Citat:
Ursprungligen postat av
Atrocitet
Hej allesammans, golfsäsongen har ju rivit igång och har hunnit spela mina första 5ronder för iår.
Går i banorna att bli lite mer seriös med spelandet. Hur och vad tycker ni att man ska börja?
Är 21år gammal med nuvarande 13 i HCP, mitt nuvarande golfspel består av 15-20tal rundor varje sommar med familjen. Alltså inget seriöst. Men efter bra utveckling ändå och kloka ord från min fader är tanken att ta det till nästa nivå.
Har inte spelat någon direkt tävling (är det en bra start att bara spela lite mer och försöka vara med i klubbtävlingar?) Eller ska man hoppa in och anmäla sig för träning vid klubb direkt?
Har ett stabilt spel, gjorde en 18hålsrunda igår med 6slag som högsta. 2 eaglechanser på putt osv.
Har en lång drive på 250-300m i genomsnitt. Bra på inspel och ok puttande. (Är dock sämst på bunkerspel pga att jag aldrig tränat det).
Någon lite mer erfaren som kan berätta hur ni själva gick vidare/tagit det till en seriös nivå?
Tack på förhand.
Börja först och främst med att se till så att du spelar på rätt sätt vad gäller regler. Jag vet själv hur det kan vara när man spelar med familj. Pluggade bollar i ruff plockas upp, man droppar där man tycker det blir bra osv.. Lär dig regler RIKTIGT.
Sen är frågan vad du menar med "nästa nivå" ? Vill du bli en duktig golfare så är det tid och träning du måste lägga ner. Testa tävla en gång, jag själv tyckte inte det var så jävla roligt att tävla så la ner "satsningen" ganska snabbt.
Du blir ingen bra golfare på att bara drivea långt. Med dagens trampoliner kan nästan alla vispa en drive på 250m. Det är på och runt green du vinner slag. Lägg ca 3-4 timmar i veckan på närspel och runt green så kommer du märka stort resultat i scoren. Att stå på en driving-range och mata långa järn ger inte dig särskilt mycket (antar jag eftersom du skrev att du hade två eagle-puttar igår).
Åk till ett övningsområde. Ta med en hink med hyfsade bollar. Mät upp 30,40,50,60,70 och 80 meter. Lär dig längderna med dina wedgar, och slå på ett sätt där du känner att du har kontroll.
Slå ca 10 bollar från varje avstånd (ta tid på dig och stå inte bara och veva) Variera gärna längderna så att du kanske hoppar från 30 till 60, tillbaks till 40 osv. På så sätt lär du dig distanserna "utantill".
Kör på samma sätt i bunker. Olika längd från olika bunkrar. NÖT-NÖT-NÖT. Så kommer du känna dig säker från bunkrarna. Jag älskar bunkerslag, för att jag har tränat dem så jävla mycket!