Citat:
Ursprungligen postat av
Orden
Jag antar att du frmst tnker p socialkonservatismens tankar om den patriarkala familjen. Jag kan inte se att varken stockkonservatismen eller den ekonomiska konservatismen har mycket att sga I frgan.
Krnfamiljen behver, enligt min uppfattning, inte vara srdeles patriarkal, men den br ha man, kvinna och deras barn som molekylrt innehll.
Citat:
Det dr r ett typiskt svenskt tramsande. Konservativa bryr sig givetvis inte om krnfamiljen, och historiskt vrnade man snarast storfamiljen, och sg krnfamiljen som en avvikelse orsakad av moderna samhllspfrestningar.
Talet om krnfamilj r ju en gammal rest frn KDS panik ver att vara ppet socialkonservativa. Egentligen menade man givetvis den traditionella familjen, som man kallar det.
Storfamiljen torde nd ha en krna, dr det var en man och en kvinna och deras barn som ingick, och sedan kunde det runt dessa finnas fler eller frre av mor- och farfrldrar, ogifta mostrar, fastrar, mor- och farbrder osv, men men krna, som sagt.
Citat:
Problemet med alternativa livsstilar r att dom visar att det r mjligt att bli lycklig utanfr den traditionella familjen, och d frlorar konservatismen ett av sina bsta argument; detta r den enda vgen.
Den vrdekonservative skulle nog invnda och sga att livet gr ut p ansvar fre lycka.
Citat:
Det har inte historiskt varit en stor eller viktig frga, utan har blivit starkt frknippad med socialkonservatismen i nutid genom att det har blivit en prestigefrga i USA dom senaste rtionden.
Men visst, konservativa har normalt varit motstndare. Detta d dessa saker anses underltta promiskuitet. Notera dock att historikt har man varit helt ok med abort vid vldtkt. Att tillta abort vid vldtkt kan ju ses som konstigt om man tittar p moderna argument, men sett frn promiskuitetvinklen s r det frstligt.
I bland annat Sverige var konservativa, fr a kvinnor, pdrivande fr infrande av p-piller mot slutet av 1960-talet. Motivet var att om kvinnor kunde ha sex utan att riskera graviditet s skulle sexlivet frbttras inom ktenskapen och antalet skilsmssor minska. Kvinnor har traditionellt skyllt sexvgran p huvudvrk och graviditetsrdsla. Nr bde aspirinet och p-pillret kom, s fanns det inget kvar att skylla p och skilsmssorna kade dramatiskt istllet.
Svrt att veta hur man skall stlla sig hr som konservativ.