemenskapen är den mest rationella vägen till trygghet. (I detta stycke kan man fasa in att "vi är sociala varelser")

Vi har fått en massa stora och små egenskaper som ska hjälpa oss, eller bidra till att den väg vi vandrar från födelse till döden, ska bli så rak som möjligt. Bland de medfödda egenskaperna finns alla typer av känslor (gör egna listor) - samt - dispositionen för religiositet.

Väldigt mycket av det vi har med oss i ryggsäcken när vi föds är ägnat åt att livet ska fortsätta genom att vi skaffar barn. Detta betyder att kondomer, P-piller, avbrutna samlag, man-made aborter och att man slår ihjäl nyfödda barn är mot naturen.

Den sexuella utvecklingen är mycket viktig (läs på om "libido"), allt är i stort sett som puzzelbitar som ramlar på plats efterhand. Poängen är att det ska födas barn. Jag tror också att detta är själva poängen med att vi människor finns här på jorden - längre än så kom inte bakterierna i grundsoppan innan evolutionen var på full gång.

Poängen är att vi alla ska svälta ihjäl eller massdö i epedemier och planeten gå under pga massiv kamp om de få resurser som finns kvar när arten homo sapiens har uppnått 2 siffriga miljarder?, som alla strävar efter att äga en egen mobil, bil etc?
Är det var du tror var poängen med allt?
Citera
2018-04-22, 21:37
  #452
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillåpotatis
Absolut men samtidigt så utvecklar vi maskiner för att slippa göra saker vi inte vill göra. Vi föreslår kortare arbetsdagar i takt maskinerna utvecklas och kan frigöra oss från dessa ej önskevärda måsten. Vi stiftar lagar där vi ges möjlighet att skilja oss eller utvecklar terapi former för olyckliga par. Det bör inte vara annorlunda här heller, tycker jag.

Jag tror inte heller att man väljer göra abort bara för att "man inte önskar föda" utan för att man inte ser en annan väg ut av olika anledningar (karriär, rädsla, ensamhet, osäkerhet osv). Livet är som du säger själv varken enkelt, trevligt eller rättvist i alla avseenden. Det finns, som jag skrev ovan, andra sätt att minska aborter. Förbud är det minst effektiva i långa loppet.

*

Vi har utvecklat effektivare preventivmedel och tillgängligare sexualundervisning men totalt sett så sjunker inte aborttalen. Det krävs något mer, och mina huvudförslag i detta är:

1) Förbud mot slentrianaborter, dvs aborter som modern kan utföra godtyckligt och utan goda skäl.

2) En mer moraliserande sexualundervisning där t ex lösaktighet och ansvarslöst sex motarbetas.

3) Enklare tillgång till preventivmedel.

Men för att punkt 2 + 3 skall få effekt, dvs att människor skall agera klokare, så torde punkt 1 vara avgörande.
Citera
2018-04-22, 21:38
  #453
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Ett ofött foster vet inte om att det finns.
Hur vet du att det inte vet att det finns?

Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Att fråga en tjugoåring om han inte ville födas är bara dumt.
Varför skulle det vara så dumt?

Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Det finns många historier från början av 1900talet som berättar om fosterbarn. En tid vi inte vill ha tillbaka.
Så du tycker hellre att alla de där barnen skulle ha dödats redan innan födseln? Och att ingen av deras barn och barnbarn och barnbarnsbarn skulle ha fått finnas? Och så glömmer du typiskt nog bort alla bra fosterföräldrar. En av min mammas mostrar samt en kusin till min pappa adopterade båda två ett barn, som med stor sannolikhet skulle ha aborterats idag. Men nu fick de i stället komma till ett tidigare barnlöst par, som tog väl hand om dem. Sedan har mina föräldrar haft en god vän, som på ett mirakulöst sätt överlevde två abortförsök och fick ett par adoptivföräldrar som hon älskade.
__________________
Senast redigerad av Furienna 2018-04-22 kl. 21:51.
Citera
2018-04-22, 21:53
  #454
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Vem säger du "utsätts" för att inte få lov födas?
har du telepatisk kontakt med den klungan celler eller med dess framtid?

Jag har, till skillnad från Dig, inte fört bok över antalet gånger jag anfört ett argument, men nog är tillfällena legio när jag meddelat att min uppfattning är att ett embryo är en människa i vardande. Om inget oförutsett händer så kommer embryot att tillväxa och småningom födas till en livs levande människa. Efter konceptionsögonblicket är allt utfört som behövs för att processen sedan går vidare utan vår inverkan. Således är varje aborterat embryo/foster ett människoliv som inte får födas.

Frågan bör ställas till de oönskade som ändå fötts - hade de velat vara ofödda?

Citat:
pip-pip-pip---- uven calling! ---pip--- knaster---pip-pip-pip---- uven calling eggcells!-over..
---How are you today? ....pip-pip---knaster-----????
uven caling future? ...pip-pip-pip----------? future? hello?


Nått sånt det funkar för dig?

Bertil Adam - hörbarhet nolla!
Citera
2018-04-22, 21:53
  #455
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillåpotatis
Det finns, som jag skrev ovan, andra sätt att minska aborter. Förbud är det minst effektiva i långa loppet.
Så hur vill du minska abortantalet då?
Citera
2018-04-22, 22:01
  #456
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag har, till skillnad från Dig, inte fört bok över antalet gånger jag anfört ett argument, men nog är tillfällena legio när jag meddelat att min uppfattning är att ett embryo är en människa i vardande. Om inget oförutsett händer så kommer embryot att tillväxa och småningom födas till en livs levande människa. Efter konceptionsögonblicket är allt utfört som behövs för att processen sedan går vidare utan vår inverkan. Således är varje aborterat embryo/foster ett människoliv som inte får födas.
Jäpp!

Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Frågan bör ställas till de oönskade som ändå fötts - hade de velat vara ofödda?
Som sagt, jag känner till två adopterade i min släkt och en till bland mina föräldrar vänner. Jag har inte ställt just din fråga till dem, men alla tre har haft bra adoptivföräldrar och fått egna barn och barnbarn. Barn och barnbarn som finns nu idag tack vare att aborter inte var lagliga före ödesåret 1975. Så det är svårt för mig att tro att de skulle vilja vara ofödda.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback