2016-08-28, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macaronis
X2 hot hybriden och AMP Driver är två guldkorn som du kan ha länge och inte behöver byta ut. Gäller dock att du har rätt typ av skaft i som passar dig. Järnsetet är det jag skulle byta ut först, men 2900 för allt är ett helt okey pris.
Härligt att höra om dom 2
Han som säljer har även andra järnklubbor, t.ex: Cobra FP 3-P, Callaway X-12, Titleist 762 3-P stiff och Cobra CXI. Vilken är då det bästa att välja? Tackar för hjälpen!
Citera
2016-08-28, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -gudN
Härligt att höra om dom 2
Han som säljer har även andra järnklubbor, t.ex: Cobra FP 3-P, Callaway X-12, Titleist 762 3-P stiff och Cobra CXI. Vilken är då det bästa att välja? Tackar för hjälpen!

Detta är klubbor som är över 10 år gamla och de är värda max en fem-hunka per set skulle jag säga. Behåll dina Cobra gärn du fick med, de är bättre än de andra du kan välja på.
Testa en klubba av varje set på ranchen och avgör själv vad du gillar. Men spontant skulle jag säga att Titleist 762 efter Cobra SZ (2009 års modell) är bästa valet om du inte vill spara till mer modernare grejer (det har hänt en del på 10-15 år och slitaget kan påverka)
Senast redigerad av Macaronis 2016-08-28 kl. 22:26.
Citera
2016-08-29, 22:15
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eazyixa
Har nu kommit igång med golfen någorlunda och kanske lirat 5-6 rundor i år(givetvis inte mycket men en början iaf). I bagen har jag följande klubbor:

Järnset: Titlest x2 4-P
Driver: Cobra S2 (slicear 75% av slagen)
Hybrid: Masters MCZ 130 4/5
Wedge: Cobra Big trusty tri-bounce PWR 60 graders. (Fullsvingad går denna enbart 50m, är detta för kort? Används även i bunkern)
Putter: Tumba Line PT-404

Jag ligger på 30 i hcp. Är kille på 21 år som är 190 cm lång men smal och väger enbart 75-80kg. Har ganska långa slag, tyvärr är mitt spel dock väldigt ojämnt. Ena hålet en superbra driver, dåligt fairway spel och dålig puttning. Andra hålet slice driver, bra fairway och dålig putt. Ja du förstår vad jag menar... Finns det något i bagen jag behöver komplettera, byta ut eller helt enkelt avstå från att använda? Har du några andra tips på hur jag ska förbättra mig?
Till att börja med spelar du för lite för att kunna dra någon riktig slutsats av var du befinner dig. Till att börja med hade jag tagit en halvtimme med en pro som filmat dig, tycker personligen att det är oerhört värdefullt att själv se vad man missar framför att någon bara säger det.

Tror du har en del på att vinna på att plocka ut drivern ett tag. Det kan vara så enkelt som att ändra grepp, men vet för lite för att råda. Men drar du den slice 75% av gånger så sprider det sig till andra klubbor, kör safe istället och är du trygg med hybriden, slå ut med den. 130 raka är alltid bättre än 180 i skogen. Hur långt slår du med järnen? Kanske de lika gärna kan ersätta drivern ett tag.

50 meter för en 60-gradare tycker jag är helt ok om du ligger konsekvent där. Visst kan du komplettera med en 54 som någon föreslog, men du kan egentligen använda någon annan av järnen om du bara hittar känslan i en kortare sving.

Nä, back to basic igen, av den knappa information du delar med dig av är det svårt att råda mer än ovan, men att börja stoppa ner fler prylar i bagen brukar bara stöka till det ännu mer i skallen.

Lycka till.
Citera
2016-08-29, 23:14
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotbollsdavve
Skulle spela golf häromdan för första gången på länge och innan vi gick ut köpte jag golfbollar som jag skulle spela med. Köpte ett dussin titleist DT en väldigt mjuk boll som var jävligt go att köra med!

När rundan var över hade jag gjort slut på halva paketet och vill inte betala för nytt pack hela tiden.. Mycket pengar i längden! så tänkte fråga om någon av er har tips på bra mjuka bollar för bra pris
I början av säsongen brukar jag inte vara så himla petig utan kan köra med billiga "floridabollar". Under säsong kör jag uteslutande en ganska mjuk Srixon, skulle kännas konstigt att det inte blev konsekvent. Just under säsong brukar inte spridningen på bollar vara så stor heller.

Är du nybörjare eller haft ett längre uppehåll, köp billiga bollar, annars blir det lätt dyrt
Citera
2016-08-30, 15:46
Medlem
umadbroskis avatar
Ny fråga till er låghcpare.

Har själv 7.0, kommer nog vara nere på 6 vid årets slut.

Förutom ett närspel som ALLTID kan övas upp tappar jag nästan uteslutande mina slag när jag slår utslaget till ruffen (ingen supertjock, bara en normal 3-4cm ruff) och får en järn 6a/järn 5a till green.

Är det allmänt en regel att huvudet låser sig och man omedvetet drawar ut bollen till vänster? Tycker det är så jävla svårt att kontrollera just riktningen.

Tips?
Citera
2016-08-30, 17:32
Medlem
Jag har precis börjat spela igen efter 5 års rehab av mitt knä. Är idag 21 år (188 cm idag med långa slag, järn 4 cirka 200 meter) och "slutade" vid 16 års ålder på 7,8 i hcp.

Ska göra min första runda på fredag igen. Har tränat i 3 veckor och känner enorm skillnad i längden på slag. Min fråga är egentligen bara hur jag ska hitta jämnheten i spelet igen och våga slå fullt ut (skadan i knäet sitter i bakhuvudet hela tiden och jag håller igen lite). Alla tips och råd är välkomna för hur jag ska komma över detta.

Mitt set:
Ping I20 driver
Ping G25 wood 4 16,5 grader.
Järnset Ping G30 4-P
Wedgar är Ping Glide.
Citera
2016-08-30, 22:12
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av umadbroski
Ny fråga till er låghcpare.

Har själv 7.0, kommer nog vara nere på 6 vid årets slut.

Förutom ett närspel som ALLTID kan övas upp tappar jag nästan uteslutande mina slag när jag slår utslaget till ruffen (ingen supertjock, bara en normal 3-4cm ruff) och får en järn 6a/järn 5a till green.

Är det allmänt en regel att huvudet låser sig och man omedvetet drawar ut bollen till vänster? Tycker det är så jävla svårt att kontrollera just riktningen.

Tips?

Ta en J8 eller J9 istället, och gå för chipp + en-putt.
Klubban sluter sig i gräset, och därför blir det pull/draw och i värsta fall, en hook.
Riskfaktor vs vad som är det "smarta alternativet"

Citat:
Ursprungligen postat av rastor95
Jag har precis börjat spela igen efter 5 års rehab av mitt knä. Är idag 21 år (188 cm idag med långa slag, järn 4 cirka 200 meter) och "slutade" vid 16 års ålder på 7,8 i hcp.

Ska göra min första runda på fredag igen. Har tränat i 3 veckor och känner enorm skillnad i längden på slag. Min fråga är egentligen bara hur jag ska hitta jämnheten i spelet igen och våga slå fullt ut (skadan i knäet sitter i bakhuvudet hela tiden och jag håller igen lite). Alla tips och råd är välkomna för hur jag ska komma över detta.

Mitt set:
Ping I20 driver
Ping G25 wood 4 16,5 grader.
Järnset Ping G30 4-P
Wedgar är Ping Glide.

Eftersom det tenderar att bli en rätt så stor vridning och belastning på knäet så skulle jag verkligen råda dig att - ta det väldigt lugnt, men det kanske du redan förstod?
Annars är väl tipset/rådet att bara träna, träna och träna.
Att gå en 18-hålare är inte så mycket "träning"...i mina ögon iaf, utan att verkligen ha ett syfte
med din träning.
Citera
2016-08-31, 08:56
Medlem
umadbroskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Ta en J8 eller J9 istället, och gå för chipp + en-putt.
Klubban sluter sig i gräset, och därför blir det pull/draw och i värsta fall, en hook.
Riskfaktor vs vad som är det "smarta alternativet"

Förstår tankesättet, men jag kan ju inte försöka mig på chipp en putt så fort jag kommer ut i ruffen. Borde finnas nån övning, hett tips eller generella regler. Får dra ut och lägga en hink i ruffen..

Om ja ska ner till 2-4 i hcp nästa år kan jag iaf inte safea så mycket.
Citera
2016-08-31, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av umadbroski
Förstår tankesättet, men jag kan ju inte försöka mig på chipp en putt så fort jag kommer ut i ruffen. Borde finnas nån övning, hett tips eller generella regler. Får dra ut och lägga en hink i ruffen..

Om ja ska ner till 2-4 i hcp nästa år kan jag iaf inte safea så mycket.
Prova att klubba ner och flytta bak bollen lite i stansen så att du slår lite brantare på den, vilket ger dig möjligheten att få renare bollkontakt med mindre gräs som drar i bladet. Så istället för en J6:a tar du en J7:a, den kommer att gå ungefär lika långt då du deloftar klubban genom att slå brantare på bollen. Ett punchslag helt enkelt!

I övrigt så får man överväga risker och belöningar. Behöver ju inte alltid gå för flaggan Kanske sikta högerkant på green och hoppas att du drawar in bollen mot flaggan, men om du inte lyckas med det så hamnar du ändå på dansgolvet och har en putt för birdie. Du får ha lite känsla för vart det är OK att missa och vart du absolut inte får missa. Lycka till!
Citera
2016-08-31, 13:27
Medlem
umadbroskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av masterhank
Prova att klubba ner och flytta bak bollen lite i stansen så att du slår lite brantare på den, vilket ger dig möjligheten att få renare bollkontakt med mindre gräs som drar i bladet. Så istället för en J6:a tar du en J7:a, den kommer att gå ungefär lika långt då du deloftar klubban genom att slå brantare på bollen. Ett punchslag helt enkelt!

I övrigt så får man överväga risker och belöningar. Behöver ju inte alltid gå för flaggan Kanske sikta högerkant på green och hoppas att du drawar in bollen mot flaggan, men om du inte lyckas med det så hamnar du ändå på dansgolvet och har en putt för birdie. Du får ha lite känsla för vart det är OK att missa och vart du absolut inte får missa. Lycka till!

Tack för ett grymt inlägg. Spelat på känsla och autopilot halva livet. Så nu när jag kommer ner i hcp och spelar scratchtävlingar måste jag börja analysera mera. Perfekt. Ska testa din taktik med att klubba ner också. Återkommer.
Citera
2016-08-31, 16:01
Medlem
mteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av masterhank

Bra tips. Demonstreras för övrigt bra av me and my golf-duon nedan.

https://youtu.be/dJmRKT-TH0I
Citera
2016-09-01, 09:24
Medlem
umadbroskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mted
Bra tips. Demonstreras för övrigt bra av me and my golf-duon nedan.

https://youtu.be/dJmRKT-TH0I

Just detta var lite väl mycket ruff, där ute brukar jag inte ligga.
Men jag brukar faktiskt ha bollen närmre vänsterfoten vid ruffslag för att få upp bollen rejält, dumt av mig. Så det var ett bra tips av engelsmännen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in