Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-23, 16:40
  #10093
Medlem
bytnamns avatar
Instämmer med tidigare talesman. Beställ bollar eller fyll ett par hinkar vid driven..
Citera
2016-08-23, 23:35
  #10094
Medlem
Godkväll!

Var ute och slog några bollar på rangen med min far idag och fick verkligen känslan att ja, detta ska jag ta tag i!
Gick en "skola" för ca 8år sen och har varit ute på rangen några gånger per år sen dess så är inte helt ny på detta.
Fick beröm av pappa idag för min sving och hur bollarna gick (han har spelat i ca 10år), dock med hans tunga Big Bertha järn med några år på nacken.

Skulle gärna vilja ha ett eget set och lära mig spela med dom. Någon som har något tips på ett nytt kit för en "nybörjare" som mig?
Hittade detta kittet https://www.dormy.se/golfset-135/spa..._grafit-415171 och det ser väl prisvärt ut för mig som inte har spelat så mycket, eller ska jag satsa på begagnat?
Rätta mig gärna om jag är ute och snurrar
Citera
2016-08-25, 09:02
  #10095
Medlem
umadbroskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -gudN
Godkväll!

Var ute och slog några bollar.....

Tjena och välkommen in i gamet .

Jag personligen skulle säga att det du länkade är utter shit. Dels är det dyrt då Dormy bara har "nya" modeller och att köpa begagnat är mycket bättre.

http://www.golfbidder.com/sv/SearchR...0&GolferType=A

Där har du 72 set mellan 1000-2000.

Handlat där ifrån 2 ggr. Leverans efter 2-3 dagar.

Skaft är också viktigt. Svingar du snabbt? köp stiff. Svingar du långsamt? köp Regular.
Citera
2016-08-25, 18:53
  #10096
Medlem
Var på Dormys rea idag, vilket skämt till rea alltså, enda vettiga var 50% på alla kläder!
Citera
2016-08-25, 20:52
  #10097
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av umadbroski
Tjena och välkommen in i gamet .

Jag personligen skulle säga att det du länkade är utter shit. Dels är det dyrt då Dormy bara har "nya" modeller och att köpa begagnat är mycket bättre.

http://www.golfbidder.com/sv/SearchR...0&GolferType=A

Där har du 72 set mellan 1000-2000.

Handlat där ifrån 2 ggr. Leverans efter 2-3 dagar.

Skaft är också viktigt. Svingar du snabbt? köp stiff. Svingar du långsamt? köp Regular.

Bugar och bockar för tipsen
Finns ju färdiga kit inklusive driver&putter med, är det inte lättare att köpa ett sådant? Eller är det bättre att plocka ihop "lösa" järn, driver & putt?
Citera
2016-08-25, 22:05
  #10098
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -gudN
Bugar och bockar för tipsen
Finns ju färdiga kit inklusive driver&putter med, är det inte lättare att köpa ett sådant? Eller är det bättre att plocka ihop "lösa" järn, driver & putt?
Lättare med kit ja, bättre om man kan passa ihop lösa delar så att det passar. Problemet när man är nybörjare är att det är svårare att leta upp saker som passar och saker som passar nu kanske är fel om ett år.

Men rent allmänt skulle jag gissa på att det där setet hos Dormy passar alldeles utmärkt om du är 40+ och inte har varit "elit"-idrottare. Då kan du nog ha det i många år.
Är du ung och (någorlunda) atletisk så slår du förmodligen hårdare och då skulle det antagligen bli bättre om du letade upp något med styvare skaft som umadbroski nämnde. På den sidan som han länkade står det en liten handicap-rekomendation på klubborna, den borde kunna visa lite vad det handlar om, om det är klubbor för proffsen eller om det skulle kunna funka för dig.
Citera
2016-08-26, 16:33
  #10099
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Lättare med kit ja, bättre om man kan passa ihop lösa delar så att det passar. Problemet när man är nybörjare är att det är svårare att leta upp saker som passar och saker som passar nu kanske är fel om ett år.

Men rent allmänt skulle jag gissa på att det där setet hos Dormy passar alldeles utmärkt om du är 40+ och inte har varit "elit"-idrottare. Då kan du nog ha det i många år.
Är du ung och (någorlunda) atletisk så slår du förmodligen hårdare och då skulle det antagligen bli bättre om du letade upp något med styvare skaft som umadbroski nämnde. På den sidan som han länkade står det en liten handicap-rekomendation på klubborna, den borde kunna visa lite vad det handlar om, om det är klubbor för proffsen eller om det skulle kunna funka för dig.

Tackar för alla tips
Var inne på Stadium idag och kände på detta kittet https://www.stadium.se/sport/golf/go...n.black-orange , ros eller ris på det?
__________________
Senast redigerad av -gudN 2016-08-26 kl. 17:19.
Citera
2016-08-26, 17:22
  #10100
Medlem
mteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -gudN
Bugar och bockar för tipsen
Finns ju färdiga kit inklusive driver&putter med, är det inte lättare att köpa ett sådant? Eller är det bättre att plocka ihop "lösa" järn, driver & putt?

Allt beror ju på vad du vill med golfen. Siktar du på att ta grönt kort? Överlag inom golfprodukter får man oftast vad man betalar för så att säga och då kan du ju tänka dig vad kvalitén på det där settet är när det kostar lika mycket totalt som en ny normalprisad driver..

Hade - som umadbroski var inne på - definitivt tittat på Golfbidder efter klubbor, såhär i början räcker det ju med ett järnset att ha på rangen, har du tänkt ta grönt kort kan du komplettera med en putter och en sandwedge. Träklubborna (driver etc) är ingen jättebrådska med såhär i början.
Citera
2016-08-26, 21:06
  #10101
Medlem
Eazyixas avatar
Har nu kommit igång med golfen någorlunda och kanske lirat 5-6 rundor i år(givetvis inte mycket men en början iaf). I bagen har jag följande klubbor:

Järnset: Titlest x2 4-P
Driver: Cobra S2 (slicear 75% av slagen)
Hybrid: Masters MCZ 130 4/5
Wedge: Cobra Big trusty tri-bounce PWR 60 graders. (Fullsvingad går denna enbart 50m, är detta för kort? Används även i bunkern)
Putter: Tumba Line PT-404

Jag ligger på 30 i hcp. Är kille på 21 år som är 190 cm lång men smal och väger enbart 75-80kg. Har ganska långa slag, tyvärr är mitt spel dock väldigt ojämnt. Ena hålet en superbra driver, dåligt fairway spel och dålig puttning. Andra hålet slice driver, bra fairway och dålig putt. Ja du förstår vad jag menar... Finns det något i bagen jag behöver komplettera, byta ut eller helt enkelt avstå från att använda? Har du några andra tips på hur jag ska förbättra mig?
Citera
2016-08-27, 22:33
  #10102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eazyixa
Har nu kommit igång med golfen någorlunda och kanske lirat 5-6 rundor i år(givetvis inte mycket men en början iaf). I bagen har jag följande klubbor:

Järnset: Titlest x2 4-P
Driver: Cobra S2 (slicear 75% av slagen)
Hybrid: Masters MCZ 130 4/5
Wedge: Cobra Big trusty tri-bounce PWR 60 graders. (Fullsvingad går denna enbart 50m, är detta för kort? Används även i bunkern)
Putter: Tumba Line PT-404

Jag ligger på 30 i hcp. Är kille på 21 år som är 190 cm lång men smal och väger enbart 75-80kg. Har ganska långa slag, tyvärr är mitt spel dock väldigt ojämnt. Ena hålet en superbra driver, dåligt fairway spel och dålig puttning. Andra hålet slice driver, bra fairway och dålig putt. Ja du förstår vad jag menar... Finns det något i bagen jag behöver komplettera, byta ut eller helt enkelt avstå från att använda? Har du några andra tips på hur jag ska förbättra mig?

Jag tycker först och främst du skall lägga pengar på lektioner innan du bestämmer dig för att köpa fler klubbor, dock tycker jag att du skall köpa 1 wedge till (54 grader) ifall din pw är 50 grader.
Citera
2016-08-28, 18:23
  #10103
Medlem
Hittade begagnade saker i grannbyn till ett vettigt pris, enligt mig.
Cobra sz 5-gw järnset.
Cobra amp driver 10,5.
Callaway hybrid x2 hot 22.
Detta för 2900kr i nästintill nyskick, låter detta som en bra setup?
Citera
2016-08-28, 20:45
  #10104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -gudN
Hittade begagnade saker i grannbyn till ett vettigt pris, enligt mig.
Cobra sz 5-gw järnset.
Cobra amp driver 10,5.
Callaway hybrid x2 hot 22.
Detta för 2900kr i nästintill nyskick, låter detta som en bra setup?


X2 hot hybriden och AMP Driver är två guldkorn som du kan ha länge och inte behöver byta ut. Gäller dock att du har rätt typ av skaft i som passar dig. Järnsetet är det jag skulle byta ut först, men 2900 för allt är ett helt okey pris.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback