2016-03-18, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArzeniX
Har för mig att kings course på kungsängen håller öppet nu i helgen. Det ska dock vara kallt lör-sön så räkna med fördröjningar.

Ja såg det också, ska tyvärr bli riktigt kallt. Kanske får bli rangen istället.
Citera
2016-03-19, 01:46
Medlem
Mclarengbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vipsen18
Jag vet inte om detta har frågats tidigare, men jag är nyfiken på att veta vilken som är favoritbollen?
Motivera gärna varför (har extrem golfabstinens och vill bara diskutera med någon hehe)

Titleist ProV1x.

Jämfört med andra märken (och modeller på bollar) som jag har provat så upplever jag att jag kan kontrollera den här bollen bäst. Pro V1x:en är inte bollen som jag slår längst med och hade längden varit min prioritet så hade jag valt en annan boll. Däremot så är Pro V1x, i alla fall för mig, bollen som jag lättast kan "jobba" med och som jag känner mig tryggast med i närspelet.
Citera
2016-03-19, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mclarengbg
Titleist ProV1x.

Jämfört med andra märken (och modeller på bollar) som jag har provat så upplever jag att jag kan kontrollera den här bollen bäst. Pro V1x:en är inte bollen som jag slår längst med och hade längden varit min prioritet så hade jag valt en annan boll. Däremot så är Pro V1x, i alla fall för mig, bollen som jag lättast kan "jobba" med och som jag känner mig tryggast med i närspelet.

Har du testat vanliga pro v1 och isåfall vad känner du att skillnaden är?
Citera
2016-03-19, 13:31
Medlem
Mclarengbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandmanz
Har du testat vanliga pro v1 och isåfall vad känner du att skillnaden är?

Ja, jag har provat Pro V1. Jag kände att jag inte kunde kontrollera mina utslag lika bra med Pro V1 som med Pro V1x. Mitt "säkerhetsslag" från tee är en fade men med Pro V1:an blev det allt som oftast en slice. I närspelet (säg en 100 meter och in till flaggan) så var det lite samma sak, sidskruven blev lite för mycket med Pro V1:an än vad jag önskade.

Som sagt, detta är mina upplevelser i skillnad mellan bollarna. Det behöver inte betyda att du, eller någon annan, kommer få samma resultat. Jag är inget proffs på något sätt, jag har handicap på ca 11, men bedömer ändå att jag kan upprepa min golfsving någorlunda lika från gång till gång till gång.
Citera
2016-03-22, 21:14
Medlem
Vipsen18s avatar
Citat:
Ja, jag har provat Pro V1. Jag kände att jag inte kunde kontrollera mina utslag lika bra med Pro V1 som med Pro V1x. Mitt "säkerhetsslag" från tee är en fade men med Pro V1:an blev det allt som oftast en slice. I närspelet (säg en 100 meter och in till flaggan) så var det lite samma sak, sidskruven blev lite för mycket med Pro V1:an än vad jag önskade.

Som sagt, detta är mina upplevelser i skillnad mellan bollarna. Det behöver inte betyda att du, eller någon annan, kommer få samma resultat. Jag är inget proffs på något sätt, jag har handicap på ca 11, men bedömer ändå att jag kan upprepa min golfsving någorlunda lika från gång till gång till gång.

Jag håller med dig, tycker ProV1 ger mig lite för mycket skruv vilket är besvärligt då jag inte har särskilt mycket kontroll över draw/hook. ProV1X är gjord för att gå längre, eller missminner jag mig?
Citera
2016-03-23, 11:52
Medlem
ezkash99s avatar
Har varit ute och mätt hur långt jag snittar med wedgar och järnklubbor. Nu var det ju bara +5 ute. Finns det någon enkel formel för att konvertera längderna till andra förhållanden, typ +15 och +25 grader eller är det helt individuellt och man får köra en ny mätning i Maj?
Citera
2016-03-23, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandmanz
Nu e man grymt sugen på att gå ut första rundan, någon som vet en bana i stockholmsområdet som öppnar redan till helgen?

Håll koll på unipegs hemsida, dom ska öppna 3 banor om vädret tillåter bl.a Bromma!
Ska själv lira i helgen om dom öppnar
Citera
2016-03-23, 23:40
Medlem
Mclarengbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ezkash99
Har varit ute och mätt hur långt jag snittar med wedgar och järnklubbor. Nu var det ju bara +5 ute. Finns det någon enkel formel för att konvertera längderna till andra förhållanden, typ +15 och +25 grader eller är det helt individuellt och man får köra en ny mätning i Maj?

Formel vet jag ingenting om men jag gissar att det bästa ändå är att göra en ny mätning senare i vår. Personligen så har jag en tendens att hålla hårdare, dvs starkare grepp, i klubborna när det är lite kallare ute. För egel del blir slagen alltså kortare jämfört med varmt, behagligt väder när mitt grepp är mer avslappnat. Det brukar inte göra jättemycket i längd men ändå, fem meter hit eller dit kan göra skillnad. 😄
Citera
2016-03-24, 08:15
Medlem
ezkash99s avatar
Citat:
Formel vet jag ingenting om men jag gissar att det bästa ändå är att göra en ny mätning senare i vår. Personligen så har jag en tendens att hålla hårdare, dvs starkare grepp, i klubborna när det är lite kallare ute. För egel del blir slagen alltså kortare jämfört med varmt, behagligt väder när mitt grepp är mer avslappnat. Det brukar inte göra jättemycket i längd men ändå, fem meter hit eller dit kan göra skillnad. 😄

När jag spelar i Thailand så slår jag 1 - 1,5 klubbor längre, iofs med ett annat set men iaf. Så jag påverkas definitivt av temperaturen. Kan tänka mig att 15 grader skulle kunna vara en klubba men ska göra ett nytt test när det har blivit varmt! =)
Citera
2016-03-24, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ezkash99

Det är luftens densitet som gör skillnaden i längd på slagen. Varmare väder ger brukar ge lättare luft. Luften varierar ju sedan vid vilken höjd du befinner dig på också.
Citera
2016-03-26, 17:16
Medlem
exceptionals avatar
Landeryds golf är det ok?
Citera
2016-03-27, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rektum1
Håll koll på unipegs hemsida, dom ska öppna 3 banor om vädret tillåter bl.a Bromma!
Ska själv lira i helgen om dom öppnar
Ängsö i västerås har öppnat både banan och sommargreener
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in