2016-10-11, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E01
Dags för ny bärbar snart. Vad rekommenderar ni? Hur många fack för klubborna? Hur många fullängddivviders? Vattentät?

Köpte själv en 14-facks bag förra året. Något jag ångrar idag, köpte för att det skulle vara ordning och reda men det är för pilligt när man väl är ute på banan att hitta rätt fack hela tiden, så nu är det än mer kaos än innan. Skulle satsa på en med 6-7 fack och fullvägsdividers.

Vattentät behöver du inte tycker jag om du redan har en vagnbag. Så gott som alla bagar idag har ett vattentätt fack så att mobil m.m klarar en eventuell regnskur. Vid regn från start vill du inte bära bagen ändå. Just my 5 cents.

Citat:
Ursprungligen postat av hagsatra
Spelar på en korthålsbana med sex stycken korta par 3 längd 90-140 m och tre stycken par 4 längd 250-350m. Inte så mycket folk där så passar bra för en nybörjare som mig att hacka mig fram på.

Gott så, nyckeln till mina största steg inom golfen och sänkt handicap har varit att gå runt mycket på en lokal korthålsbana av lite bättre kvalité. Nyttigt att få träna inspel och mycket slag runt och på green.
Senast redigerad av Branson 2016-10-11 kl. 21:45.
Citera
2016-10-11, 22:13
Medlem
magpies avatar
Citat:
Dags för ny bärbar snart. Vad rekommenderar ni? Hur många fack för klubborna? Hur många fullängddivviders? Vattentät?

Har en ganska ny vagnbag men gillar att variera mellan vagn och att bära

Så lätt som möjligt med 4+2 fack för klubborna, runt 7" är det väl på normalbagar. Vattentät inte ett måste, men bonus om så är fallet. H2No eller vad den heter brukar både vara lätta och vattentäta.
Citera
2016-10-12, 08:30
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:

Har en ganska ny vagnbag men gillar att variera mellan vagn och att bära
Jag håller med Branson om vattentätheten, räknar du med regn så ska du ta vagnen istället, kommer det en kort skur så behövs det ingen vattentät.

Däremot så tänker jag säga emot honom om antalet dividers. Min förra bag hade 5 eller nått sånt men när jag köpte ny för nått år sen köpte jag en med 14 fullängdsdividers och jag är väldigt nöjd med det bytet. Har inte haft några problem att hitta rätt fack när jag stoppar ner klubban, eftersom jag har dom i ordning så vet jag att om jag har järn 7:an i handen så ska den ner där i det lediga facket vid 6:an och 8:an.

Citat:
Ursprungligen postat av Branson
Köpte själv en 14-facks bag förra året. Något jag ångrar idag, köpte för att det skulle vara ordning och reda men det är för pilligt när man väl är ute på banan att hitta rätt fack hela tiden, så nu är det än mer kaos än innan. Skulle satsa på en med 6-7 fack och fullvägsdividers.

Vattentät behöver du inte tycker jag om du redan har en vagnbag. Så gott som alla bagar idag har ett vattentätt fack så att mobil m.m klarar en eventuell regnskur. Vid regn från start vill du inte bära bagen ändå. Just my 5 cents.
Om du har klubborna i ordning i bagen så ser jag inte hur det kan bli kaos när du kör med 14 fack. När du plockar upp klubban vet du att den kortaste är längst ner till höger/vänster, när du ska stoppa tillbaka den igen så vet du att den ska tillbaka till samma ställe. Är det järn 8:an du ska stoppa tillbaka så finns det ett ledigt utrymme där vid 7:an och 9:an. Ännu bättre när jag plockar upp grejerna, då vet jag ju direkt (ungefär) var varje klubba ligger.
Eller du är allergisk mot ordning?

Och då kan jag ju påpeka att jag är långt ifrån ordningsam i övrigt, mitt skrivbord är överbelamrat med skräp så det är enbart av rent praktiska skäl som jag har det så.
Citera
2016-10-12, 11:24
Medlem
magpies avatar
Då jag haft ett fåtal bagar med flera avdelare har jag uppskattat ordningen, men ogillat vikten, bytte sedan till mindre bag med 6 fack.
Citera
2016-10-12, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting

Om du har klubborna i ordning i bagen så ser jag inte hur det kan bli kaos när du kör med 14 fack.
Eller du är allergisk mot ordning?

Haha ja i teorin är det inga konstigheter men ute på banan blir på något sätt för omständligt. Vill på något sätt bara kunna plocka upp bagen och sätta i klubban halvt i farten. Sedan gjorde jag missen att köpa en bag utan fullvägsdividers mellan alla fack, vilket gör att vissa fack trasslar mer än andra. Så då blir det att man trycker ned två klubbor i de lite större platserna som man vet funkar och har fullvägsdivider.
Citera
2016-10-13, 15:05
Medlem
persona.von.gratas avatar
Riggade upp mobilkameran när jag slog iväg en hink på rangen idag.
Snällt sagt är det en diskrepans vad gäller svingen på filmen och svingen i mitt huvud.
Jag slår rätt så kort och att jag rör mig i 17 riktningar gör nog inte saken bättre.

Såg också att jag ofta träffar mattan 5 cm innan bollen.
Citera
2016-10-13, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Snällt sagt är det en diskrepans vad gäller svingen på filmen och svingen i mitt huvud.
Jag slår rätt så kort och att jag rör mig i 17 riktningar gör nog inte saken bättre.

OBS! Mobilkameran hinner inte riktigt med och det ser ofta värre ut än vad det är. Bara så du vet..
Citera
2016-10-14, 06:59
Medlem
Citat:
OBS! Mobilkameran hinner inte riktigt med och det ser ofta värre ut än vad det är. Bara så du vet..
Ah. Bra tips. Ska testa Sony actionkameran nästa gång.
Citera
2016-10-14, 10:06
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata

Åk till en golfåterförsäljare, typ Dormy, eller en klubb med studio och titta på resultatet i Protracer eller Trackman.
Citera
2016-10-17, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Branson
Haha ja i teorin är det inga konstigheter men ute på banan blir på något sätt för omständligt. Vill på något sätt bara kunna plocka upp bagen och sätta i klubban halvt i farten. Sedan gjorde jag missen att köpa en bag utan fullvägsdividers mellan alla fack, vilket gör att vissa fack trasslar mer än andra. Så då blir det att man trycker ned två klubbor i de lite större platserna som man vet funkar och har fullvägsdivider.

Där är problemet, helt horribelt att man ens gör en sån bag. Borde va nackskott på den tillverkaren.
Jag har 14 fack med fullvägsdividers och det är underbart. Klubborna sorterar jag klubborna med längsta klubba upp till vänster, spoon under den osv. Lägst klubbe längs ner till höger. På så sett ser jag alla klubbor när jag står snett till höger framifrån till baggen.
Citera
2016-10-17, 16:09
Medlem
Mclarengbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie
Jag har 14 fack med fullvägsdividers och det är underbart. Klubborna sorterar jag klubborna med längsta klubba upp till vänster, spoon under den osv. Lägst klubbe längs ner till höger. På så sett ser jag alla klubbor när jag står snett till höger framifrån till baggen.

Samma här, dvs jag har fullvägsdividers och det är både praktiskt och bekvämt. Driver längst upp till vänster och sedan går det från vänster till höger, uppifrån och ned. Det blir alltså driver längst upp till vänster och 60-gradaren längst ned till höger. Undantaget är puttern som får vara intill drivern.
Citera
2016-10-17, 16:21
Medlem
Demoraliserande.
Skulle boka tid för årets sista runda. Hade två olika "tvåbollar" att hoppa in på. Första bollen hade två "kids" kring scratch i hcp. Andra bollen hade två gubbar med mid/high hcp som jag. Jag hoppade in med gubbarna.

"Kidsen" går före oss.
Hål 1. Relativt kort par 4, 300m, ganska kraftig dogleg.
Snorungen peggar inte ens bollen och tar en järnklubba! Han slår en perfekt 220m slag runt hindret. Hans kompis gör liknande slag fast med någon träklubba.
Jag är glad att jag valde "gubb-bollen"...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in