2012-07-06, 08:05
Medlem
Slav3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kagtuss
Den sidan är helt grön. Kan ta lite tid beroende på vad man beställer, men fullt legitim!
Härligt!
Det blir inget tjaffs med tull och momspådrag osv?
Citera
2012-07-06, 16:11
Medlem
Wedgies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
För att ha chans att tipsa om gradantal, får man fråga vad du spelalr på för järnset just nu? Märke och årgång menar jag då. Och vilket HCP lirar du på?as

Om vi utgår ifrån att Biddila har en PW och ska skaffa en wedge. Då har hans PW högst troligen mellan 47 och 44 graders loft beroende på årsmodell/märke. Genom att då välja en wedge med 56 graders loft som nästa steg är att ge sig själv svårast läge när det gäller närspelet, håller du inte med?

Jag har själv det problemet, min PW är 48* och sen har jag en SW på 56* och en LW på 61*, och det är ett satans problem runt 100 och in. Detta beror på att jag glömde min GW på Wäsby, och att sedan ingen lämnade in den. Har tänkt att köpa nya wedgar på 52* och 58*, och lägga ur lobben. Sneglar på Fourteen nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Slav3r
Härligt!
Det blir inget tjaffs med tull och momspådrag osv?

Nope, den ligger ju inom EU.
Citera
2012-07-06, 19:18
Medlem
Är det någon som vet vad haken är med att köpa klubbor från de brittiska öarna? Jag har ju sett att flera tipsat om att köpa golfklubbor billigare därifrån.
Finns det någon hake/hemlighet eller hur kan de vara så mycket billigare?

Vore bra om någon hade en förklaring.
Tack,

janssons87
Citera
2012-07-06, 19:41
Medlem
CraigChrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janssons87
Är det någon som vet vad haken är med att köpa klubbor från de brittiska öarna? Jag har ju sett att flera tipsat om att köpa golfklubbor billigare därifrån.

Tack,

janssons87

Det är inte så att dom säljer 2:a sortering eller något sånt som gör att det är billigare. Lägra moms och lägre skatter antar jag bidrar till det lägre priset.
Citera
2012-07-06, 20:41
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janssons87

Tack,

janssons87

Mängdrabatt och andra avgifter. Enkelt svar.
Citera
2012-07-06, 20:50
Medlem
Tackar!

Blir nog till att köpa mig ett set i Sverige först innan jag testar att köpa därifrån, är nämligen i stort behov av ett.
Citera
2012-07-06, 22:39
Medlem
Citat:
För att ha chans att tipsa om gradantal, får man fråga vad du spelalr på för järnset just nu? Märke och årgång menar jag då. Och vilket HCP lirar du på?as

Om vi utgår ifrån att Biddila har en PW och ska skaffa en wedge. Då har hans PW högst troligen mellan 47 och 44 graders loft beroende på årsmodell/märke. Genom att då välja en wedge med 56 graders loft som nästa steg är att ge sig själv svårast läge när det gäller närspelet, håller du inte med?

Du menar att han borde köpa en Gapwedge på typ 52?! Jag tänkte mig i min enfald att han hade ett set hela vägen till PW och nu ville "förlänga" det. Personligen har jag nog valt 52 och 60 grader om jag bara fick ha två wedgar. 56 gradarn e lite överskattad. Men han har säkert plats i baggen för 52, 56 & 60!
Citera
2012-07-07, 07:31
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Du menar att han borde köpa en Gapwedge på typ 52?! Jag tänkte mig i min enfald att han hade ett set hela vägen till PW och nu ville "förlänga" det. Personligen har jag nog valt 52 och 60 grader om jag bara fick ha två wedgar. 56 gradarn e lite överskattad. Men han har säkert plats i baggen för 52, 56 & 60!

Ungefär så menar jag ja. Jag kan ju bara använda mig själv som exempel vad gäller exakta längder.

Men personligen har jag en PW på 45 en 49,en 53 och en 57 gradig wedge. Alltså 4 graders skillnad mellan dessa fyra klubbor. 49-53-57 har jag intervall på nästan exakt tio meter vid fulla slag. Min PW går lite drygt 10 meter extra eftersom det sitter ett annat klubbhuvud i.

När det kommer till inspel har jag därför 4 stycken längder som jag vet att jag har ett säkert slag på och dessa sträcker sig ner till 75 meter. Ner ifrån 75 har jag sedan halva pitchar upptränade för att ha ytterligare ett par längder på de kortare avstånden. Men när jag får problem vid inspel är när bollen ligger mellan (låt oss säga) 53 och 57 gradare. Vilket händer relativt ofta när det är 4 grader/10 meter emellan dem.

Att då ha hål på närmare 8 eller 10 grader gör ju att det lättare blir "mellan" klubbor och antingen blir det en gissningslek eller så krävs det timtals av träning för att vänja sig. Därför anser jag att det är bättre att matcha sina wedgar på 4 eller 5 graders intervaller. Någonting över 56 (Jag vet att jag har en 57!) tycker jag är onödigt då man enkelt får samma gradantal genom att öppna upp en 56a eller till och med en 54a.
Citera
2012-07-07, 13:16
Medlem
Citat:
texttext

Tack för alla svar!

Jag har ett fullt järnset som sträcker sig ner till PW, vilket grandantal PW:n har vet jag dock inte då jag köpt setet begagnat förra året och nyligen börjat spela - mina kunskaper är således rätt begränsade.

Om jag slår till på en 56-graders SW skall jag helt enkelt förbereda mig på att behöva komplettera med en wedge nånstans kring 52 grader med andra ord? Min golfbudget är något tight för tillfälle, men det känns ju aldrig fel att kunna planera framöver, varför det kändes som en bra idé att slå till på klubban om det är ett bra pris...
Citera
2012-07-07, 14:13
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biddila
Tack för alla svar!

Jag har ett fullt järnset som sträcker sig ner till PW, vilket grandantal PW:n har vet jag dock inte då jag köpt setet begagnat förra året och nyligen börjat spela - mina kunskaper är således rätt begränsade.

Om jag slår till på en 56-graders SW skall jag helt enkelt förbereda mig på att behöva komplettera med en wedge nånstans kring 52 grader med andra ord? Min golfbudget är något tight för tillfälle, men det känns ju aldrig fel att kunna planera framöver, varför det kändes som en bra idé att slå till på klubban om det är ett bra pris...

Köper du en 56a skulle jag rekommendera att du inskaffar en 52a så snart som möjligt ja.
Citera
2012-07-07, 14:48
Medlem
mewoshhs avatar
Citat:
Köper du en 56a skulle jag rekommendera att du inskaffar en 52a så snart som möjligt ja.

Håller med till viss del. Skaffa en 52a så snart du känner att du har råd, utan att pusha din budget för mycket. Tänk på att ju längre du avvaktar med köp av extra klubbor desto bättre lär du dig spela med de klubbor du redan har
Citera
2012-07-07, 15:13
Medlem
Citat:

Personligen när det gäller wedgar så hade jag hellre valt en 60 och 64. Anledningen är att dessa klubbor kommer man vilja slå vissa typer av slag med, konstrurera och dylikt och då vill man ofta och ha höjd. Inte alltid men då kan man alltid använda PWn och så mer med tyngden på vänsterfoten.

Man kan utveckla sig själv med mer loft. Man tar gärna inte en sandwedge ller liknande och försöker lofta själv, de blir enklare i bunkrar om man redan vet vad man har i bagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in