2018-05-15, 14:55
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrobot
Jag är nybörjare i golf, gick en grönt kort kurs förra sommaren och funderar nu på att bli medlem i en klubb där jag bor.

Och undrar helt enkelt fördelarna med att bli medlem? Jag känner ingen på klubben utan tänker att mitt första år kommer gå till driving range, övningsområden och lektioner. Varför ska man då betala en massa pengar för ett medlemskap? Bättre att jag lägger det på lektioner och drivingrangen eftersom jag inte har någon att gå hål med?

Hoppas ni förstår min tanke.

Nånting åt det här hållet kanske skulle passa dig - http://www.spelagolf.nu/bli-medlem/
Citera
2018-05-17, 10:01
Medlem
Hej!
Från att bara spela golf på hobbynivå till att den här säsongen tagit steget och blivit medlem. Riktigt kul, fått blodad tand och är på banan nästan varje dag!

Söker då efter ny bärbag då nuvarande har trasig och bortriven benställning.. Söker en vattentät bag för ca 2000.
Enda kravet är att den har bra förvaring, mer än 5 fickor. Själv är jag fysisk stark så ser ingen fördel att köpa en på 1,7 kg kontra 2,7kg.
Har tittat på big max hybrid för ca 2299
Eller big max dri lite G för 1599
Har även hittat en spalding H20 på rea för 1500 kostat 2300.
Det jag under är om man kommer sakna 14 indelning som inte finns på spalding(4 indelad) Någon som har en drilite G som tycker förvaringen är tillräcklig? Eller ska man lägga dryga 500 extra på hybrid bagen för att få en större bag? Andra tips på bagar mottages mer än gärna!

En till fråga om grepp på putter. Har en äldre modell ping anser bronze säkert 20 år gammal. Jag gillar puttern och det är heller inte där jag tappar slag. Läste lite på dormy och där föreslog de att man inte skulle ha ett tjockare grepp på den typ av putter. Tanken på ett tjockt grepp känns bra. Nytt grepp behöver jag, frågan är bara vilket?
Citera
2018-05-17, 13:00
Medlem
kaempfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Nu taggar vi till! Imorgon blir det riktig premiär. 2x9 hål på Kyssinge och på söndag blir det Kungsängen queens. Får se om allt nötande på Ullna har gett resultat!

Då jag är en riktig materialare och älskar att köpa saker så är det självfallet intressant att höra vad mina medflashbackare har i bagen inför denna säsong och vad som är nytt! Jag kan börja!

Driver: Cobra F8+
Fw3: TM M2 från 2017
Fw5: Callaway rogue
Hybrid4: Cobra F7
5-pw: Cobra F7
Wedgar: Callaway Mack daddy 4. 50, 54, 58 grader.
Putter: Odyssey white hot.

Förutom detta så har det självfallet införskaffats x antal nya pikér och shorts. Färgen i år blir marinblått som söndagsfint!

Driver: Cobra BioCell
Hybrid: Cobra BioCell 2-3
Järn 3-4: Callaway X18
Järn 5-PW: Mizuno MP5
Wedgar: Titleist Vokey SM 6 - 52,56,60 grader
Putter: Oddysey White ball Tank.
Citera
2018-05-17, 13:50
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjokkulf
Söker då efter ny bärbag då nuvarande har trasig och bortriven benställning.. Söker en vattentät bag för ca 2000.
Enda kravet är att den har bra förvaring, mer än 5 fickor. Själv är jag fysisk stark så ser ingen fördel att köpa en på 1,7 kg kontra 2,7kg.
Det jag under är om man kommer sakna 14 indelning som inte finns på spalding(4 indelad) Någon som har en drilite G som tycker förvaringen är tillräcklig? Eller ska man lägga dryga 500 extra på hybrid bagen för att få en större bag? Andra tips på bagar mottages mer än gärna!
Jag bytte bag för ett par år sen och hade ungefär samma tankar som du, hellre en rejäl 14-delad bag än en som väger några hekto mindre. Klubborna väger dessutom så mycket så den skillnaden är inte hela världen, speciellt inte om man är i hyfsad form.
Då hittade jag en Nike-bag som passade perfekt men den finns nog inte att få tag i längre så jag kan inte hjälpa dig med just den biten, däremot kan jag säga att jag aldrig har ångrat att jag skaffade en lite större sak. Det är så skönt att slippa leta igenom hela bagen efter den där klubban som gömmer sig längst in bakom alla andra utan bara greppa klubban direkt från där den ska ligga. Dessutom så är det lätt att få ut och tillbaka den utan att man måste brottas med alla andra klubbor som har lagt sig kors och tvärs och gör sitt bästa för att hålla fast den.

Så gå för den 14-delade säger jag. Om jag skulle ge upp nånting av det du pratar om så är det i så fall vattentätheten. Så ofta spelar man inte i regn, och gör man det så är det inte vattnet som kommer genom bagen som är problemet.
Citera
2018-05-17, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjokkulf
Hej!
Från att bara spela golf på hobbynivå till att den här säsongen tagit steget och blivit medlem. Riktigt kul, fått blodad tand och är på banan nästan varje dag!

En till fråga om grepp på putter. Har en äldre modell ping anser bronze säkert 20 år gammal. Jag gillar puttern och det är heller inte där jag tappar slag. Läste lite på dormy och där föreslog de att man inte skulle ha ett tjockare grepp på den typ av putter. Tanken på ett tjockt grepp känns bra. Nytt grepp behöver jag, frågan är bara vilket?

Köpte Cleeland CG bag (1599:-) när jag behövde ny inför säsongen. Riktigt bra och likna min gamla nike bag som köptes för 5-10år sen.

https://www.dormy.se/bagar-1003836/c...gra_vit-257098

När jag bytte grepp på puttern blev det ett superstroke 2.0 då jag tyckte dem tjockare för just för tjocka för min smak. Mitt bästa förslag är att prova och se vad man gillar. Bor man inte nära en dormy butik, leta upp någon på klubben som har greppet och prova deras eller åk till en klubb som har en lite större shop som kan tänkas ha greppen också.
Senast redigerad av Ducey10 2018-05-17 kl. 16:05.
Citera
2018-05-17, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Hur blev ni bra på att slå ut med driver?

Nöta nöta? Eller tog ni en lektion sen var det klart?

Detta är året jag själv ska ta en lektion eller 2.

Har alltid haft bra bollsinne och är självlärd på golf. Började förra året och ligger på drygt 30 i Hcp nu. Blev en 4-5 rundor förra året.

Men att slå ut från tee med driver är i stort sett omöjligt. Den drar åt höger nåt så in i helvete varenda gång oavsett vad jag gör.

Hur lärde ni er att slå ut rakt?

Tips, lär dig slå bra med järnklubborna först. Iaf 7-P. Har man dålig bollträff och dålig konsekvens på bollträff kommer det spegla drivern mer då det är en mycket längre klubba.

Slår du slice kommer du för brant in på bollen, dvs svingspåret. Vad det beror på är omöjligt att svara på. Kan tex vara felaktigt grepp, dålig stans, fel bollplacering osv. Om du slår pushslice kommer du dessutom med öppet blad.
Kolla någon video hur man slår en fade kontra draw för att förstå vad det är som gör att bollen startar höger vänster och vad som gör att bollen skruvar sig höger eller vänster.
Citera
2018-05-18, 09:29
Medlem
Hej!

Behöver lite tips!

Jag spelar på 20 i handicap, är ca 192 cm lång och tänker i år satsa hårt för att komma ner mot 10 i hcp.

Spelar idag på stardarlängd och har fått tipset från många att köpa lite längre klubbor som mer skulle passa mig. Nu till frågan. Har möjlighet att köpa ett järnset MP-30 för en relativt billig peng som är 0,5" förlängda och 2 gr upp. Tror ni det skulle passa mig? Eller vad har ni för tips att ge? Custom fitting hade jag såklart velat göra, men är man student så är man...

MP-30 är vad jag läst mig till ett mellanting mellan blad och förlåtande klubbor. Något jag tycker låter intressant.

Tacksam för svar!
Citera
2018-05-21, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallysonstar
Hej!

Behöver lite tips!

Jag spelar på 20 i handicap, är ca 192 cm lång och tänker i år satsa hårt för att komma ner mot 10 i hcp.

Spelar idag på stardarlängd och har fått tipset från många att köpa lite längre klubbor som mer skulle passa mig. Nu till frågan. Har möjlighet att köpa ett järnset MP-30 för en relativt billig peng som är 0,5" förlängda och 2 gr upp. Tror ni det skulle passa mig? Eller vad har ni för tips att ge? Custom fitting hade jag såklart velat göra, men är man student så är man...

MP-30 är vad jag läst mig till ett mellanting mellan blad och förlåtande klubbor. Något jag tycker låter intressant.

Tacksam för svar!

Det går alltid att sälja klubborna om dem nu inte skulle funka sen.
Annars kan du ju fråga om du kan få testa och slå med dem på rangen innan köp. Klubbor går alltid att bocka tillbaka om det skulle behövas, vad det kostar vet jag ej dock.
Citera
2018-05-21, 11:03
Medlem
Säsongens första men förhoppningsvis inte sista eagle sattes igår, par 5a på 480m cirkus. Alltid en skön känsla.
Citera
2018-05-23, 20:00
Medlem
Rotselleris avatar
Är det någon som har koll på aktiekostnader och medlemsavgifter på de lite roligare klubbarna norr/väst om sthlm?

Ullna, bro hof, lidingö, täby möjligen och såklart även andra förslag tas emot. Anledningen till frågan är att jag nu är medlem på golfstar men känner att kvaliten är tveksam samt att det vore roligt att vara medlem i en riktig klubb.

Är såklart medveten om att vissa av dessa antagligen är kanondyra men det är vad det är.
Citera
2018-05-23, 20:13
Medlem
whoodles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotselleri
Är det någon som har koll på aktiekostnader och medlemsavgifter på de lite roligare klubbarna norr/väst om sthlm?

Ullna, bro hof, lidingö, täby möjligen och såklart även andra förslag tas emot. Anledningen till frågan är att jag nu är medlem på golfstar men känner att kvaliten är tveksam samt att det vore roligt att vara medlem i en riktig klubb.

Är såklart medveten om att vissa av dessa antagligen är kanondyra men det är vad det är.

Bro hof har en årsavgift runt 17k. Aktien är jag mer osäker på men tror det ligger på 170-200k nånstans
Citera
2018-05-28, 09:43
Medlem
Tjenare. Har nu spelat golf i drygt två år och tagit mig ner till 9.5 i hcp. Men jag känner att jag vill ta det en ytterligare nivå gällande träning och undrar vad det finns för alternativ i Stockholm för en "gamling" som mig på 25 år. Är det endast privatlektioner som gäller? Det ser jag inte som ekonomiskt hållbart i min nuvarande sits. Finns det typ "lag" eller liknande man kan gå så att man tränar tillsammans några gånger i veckan eller finns det bara för de riktigt riktigt duktiga spelarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in