2015-07-16, 11:21
Medlem
J.Ks avatar
Hur ser ni FBare på det här med att sänka sitt hcp på nio hål?

Det är ju en ganska stor skillnad på att spela 9 vs 18. I stort sett alla mina sänkningar har varit över 9 hål då jag sällan har tiden att köra 18.

Men samtidigt börjar det kännas pissigt nu när jag börjar komma ner lite grann.

Vissa gånger har jag skitit i att sänka mig pga detta.

Att hålla ihop spelet i 18 hål istället för 9 kan ju vara som natt och dag ju.
Citera
2015-07-16, 13:24
Medlem
Iam-Varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.K

Det är ju en ganska stor skillnad på att spela 9 vs 18. I stort sett alla mina sänkningar har varit över 9 hål då jag sällan har tiden att köra 18.

Skulle jag sänka mig på 9 hål skulle jag varit +hcp då jag gått under par x antal gånger första nio för att sen strecka ett par sista nio.
Citera
2015-07-16, 13:35
Medlem
J.Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
Skulle jag sänka mig på 9 hål skulle jag varit +hcp då jag gått under par x antal gånger första nio för att sen strecka ett par sista nio.

Det är ju det jag menar, vad jag förstått så kan man inte sänka sig på 9 efter hcp 11.5, sen är det 18 som gäller.

Själv funderar jag på att sätta gränsen vid 20.0, mest för min egen skull.

Jag har tillräcklig längd i slagen för att kunna lira runt på par, det är mer precisionen som det behöver jobbas på och puttningen.

Men uppenbarligen är det accepterat att sänka sig på 9, annars skulle ju inte möjligheten finnas.

Fast ibland blir man lite tveksam till hela systemet, jag har lirat golf med folk som haft typ halva mitt handicap som varit totalt oförmögna att ens träffa bollen, känns som ett lägre handicap är viktigare för vissa än vad man faktiskt kan prestera i realiteten.

Det finns ju absolut inget att vinna på att mygla ner det hela, snarare tvärtom, speciellt vid tävling.
Citera
2015-07-16, 14:04
Medlem
Citat:
Det är ju det jag menar, vad jag förstått så kan man inte sänka sig på 9 efter hcp 11.5, sen är det 18 som gäller.

Jag har tillräcklig längd i slagen för att kunna lira runt på par, det är mer precisionen som det behöver jobbas på och puttningen.

Men uppenbarligen är det accepterat att sänka sig på 9, annars skulle ju inte möjligheten finnas.

Fast ibland blir man lite tveksam till hela systemet, jag har lirat golf med folk som haft typ halva mitt handicap som varit totalt oförmögna att ens träffa bollen, känns som ett lägre handicap är viktigare för vissa än vad man faktiskt kan prestera i realiteten.

Det finns ju absolut inget att vinna på att mygla ner det hela, snarare tvärtom, speciellt vid tävling.

Mitt tips hade varit att prova strunta i vad andra har i handikap och vad andra tycker om vad du har i handicap. Det gör golfen mycket trevligare tycker jag. Handikap tycker jag ska vara något personligt som en slags morot att prova spela bra golf. Jag frågar aldrig vad de jag spelar med har i handicap och om de frågar mig så är det inte alltid att jag ens svarar helt på frågan utan i stället säger: "Ja jag vet inte helt, spelar inte så mycket nu som förr, vi får se " eller den klassiska "jag minns faktiskt inte" för att verkligen understryka hur lite jag bryr mig om mitt handicap vs andras...
Citera
2015-07-16, 22:12
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:

Jag tycker att det svenska tolkningen/tillämpningen av det europagemensamma handicapsystemet är helt uppå väggarna. Regga samtliga rundor eller regga bara tävlingar, så att du får bort det fria valet.
Citera
2015-07-16, 22:27
Medlem
Tjena!

Tänkte ta upp golfen igen efter nästan ett 10 års uppehåll. När jag la av så låg jag på 3.6 i hcp, något som jag verkligen inte komma spela på idag. Finns det möjlighet att höja sitt hcp, om man tex spelar 5 rundor sen räknar man ut ett snitt där och sätter ett nytt hcp därefter? Ska nämligen lira ett par tävlingar i aug och att gå in på mitt gamla hcp känns inte så fair!
Citera
2015-07-17, 01:08
Medlem
PhilDunphys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surferdudedude
Tjena!

Tänkte ta upp golfen igen efter nästan ett 10 års uppehåll. När jag la av så låg jag på 3.6 i hcp, något som jag verkligen inte komma spela på idag. Finns det möjlighet att höja sitt hcp, om man tex spelar 5 rundor sen räknar man ut ett snitt där och sätter ett nytt hcp därefter? Ska nämligen lira ett par tävlingar i aug och att gå in på mitt gamla hcp känns inte så fair!

Har du fått id och användaruppgifter till golf.se? Spelar man inte på några år brukar handikappet öka pga inaktivitet. För mig tror jag det stod stilla i tre år, för att sedan öka med två varje år. Säker på att det inte hänt dig också?

Annars är det din klubb som har hand om ditt Hcp har jag för mig. Berätta om läget för dem och föreslå det du skrivit här. Borde inte vara några problem.
Citera
2015-07-18, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saab_90
Är det inte lite väl tidigt att byta klubbor efter bara 2 månader?
Javisst fundera på det går väl hur bra som helst men vad är det som säger att han/hon/du inte ligger under 25 om några veckor/1 månad med klubborna? Alla har inte samma utveckling med att hcp:et bara rasar neråt.

lurifaksen och tjingelinge, är ni samma person?

Nä jag tror jag kör på med dessa och eventuellt byter ut dom tills nästa säsong!
Citera
2015-07-18, 11:28
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Tjena!

Handicapgrupp 1 ändrar bara handicap på tävling, det måste du väl komma ihåg? Men kolla om kommitten går med på revision.
Citera
2015-07-18, 16:31
Medlem
Har en fråga angående klubbor.
Jag har ca 15 i hcp.
I Sverige spelar jag på speedblade Stiff.
Slår ca 150 med en 7:a.
I utlandet med massor av värme och ett par lektioner där jag rekommenderas att ha ett starkare grepp. Spelar där med speedblade regular , då slår jag snudd på 150 med en 9:a.
Är det värmen och nya greppet som gör längden eller är det att jag inte riktigt har svingen längre för stiff klubbor ?
Citera
2015-07-18, 16:48
Medlem
Citat:

Själv anser jag att man bör följa reglerna för att det ska bli rättvist för alla. Spelar man tävlingar är oftast startfältet uppdelat i A-B- och C-klass, så de du tävlar mot har också troligen sänkt sig på 9-hålsronder. Om du beslutar dig för att inte föra in sänkningar vid 9-hålsronder kan du ju få en orättvis fördel mot andra i din handicapklass. Föranmäler man en sällskapsrond är det väl bara att föra in resultatet oavsett hur det gått.
Citera
2015-07-18, 16:54
Medlem
Citat:
Tjena!

Det normala är väl att man pratar med handicapkommittén på klubben, spelar några rundor och lämnar in scorekorten. Sen får de göra en bedömning av en ev. höjning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in