2015-04-24, 15:50
Medlem
God eftermiddag!

Jag har ett intresse som har växt sig starkare för dag nu och detta intresse innefattar äldre golfklubbor. Inte så gamla som hickoryklubbor, utan klubborna som kom strax därefter. Fina, smidda bladklubbor med lädergrepp...

Har nu kommit över ett sett Henry Cotton klubbor. Har sökt men inte funnit någon speciell information kring dessa klubbor. Finns det något som är "värt" att veta? Någon här inne som kan bidra med något kring dessa fina spett?

//Otto
Citera
2015-05-01, 18:19
Medlem
Tjena, fick min första eagle igår.. Par 4 (270m hål), vilken sjuk känsla!!

Jag tänkte höra med folket här vad ni tycker om golfsemester? Jag tänker typ Portugal (då jag enligt erfarenhet vet att det är väldigt fint där till ett lågt pris), vart hittar man bästa golfbanor och sådant där?
Citera
2015-05-02, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johankkk
Tjena, fick min första eagle igår.. Par 4 (270m hål), vilken sjuk känsla!!

Första eaglen är speciell, den kommer man ihåg Även om jag hellre hade önskat att det hade varit ett inspel från 150 meter typ än en enkel putt från 2 meter efter ett toppat inspel som rullade upp på green, haha! Eftersom hålet var 270 meter antar jag att du inte drev green och sedan puttade utan att det var ett inspel för dig som gick i kopp?

Citat:
Ursprungligen postat av johankkk
Jag tänkte höra med folket här vad ni tycker om golfsemester? Jag tänker typ Portugal (då jag enligt erfarenhet vet att det är väldigt fint där till ett lågt pris), vart hittar man bästa golfbanor och sådant där?

Jag har haft turen att kunna åka på fyra golfsemestrar på bara lite mer än ett år och varenda resa är så jävla fantastisk. Enligt mig är det oslagbart att kunna kombinera bra golf, värme och sol och öl med att samtidigt vara utomlands och kunna uppleva ett lands kultur och annat. Mexiko, Gran Canaria, Teneriffa och Turkiet är de platser jag har. Rekommenderar starkt att åka med GolfPlaisir, efter att ha åkt med dem 2 gånger och absolut allting har varit världsklass kommer jag aldrig någonsin åka med ett annat golfresebolag. Finns helt enkelt ingen anledning att ändra på ett vinnande koncept.
Citera
2015-05-02, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Jag har haft turen att kunna åka på fyra golfsemestrar på bara lite mer än ett år och varenda resa är så jävla fantastisk. Enligt mig är det oslagbart att kunna kombinera bra golf, värme och sol och öl med att samtidigt vara utomlands och kunna uppleva ett lands kultur och annat. Mexiko, Gran Canaria, Teneriffa och Turkiet är de platser jag har. Rekommenderar starkt att åka med GolfPlaisir, efter att ha åkt med dem 2 gånger och absolut allting har varit världsklass kommer jag aldrig någonsin åka med ett annat golfresebolag. Finns helt enkelt ingen anledning att ändra på ett vinnande koncept.

Kul att du är nöjd med GolfPlaisir, har själv gjort några uppdrag åt dem och kan hålla med om att resmålen de tagit fram är riktigt bra. Prismässigt är det också konkurrenskraftigt mot vad man själv kan pyssla ihop, något dyrare möjligtvis men då slipper man allt krångel. Värt det enligt mig.
Citera
2015-05-04, 14:24
Medlem
Atrocitets avatar
Hej allesammans, golfsäsongen har ju rivit igång och har hunnit spela mina första 5ronder för iår.

Går i banorna att bli lite mer seriös med spelandet. Hur och vad tycker ni att man ska börja?

Är 21år gammal med nuvarande 13 i HCP, mitt nuvarande golfspel består av 15-20tal rundor varje sommar med familjen. Alltså inget seriöst. Men efter bra utveckling ändå och kloka ord från min fader är tanken att ta det till nästa nivå.

Har inte spelat någon direkt tävling (är det en bra start att bara spela lite mer och försöka vara med i klubbtävlingar?) Eller ska man hoppa in och anmäla sig för träning vid klubb direkt?

Har ett stabilt spel, gjorde en 18hålsrunda igår med 6slag som högsta. 2 eaglechanser på putt osv.

Har en lång drive på 250-300m i genomsnitt. Bra på inspel och ok puttande. (Är dock sämst på bunkerspel pga att jag aldrig tränat det).

Någon lite mer erfaren som kan berätta hur ni själva gick vidare/tagit det till en seriös nivå?

Tack på förhand.
Citera
2015-05-04, 15:24
Medlem
kaempfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atrocitet
Hej allesammans, golfsäsongen har ju rivit igång och har hunnit spela mina första 5ronder för iår.

Går i banorna att bli lite mer seriös med spelandet. Hur och vad tycker ni att man ska börja?

Är 21år gammal med nuvarande 13 i HCP, mitt nuvarande golfspel består av 15-20tal rundor varje sommar med familjen. Alltså inget seriöst. Men efter bra utveckling ändå och kloka ord från min fader är tanken att ta det till nästa nivå.

Har inte spelat någon direkt tävling (är det en bra start att bara spela lite mer och försöka vara med i klubbtävlingar?) Eller ska man hoppa in och anmäla sig för träning vid klubb direkt?

Har ett stabilt spel, gjorde en 18hålsrunda igår med 6slag som högsta. 2 eaglechanser på putt osv.

Har en lång drive på 250-300m i genomsnitt. Bra på inspel och ok puttande. (Är dock sämst på bunkerspel pga att jag aldrig tränat det).

Någon lite mer erfaren som kan berätta hur ni själva gick vidare/tagit det till en seriös nivå?

Tack på förhand.

Börja först och främst med att se till så att du spelar på rätt sätt vad gäller regler. Jag vet själv hur det kan vara när man spelar med familj. Pluggade bollar i ruff plockas upp, man droppar där man tycker det blir bra osv.. Lär dig regler RIKTIGT.

Sen är frågan vad du menar med "nästa nivå" ? Vill du bli en duktig golfare så är det tid och träning du måste lägga ner. Testa tävla en gång, jag själv tyckte inte det var så jävla roligt att tävla så la ner "satsningen" ganska snabbt.

Du blir ingen bra golfare på att bara drivea långt. Med dagens trampoliner kan nästan alla vispa en drive på 250m. Det är på och runt green du vinner slag. Lägg ca 3-4 timmar i veckan på närspel och runt green så kommer du märka stort resultat i scoren. Att stå på en driving-range och mata långa järn ger inte dig särskilt mycket (antar jag eftersom du skrev att du hade två eagle-puttar igår).

Åk till ett övningsområde. Ta med en hink med hyfsade bollar. Mät upp 30,40,50,60,70 och 80 meter. Lär dig längderna med dina wedgar, och slå på ett sätt där du känner att du har kontroll.
Slå ca 10 bollar från varje avstånd (ta tid på dig och stå inte bara och veva) Variera gärna längderna så att du kanske hoppar från 30 till 60, tillbaks till 40 osv. På så sätt lär du dig distanserna "utantill".

Kör på samma sätt i bunker. Olika längd från olika bunkrar. NÖT-NÖT-NÖT. Så kommer du känna dig säker från bunkrarna. Jag älskar bunkerslag, för att jag har tränat dem så jävla mycket!
Citera
2015-05-04, 16:11
Medlem
Atrocitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaempfer
Börja först och främst med att se till så att du spelar på rätt sätt vad gäller regler. Jag vet själv hur det kan vara när man spelar med familj. Pluggade bollar i ruff plockas upp, man droppar där man tycker det blir bra osv.. Lär dig regler RIKTIGT.

Sen är frågan vad du menar med "nästa nivå" ? Vill du bli en duktig golfare så är det tid och träning du måste lägga ner. Testa tävla en gång, jag själv tyckte inte det var så jävla roligt att tävla så la ner "satsningen" ganska snabbt.

Du blir ingen bra golfare på att bara drivea långt. Med dagens trampoliner kan nästan alla vispa en drive på 250m. Det är på och runt green du vinner slag. Lägg ca 3-4 timmar i veckan på närspel och runt green så kommer du märka stort resultat i scoren. Att stå på en driving-range och mata långa järn ger inte dig särskilt mycket (antar jag eftersom du skrev att du hade två eagle-puttar igår).

Åk till ett övningsområde. Ta med en hink med hyfsade bollar. Mät upp 30,40,50,60,70 och 80 meter. Lär dig längderna med dina wedgar, och slå på ett sätt där du känner att du har kontroll.
Slå ca 10 bollar från varje avstånd (ta tid på dig och stå inte bara och veva) Variera gärna längderna så att du kanske hoppar från 30 till 60, tillbaks till 40 osv. På så sätt lär du dig distanserna "utantill".

Kör på samma sätt i bunker. Olika längd från olika bunkrar. NÖT-NÖT-NÖT. Så kommer du känna dig säker från bunkrarna. Jag älskar bunkerslag, för att jag har tränat dem så jävla mycket!

Tack för tipsen, tanken är att jag ska försöka ta mig tid och inte bara gå 18håls rundor utan även som du sa träna de olika slagen var för sig på övningsrange/hemma.

Reglar har jag dock rätt bra koll på, kan förbättras men ytterst få gånger jag inte vet var och hur jag får droppa eller vad jag ska göra.

Det jag undrar om mest är hurvida man som scratchspelare ser på teknik. Ifall jag bara skulle börja träna och spela mer, gå ner mig ännu mer i HCP och börja tävla. Att man slipper behöva göra om hela sin teknik vid en viss gräns. Är ju "hemmalärd" vad gäller golf.

Därav lite, är det värt att fortsätta spela själv, träna/spela lite tävlingar. Eller ska man hoppa in i träningsgrupp vid närmsta klubb?
Citera
2015-05-04, 17:07
Medlem
kaempfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atrocitet
Tack för tipsen, tanken är att jag ska försöka ta mig tid och inte bara gå 18håls rundor utan även som du sa träna de olika slagen var för sig på övningsrange/hemma.

Reglar har jag dock rätt bra koll på, kan förbättras men ytterst få gånger jag inte vet var och hur jag får droppa eller vad jag ska göra.

Det jag undrar om mest är hurvida man som scratchspelare ser på teknik. Ifall jag bara skulle börja träna och spela mer, gå ner mig ännu mer i HCP och börja tävla. Att man slipper behöva göra om hela sin teknik vid en viss gräns. Är ju "hemmalärd" vad gäller golf.

Därav lite, är det värt att fortsätta spela själv, träna/spela lite tävlingar. Eller ska man hoppa in i träningsgrupp vid närmsta klubb?

Ska du bli scratch så måste du tävla. Och ja, du får nog ha hjälp med träning då också. Fruktansvärt svårt att själv veta vad man gör för fel gällande detaljer man måste utveckla för att spela riktigt jävla bra.

Den nivån har jag själv inte spelat på. Tanken var en gång i tiden att någonstans hamna där. Men som jag nämnde så tyckte/tycker jag det är alldeles för tråkigt att spela tävling. Träningen för att bara "underhålla" resultat tog alldeles för mycket tid. Jag låg och svävade mellan 3,9 och 5 i HCP under 2 års-tid. Dock jävligt konsekvent och rundorna under 32 poäng kan jag räkna på en hand. Steget därifrån till att lira på runt scratch är OERHÖRT stort. Dem sista slagen där emellan ligger det måååånga timmar bakom. Jag tröttnade. Men kör hårt...

Gå till din klubb och hör vad dem säger.

Någon scratchlirare här som kan redovisa tiden du lägger ner för att göra godkända resultat?
Citera
2015-05-04, 23:47
Medlem
Citat:
Ska du bli scratch så måste du tävla. Och ja, du får nog ha hjälp med träning då också. Fruktansvärt svårt att själv veta vad man gör för fel gällande detaljer man måste utveckla för att spela riktigt jävla bra.

Den nivån har jag själv inte spelat på. Tanken var en gång i tiden att någonstans hamna där. Men som jag nämnde så tyckte/tycker jag det är alldeles för tråkigt att spela tävling. Träningen för att bara "underhålla" resultat tog alldeles för mycket tid. Jag låg och svävade mellan 3,9 och 5 i HCP under 2 års-tid. Dock jävligt konsekvent och rundorna under 32 poäng kan jag räkna på en hand. Steget därifrån till att lira på runt scratch är OERHÖRT stort. Dem sista slagen där emellan ligger det måååånga timmar bakom. Jag tröttnade. Men kör hårt...

Gå till din klubb och hör vad dem säger.

Någon scratchlirare här som kan redovisa tiden du lägger ner för att göra godkända resultat?

Tränade och tävlade seriöst för några år sedan vilket jag trappat ner nu. Hade en snittscore på ca. 74 vilket inte är riktigt scratch men ändå ett riktmärke. Här snackar vi 20-30h REN TRÄNING i veckan. Detta är alltså inte inräknat spel etc. Ska det spelas 9 eller 18 hål räknas detta utöver.

Rent procentmässigt vart tiden lades är (ungefär):

5% range
50% wedgar/inspel
35% puttning
10% bunker/chipp

Teknikträning etc. sköttes vintertid och gavs inget fokus öht. under säsong. Det roliga är dock att jag nu, några år senare enbart tränar några enstaka timmar i veckan och spelar betydligt mer och håller fortfarande ungefär samma nivå. Slår bollen betydligt sämre men går och gnetar runt på banan.
Citera
2015-05-08, 11:36
Medlem
kaempfers avatar
Hello.

Nu ska jag ta upp någonting som hände mig igår (igen) och som jag upplever har blivit en trend på diverse banor i länet där jag bor.

Jag spelar i en 3-boll där vi har bokat en starttid 16.30. Vi som spelar ihop tycker det är ganska skönt att lira senare på eftermiddagarna då det oftast är lugnare på banorna vid vår/tidig sommar. Så vi bokar en tid, där vi vet att vi inte kommer ha något större sällskap eller ett sällskap som kan störa våran rytm, då vi allihopa spelar ganska hyfsat och trampar på ganska bra.

Vi har en tvåboll som går ut starttiden efter oss. Den bollen springer vi ifrån ganska enkelt och när vi hålar ut på sjunde hålet så slår dem ut på 6.e. Vilket innebär att vi nu har skapat oss en rejäl lucka, till framförvarande boll (tvåboll som gick ut ca 16.00) och till bollen efter oss.

När vi är på hål 12 efter utslag och går fram till våra bollar (vi ligger alla tre så att vi har ett inspel på ca 100-125m) då kommer två herrar i 25-års åldern som stövlar ut två meter bakom våran green och slår ut på 13.onde hålet. Jag antar att dem har spelat första och andra hålet på banan och sen hoppar för att spela 12-18. Nu var förvisso hål 12 tomt, men jag anser att det inte spelar någon roll då det inte är framförvarande bollar du stör, utan dem bakom.
Jag blir fruktansvärt psykad av detta, och tycker det är dåligt då jag anser att dem två inte har någon "plats på banan". I alla fall inte mellan oss och den tvåboll som gick ut vid 16-tiden. Jag blir irriterad på detta och stör mig på det istället för att koncentrera mig på mitt spel. Jag anser, att detta stör vårat spel (kalla det våran "rytm" om ni så vill då vi har för avsikt att spela UTAN att bli störda av andra bollar). Ja, jag vet att det kommer kommentarer som "Du borde kunna koncentrera dig på ditt eget spel.." Men jag anser att detta inte är samma sak.

På det sättet jag lärde mig spela golf och bete sig på ett gentlemanna-mässigt sätt, så tycker jag detta bestrider allt det jag lärt mig. Förr så vet jag att man tex. inte fick gå ut på hål 10, om det spelade en synlig boll på bakomvarande hål. Gäller inte sånt längre? Det känns så JÄVLA Hawaii att folk bara kan stövla ut på precis det hål man vill, när man vill bara för att ett golfhål är tomt. Vad fan är poängen med att ha ett bokningssystem då undrar jag?

När vi sen möter dessa herrar på hål 14 (dem slår ut på 15) så konfronterar jag dessa herrar (på ett lugnt och sansat sätt). Då kallar han mig för "patetisk" och "sorglig" varpå jag tänder igång på alla cylindrar. Mitt sällskap kommer till "undsättning" lika förbannade. Nu har detta hänt två gånger innan, och komiskt nog på exakt samma hål. Så dem här bortcurlade-telefonförsäljar-pojkarna fick antagligen all min vrede som jag byggt under tidigare liknande erfarenheter, när dem inte på ett enkelt sätt bara kunde "Oj, förlåt..". Det mest komiska var uttalet om att han satt i styrelsen, och skulle "ta upp detta" på nästa möte.

Jag betalar fan inte dyra medlemskap för att folk ska kunna hoppa på och gå av var fan man vill på banan. Då kan jag lika gärna spela på vilken jävla halvfattig pay-and-play bana som helst. Min poäng är att sånt här hände ALDRIG förr när jag spelade. Detta har blivit vanligare och vanligare, precis som att det är "okej" nu för tiden.

Upplever ni andra sånt här? Vad tycker ni? Är det okej att bara stövla ut på vilket hål som helst, bäst man behagar?
Senast redigerad av kaempfer 2015-05-08 kl. 11:46.
Citera
2015-05-08, 14:01
Medlem
J.Ks avatar
Citat:
Hello.

Text

Upplever ni andra sånt här? Vad tycker ni? Är det okej att bara stövla ut på vilket hål som helst, bäst man behagar?

Nej det är inte acceptabelt beteende, man ska alltid göra sitt yttersta för att göra spelupplevelsen så trevlig så möjligt för både sig själv och andra, att kliva fram och tillbaks mellan hål hursomhelst är absolut inte ok, möjligtvis om bara din bil står på parkeringen och banan är tom. Ser man att det är folk i spel på 9an går man inte ut på 10 och man släpper givetvis bakomvarande boll om det visar sig att dom spelar snabbare än bollen du befinner dig i.

Ömsesidig respekt är vad som gäller, vill man klafsa runt mellan hål kan man gott hålla sig till p&p.

Jag betalar inte pengar varje år för att störa mig på andra klappmongon som inte förstår bättre.
Citera
2015-05-08, 14:29
Medlem
Citat:
Hello.

Text

Du tar ett snack med dom när ni möts på 2 olika hål, vilket för mig låter som dom är lite före er. Måsta ni vänta på de två spelarna som gick ut på hål 13?.

Själv så har det ibland varit så att man gått från 9an till 15 för att folk vägrar släppa förbi, men då kollar man ju såklart 14onde hålet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in