Citat:
Ursprungligen postat av Kagtuss
Du menar att han borde köpa en Gapwedge på typ 52?! Jag tänkte mig i min enfald att han hade ett set hela vägen till PW och nu ville "förlänga" det. Personligen har jag nog valt 52 och 60 grader om jag bara fick ha två wedgar. 56 gradarn e lite överskattad. Men han har säkert plats i baggen för 52, 56 & 60!

Ungefär så menar jag ja. Jag kan ju bara använda mig själv som exempel vad gäller exakta längder.
Men personligen har jag en PW på 45 en 49,en 53 och en 57 gradig wedge. Alltså 4 graders skillnad mellan dessa fyra klubbor. 49-53-57 har jag intervall på nästan exakt tio meter vid fulla slag. Min PW går lite drygt 10 meter extra eftersom det sitter ett annat klubbhuvud i.
När det kommer till inspel har jag därför 4 stycken längder som jag vet att jag har ett säkert slag på och dessa sträcker sig ner till 75 meter. Ner ifrån 75 har jag sedan halva pitchar upptränade för att ha ytterligare ett par längder på de kortare avstånden. Men när jag får problem vid inspel är när bollen ligger mellan (låt oss säga) 53 och 57 gradare. Vilket händer relativt ofta när det är 4 grader/10 meter emellan dem.
Att då ha hål på närmare 8 eller 10 grader gör ju att det lättare blir "mellan" klubbor och antingen blir det en gissningslek eller så krävs det timtals av träning för att vänja sig. Därför anser jag att det är bättre att matcha sina wedgar på 4 eller 5 graders intervaller. Någonting över 56 (Jag vet att jag har en 57!) tycker jag är onödigt då man enkelt får samma gradantal genom att öppna upp en 56a eller till och med en 54a.