2014-08-08, 07:08
Medlem
Iam-Varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Jag vet inte vad de använder för bollar men 10% är det absolut.
Här jag bor, Skaraborg så har jag varit på 10-15 olika rancher och alltid mätt med kikare då jag vet vad jag slår med min vanliga boll och det skiljer inte 17m mellan ranchbollen och min vanliga golfboll (J7). Dock finns det säkert nån bonnabana som har ranchbollar från 70-talet kvar och då köper jag kanske 10%

Eller som Treamz sa uppåt landet kanske det är sämre, har inte spelat högre upp än Karlstad.
Citera
2014-08-08, 11:54
Medlem
Var och testade ut driver på Dormy (World of Golf, Göteborg). Tog med mig TM Jeetspeed, SLDR, Ping G30, Nike Covert 2.0, Callaway X2 Hot ut på ranchen och slog totalt ett hundratal bollar med assistans av Protracer. Den klubban jag var minst sugen på, gick klart rakast och stabilast. Så kom hem med en Covert 2.0 Driver och även 3fw, känns som Nike har lärt sig göra riktigt bra grejer tillslut. Heja Rory!
Citera
2014-08-08, 13:22
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
En vanlig myt i dagens Sverige. Rangebollarna på de flesta ramger i dag är av god kvalité och liknar snarare en NXT Tour. 2-3% ärmerrimligt i längdskillnad.
Tack!
Citera
2014-08-08, 14:39
Medlem
Jeltzins avatar
Snabbaste vägen till grönt kort?

Jag letar efter en snabb och billig väg för att få ett Golf-ID.

Jag har gått en utbildning för otal år sedan, och är tveksam på om jag har något bevis för detta.

Jag har spelat på pay&play i ett par år och slagit relativt mycket. Gick för inte länge sedan en runda där jag poängmässigt ligger på lägre än 36 i hcp.

Hur ska jag gå tillväga för att så billigt och så enkelt som möjligt få mitt gröna kort?
Citera
2014-08-08, 14:48
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeltzin
Hur ska jag gå tillväga för att så billigt och så enkelt som möjligt få mitt gröna kort?

Du spelar upp och gör teoriprovet. Enklare än så kan det knappast bli.
Citera
2014-08-08, 15:50
Medlem
Jag har hört att man kan köpa sig gröna kort "svart" på vissa klubbar
Citera
2014-08-08, 18:06
Medlem
InTheBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janssons87
Vad ska jag tänka/träna på för att nå singel-hcp? Förstår att det krävs kontinuitet men finns det några punkter jag kan tänka lite extra på och försöka utveckla?

Har spelat i två år och mitt rekord på arton hål är 83-85 slag någonstans. På nio har jag gjort 39.

För att bli singel krävs en viss stabilitet, men viktigast är att hålla bollen i spel. Mina tips:

Om din bästa runda är 83 och du vill kontinuerligt skjuta under 79, så måste du vara i spel från tee.
Sen börja tänk spelstrategi. Fråga dig vart du kan missa och fortfarande rädda par. En spelare som breakar 80 kräver i snitt 8 träffade greener, vilket betyder att du måste göra en del up&downs.
Träna chip, pitch och putt. Allt inom 25m ska du lägga inom 2m.

Spelstrategi är extremt viktigt, jag har en del spelkompisar som ligger runt 10 i hcp. Som skulle kunna få ner sitt hcp till en 6-7 om dem bara tighta till sin strategi. Och framför allt så hade deras scorer blivit mindre volatila, dvs dem hade inte haft en 37p runda ena dagen och en 23p runda nästa.

Några misstag många gör:

Tar för lite klubba - Många tänker sig en perfekt träff när de är i sitt klubbval, och många missar därför kort. Det straffas extra hårt eftersom det ofta är hinder i framkant green.

Siktar alltid mot pin - Proffs kan vara aggressiva(Rory är sinnesbilden för en aggressiv spelare), men dem vet också vart dem kommer missa och speciellt vart dem KAN missa.

Missar green på felsida - principen är att du inte vill missa green på den sidan flaggan står. Vilket gör att du inte har mycket green att jobba med. Medans du tänker på det, tänk även på att hålla bollen nedanför hål, det gäller allt -inspel,chipp och putt.

Försöker lite för mycket från trubbel lägen - Gör du ett misstag från tee och hamnar mask bakom ett träd eller på ett dogleg hooka/slica skiten ur den bollen om du har skillsen för det. Försök ha chans till ett par men spela för en bogey som sämst. Man kan definitivt göra en bogey och spelat hålet bra, men gör du en dubbel+ så har du antingen gjort något RIKTIGT dåligt slag eller gjort något stort mentalt misstag.

Finns väldigt mycket mer att tänka på och detta är elementärt och du vet säkert det mesta men det finns många slag att hämta.

Sist spela för din skruv, har du en naturlig fade sikta vänster om flagg.
Citera
2014-08-08, 18:14
Medlem
Hermansssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Du spelar upp och gör teoriprovet. Enklare än så kan det knappast bli.

Så om man med säkerhet vet att man klarar uppspelet, så är det bara att be att få göra det direkt, utan att gå om kursen? Sitter i samma sits som OP.
Citera
2014-08-08, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InTheBack
Några misstag många gör:

Tar för lite klubba - Många tänker sig en perfekt träff när de är i sitt klubbval, och många missar därför kort. Det straffas extra hårt eftersom det ofta är hinder i framkant green.

Stämmer delvis, kommer man ofta kort så är det bra att försöka komma för långt. Vad som är farligt är att hålen brukar sluta snabbt efter green, slå kort och hamna i bunkern eller slå långt och hamna i en ruff som inte klippts på 10 år.
Citera
2014-08-08, 21:23
Medlem
En koppsnurr som rundar hålet och kommer tillbaka mot mig. Så nära en sänkning. Hur ska jag tolka detta? Fyfan...
Citera
2014-08-08, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InTheBack
För att bli singel krävs en viss stabilitet, men viktigast är att hålla bollen i spel. Mina tips:

Om din bästa runda är 83 och du vill kontinuerligt skjuta under 79, så måste du vara i spel från tee.
Sen börja tänk spelstrategi. Fråga dig vart du kan missa och fortfarande rädda par. En spelare som breakar 80 kräver i snitt 8 träffade greener, vilket betyder att du måste göra en del up&downs.
Träna chip, pitch och putt. Allt inom 25m ska du lägga inom 2m.

Spelstrategi är extremt viktigt, jag har en del spelkompisar som ligger runt 10 i hcp. Som skulle kunna få ner sitt hcp till en 6-7 om dem bara tighta till sin strategi. Och framför allt så hade deras scorer blivit mindre volatila, dvs dem hade inte haft en 37p runda ena dagen och en 23p runda nästa.

Några misstag många gör:

Siktar alltid mot pin - Proffs kan vara aggressiva(Rory är sinnesbilden för en aggressiv spelare), men dem vet också vart dem kommer missa och speciellt vart dem KAN missa.

Missar green på felsida - principen är att du inte vill missa green på den sidan flaggan står. Vilket gör att du inte har mycket green att jobba med. Medans du tänker på det, tänk även på att hålla bollen nedanför hål, det gäller allt -inspel,chipp och putt.

Försöker lite för mycket från trubbel lägen - Gör du ett misstag från tee och hamnar mask bakom ett träd eller på ett dogleg hooka/slica skiten ur den bollen om du har skillsen för det. Försök ha chans till ett par men spela för en bogey som sämst. Man kan definitivt göra en bogey och spelat hålet bra, men gör du en dubbel+ så har du antingen gjort något RIKTIGT dåligt slag eller gjort något stort mentalt misstag.

Finns väldigt mycket mer att tänka på och detta är elementärt och du vet säkert det mesta men det finns många slag att hämta.

Sist spela för din skruv, har du en naturlig fade sikta vänster om flagg.
Muchos gracias! Blir närspelsträning imorgon om det inte spöregnar.
Citera
2014-08-09, 06:04
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
janssons87 skrev

Bra tips! Ska tänka på var jag lägger slagen.

Låter bra att ditt närspel kan rädda dig. Jag har också ett vasst närspel som jag hoppas ha nytta av i fortsättningen. Bara de långa slagen som jävlas ibland men jag har ju hellre ett bra närspel då det är svårare.

Det långa spelet är det som är riktigt, riktigt svårt och det som dom flesta har problem med.

Citat:
janssons87 skrev

Vad ska jag tänka/träna på för att nå singel-hcp? Förstår att det krävs kontinuitet men finns det några punkter jag kan tänka lite extra på och försöka utveckla?

Det är ju träning av allt som gäller. Jobba in rutiner inför varje slag, det är sjukt viktigt.

Proffsen är bra för att dom tränar något kopiöst. Kommentatorerna på pga sändningarna sa igår att Martin Kaymer hade +9 i hcp. Tiger Woods har jag sett någon siffra på +13. Rory McIlroy +4 när han var 16 år.

Tiger tränade ju 10-12 timmar om dagen när han var skadefri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in