2016-09-19, 21:32
Medlem
Kikare är löjligt likaså när man ser ungdomar som kör golfbil, halva nöjet är ju att man får röra på sig lite!
Citera
2016-09-19, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tank77
Kikare är löjligt likaså när man ser ungdomar som kör golfbil, halva nöjet är ju att man får röra på sig lite!
Vafan har kikare och motion gemensamt?
Citera
2016-09-19, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E01
Vafan har kikare och motion gemensamt?

Inget, endast att kikare och golfbil är löjligt, varför blandar du in motion
Citera
2016-09-19, 22:02
Medlem
Nebos avatar
Citat:

Bara jag som började med golf eftersom det såg så jävla nice ut när Larry David gled runt i golfbilen på Kaliforniens gröna gräsmattor i Curb your enthusiam?
Citera
2016-09-19, 23:05
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebo
Bara jag som började med golf eftersom det såg så jävla nice ut när Larry David gled runt i golfbilen på Kaliforniens gröna gräsmattor i Curb your enthusiam?
Ja, det var nog bara du. Visst, en del banor kräver bil, men annars brukar jag gå även om möjlighet att åka finns i bollen.
Citera
2016-09-20, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E01
Nej proffsen har en caddie som är 10 gånger bättre än en kikare/klocka. Jag vet inte, vad jag vill uppnå? Men en del kompisar har kikare och jag gillar grejen. Är lite av en prylbög

Klart du ska köpa kikare. Suveränt hjälpmedel som är mycket mer användbart än gps. Tex hur lång carry det är över en bunker, gps:en är inte tillräckligt exakt för det (och en del har inte ens det måttet). Jag använder den ofta för att se om bollen framför är tillräckligt långt borta för att jag ska kunna slå.

Nikon har jag och den fungerar bra. Det enda jag saknat är röda siffror som blir mycket tydligare mot mörk bakgrund. Tyvärr måste du köpa en dyrare variant för att få det...
Citera
2016-09-21, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Jag håller med föregående talare.
Vill du ha kikaren, köper du kikaren.
4 hcp är svindlande bra, men proffsen har väl inga kikare (eller klockor för den delen)?
Dags att ställa frågan "vad vill du uppnå med kikaren"?

Proffsen har en Caddee. Alltså en person anställd på heltid vars jobb är att mäta upp banan från alla tänkbara platser och längder. Någonting denne gör en vecka i förtid på plats med hjälp av alla tillbehör du kan tänka dig och sedan kalibrerar med fotsteg på banan från dessa punkter inför varje slag.

Så svaret på vad man vill uppnå med kikaren är att man slipper köpa en banguide leta upp referenspunkter och sprinklerlock för att sedan stega sig till ett exakt avstånd och därefter försöka beräkna flagans position utan hjälp av ett flaggplaceringspapper eftersom man bara får det på seriösare tävlingar.

Vill man alltså veta hur långt man har till flaggan sparar man väldigt mycket tid på att ha en kikare!

Precis som med puttning kommer bollen 10 meter ifrån hål om du slår den 10 meter för långt hur bra man än siktat

Har man inte rutinen invand och ett väl tränat ögonmått samt känsla för att stega upp meter så kommer de flesta ha svårt att hinna få fram hyfsat korrekta mått vilket krävs när man faktiskt vet hur långt man slår och strävar efter att komma nära flaggan inte bara på greenen.
Citera
2016-09-21, 12:11
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodiak
Klart du ska köpa kikare. Suveränt hjälpmedel som är mycket mer användbart än gps. Tex hur lång carry det är över en bunker, gps:en är inte tillräckligt exakt för det (och en del har inte ens det måttet). Jag använder den ofta för att se om bollen framför är tillräckligt långt borta för att jag ska kunna slå.
Nu är ju inte alla GPS:er klockor. Med den appen jag länkade till innan så kan man peka ut punkter man vill ha mått till, och en GPS har väl i storleken +-1 eller 2 meters felmarginal eller nått sånt där. Det räcker även för er som tror att ni är proffs.
Citat:
Ursprungligen postat av TheMonopolyOfForce
Proffsen har en Caddee. Alltså en person anställd på heltid vars jobb är att mäta upp banan från alla tänkbara platser och längder. Någonting denne gör en vecka i förtid på plats med hjälp av alla tillbehör du kan tänka dig och sedan kalibrerar med fotsteg på banan från dessa punkter inför varje slag.
Har ju en känsla att proffsen kör med kikare utanför tävlingar, inte för att jag vet hur ofta dom spelar "sällskaps"-rundor men det lär ju göras lite då och då i alla fall.
Citat:
Ursprungligen postat av TheMonopolyOfForce
Så svaret på vad man vill uppnå med kikaren är att man slipper köpa en banguide leta upp referenspunkter och sprinklerlock för att sedan stega sig till ett exakt avstånd och därefter försöka beräkna flagans position utan hjälp av ett flaggplaceringspapper eftersom man bara får det på seriösare tävlingar.

Vill man alltså veta hur långt man har till flaggan sparar man väldigt mycket tid på att ha en kikare!

Precis som med puttning kommer bollen 10 meter ifrån hål om du slår den 10 meter för långt hur bra man än siktat

Har man inte rutinen invand och ett väl tränat ögonmått samt känsla för att stega upp meter så kommer de flesta ha svårt att hinna få fram hyfsat korrekta mått vilket krävs när man faktiskt vet hur långt man slår och strävar efter att komma nära flaggan inte bara på greenen.
Fast nu är du inne på (den felaktiga) idén om att det är flaggan man ska sikta på. Så om svaret på frågan "Vad vill du uppnå?" är "Ett bra resultat." så är kikaren inte bättre än GPS:en eftersom även Stenson och grabbarna i allmänhet når ett bättre resultat om dom siktar mitt på green istället för på flaggan.
Är däremot svaret "För att jag vill ha kul." så kan en kikare mycket väl vara det givna svaret, eller som nämndes innan "För att jag är en prylbög. "
Citera
2016-09-21, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Nu är ju inte alla GPS:er klockor. Med den appen jag länkade till innan så kan man peka ut punkter man vill ha mått till, och en GPS har väl i storleken +-1 eller 2 meters felmarginal eller nått sånt där. Det räcker även för er som tror att ni är proffs.

Har ju en känsla att proffsen kör med kikare utanför tävlingar, inte för att jag vet hur ofta dom spelar "sällskaps"-rundor men det lär ju göras lite då och då i alla fall.

Fast nu är du inne på (den felaktiga) idén om att det är flaggan man ska sikta på. Så om svaret på frågan "Vad vill du uppnå?" är "Ett bra resultat." så är kikaren inte bättre än GPS:en eftersom även Stenson och grabbarna i allmänhet når ett bättre resultat om dom siktar mitt på green istället för på flaggan.
Är däremot svaret "För att jag vill ha kul." så kan en kikare mycket väl vara det givna svaret, eller som nämndes innan "För att jag är en prylbög. "

Jag svarade på skillnaden mellan en avståndskikare och ingenting alls mest baserat på att han skrev "proffsen har väl ingen kikare" så jag var nog lite ur sammanhanget i diskutionen.

Vad jag menade med på flaggan var att veta hur många meter det är till flaggan för att uppnå rätt längd. Det du säger är dessutom lite av en halvsanning kommentaren syftar till att spela på rätt sida om flaggan snarare än att jaga pinnen. På en väldigt stor green tex blir det rätt segt med en 20 meters putt från mitt i green om du spelat in från säg 120... Men iaf när du då ska välja din vettiga "safe spot" "mitt på" green (gärna med lite uppför till flaggan) så behöver du rätt mått till den punkten.

Nu är det säkert det du kan göra med gps eller vad det var, min kommentar gällde som sagt kikare vs ingenting alls.

En kikare är ju stor hjälp med det också bara skjuta flaggan och jämföra med banguiden så kan du lugnt sikta på mitten sen.
Citera
2016-09-23, 10:54
Medlem
Citat:

Golfbil är guld värt när det är lite folk på banan så man kan klippa 36hål på 4-5h.
Citera
2016-09-23, 11:31
Medlem
Dr_Dollars avatar
Säsongen 2016 närmar sig tyvärr sitt slut, om man nu inte trotsar med underställ, mössa och faan allt man kan ta på sig.

Är vi nöjda då?
Uppnått alla era mål?
Bästa rundan?
Några vunna tävlingar?
Bästa/sämsta slaget ni minns?
Nån otrevlig ni fått gå med?

68 rundor och 60 birdies...inte en enda eagle 2016
Visst har man varit nära ett antal gånger, men puttar man som en idiot så trillar dom inte i.
Sänkt mig från 6.5 till 5.4...fyra vunna tävlingar, tre av dom var partävlingar.
Ett helt gäng med top 10-placeringar, paraplyer, peggar, bollar, nån bok, en övernattning på ett hotell, 400:- på ICA, 1000:- i shoppen (det var dock på utlottning )...lite sånt.

Över lag, en väldigt trevlig säsong.
Citera
2016-09-23, 15:07
Medlem
hagsatras avatar
Om man har en vanlig bärbag, fungerar den att använda med golfvagnarna som man brukar kunna hyra på klubbarna eller måste man ha en speciell vagnbag? Undrar vad jag ska köpa nämligen. Vill kunna bära ibland men på längre banor använda vagn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in