2016-10-08, 18:25
Medlem
hagsatras avatar
Dagens runda: 9 hål
Väder: Kallt, blåsigt och jävligt
Uppladdning: Dålig - låneklubbor och utan golfhandske
HCP: 35

Tog ett tag innan jag hittade rytmen i de nya klubborna och började med två dubbel bogeys. Utslagen hade bra längd men de gick några meter vid sidan av greenen. Halvdåliga chippar in på green och två stycken katastrofala tre puttar. Repar mig efter den dåliga starten och spelar för min nivå rätt bra fram till green, men slår fyra raka bogeys p.ga fortsatt problem med puttning. 8 över par efter de sex första hålen är fyra slag sämre än min bästa runda så inte helt nöjd med scoren trots jag är rätt nöjd med spelet fram till green. Väl framme vid de långa hålen börjar jag med en sned J5a ut i semiruff några meter bakom ett par små träd. Räddar situationen genom en fin pitch rakt över ut på fairway och slår sen en J9a precis utanför green. Chip och två puttande ger en dubbel bogey vilket återupprepas på nästa hål, helt klart godkänt med tanke på mitt katastrofala spel på dessa hål tidigare och trots att jag puttar sämre än vanligt idag. Sista hålet är banans svåraste hål men lyckas här ta mig till green på två slag och birdie chans vilket tyvärr missas med koppsnurr, men nöjd med mitt första par på detta hål.

Räknar ihop rundan till två slag bättre än mitt tidigare bästa resultat, 20 poäng och en sänkning till HCP 34. Även min första runda där jag som sämst slår en dubbel bogey. Putträning står på schemat nästa vecka så hoppas det kan sänka mig några slag ytterligare. Allt som allt en trevlig lördag trots det bistra vädret.
Senast redigerad av hagsatra 2016-10-08 kl. 18:33.
Citera
2016-10-10, 11:50
Medlem
umadbroskis avatar
Gårdagens runda.

TÄVLING: Vintertouren, scratch (alla spelar som 0 i hcp, lägst slag vinner).

Jag med mina runt 5 i hcp hade nästan högst i tävlingen.
10 st på PGA hcp och 10 på Non amateur samt många runt 0-1 i hcp.

95 tävlande.

Första slaget i vattnet haha, så bogey bogey par bogey blev en jobbig början.

Men efter 18 hål och nytt personligt rekord på tävlingar slutade jag på (76 slag) 5 över par.

Detta blev en 51a plats haha. Förstår ni hur jävla långt de är till de talangfulla 17 åringarna som slår 7 under par en blåsig ny bana med dåligt skötta greener.

Är nöjd, men vet inte om jag kommer fortsätta vintertouren då det bara är pengar i sjön.
Citera
2016-10-10, 13:04
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av umadbroski
Gårdagens runda.

95 tävlande.

Men efter 18 hål och nytt personligt rekord på tävlingar slutade jag på (76 slag) 5 över par.

Detta blev en 51a plats haha. Förstår ni hur jävla långt de är till de talangfulla 17 åringarna som slår 7 under par en blåsig ny bana med dåligt skötta greener.

Är nöjd, men vet inte om jag kommer fortsätta vintertouren då det bara är pengar i sjön.
Ah, hopplöst.
Men tävla främst mot dig själv. Det rådet brukar jag (mid/high hcp) få på mina rundor.

Själv gick jag en hyfsad runda i morse. Efter förra veckans katastrofrunda gick det bättre idag.
Ett över hcp. Men flera bra slag + nästan genomgående bra känsla.
Massa poäng förlorades på vattenhinder, men det kan jag ta. En del chansningar och en del dåliga slag.
Med drivern satt riktigt bra och tvåputtade på det mesta.

Således lägger jag ner årets säsong med en OK runda.
Ser fram emot 2017. Kanske med nya klubbor?
Citera
2016-10-10, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
Igår blev det inköp av en ny driver efter test av massa olika.
Har alltid varit Callaway fantast och har sedan tidigare en mini 1.5.
Men vill ändå ha en s k riktig driver så blev inköp av en Ping G30 LS Tec 9 graders med ett Aldila Voodoo skaft och ett UST mamiya axivcore tour skaft.
Vad tror ni om detta?

Ping G30 är det inga fel på. Har en själv samt ett par polare. När man är på tee ligger det alltid massa G30 covers överallt.
Citera
2016-10-10, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av umadbroski
Gårdagens runda.

95 tävlande.

Japp, det är så sjukt stor skillnad. Har själv 5.4 i hcp å när folk hör de så börjar dem babla om att man är så bra å borde tävla å satsa typ. Då brukar jag säga att utvecklingen jag haft från början tills nu är knappt halvvägs mot toppen. en tredjedel kanske.
Citera
2016-10-10, 16:41
Medlem
umadbroskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie
Japp, det är så sjukt stor skillnad. Har själv 5.4 i hcp å när folk hör de så börjar dem babla om att man är så bra å borde tävla å satsa typ. Då brukar jag säga att utvecklingen jag haft från början tills nu är knappt halvvägs mot toppen. en tredjedel kanske.

Haha ja.. Skulle nog säga att jag stabilt kommer kunna spela på par på okänd bana från gul tee om 1 år.

Sen tar det nog iaf 1 år till för att spela på par på okänd bana från vit tee.

Sen tar det nog 1 år till för att spela på par från back tee ute på en fin europabana.

Sen tar det nog 1 år till för att spela stabilt på 3-5 under par från okänd bana gul tee..

Sen fortsätter det så tills jag börjar Senior Touren med Faldo....
Citera
2016-10-11, 13:11
Medlem
hagsatras avatar
Har provat personavongratas tips om ställa sig längre bak med högerfoten med de längre klubborna och det verkar faktiskt fungera. Fick till några riktigt fina J5or ett tag på rangen. Återstår att se om det är något jag kan hålla i, ska fortsätta experimentera med det på rangen ett tag till så jag känner mig mer säker innan jag provat applicera det på banan.

Senaste rundan:

Var ute på landet i helgen och passade på ta med J9-PW-Puttern för att öva lite. På väg hem så får jag ett infall och drar till min hemmabana för att gå 9 hål trots att jag bara har tre klubbor. Man tappar dock inte så mycket med att slå ut med J9 på de första sex hålen då inget hål är längre än 140 meter.

Stabilt spel på par 3 banorna. Fick dock inte riktigt till siktet utan slagen gick konstant en meter antingen till vänster eller höger om green. Man vet att man börjat bli lite bättre när man blir besviken på att utslagen landar precis utanför greenen. För någon vecka sen var jag glad om jag fick iväg bollen alls. Två par - tre bogeys - en dubbel bogey på korta hålen är jag nöjd med. Bättre puttar idag också. Ska börja notera antalet puttar på mitt scorecard framöver så jag ser om jag utvecklas där. Långa hålen tog jag det väldigt lugnt med J9 och det gick några extraslag då man tappade i längd, men avslutar där med tre dubbel bogeys vilket jag får vara nöjd med. Slår dessutom nytt rekord med ett slag och 20 poäng.

Nya mål:
1. En runda med bogey i snitt. (två slag ifrån i dagsläget)
2. En runda med bogey som sämst, dvs ingen dubbel bogey (Krävs jag spelar bättre på långa hålen här).
Citera
2016-10-11, 15:32
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie

Ska man tävla med någon form av framgång krävs åtminstone +2 eller +3 i hcp samt att man alltid går på det eller bättre.
Citera
2016-10-11, 15:42
Medlem
magpies avatar
Dubbelpost.
Citera
2016-10-11, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagsatra
Har provat personavongratas tips om ställa sig längre bak med högerfoten med de längre klubborna och det verkar faktiskt fungera. Fick till några riktigt fina J5or ett tag på rangen. Återstår att se om det är något jag kan hålla i, ska fortsätta experimentera med det på rangen ett tag till så jag känner mig mer säker innan jag provat applicera det på banan.

Senaste rundan:

Var ute på landet i helgen och passade på ta med J9-PW-Puttern för att öva lite. På väg hem så får jag ett infall och drar till min hemmabana för att gå 9 hål trots att jag bara har tre klubbor. Man tappar dock inte så mycket med att slå ut med J9 på de första sex hålen då inget hål är längre än 140 meter.

Stabilt spel på par 3 banorna. Fick dock inte riktigt till siktet utan slagen gick konstant en meter antingen till vänster eller höger om green. Man vet att man börjat bli lite bättre när man blir besviken på att utslagen landar precis utanför greenen. För någon vecka sen var jag glad om jag fick iväg bollen alls. Två par - tre bogeys - en dubbel bogey på korta hålen är jag nöjd med. Bättre puttar idag också. Ska börja notera antalet puttar på mitt scorecard framöver så jag ser om jag utvecklas där. Långa hålen tog jag det väldigt lugnt med J9 och det gick några extraslag då man tappade i längd, men avslutar där med tre dubbel bogeys vilket jag får vara nöjd med. Slår dessutom nytt rekord med ett slag och 20 poäng.

Nya mål:
1. En runda med bogey i snitt. (två slag ifrån i dagsläget)
2. En runda med bogey som sämst, dvs ingen dubbel bogey (Krävs jag spelar bättre på långa hålen här).
Vad är det för skitbana du spelar? Bara massa par3 hål verkar det som? Du kommer få sjukt stora problem sen när du spelar en riktig bana där alla hål är över 340m typ.
Citera
2016-10-11, 20:30
Medlem
Dags för ny bärbar snart. Vad rekommenderar ni? Hur många fack för klubborna? Hur många fullängddivviders? Vattentät?

Har en ganska ny vagnbag men gillar att variera mellan vagn och att bära
Citera
2016-10-11, 20:39
Medlem
hagsatras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E01
Vad är det för skitbana du spelar? Bara massa par3 hål verkar det som? Du kommer få sjukt stora problem sen när du spelar en riktig bana där alla hål är över 340m typ.

Spelar på en korthålsbana med sex stycken korta par 3 längd 90-140 m och tre stycken par 4 längd 250-350m. Inte så mycket folk där så passar bra för en nybörjare som mig att hacka mig fram på. Fullt medveten om att det blir svårare spela på en riktig bana sen men denna passar mig bra för att lära mig grunderna på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in