2018-05-28, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotselleri
Är det någon som har koll på aktiekostnader och medlemsavgifter på de lite roligare klubbarna norr/väst om sthlm?

Ullna, bro hof, lidingö, täby möjligen och såklart även andra förslag tas emot. Anledningen till frågan är att jag nu är medlem på golfstar men känner att kvaliten är tveksam samt att det vore roligt att vara medlem i en riktig klubb.

Är såklart medveten om att vissa av dessa antagligen är kanondyra men det är vad det är.

Skulle säga att Wäsby och Arlanda också kan vara värt att ta en titt på. Drottningholm också som jag skulel gissa på ligger mellan Bro hof/Ullna och Täby/Wäsby/Arlanda i kostnader
Citera
2018-05-30, 13:44
Medlem
Finns det några krav på medlemsskap för att använda sig av en klubbs övningsområde? Drivingrange är ju underförstått eftersom det kostar och är en intäkt för klubben, men att öva på övningsområdet?

Jag kommer öva mycket golf i sommar men kommer inte bli medlem i någon klubb förrän efter nämligen.
Citera
2018-05-30, 15:33
Medlem
Mclarengbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrobot
Finns det några krav på medlemsskap för att använda sig av en klubbs övningsområde? Drivingrange är ju underförstått eftersom det kostar och är en intäkt för klubben, men att öva på övningsområdet?

Jag kommer öva mycket golf i sommar men kommer inte bli medlem i någon klubb förrän efter nämligen.

Det är väl snarare tvärtom, om jag förstått dig rätt vill säga.
För att slå på driving range, där man köper bollar (poletter, 10-kronor, bankkort), brukar det inte krävas något medlemsskap. Däremot för att nyttja t.ex. övningsgreener, övningsbunkrar, korthål, övningsfält/range för egna bollar osv. då brukar det i regel krävas medlemsskap alternativt greenfeeavgift.
Samtidigt, vem kontrollerar dig? Det där med kontroll kan vara lite svårbedömt. Jag uppmanar dig inte till att "tjuvspela" på något sätt men olika klubbar har olika rutiner kring detta.
Citera
2018-05-31, 11:10
Medlem
Citat:

Står det inga skyltar att övningsområden endast är till för medlemmar så kanske man inte ska vara där. Men står det inget så kör på.
Citera
2018-06-01, 21:02
Medlem
Jannebigplays avatar
Blev ytterliggare en investering till golfbagen. Köpte ett nytt grepp till min gamla putter för att stilla begäret men det försvann inte. Blev därför en Scotty Cameron Futura 6M som gör bagen för år 2018 är komplett. Nu är det bara nya skor som fattas!
Citera
2018-06-01, 21:19
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Blev ytterliggare en investering till golfbagen. Köpte ett nytt grepp till min gamla putter för att stilla begäret men det försvann inte. Blev därför en Scotty Cameron Futura 6M som gör bagen för år 2018 är komplett. Nu är det bara nya skor som fattas!

Tycker du om att tävla också, eller är det du mer "lira med polarna och ha skoj"?
Partävlingar, eller singel..?
Citera
2018-06-01, 22:25
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Tycker du om att tävla också, eller är det du mer "lira med polarna och ha skoj"?
Partävlingar, eller singel..?

Jag tycker om att tävla, speciellt lagtävlingar såsom scramble eller bästboll. Roligt att lira med polarna också men roligast har jag nog haft när jag har tävlat med jobbet. Vi har ett eget lag. Dock har jag inte tagit steget att lira i en äkta golftävling än där jag har representerat hemmaklubben men i år tar jag nog steget.
Citera
2018-06-10, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kikko6
Jag är inne på min tredje säsong nu. Mitt största problem är exakt samma som du att jag slicear drivern något kopiöst.
Har endast tagit en lektion och det hjälpte mig en hel del.

Två saker som jag fått av min pro är att 1. Jag stod fel till bollen när jag slog, därav att jag aldrig fick rätt teknik. 2. Jag hade fel grepp, så klubbhuvudet var hela tiden "öppet" och ej "stängt".
Sen enligt min pro har/hade jag en väldigt svår driver som jag lånat av en vän.
Tyvärr har jag fortfarande kvar den då jag ej haft råd att skaffa en ny.

Men sen var jag och gjorde en custom fitting på den lokala affären här.
Den killen var enormt duktig och hjälpte mig med två tips.
1. Att jag skulle ha bollen ungefär rakt vid vänster ljumske, nästan så bollen är rakt på vänsterfoten.
2. Att jag skulle luta endast överkroppen åt mitt högra håll, dvs så jag tippade över överkroppen mot min högra fot.
Därefter slog jag kanske 20 bollar mot skärmen, varpå 1 av bollarna av dessa 20 sliceade jag.
Så testa dom två sakerna så får du se om det hjälper. Mig hjälpte det en hel del, även om jag fortsatt slicear en hel del. Men nu är det klart bättre.
Ska tilläggas att jag är högerspelare.

Här har du även två videos av två som jag upplever det duktiga killar. Dessa två videos har också hjälpt mig en hel del.
https://www.youtube.com/watch?v=QfbU...rpeTOpL9g&t=0s
https://www.youtube.com/watch?v=Z9g2VOaZQgA

Tusen tack för jättebra inlägg.
Detta har jag inte hört någon säga faktiskt, att man ska luta sig lite åt höger när man slår ut med driver.
Det normala för mig och kanske överlag är att man lutar lite lite åt vänster i svingen.
Men dessa två ska jag ner och prova på rangen så fort det går!

Tack !!

Ska kolla in klubban också. Har en Big Bertha
Citera
2018-06-11, 18:41
Medlem
Rotselleris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Detta har jag inte hört någon säga faktiskt, att man ska luta sig lite åt höger när man slår ut med driver.
Det normala för mig och kanske överlag är att man lutar lite lite åt vänster i svingen.

Tack !!

Det gör ju också att man lättare slår upp på bollen tycker jag, har hjälpt mina driver ganska mycket då jag tidigare slog ned på bollen med drivern. Snett går dom iofs fortfarande rätt ofta men det är mindre slice och bättre höjd på drivern.
Citera
2018-06-12, 16:41
Medlem
Citat:

Tack !!

Tilta överkroppen lite men inte mycket för att underlätta att slå upp på bollen med driver.

Slicear du bollen är det swingspåret du måste jobba med. Då kommer du in för brant på bollen och kommer generera mycket vänster till högerskruv (högerspelare). Försöker du stänga bladet i träffen kommer den bara pullas ut vänster. Om du inte har koll på vad som ger höger kontra vänster skruv kolla ett klipp på youtube för att förstå varför det ena händer och inte det andra.

Lycka till.
Citera
2018-06-12, 21:41
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:

Tack !!

Ett annat bra tips är att du ber en polare filma din sving
Citera
2018-06-13, 06:43
Medlem
Citat:

Ett sätt att agera är ju att prata med klubben. Medlemsskap krävs nog sällan. Är det gratis så tackar man för det och är glad och kostar det så betalar man och är glad. Det kostar pengar att driva en golfklubb och även ett övningsområde och alla pengar som kommer in till en klubb går ju tillbaka till klubbens medlemmar och gäster. Det är ju endast på ett fåtal golfbanor som det kan hamna i någon aktieägares ficka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in