2022-08-01, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
Känner för att testa på golf lite mer seriöst.

har varit på driving range ett par gånger och känslan när man får en klockren träff är mäktig.

Har också gått en pytteliten utbildning på nån timme, där ett proffs gick igenom teknink vid en driving range och lite teknik på Greenen.

Vad rekommenderas? köpa begagnat set med klubbor? åka till lokala golfbanan och snacka med folket där, finns antagligen mängder med klubbor som folk vill sälja av?!?

Ja lätt att du ska! Det är ruskigt kul!

Det absolut viktigaste är att hitta klubbor som passar din längd. Du vill INTE ha för korta klubbor.

Jag skulle rekommendera att köpa begagnade.
Se till att dom inte är s.k forged.
Du kan få till grymma priser på blocket.

I början spelar märket ingen större roll.
Jag kör Ping och är jättenöjd.

Åk gärna till dormy eller golf sky och be om hjälp av de som jobbar där att få välja ut några klubbor som kan passa din längd.

Jag skulle rekommendera att börja öva med enbart järnet. Driver är kul, men det är i järnet du kommer spela golf.

Börja öva med järnklubborna: 7,8,9, wedgear och putter.
När de klubborna känns bra - gå på 5an och träklubbor (driver, farwaywood etc)

Grönt kort tutorial:
Medlemskap:
Börja ditt medlemskap i en "brevlåda klubb" typ happy golfen eller likande. Kostar typ 300 kr.

Skapa ett konto på mingolf.se och regga dig där.
Gör teoriprovet på mingolf.se
Gå en fadderrunda med någon som har under 36 i hcp.
Grönt kort klart

Välkommen till golfens underbara väg.
Citera
2022-08-01, 23:02
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av satakadabra
Ja lätt att du ska! Det är ruskigt kul!

Det absolut viktigaste är att hitta klubbor som passar din längd. Du vill INTE ha för korta klubbor.

Jag skulle rekommendera att köpa begagnade.
Se till att dom inte är s.k forged.
Du kan få till grymma priser på blocket.

I början spelar märket ingen större roll.
Jag kör Ping och är jättenöjd.

Åk gärna till dormy eller golf sky och be om hjälp av de som jobbar där att få välja ut några klubbor som kan passa din längd.

Jag skulle rekommendera att börja öva med enbart järnet. Driver är kul, men det är i järnet du kommer spela golf.

Börja öva med järnklubborna: 7,8,9, wedgear och putter.
När de klubborna känns bra - gå på 5an och träklubbor (driver, farwaywood etc)

Grönt kort tutorial:
Medlemskap:
Börja ditt medlemskap i en "brevlåda klubb" typ happy golfen eller likande. Kostar typ 300 kr.

Skapa ett konto på mingolf.se och regga dig där.
Gör teoriprovet på mingolf.se
Gå en fadderrunda med någon som har under 36 i hcp.
Grönt kort klart

Välkommen till golfens underbara väg.

Ok grönt kort och grejer....hehe får sätta mig in i denna byråkrati alltså, hehe
Citera
2022-08-01, 23:04
Medlem
Det är enkelt att få ett grönt kort idag. Många tror det ska vara svårt men det är det icke.
Citera
2022-08-01, 23:07
Medlem
Citat:
Ok grönt kort och grejer....hehe får sätta mig in i denna byråkrati alltså, hehe

Det är superenkelt.
Teoriprovet kan du göra hur många gånger som helst, gratis och kostar ingenting.
Vara klicka igenom frågorna, du får till och med svar på vad svaret skall vara. Du har teoriprovet på typ 30 min haha.

Bara skapa konto på mingolf.se
Mingolf.se är sidan där du ser ditt handikapp och reggae dina rundor. Det är liksom "basen" eller vad man skall kalla det.
Citera
2022-08-01, 23:18
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av satakadabra
Det är superenkelt.
Teoriprovet kan du göra hur många gånger som helst, gratis och kostar ingenting.
Vara klicka igenom frågorna, du får till och med svar på vad svaret skall vara. Du har teoriprovet på typ 30 min haha.

Bara skapa konto på mingolf.se
Mingolf.se är sidan där du ser ditt handikapp och reggae dina rundor. Det är liksom "basen" eller vad man skall kalla det.

Ja ok dåså, hehe va kul =)
Citera
2022-08-05, 20:06
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Vad är det som gör att det finns så mycket prispengar och sponsorpengar i golf? Det verkar vara väldigt få som bryr sig om golf. Om någon ”tittar” på golf är det alltid en äldre man med ölmage som inte orkar resa sig från soffan. Golf appellerar inte till ungdomar. Att det kan vara kul att spela fattar jag, men jag bryr mig inte om huruvida random amerikansk golfare kör Tesla eller vad det står på hans keps. Väldigt få svenskar kan namnge fler golfare än Tiger Woods och Jesper Parnevik.
Just nu vräker Saudiarabien in miljarder i en nystartat golf-tour, LIV-touren, som ska konkurrera med de befintliga tourerna.
Vilket skapat en het debatt om pengar och Saudis fläckiga resultatlista när det gäller mänskliga rättigheter.
Men brist på pengar är det inte.
Citera
2022-08-05, 22:37
Citat:
Känner för att testa på golf lite mer seriöst.

har varit på driving range ett par gånger och känslan när man får en klockren träff är mäktig.

Har också gått en pytteliten utbildning på nån timme, där ett proffs gick igenom teknink vid en driving range och lite teknik på Greenen.

Vad rekommenderas? köpa begagnat set med klubbor? åka till lokala golfbanan och snacka med folket där, finns antagligen mängder med klubbor som folk vill sälja av?!?

Skulle avråda från de allra mest "spelförbättrande" klubborna. Leta efter ett beg set smidda klubbor med cavity back, går lätt att hitta för ett par tusenlappar. Byt greppen. Karmas grepp är både bra och billiga. Börja med ett halvset med järn fem, sju, nio och en wedge. Putter och driver. Sen är det bara att gå ut och nöta. Undvik helst att slå från matta om du inte måste.
Citera
2022-09-24, 15:16
Medlem
De brukar ha bra mat på golfklubbarna, så jag stannade till vid Lanna klubben på vägen mot Örebro. God mat som jag trodde, skulle gärna äta där igen om jag passerar igen. Men kanske inte trots allt, för jag överhörde personalen vid lunchen att den som äger klubben spöat både fru och barn och har varit intagen för det men är ute igen. Ni som spelar golf där vet kanske mer?

Nu siktar jag mot nästa klubbrestaurang, några tips på det också? Gävletrakten helst.
Citera
2022-10-12, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikk.soerensen
De brukar ha bra mat på golfklubbarna, så jag stannade till vid Lanna klubben på vägen mot Örebro. God mat som jag trodde, skulle gärna äta där igen om jag passerar igen. Men kanske inte trots allt, för jag överhörde personalen vid lunchen att den som äger klubben spöat både fru och barn och har varit intagen för det men är ute igen. Ni som spelar golf där vet kanske mer?

Nu siktar jag mot nästa klubbrestaurang, några tips på det också? Gävletrakten helst.

Gävle GK helt klart! Luncherna en av de bättre i hela Gävle.
Citera
2022-10-20, 08:45
Medlem
Har 3 fina golfklubbor som jag tänkte sälja på blocket.

Tommy armour oil hardened i 3 olika storlekar oanvändbara och fina

https://imgur.com/a/mJPgdrj
https://imgur.com/a/VzOS9Jn

Hur mkt kan kan jag sälja dessa för tsm ungefär?
Senast redigerad av FreshReset 2022-10-20 kl. 08:50.
Citera
2022-10-20, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreshReset
Har 3 fina golfklubbor som jag tänkte sälja på blocket.

Tommy armour oil hardened i 3 olika storlekar som nya

https://imgur.com/a/mJPgdrj
https://imgur.com/a/VzOS9Jn

Hur mkt kan kan jag sälja dessa för tsm ungefär?
Någon som vet var jag kan sälja golf prylar? Tänkte sälja dessa 3 golfklubbor. Finns det möjligtvis en butik i Stockholm som tar emot?
Citera
2022-10-20, 13:29
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreshReset
Någon som vet var jag kan sälja golf prylar? Tänkte sälja dessa 3 golfklubbor. Finns det möjligtvis en butik i Stockholm som tar emot?
Utan att veta om det är nått speciellt med dom här klubbarna så kan det möjligtvis finnas nån golfpro eller golfklubb som tycker att dom är snygga nog att hänga upp på nån vägg. Men det lär väl inte vara många hundralappar du får även om dom ser ut att vara i rätt fint skick. Dom är ju inte antika utan dom ligger väl i det där mellanläget där dom är för gamla för att spela med, men för nya för att vara nått riktigt speciellt.
Som sagt, detta utan att jag vet om det är nått speciellt med just den där modellen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in