2018-04-30, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det är inget straff att inte få tillgång till andra människors plånböcker.

Fast inhumaniteten att ta ifrån ungen dess napp är inget jag förespråkar. Detta är inte retorik; det är bara antingen fånigt eller hysteriskt. Det är ett typiskt vänsterbeteende, och jag skall exemplifierar, i min fåfänga tro att jag kan nå fram till Dig:

Borgerlig förslag:
- Det vore bra att göra sänka u-landsbiståndet för att motverka korruptionen i Tredje världen.

Vänstern reaktion:
- Jaså?! Ni vill förstås återinföra slaveriet, utrota afrikaner och stjäla Afrikas alla naturresurser! Va? Va? Va?

Kan Du något litet inse att detta sätt att fara ut i anklagelser i högt tonläge ger ett klart hysteriskt intryck? Kan Du inse att vänstersvaret hade kunnat utformas mer balanserat och sansat?

Banbidrag är inte "andra människors plånböcker" det är en skattefinanserat stöd för barn som vi bestämt via en demokratisk process.

vill du ta bort detta stöd får du nog skapa ett nytt parti...jag föreslår. Uvens äktenskapsparti,
med mottot: Äktenskapet före allt!
Mål: Alla ska leva i äktenskap från fyllda 18 tills de dör. Inget annat är accepterat.

bara anmäl där man nu anmäler nya partier...lycka till!

Jo, du förespråkar ju just detta. Nappar till små kottar kostar pengar. Tar du ifrån barn deras ekonomiska stöd tvingas de leva på vuxna föräldrars plånböcker enbart. är dess tunna och kanske bara 1, prioriterar dessa ex. cigaretter, kaffe framför nappar så bye bye napp.
Du kan byta ut nappar mot vad fasen du vill...som nu kostar pengar i barns liv...blöjor, mat, välling, puder i rumpan, sjukbesök, vaccinationer, barncyklar, roliga semestrar, leksaker, kläder etc etc.
18 år totalt sett ca 300 000 kr som du i ett svep tar ifrån andra människors möjlighet till en ekonomisk tryggad barndom baserat på att dessa inte är födda inom ett äktenskap.

Du borde skämmas rejält uven.

och din liknelse är ju ingen liknelse överhuvudtaget.
Du liknar vara född utanför äktenskapet med korruption????

jag skiter i vilket intryck jag ger ärligt talat.
jag försöker underhålla mig själv lite när jag skriver mot barockt enfald och då råkar jag roas av sarkasmer...så länge dessa håller sig innanför faktaramarna för debatten i fråga så har du ingen "hysteri".

Att du använde ett sådan epitet säger för övrigt mer om dig än mig.
Citera
2018-04-30, 13:58
Medlem
sillåpotatiss avatar
Citat:
Det tycks mig som att de som säger emot Dig i politiska frågor riskerar att bli anklagade för att lida av någon psykisk sjukdom. Det är ett typiskt vänsterbeteende och uppenbart anti-demokratiskt. Vad gäller den psykiatriska vården har jag inga erfarenheter, så jag överlåter det till Dig.

det tycks dig fel. jag börjar verkligen ifrågasätta din psykiska hälsa. Du mår uppenbarligen inte bra. Du lever i kognitiv dissonans med inslag av paranoja. politiskt obekväm skulle du säkert vilja vara, verka viktig men du är bara en vanlig idiot.
Citera
2018-04-30, 13:59
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillåpotatis
ja, ja, JA. Det är bättre att felbeteendet inte straffas för att undvika att oskyldiga barn till dessa "heeeeemska människor" far illa. Du fattar väl att du straffar barnen när du straffar föräldrarna, din imbecil.
I svensk rätt brukar man säga "hellre fria än fälla". Man har då vägt upp att det är bättre att ibland låta de skyldiga förbli ostraffade än att oskyldiga nånsin straffas!

I Sverige har tillämpningen av den principen lett till att fruktansvärda kriminella inte avstraffas i tillräcklig utsträckning och en del inte alls. I Sverige offras brottsoffer för att att de som bestämmer vill vara humana mot våldsverkare och annat pack.

Jag är inte principiellt emot principen "hellre fria än fälla", men tillämpas den för generöst så motverkar den sitt syfte och leder till ett etiskt moras.

För att återgå till sakfrågan, så skall staten endast i undantagsfall lyfta föräldrarnas ansvar för sina barn. Överhuvudtaget har vi för litet av ansvarsutkrävande i dagens Sverige. Jag vill se mer av detta på en mängd olika samhällsområden.
Citera
2018-04-30, 14:02
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Banbidrag är inte "andra människors plånböcker" det är en skattefinanserat stöd för barn som vi bestämt via en demokratisk process.

vill du ta bort detta stöd får du nog skapa ett nytt parti...jag föreslår. Uvens äktenskapsparti,
med mottot: Äktenskapet före allt!
Mål: Alla ska leva i äktenskap från fyllda 18 tills de dör. Inget annat är accepterat.

bara anmäl där man nu anmäler nya partier...lycka till!

Skattefinansierat = andra människors plånböcker. Skattepengar som betalas ut kommer från andra människors arbete. Detta borde Du veta.

Citat:
Jo, du förespråkar ju just detta. Nappar till små kottar kostar pengar. Tar du ifrån barn deras ekonomiska stöd tvingas de leva på vuxna föräldrars plånböcker enbart. är dess tunna och kanske bara 1, prioriterar dessa ex. cigaretter, kaffe framför nappar så bye bye napp.
Du kan byta ut nappar mot vad fasen du vill...som nu kostar pengar i barns liv...blöjor, mat, välling, puder i rumpan, sjukbesök, vaccinationer, barncyklar, roliga semestrar, leksaker, kläder etc etc.
18 år totalt sett ca 300 000 kr som du i ett svep tar ifrån andra människors möjlighet till en ekonomisk tryggad barndom baserat på att dessa inte är födda inom ett äktenskap.

Du borde skämmas rejält uven.

och din liknelse är ju ingen liknelse överhuvudtaget.
Du liknar vara född utanför äktenskapet med korruption????

Skämmas? För att jag utkräver ansvar där ansvar skall utkrävas, och vill uppmuntra de som agerar ansvarsfullt? Jo, det kan Du inbilla Dig!

Citat:
jag skiter i vilket intryck jag ger ärligt talat.
jag försöker underhålla mig själv lite när jag skriver mot barockt enfald och då råkar jag roas av sarkasmer...så länge dessa håller sig innanför faktaramarna för debatten i fråga så har du ingen "hysteri".

Att du använde ett sådan epitet säger för övrigt mer om dig än mig.

Detta säger rätt mycket om Ditt sätt att argumentera...
Citera
2018-04-30, 14:04
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
det tycks dig fel. jag börjar verkligen ifrågasätta din psykiska hälsa. Du mår uppenbarligen inte bra. Du lever i kognitiv dissonans med inslag av paranoja. politiskt obekväm skulle du säkert vilja vara, verka viktig men du är bara en vanlig idiot.

Nätdiagnoser bekommer mig föga. Inte invektiv eller förolämpningar heller. Men, fundera litet på hur Du mår själv, när Du måste klistra epitet på andra debattörer.
Citera
2018-04-30, 14:16
Medlem
sillåpotatiss avatar
Citat:
I Sverige har tillämpningen av den principen lett till att fruktansvärda kriminella inte avstraffas i tillräcklig utsträckning och en del inte alls. I Sverige offras brottsoffer för att att de som bestämmer vill vara humana mot våldsverkare och annat pack.

Jag är inte principiellt emot principen "hellre fria än fälla", men tillämpas den för generöst så motverkar den sitt syfte och leder till ett etiskt moras.

För att återgå till sakfrågan, så skall staten endast i undantagsfall lyfta föräldrarnas ansvar för sina barn. Överhuvudtaget har vi för litet av ansvarsutkrävande i dagens Sverige. Jag vill se mer av detta på en mängd olika samhällsområden.

principen har ingenting med att man ska vara human mot våldsverkare. De negativa samhällspolitiska och ekonomika konsekvenserna är större när man råkar straffa en oskyldig än när man friar flera skyldiga.

Ansvar för sina barn ska man ha. Det du inte fattar är att om klantskallar till föräldrar inte klarar av det ansvaret ska inte barnen fara illa. Därför har man rätt till olika förmåner. Samhället rent generellt ska inte gå ansvarsfri heller.
Senast redigerad av sillåpotatis 2018-04-30 kl. 14:21.
Citera
2018-04-30, 14:20
Medlem
[quote=Strix m/94|63924314]
Citat:
Skattefinansierat = andra människors plånböcker. Skattepengar som betalas ut kommer från andra människors arbete. Detta borde Du veta.

nej skatt betalas av mer eller mindre alla via skattesedeln/ arbetsgivaravgifter eller via moms etc.
Det borde DU veta.

Citat:
Skämmas? För att jag utkräver ansvar där ansvar skall utkrävas, och vill uppmuntra de som agerar ansvarsfullt? Jo, det kan Du inbilla Dig!
Skämmas ja för att du är villig att skada barn.
Vill du lägga ansvar för att folk blir gravida, äger en sexuell stark drift eller då och då felar får du lägga det på Gud.
Vill du lägga ansvar för att preventivmedel pajar får du lägga det på de producenter som tillverkar för dåliga preventivmedel.
men sluta lägg ansvaret och dina div. straff enkom på barn och kvinnor tack.

Citat:

jepp just därför jag skev det.
Citera
2018-04-30, 14:38
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
principen har ingenting med att man ska vara human mot våldsverkare. De negativa samhällspolitiska och ekonomika konsekvenserna är större när man råkar straffa en oskyldig än när man friar flera skyldiga.

Ansvar för sina barn ska man ha. Det du inte fattar är att om klantskallar till föräldrar inte klarar av det ansvaret ska inte barnen fara illa. Därför har man rätt till olika förmåner. Samhället rent generellt ska inte gå ansvarsfri heller.

Hur tänker Du Dig att utkräva det där ansvaret som föräldrar förväntas ta? Ett allvarligt samtal? Vår inom socialtjänsten? Ökade bidrag? Något ännu otäckare?
Citera
2018-04-30, 14:44
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

nej skatt betalas av mer eller mindre alla via skattesedeln/ arbetsgivaravgifter eller via moms etc.
Det borde DU veta.

Så, dessa skatter kommer inte från människors plånböcker, eller vad?

Citat:
Skämmas ja för att du är villig att skada barn.
Vill du lägga ansvar för att folk blir gravida, äger en sexuell stark drift eller då och då felar får du lägga det på Gud.
Vill du lägga ansvar för att preventivmedel pajar får du lägga det på de producenter som tillverkar för dåliga preventivmedel.
men sluta lägg ansvaret och dina div. straff enkom på barn och kvinnor tack.

Jag lägger även ansvaret på de män som är skyldiga till graviditeterna. Däremot vill jag inte lägga mer ansvar än nödvändigt på skattebetalarna och de människor som agerar ansvarsfullt. Det finns så många underfinansierade områden som enbart kan ordnas av det allmänna, att föräldraansvaret så långt möjligt måste åläggas föräldrarna.

Citat:
jepp just därför jag skev det.

Eller stavade fel...
Citera
2018-04-30, 15:06
Medlem
pollenpers avatar
Citat:

Nu är just barnbidraget oftast inte ett socialbidrag utan en omfördelning av ens inkomster till de unga och kostnadskrävande barnen som du får betala genom skatten när barnen är utflugna.
Så i principbetalar man sitt eget barnbidrag även om det innehåller en mindre del av omfördelning.

Men du håller med om att oäktingar får det sämre i ditt samhälle. (Relativt).
Och du tycker att så ska det vara?

Stämmer det?
Citera
2018-04-30, 15:07
Medlem
Citat:
Så, dessa skatter kommer inte från människors plånböcker, eller vad?

förstår du skillnaden mellan "andras plånböcker" och "allas" ?

J
Citat:
ag lägger även ansvaret på de män som är skyldiga till graviditeterna. Däremot vill jag inte lägga mer ansvar än nödvändigt på skattebetalarna och de människor som agerar ansvarsfullt. Det finns så många underfinansierade områden som enbart kan ordnas av det allmänna, att föräldraansvaret så långt möjligt måste åläggas föräldrarna.

nej det gör du inte speciellt, du har inga fina uvförslag hur dessa ska straffas...
Ingen indragna ekonomiska stöd för män som har sex före/ utanför äktenskapet ex. eller vars ONS plötsligt blev oönskat gravida. Du har inte ens presenterat ett förslag på hur man ska tvinga fäder till tvångsfödda oönskade barn att ta det praktiska ansvaret i 18 år för dessa utan barnbidrag.

Vad med indragen lön i 18 år?

Citat:
Eller stavade fel...

jag har smulor i tagentbordet.
Senast redigerad av Merapi 2018-04-30 kl. 15:11.
Citera
2018-04-30, 15:47
Medlem
sillåpotatiss avatar
Citat:
Hur tänker Du Dig att utkräva det där ansvaret som föräldrar förväntas ta? Ett allvarligt samtal? Vår inom socialtjänsten? Ökade bidrag? Något ännu otäckare?

I normala fall behöver man inte utkräva nåt ansvar det kommer naturligt. Man föder barn för att man vill älska nån och bli älskad tillbaka. I majoriteten av dessa normala fall tar föräldern/rna fullt ansvar för sina ungar. Vissa behöver stöd men det betyder inte att dem inte tar ansvar. Du verkar mäta framgång i pengar. Det finns andra variabler som är minst lika viktiga, strix. Det finns inga oviktiga människor. Även hemmafruar, handikappade, arbetslösa, gamla, sjuka människor är viktiga och världen skulle kollapsa om dessa människor blev straffade för sin "ofullständighet".
Senast redigerad av sillåpotatis 2018-04-30 kl. 15:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in