2016-09-01, 09:26
Medlem
umadbroskis avatar
Ny fråga till låghcpare.

Mest för att hålla igång diskussionen.

Draw eller Fade? Eller kanske rakt?

Vad gör ni? Vilken är ni mest bekväm med? Gör ni samma slag från tee som från 150m pinnen?
Citera
2016-09-01, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av umadbroski
Ny fråga till er låghcpare.

Har själv 7.0, kommer nog vara nere på 6 vid årets slut.

Förutom ett närspel som ALLTID kan övas upp tappar jag nästan uteslutande mina slag när jag slår utslaget till ruffen (ingen supertjock, bara en normal 3-4cm ruff) och får en järn 6a/järn 5a till green.

Är det allmänt en regel att huvudet låser sig och man omedvetet drawar ut bollen till vänster? Tycker det är så jävla svårt att kontrollera just riktningen.

Tips?

Ett tips är att öppna klubbhuvudet något och bollplaceringen nån cm eller två längre bak i stansen. Håll även lite hårdare i klubban än vad man normalt ska göra då minskar risken att klubban sluter sig.

Annars rekommenderar jag dig att spela en hybrid istället för femma eller sexa då den glider igenom ruffen på ett mycket bättre sätt. En nedgreppad hybrid är ofta ett bättre och lättare slag än en järnfemma ur ruffen för 90% av spelarna.
Citera
2016-09-01, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Ta en J8 eller J9 istället, och gå för chipp + en-putt.
Klubban sluter sig i gräset, och därför blir det pull/draw och i värsta fall, en hook.
Riskfaktor vs vad som är det "smarta alternativet"

Eftersom det tenderar att bli en rätt så stor vridning och belastning på knäet så skulle jag verkligen råda dig att - ta det väldigt lugnt, men det kanske du redan förstod?
Annars är väl tipset/rådet att bara träna, träna och träna.
Att gå en 18-hålare är inte så mycket "träning"...i mina ögon iaf, utan att verkligen ha ett syfte
med din träning.

Absolut jag är medveten om det, tack. Det är nog inte göra annat! Får stå och nöta inspel vilket är det jag uppfattar som svårast just nu. Runt greenerna känns de stabilt och likaså utslagen.
Ska bli riktigt roligt att vara tillbaka imorgon.
Citera
2016-09-02, 02:42
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av umadbroski
Ny fråga till låghcpare.

Mest för att hålla igång diskussionen.

Draw eller Fade? Eller kanske rakt?

Vad gör ni? Vilken är ni mest bekväm med? Gör ni samma slag från tee som från 150m pinnen?

Har raka slag som standardslag med alla klubbor men kan givetvis skruva bollen när det behövs. Om jag får välja någon skruv är det draw. I Sverige räcker det med att slå rakt hela tiden, den enda gången du verkligen måste skruva bollen är om du är tourspelare, om ens det. Känner en europatourspelare som slår raka slag hela tiden och han klarar sig utmärkt med det ute på touren.

Jag har 2.5 i hcp och har spelat golf i 15 år.
Senast redigerad av at95 2016-09-02 kl. 02:45.
Citera
2016-09-02, 18:25
Medlem
Började spela golf denna säsongen och blev helt beroende direkt. Tog grönt kort 10 juli och har kämpat mig ner till 10.8 hcp och siktar på singel innan det blir för kallt. Är riktigt sugen på att bli rejält duktig på golf. Har kollat runt lite på universitet och har insett att det är rätt orealistiskt att kunna komma in någonstans utan placeringar på seriösa tävlingar. Är det någon som vet om det är möjligt att komma in på någon skola utan några direkta achivments? Eller är min chans att fortsätta ett par år till, ta lektioner, börja tävla osv?

Eller är jag helt naiv att hoppas när man har kommit igång så sent?
Citera
2016-09-03, 19:05
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loklub
Började spela golf denna säsongen och blev helt beroende direkt. Tog grönt kort 10 juli och har kämpat mig ner till 10.8 hcp och siktar på singel innan det blir för kallt. Är riktigt sugen på att bli rejält duktig på golf. Har kollat runt lite på universitet och har insett att det är rätt orealistiskt att kunna komma in någonstans utan placeringar på seriösa tävlingar. Är det någon som vet om det är möjligt att komma in på någon skola utan några direkta achivments? Eller är min chans att fortsätta ett par år till, ta lektioner, börja tävla osv?

Eller är jag helt naiv att hoppas när man har kommit igång så sent?
WTF? Är det ens möjligt (10.8 hcp på ett år)?
Började själv förra året och harvar kring 25 hcp.
Drömmer om singel, men realistiskt kan jag bli 18 hcp under min livstid.
Har spelat hockey som yngre men inte mycket gratis därifrån.
Citera
2016-09-04, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
WTF? Är det ens möjligt (10.8 hcp på ett år)?
Började själv förra året och harvar kring 25 hcp.
Drömmer om singel, men realistiskt kan jag bli 18 hcp under min livstid.
Har spelat hockey som yngre men inte mycket gratis därifrån.

Har spelat väldigt mycket, jobbar bara 60% så har väl klämt in 4-5 rundor i veckan nästan. Spelar man så många rundor så blir en del av dom riktigt bra Bästa rundan har väl varit 6-7 över par eller något.
Citera
2016-09-04, 11:15
Medlem
Citat:
Har spelat väldigt mycket, jobbar bara 60% så har väl klämt in 4-5 rundor i veckan nästan. Spelar man så många rundor så blir en del av dom riktigt bra Bästa rundan har väl varit 6-7 över par eller något.

Ja, tänkte att du måste ha spelat sjukt många rundor för att ha sänkt dig så mycket på endast två månader.

Själv har jag spelat i 4 månader och det gick snabbt ner till 20 hcp men nu har det det stannat upp helt

Tro kanske att jag har möjlighet att ta mig ner till 15 hcp men inte som jag spelar för tillfället, det går fan sämre än när började första veckan
Citera
2016-09-04, 11:21
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
10 juli är inte ens 2 månader sen!
Du måste verkligen ha talang. Det är inte så att du skarvar vid poängräkning med Mulligans och så?
Citera
2016-09-05, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
10 juli är inte ens 2 månader sen!
Du måste verkligen ha talang. Det är inte så att du skarvar vid poängräkning med Mulligans och så?

Första veckorna innan jag visste bättre var det väl en och annan mulligan. Men sen jag kom under 20 så är det bara standard på första tee annars är det strikt enligt reglerna, ej kul annars.

Tack så mycket, har ett par nära vänner som är låghcp som har hjälpt mig mycket också Hade varit riktigt kul att komma in på något universitet men är 20 bast så förmodligen är det för sent att börja spela nu.
Citera
2016-09-05, 17:15
Medlem
Här har ni en länk på min hcpgång senaste månaderna
https://gyazo.com/dfc6d6e2cb2c9b1c98825fd0aad12d36 (ingen aning hur länge denna länken är uppe)

Rönnebäcks golfklubb är 3 olika 18-hål så det är inte en och samma bana. Dock inte jättemycket variation.
Och ja jag spelade 45 hål 2016-08-20 därmed 3 sänkningar samma dag
Ca 17 registrerade rundor och jag har spelat säkert närmare 50-60st
Senast redigerad av loklub 2016-09-05 kl. 17:18.
Citera
2016-09-05, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tank77
Ja, tänkte att du måste ha spelat sjukt många rundor för att ha sänkt dig så mycket på endast två månader.

Själv har jag spelat i 4 månader och det gick snabbt ner till 20 hcp men nu har det det stannat upp helt

Tro kanske att jag har möjlighet att ta mig ner till 15 hcp men inte som jag spelar för tillfället, det går fan sämre än när började första veckan

Så är det för alla, jag började plötsligt dippa som fan när jag var på typ 18 och streckade var och varannat hål, det släpper snart ska du se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in