Citat:
Ursprungligen postat av
hagsatra
Har bara spelat sen början av september i år så har mycket att lära. Försöker komma iväg till rangen en gång i veckan, sen gör jag som en annan tipsade om i tråden dra ut och slå lite korta precisionsslag med pitchen lite på ett grönområde nån gång i veckan då jag bor långt ifrån en golfbana. Sen försöker jag få in en runda per vecka. Så totalt tre gånger per vecka. En lektion med ett pro blir nästa steg men det får nog vänta till starten av nästa säsong om jag inte hittar någon som kan hjälpa mig vintertid.
Frågan är ju vad du gör på rangen? Står och matar bollar lite planlöst? Varje boll som slås ska ha ett syfte. Ett tips är att ta en lektion med en pro, helst där du filmas. Sedan kan du börja mata bollar igen, för som jag uppfattar det går din drive som en kåt orm. Kanske kan det vara läge att stoppa undan den och foka på de klubbor du behärskar? Hellre rakt än snett, brukar betala sig.
Puttarna verkar inte heller speciellt lyckosamma. Tar du ens ut en riktning och har en game plan klar innan du slår putten? Ideliga tvåputtar kan vara en signal att man inte gör det.
Hur ofta tränar du puttning? Jag själv brukar göra det så ofta jag hinner. Jag tar åtta bollar och står och nöter mot de olika hålen i en till två timmar. Den träningen är nog den som enskilt givit bäst betalt. Be gärna en pro att slänga en snabb kik på din puttning, kan vara enkla saker som ska rättas till också, att du exempelvis har en taskig putter som svajar till i träffen. Eller något annat.
Rundorna är på ett sätt träning, men jag ser dom hellre som ett tillfälle att få ett kvitto på träningen. Inte speciellt mycket du enskilt har möjlighet att öva egentligen, mer än att miljöerna/situationerna är mer varierande. Nio hål = nio tillfällen att öva putten, inte mycket att hänga i gran. Kör så det ryker och lycka till